تحقیق اهميت و آثار نماز در اسلام 💯

دانلود تحقیق اهميت و آثار نماز در اسلام باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق اهميت و آثار نماز در اسلام

تحقیق-اهميت-و-آثار-نماز-در-اسلاملینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 25 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

1
‏اهميت و آثار نماز در اسلام
‏تمام كوشش و تلاش ما در اين بخش از بحث بر اين است كه فضيلت نماز را در دين اسلام تبيين نموده و اهميت و جايگاه آن را روشن سازيم، به اين معن‏ی‏ كه اگر خواسته باشيم تعاليم و دستورات اله‏ی‏ را در دين از حيث درجه و مرتبه مورد ارزياب‏ی‏ قراردهيم نماز در چه مرتبها‏ی‏ از مراتب قراردارد و جايگاه آن در چه حدّ‏ی‏ است؟ آيا م‏ی‏توان آن را در عرض ساير تعاليم دين‏ی‏ قرارداد يا خير نماز از جايگاه ويژها‏ی‏ در دين برخوردار م‏ی‏باشد؟
‏عناوين‏ی‏ كه در اين فصل مورد بحث قرار خواهند گرفت در راستا‏ی‏ همين هدف انتخاب شدهاند.
‏انشاء الله كه بتوانيم در تعقيب اين هدف خوانندگان محترم را مدد‏ی‏ رسانده باشيم.
‏1 ـ ارزش و جايگاه نماز
‏نماز در مكتب انسان ساز اسلام از جايگاه ويژها‏ی‏ برخوردار بوده و هيچ عمل‏ی‏ از اعمال دين‏ی‏ و افعال عباد‏ی‏ با آن قابل مقايسه نم‏ی‏باشد و اگر خواسته باشيم تعاليم و دستورات دين را درجه بند‏ی‏ نموده و مراتبشان را مشخص نمائيم نماز در بالاترين درجه و مرتبه تعاليم دين‏ی‏ قراردارد. و از چنان ارزش‏ی‏ برخوردار است كه ساير ارزشها‏ی‏ دين‏ی‏ در عرض آن قرار نم‏ی‏گيرند.
‏اگر درك و معرفت به ارزش نماز برا‏ی‏ كس‏ی‏ حاصل گردد هرگز در آن كوتاه‏ی‏ نكرده و يا آن را ترك نخواهد نمود. در روايت‏ی‏ از امام صادق(عليه السلام)چنين آمده است كه: «هر گاه كس‏ی‏ به نماز ايستد رحمت اله‏ی‏ از آسمان بر او نازل م
2
‏ی‏شود و فرشتگان اطراف او را احاطه م‏ی‏كنند و فرشتها‏ی‏ گويد: اگر اين نماز گزار ارزش نماز را م‏ی‏دان‏ست هيچ گاه از نماز منصرف نم‏ی‏شد»‏
‏و يا عل‏ی‏(عليه السلام) در حديث‏ی‏ م‏ی‏فرمايند: اوصيكم بالصلاةِ الت‏ی‏ ه‏ی‏ عمود الدين وقوام الاسلام فلا تغفلوا عنها.
‏«شما را سفارش م‏ی‏كنم به نماز‏ی‏ كه ستون دين و قوام اسلام است پس از نماز غافل نشويد‏»
‏خداوند در شب معراج به نب‏ی‏ مكرّم اسلام(صل‏ی‏ الله عليه وآله وسلم) حقايق بسيار‏ی‏ را نمايان و متجل‏ی‏ ساخت كه يك‏ی‏ از آن حقايق كه بر پيامبر(صل‏ی‏ الله عليه وآله وسلم) آشكار گرديد نماز بوده است كه بصورت محمل‏ی‏ از نور كه چهل نوع از انواع نور در آن بود و اطراف عرش خدا را احاطه كرده بود ظاهر گرديد. و به همين جهت آن سفير اله‏ی‏ فرمودهاند الصلاة نور‏ٌ. «نماز نور و روشناي‏ی‏ است»
‏پس كس‏ی‏ كه با نماز مأنوس است در قلمرو نور و روشناي‏ی‏ قراردارد و آنكه با نماز فاصله دارد از نور و روشناي‏ی‏ دور افتاده و خود را در محيط تاريك‏ی‏ و ظلمت انداخته است.
