تحقیق اهميت‌ و جايگاه‌ مطالعه‌ 28 ص 💯

دانلود تحقیق اهميت‌ و جايگاه‌ مطالعه‌ 28 ص باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق اهميت‌ و جايگاه‌ مطالعه‌ 28 ص

تحقیق-اهميت‌-و-جايگاه‌-مطالعه‌-28-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 28 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

1
1
‏كتابخانه‌ باب‌ دانايي‌ است‌ و دانايي‌ توانايي‌‏ ‏است‌.
‏ توانايي‌ براي‌ كسب‌ پيروزي‌،سعادت‌ و افتخار.

1
2
‏مقدمه‌
‏ ‏ضرورت‌ مطالعه‌ و به‌ تبع‌ آن‌، اشاعه‌ اطلاعات‌ در جوامع‌ امروزي‌، جايگاه‌ ويژهاي‌ دارد و دراين‌ ميان‌ توصيفگران‌ و تسهيل‌ كنندگان‌ امر اطلاع‌ رساني‌، كساني‌ جز كتابداران‌ و متخصصان‌دانش‌شناسي‌ نمي‌باشند، اما افسوس‌ كه‌ تا به‌ امروز آن‌ شأن‌ واقعي‌ را نيافته‌ و هنوز بسان‌جزيره‌اي‌ ناشناخته‌ در تلاطمي‌ از ابهامات‌ پيش‌ پا افتاده‌، سردرگمند و ناپيدا. اگر اطلاعات‌ نيازاست‌، كتابدار و دانش‌شناس‌، ضرورت‌ است‌ و اطلاعات‌ و اطلاع‌ رساني‌ لازم‌ و ملزم‌ همديگرند.كتابداري‌ عبادت‌ است‌ زيرا كتابخانه‌ها در رويارويي‌ با مردم‌ و خدمت‌ به‌ جامعه‌ معنا و مفهوم‌واقعي‌ خود را مي‌يابند. كارهاي‌ كتابدار بكلي‌ وسيله‌ايست‌ براي‌ رسيدن‌ به‌ يك‌ هدف‌ و اين‌ هدف‌خدمت‌ است‌ و غير از كتابدار متخصص‌ از كس‌ ديگري‌ ساخته‌ نيست‌ و كس‌ ديگري‌ نمي‌تواندجاي‌ او را بگيرد. ‏(عماد خراساني‌، 1379، ص‌ 4)
‏ ‏فلذا بر آن‌ شديم‌ تا مقاله‌اي‌ در شناخت‌ جايگاه‌ مهم‌ كتابخانه‌ها، بويژه‌ كتابخانه‌هاي‌ عمومي‌و ضرورت‌ اطلاعات‌ و نقش‌ منحصر به‌ فرد كتابداران‌ در ترغيب‌ و ترويج‌ فرهنگ‌ عادت‌ به‌مطالعه‌، ارايه‌ نماييم‌، انشاءاللّه‌ كه‌ مثمرثمر واقع‌ شود.

