مقاله نقش انتظار در پويايى جامعه اسلامى word 💯

دانلود مقاله نقش انتظار در پويايى جامعه اسلامى word باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

مقاله نقش انتظار در پويايى جامعه اسلامى word

مقاله-نقش-انتظار-در-پويايى-جامعه-اسلامى-wordلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 18 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏نقش انتظار در پويايى جامعه ‏اسلامى
‏ابراهيم شفيعى سروستانى
‏عظمت وجودى و ابعاد مختلف شخصيت‏حضرت صاحب الامر(ع)، باعث‏شده ‏است كه در طول هزار و اندى سال كه از غيبت كبرى مى‏گذرد، هر گروه از مردم بسته به ‏گرايشهاى خاص اعتقادى، اجتماعى و فرهنگى كه داشته‏اند، از منظرى خاص به تحليل شخصيت ‏و تعيين جايگاه آن حضرت در عالم هستى بپردازند و هر گروه تنها درك و تصور خود از ‏اين موضوع را تصور درست و مطابق با واقع از شخصيت آن يگانه هستى تلقى كند.
‏در اين ميان جمعى از اصحاب سير و سلوك و رهروان طريق عرفان و معنى ‏با طرح موضوع خليفة‏الله و انسان كامل و همچنين نقشى كه حجت‏الهى در عالم هستى، ‏دارد تنها به جنبه فرا طبيعى آن وجود مقدس توجه كرده و از ساير جنبه‏ها غفلت ‏ورزيدند.
‏گروهى ديگر از اصحاب شريعت توجه خود را تنها معطوف به جنبه طبيعى ‏آن وجود مقدس ساخته و ضمن مطرح كردن نقشى كه آن حضرت به عنوان امام و پيشواى مردم ‏به عهده دارند هيچگونه مسؤوليتى را در زمان غيبت متوجه مردم نديدند و تنها تكليف ‏مردم را اين دانستند كه براى فرج آن حضرت دعا كنند تا خود بيايند و امور مردم را ‏اصلاح كنند.
‏عده‏اى هم ضمن توجه به جنبه فرا طبيعى و طبيعى وجود مقدس حضرت ‏حجت(ع)، تمام هم و غم خود را متوجه ملاقات با آن حضرت ساخته و تنها وظيفه خود رااين ‏دانستند كه با توسل به آن حضرت به شرف ملاقات با آن ذات اقدس نائل شوند.
‏اما در اين ميان گروهى با در نظر گرفتن همه ابعادى كه بدانها ‏اشاره شد به طرح معناى درست انتظار پرداخته و در صدد تعيين وظيفه و نقش مردم در ‏دوران غيبت‏برآمدند. در اين ديدگاه هم مساله خلافت الهى انسان كامل مطرح است، هم به
‏جايگاه و نقش مردم در قبال آن حضرت توجه شده و هم وظيفه‏اى كه مردم در دعا براى حفظ ‏آن وجود مقدس و تعجيل در ظهورش دارند از نظر دور داشته نشده است.
‏شايد بتوان امام راحل امت ، رضوان‏الله تعالى عليه، را به عنوان ‏درخشان‏ترين چهره از گروه اخير ذكر كرد. ايشان با صراحت‏به نقد و بررسى برداشتهاى ‏مختلفى كه از مساله انتظار فرج وجود دارد پرداخته و ديدگاه خاص خود را در اين زمينه ‏چنين مطرح ساختند:
«‏البته اين پر كردن دنيا رااز عدالت، اين را ما نمى‏توانيم بكنيم، ‏اگر مى‏توانستيم مى‏كرديم. اما، چون نمى‏توانيم بكنيم ايشان بايد بيايند. الان عالم ‏پر از ظلم است، شما يك نقطه هستيد در عالم. عالم پر از ظلم است. ما بتوانيم جلوى ‏ظلم را بگيريم، بايد بگيريم، تكليفمان است. قرآن و ضرورت اسلام و قرآن تكليف ما ‏كرده است كه بايد برويم همه كار را بكنيم، اما نمى‏توانيم بكنيم ، چون نمى‏توانيم ‏بكنيم بايد او بيايد تا بكند، اما ما بايد فراهم كنيم كار را ، فراهم كردن اسباب ‏اين است كه كار را نزديك بكنيم ، كار را همچو بكنيم كه مهيا بشود عالم براى آمدن ‏حضرت(ع) … » (1)
‏در جائى ديگر نيز ايشان درباره مفهوم «انتظار فرج‏» مى‏فرمايند:
«‏انتظار فرج، انتظار قدرت اسلام است و بايد كوشش كنيم تا قدرت ‏اسلام در عالم تحقق پيداكند. و مقدمات ظهور ان شاءالله تهيه شود.» (2)
‏براى روشن‏شدن بيشتر ديدگاه اخير، در اين مقاله، در ضمن سه گفتار ‏روايات مربوط به «انتظار موعود» را مورد بررسى قرار مى‏دهيم تا روشن شود كه:
1- ‏انتظار چه ضرورتى دارد؟
2- ‏فضيلت آن چيست؟
3- ‏چه وظايفى در عصر غيبت‏بر عهده منتظران است؟
‏وجوب انتظار
‏در تفكر شيعى انتظار موعود، با خصوصياتى كه در ‏اين تفكر براى آن برشمرده شده ، به عنوان يك اصل مسلم اعتقادى مطرح بوده و در

 

دانلود فایل