‏بنابر اين م‏ی‏توان نتيجه گرفت كه مفهوم كلام نب‏ی‏(صل‏ی‏ الله عليه وآله وسلم) اين است كه تاركين نماز در تاريك‏ی‏اند و چونبه ارزش نماز در زندگ‏ی‏ خود ارج‏ی‏ ننهادهاند نزد مسلمين فاقد اعتبار و ارزش اجتماع‏ی‏ بوده و ايشان را در زندگ‏ی‏ دنيا و آخرت سعادت‏ی‏ نيست. ارزش و شخصيت آدم‏ی‏ به ميزان اهميت دادن او به ارزشها‏ی‏ دين‏ی‏ است و مؤمن واقع‏ی‏ از ب‏ی‏توجه‏ی‏ و ب‏ی‏مبالات‏ی‏ نسبت به تعاليم دين‏ی‏ و ارزشها
4
‏ی‏ اله‏ی‏ مبرّاست. پس نماز را در دين جايگاه‏ی‏ بس بلند است به منزله سر در بدن و روح در كالبد جسم، همانگونه كه بدن ‏بی‏سر و جسم ‏بی‏روح را ارزش‏ی‏ نيست دين ‏بی‏نماز را خير‏ی‏ نخواهد بود.
‏2 ـ اهميت نماز در ايجاد ارتباط خدا و خلق
‏فريضه نماز امر‏ی‏ نيست كه فقط بنده را به خالق و پروردگارش نزديك سازد و حلقه اتصال بين عبد و معبود را شدّت بخشد و عشق به خدا را در قلب و باطن او زنده سازد بلكه اين يك‏ی‏ از آثار و نتايج مطلو‏بی‏ است كه در زندگ‏ی‏ نمازگزار ظاهر م‏ی‏شود. اثر ديگر‏ی‏ كه نماز در حيات مسلمين ايجاد م‏ی‏كند اين است كه در عين قرب اله‏ی‏ او را با جامعه انسان‏ی‏ پيوند داده و نسبت به ساير انسانها بلكه تمام همنوعانش ولو غير مسلمان يك فرد مسئول بار م‏ی‏آورد. و اين است روح نماز و تعبد به خدا كه هرگز نم‏ی‏گذارد فرد در مقابل خلق خدا ‏بی‏تفاوت باق‏ی‏ بماند. و احساس مسئوليت اجتماع‏ی‏ نداشته باشد.
‏پس در نماز دو اثر عمده نهفته است يك‏ی‏ اثر فرد‏ی‏ كه موجب نزديك‏ی‏ او با خدايش م‏ی‏گردد و ديگر اثر اجتماع‏ی‏ است كه او را در جامعه فرد مسئول بار م‏ی‏آورد. يعن‏ی‏ نم‏ی‏شود كس‏ی‏ اهل نماز و عبادت باشد و در عين حال نسبت به جامعه بشر‏ی‏ و همنوعان خويش هيچ وظيفها‏ی‏ را احساس نكند.
‏فلذا به همين خاطر م‏ی‏بينيم كه در آيات متعدد قرآن زكات در كنار صلاه (نماز) آمده است و اين بدان معناست كه اهل نماز اهل صدقات و زكات نيز هستند يعن
4
‏ی‏ اهل نماز به فكر اجتماع خويش بوده و تلاش دارند كه با دادن زكات و اعطا‏ی‏ صدقات، جامعه را از فقر بيرون آورند.
‏واقيموا الصلاة وآتوا الزّكاة وماتقدّموا لانفسكم من خير تجدوه عند الله.
‏«و نماز را به پا داريد و زكات را ادا كنيد. هر كار خير‏ی‏ برا‏ی‏ خود از پيش فرستيد‏ آن را نزد خدا خواهيد يافت»
‏و در آيه ديگر م‏ی‏فرمايد: الذين يؤمنون بالغيب ويقيمون الصلاة وممّا رزقناهم ينفقون.
‏«(تقوا پيشگان) كسان‏ی‏ هستند كه ايمان به غيب دارند و نماز را بپا م‏ی‏دارند و از آنچه ‏روزيشان كرديم انفاق م‏ی‏كنند»
‏و در آيها‏ی‏ بسيار زيبا چنين م‏ی‏فرمايند: الذين اِنْ مكنّاهم ف‏ی‏ الارض اقاموا الصلاة وآتوا الزّكاة وامروا بالمعروف ونهوا عن المنكر.
‏«ياران خدا كسان‏ی‏ هستند كه اگر در زمين به آنها قدرت بخشيديم نماز را به پا م‏ی‏دارند و زكات م‏ی‏دهند و امر به ‏معروف و نه‏ی‏ از منكر م‏ی‏كنند»
‏و از پيامبر(صل‏ی‏ الله عليه وآله وسلم) منقول است كه فرمودند: لاتتمّ صلاةٌ إلاّ بزكاة. «نماز كامل ‏نم‏ی‏شود مگر با پرداختن زكات»
‏يعن‏ی‏ انسانها‏ی‏ نمازگزار هميشه به فكر سعادت و تعال‏ی‏ جامعه خويشند و نم‏ی‏توانند نسبت به آينده مردم جامعه خود

 

دانلود فایل