1
3
‏كتابخانه‌
‏ ‏كتابخانه‌ باب‌ دانايي‌ است‌ و دانايي‌ توانايي‌ است‌. توانايي‌ براي‌ كسب‌ پيروزي‌، سعادت‌ وافتخار.
‏ كتابخانه‌ها وسيله‌ ايجاد انگيزه‌ و ترغيب‌ و پيشرفت‌ تمايل‌ به‌ مطالعه‌ و «اشاعه‌ فرهنگ‌ عادت‌به‌ مطالعه‌» هستند. كتاب‌، يك‌ رسانه‌ گروهي‌ است‌ كه‌ در آن‌ مطالبي‌ ضبط‌ شده‌ و قابل‌ انتقال‌مي‌باشد و بازيابي‌ مطالب‌ آن‌ از نظر زمان‌ و مكان‌ محدوديت‌ ندارد. آموزش‌ بعنوان‌ مقدس‌ترين‌فعاليت‌ آدمي‌ و يادگيري‌ بعنوان‌ عالي‌ترين‌ فرصت‌ در زندگي‌ و كتاب‌ بعنوان‌ ممتازترين‌ ابزارارتباط‌ و مبادله‌ دانش‌ بشري‌ در طول‌ تاريخ‌ مطرح‌ بوده‌ و هست‌. در تاريخ‌، كتاب‌ همواره‌بعنوان‌ عامل‌ اصلي‌ انتقال‌ دانش‌ و اندوخته‌هاي‌ بشري‌ شناخته‌ شده‌ و از اركان‌ مهم‌ تعامل‌فرهنگ‌ها و انديشه‌هاي‌ مردمان‌ و جوامع‌ در همه‌ ادوار تاريخي‌ مي‌باشد. از ديرباز حتي‌ دردورانهايي‌ كه‌ هنوز كاغذ پس‌ از چاپ‌ وارد عرصه‌ زندگي‌ انسان‌ نشده‌ بود و كتابها بر پيوست‌آهو و نظاير آن‌ نوشته‌ مي‌شد، باز هم‌ كتاب‌ از جايگاهي‌ رفيع‌ و تعيين‌ كننده‌ در انتقال‌ طولي‌ وعرضي‌ علوم‌ برخوردار بوده‌ است‌. بخش‌ عمده‌اي‌ از تثبيت‌ و ماندگاري‌ دانش‌ و فرهنگ‌،مرهون‌ كتاب‌ است‌. كتاب‌، دريچه‌اي‌ است‌ به‌ سوي‌ جهان‌ شگفت‌انگيزعلم‌ و معرفت‌ و مطالعه‌راهي‌ است‌ بسيار ساده‌ و عملي‌ براي‌ پرورش‌ استعدادهاي‌ خدادادي‌ انسان‌، و آموزش‌ علوم‌ وفنوني‌ است‌ كه‌ او را در مسير رشد و تكامل‌ راهنمايي‌ مي‌كند. اگر بتوانيم‌ مطالعه‌ را در انسان‌ به‌صورت‌ عادت‌ درآوريم‌، ديگر ارتباط‌ او با جهان‌ دانش‌ و آگاهي‌ سخت‌ نخواهد بود و بدون‌ هيچ‌دشواري‌ و زحمتي‌، خواهد توانست‌ از راه‌ مطالعه‌، درك‌ و انديشة‌ خود را نسبت‌ به‌ جهان‌هستي‌ رشد و تعالي‌ بخشد. بر اين‌ اساس‌ براي‌ حفظ‌ و صيانت‌ از فرهنگ‌ ملي‌ و دستيابي‌ به‌توسعة‌ فرهنگي‌، پرداختن‌ به‌ كتابخواني‌ از اهم‌ مسايل‌ است‌ و جامعه‌ امروزي‌ به‌ آستانه‌ فرهنگي‌غيرمادي‌ كه‌ در آن‌، اطلاعات‌، آموزش‌ و شناخت‌ محور است‌، قدم‌ مي‌گذارد. لذا براي‌ ورود به‌اين‌ مرحله‌ از حيات‌ انسان‌ و جامعه‌ نياز به‌ كسب‌ آمادگي‌ است‌.
‏تعريف‌ مطالعه‌
‏ ‏مطالعه‌ از باب‌ مفاعله‌ است‌ و فرد با بهره‌ جستن‌ از آن‌ به‌ روشني‌ دروني‌ دست‌ مي‌يابد،همان‌ گونه‌ كه‌ خورشيد طلوع‌ مي‌كند و صبح‌ روشن‌ را مژده‌ مي‌دهد. در فرهنگ‌ فارسي‌ عميد،مطالعه‌ از نظر معنا و مفهوم‌، به‌ معني‌ اطلاع‌ يافتن‌ از چيزي‌ با ادامة‌ نظر در آن‌، خواندن‌ كتاب‌ يانوشتة‌ ديگر و دقت‌ كردن‌ در آن‌ مي‌باشد. بنظر آلفرد آدلر، مطالعه‌ يا هنر خواندن‌، جرياني‌است‌ كه‌ فكر بدون‌ كمك‌ منبع‌ خارجي‌ و يا تمركز روي‌ مطالب‌ با استفاده‌ از نيروي‌ خويش‌،سبب‌ ارتقاء شود. در نتيجه‌ مطالعه‌، فكر از درك‌ كمتر به‌ ادراك‌ و فهم‌ بيشتر مي‌رسد. اعمال‌مختلف‌ ماهرانه‌اي‌ كه‌ باعث‌ اين‌ ارتقاء مي‌شود، هنر مطالعه‌ يا خواندن‌ را تشكيل‌ مي‌دهد. مطالعه‌در فرهنگ‌ انگليسي‌ به‌ فارسي‌ حييم‌ در برابر واژه‌ ‏”study‏” قرار گرفته‌ است‌ و معاني‌ ديگر آن‌عبارتند از: تحصيل‌ كردن‌، درس‌ خواندن‌، مواظب‌ بودن‌ و بررسي‌ كردن‌. در فرهنگ‌ انگليسي‌آكسفورد، واژه‌ “study‏” عبارت‌ است‌ از صرف‌ كردن‌ وقت‌ در ياد گرفتن‌ چيزي‌ يا مطلبي‌.
‏ بين‌ خواندن‌ “reading‏” و مطالعه‌ “study‏” تفاوت‌هايي‌ وجود دارد. در دايره‌ المعارف‌ كتاب‌جهاني‌، خواندن‌، بمعني‌ توانايي‌ درك‌ و فهم‌ كلمات‌ نوشتاري‌ و چاپي‌ و ابزار عمدة‌ دانش‌ و يكي‌از مهمترين‌ مهارتها در زندگي‌ هر شخص‌ مي‌باشد. از طريق‌ خواندن‌ مي‌توان‌ عقايد وانديشه‌هاي‌ جديد كسب‌ كرد و علاوه‌ بر اطلاعات‌ موردنياز به‌ لذت‌ شخصي‌ و گسترش‌ عقايددست‌ يافت‌، مانند خواندن‌ روزنامه‌ و مجلات‌ سرگرم‌ كننده‌ و… بنابر تعريف‌ دايره‌ المعارف‌دانش‌آموزان‌ بريتانيك‌، شكل‌ معمول‌ مطالعه‌ اين‌ است‌ كه‌ شخص‌ با دقت‌ و تيزبيني‌ به‌ مطالب‌كتاب‌ نگاه‌ مي‌كند، با اين‌ هدف‌ كه‌ چيزي‌ را ياد بگيرد. مطالعه‌ اغلب‌ با خواندن‌، مشاهده‌ كردن‌،سؤال‌ كردن‌، گوش‌ دادن‌ انديشه‌ و اظهار عقيده‌ همراه‌ است‌. هدف‌ مطالعه‌، كشف‌ و درك‌اطلاعات‌ است‌، مثلاً مطالعه‌ يك‌ مقاله‌ علمي‌ و اظهارنظر و تفكر بر روي‌ مطالب‌ آن‌. پس‌ مي‌توان‌مطالعه‌ را خواندن‌ هدفمند و روشمند همراه‌ با يادداشت‌ برداري‌ تعريف‌ كرد.
1
3
‏اهميت‌ و جايگاه‌ مطالعه‌
‏ ‏قرآن‌ عنايت‌ خاصي‌ به‌ كتاب‌ دارد و حدود 419 بار از آن‌ به‌ صورت‌ اسمي‌ و فعلي‌ و به‌صورت‌ مفرد و جمع‌ سخن‌ به‌ ميان‌ آورده‌ است‌. نخستين‌ آيه‌ قرآن‌ راجع‌ به‌ خواندن‌ است‌.«بخوان‌ به‌ نام‌ پروردگارت‌… بخوان‌ كه‌ پروردگار تواناترين‌ است‌. به‌ نام‌ او كه‌ با قلم‌ نوشتن‌آموخت‌ و به‌ وي‌ ياد داد هرآنچه‌ را كه‌ نمي‌دانست‌. «ن‌ والقلم‌ و ما يسطرون‌» سوگند به‌ قلم‌ وآنچه‌ مي‌نويسد.
‏«الذي‌ علم‌ بالقلم‌»‏ آنكه‌ نوشتن‌ را به‌ قلم‌ آموخت‌. سوگند به‌ كتاب‌ نوشته‌ شده‌ در ور‏ق ‏هاي‌پراكنده‌ (سوره‌ طور آيه‌ 2 و 3)
‏حضرت‌ محمد (ص‌):‏ هر كه‌ بميرد و ميراث‌ او دفترها و دوات‌ باشد، به‌ بهشت‌ مي‌رود.
‏حضرت‌ علي‌ (ع‌‏):‏ كتاب‌ غذاي‌ روح‌ بشر است‌. هر ظرفي‌ با ريختن‌ چيزي‌ در آن‌ پر مي‌شود،بجز ظرف‌ دانش‌ كه‌ هرچه‌ در آن‌ جاي‌ دهد وسعش‌ بيشتر مي‌شود.
‏سرمايه‌گذاري‌‏ در علم‌ بهترين‌ و بيشترين‌ سود را به‌ بار مي‌آورد. (بنيامين‌، فرانكلين‌)
‏با دانش‌ ديگران‌‏ مي‌توانيم‌ صاحب‌ دانش‌ شويم‌ ولي‌ با عقل‌ ديگران‌ نمي‌توانيم‌ عاقل‌ شويم‌.(ميشل‌ مونتعان‌)
‏كتاب‌ ‏يعني‌ زندگي‌ و روح‌ ادوار گذشته‌. (تامس‌ كارلايل‌)
‏جامعه‌‏ وقتي‌ فرزانگي‌ و سعادت‌ مي‌يابد كه‌ خواندن‌ كار روزانه‌اش‌ باشد. (سقراط‌)
‏حضرت‌ محمد (ص‌) نيز پيروان‌ خويش‌ را به‌ فراگيري‌ دانش‌ از گهواره‌ تا گورسفارش‌ كرده‌.‏ از نظر اسلام‌ تحصيل‌ علم‌، مكان‌ و زمان‌ معيني‌ ندارد. هرجا كه‌ علم‌ باشد؛همان‌ زمان‌ و مكان‌؛ زمان‌ و مكان‌ فراگيري‌ علم‌ است‌. در اسلام‌ فارغ‌التحصيل‌ نداريم‌، چون‌زمان‌ شروع‌ و پايان‌ آن‌ و مقدار مطالبي‌ كه‌ بايد فرا گرفت‌، نامحدود است‌. رسول‌ اكرم‌ (ص‌)فرمودند كه‌ علم‌ را جستجو كنيد، تحصيل‌ كنيد هرچند در چين‌ باشد. به‌ هر حال‌ تحصيل‌ علم‌واجب‌ است‌، هرچند مستلزم‌ اين‌ باشد كه‌ به‌ دورترين‌ نقاط‌ جهان‌ سفر كنيد. در يكي‌ از احاديث‌معتبر امده‌ است‌ كه‌ اگر مي‌دانستيد كه‌ در نتيجه‌ تحصيل‌ و طلب‌ علم‌، به‌ چه‌ سعادت‌هايي‌مي‌رسيد به‌ دنبال‌ آن‌ مي‌رفتيد، ولو اينكه‌ خون‌ شما در اين‌ راه‌ ريخته‌ شود يا مستلزم‌ اين‌ باشدكه‌ به‌ درياها وارد شويد و اقيانوس‌ها را بپيماييد.

 

دانلود فایل