تحقیق سیستم تولید به هنگام یا درست به موقع در مدیریت سازمانی

تحقیق سیستم تولید به هنگام یا درست به موقع در مدیریت سازمانی

تحقیق سیستم تولید به هنگام یا درست به موقع در مدیریت سازمانی

تحقیق سیستم تولید به هنگام یا درست به موقع در مدیریت سازمانی

دسته بندی مدیریت
فرمت فایل docx
حجم فایل 250 کیلو بایت
تعداد صفحات 70
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

این تحقیق در مورد سیستم تولید به هنگام یا درست به موقع در مدیریت سازمانی در 70 صفحه در قالب ورد و قابل ویرایش شامل سیستم تولید به هنگام یا درست به موقع در مدیریت سازمانی،تولید به موقع،تولید به هنگام،JUST IN TIME،JIT،عناصر تولید به موقع،پیش نیازهای یك برنامه JIT،مدیریت تولیدی JIT،عامل زمان و سرعت در JIT،اندازه گیری كارایی در JIT،انواع سیستمهای تولید، برنامه ریزی سیستم JIT،اهداف سیستم کنترل کششی در مدیریت،مدیریت زمان، و… می باشد.

فهرست

تاریخچه ی تولید به موقع..4

عناصر تولید به موقع..5

اهداف اصلی تولید به موقع..5

محدودیتهای سیستم تولید به موقع..6

پیش نیازهای یك برنامهJIT.6

برنامه ریزی سیستم تولید به موقع..7

رویكردها و اصول سیستم تولیدیJIT.7

رویكرد مدیریت تولیدیJIT.8

رویكرد مدیریت موجودی هایJIT.8

رویكرد مدیریت كیفیت سیستمJIT.9

عامل زمان و سرعت درJIT.10

مدیریت كارخانه برای تولید بموقع..11

اندازه گیری كارایی درJIT.12

دلایل اصلی دشواری‏های طراحی سیستم برنامه‏ریزی و کنترل تولید.13

تولید به‏ هنگام just in time:JIT.13

ناکارایی‏هایی که منجر به نگهداری موجودی می‏شوند عبارتند از:13

مرور15

تاخیردر شروع و بهینه‌سازی آن..16

تاریخچه.17

تاریخچه.18

فلسفه به موقع..20

موجودی..21

نوسانات قیمت و کیفیت…21

تأثیرات…21

مزیت‌ها22

سودهای اصلی سر-وقتی:22

انواع سیستمهای تولید.24

فشار در مقابل کشش….24

کانبان..24

پیش شرط های اجرای سیستم کانبان..25

تعریف عمومیJIT.27

تعریفJITاز نظر انجمن حسابداران رسمی آمریکا(AICPA):27

چرا برخی شرکت ها از سیستمJITاستفاده می کنند؟27

تفاوت موجودی های سیستم کلاسیک با سیستمJIT.28

نگرش کلاسیک به موجودی ها28

نگرش سیستمJITبه موجودی ها28

عناصر و ویژگی های عمده ی سیستمJITدر فرآیند تولید.28

اهداف اجرای یک سیستمJIT.30

مزایای سیستمJITدر تولید.31

ساختار برنامه ریزی سیستمJIT.31

اندازه گیری كارایی در سیستمJIT.32

حسابداری سیستمJIT.32

برخی از شرکت های بزرگی که در حال حاضر از سیستمJITاستفاده می کنند ، عبارتند از:33

نتیجه گیری..33

سیستم کششی..35

اهداف سیستم کنترل کششی..36

روش های کاری استاندارد:41

محدودیتهایJIT:50

سیستم تولید به موقع ( Just-In-Time ) چیست…53

تعریفJITاز نظر انجمن حسابداران رسمی آمریکا(AICPA):62

تفاوت موجودی های سیستم کلاسیک با سیستمJIT.63

نگرش سیستمJITبه موجودی ها63

عناصر و ویژگی های عمده ی سیستمJITدر فرآیند تولید.64

ساختار برنامه ریزی سیستمJIT.66

اندازه گیری كارایی در سیستمJIT.67

حسابداری سیستمJIT.67

تاریخچه ی تولید به موقع

تولید به موقع یك فلسفه ی مدیریت ژاپنی است كه از اوایل دهه ی 1970در بسیاری از مؤسسات تولیدی ژاپن مورد استفاده قرار گرفت . این فلسفه نخستین بارتوسط تائیچی اونو در شركت تویوتا به عنوان ابزاری برای بر آورده ساختن خواسته یمشتری با حداقل تاخیر معرفی و به كار گرفته شد . به همین دلیل ، تائیچی اونو اغلبپدر سیستم تولید بهنگام نامیده می شود.

كارخانجات تولید تویوتا اولین محلی بودند كه نظام تولید بهنگام درآنها مطرح گردید . این سیستم در طول بحران نفتی سال 1973 مورد حمایت وسیعی قرارگرفت و پس از آن توسط بسیاری از سازمانهای دیگر انتخاب گردید.

شوك نفتی و كاهش فزاینده ی سایر منابع طبیعی ، محرك اصلی انتخابسراسری سیستم تولید بموقع بود . تویوتا توانست از طریق یك روش مدیریتی متفاوت باآنچه كه در زمان خود مرسوم بود چالشهای روز افزون برای بقا را پشت سر بگذارد . اینروش بر روی افراد ، كارخانجات و سیستمها متمركز بود . تویوتا فهمیده بود كه سیستمتولید بموقع تنها زمانی موفق خواهد شد كه هر فرد در سازمان در اجرای آن مشاركتداشته باشد و كارخانه و فرایندها برای حداكثر ستانده و بهره وری سازماندهی شوند وبرنامه های كیفیت تولید برای برآورده ساختن تقاضای واقعی زمان بندی گردند.

اگرچه در آغاز كار این سیستم به عنوان روشی برای كاهش سطوح موجودیانبارهای ژاپنی مطرح بود ولی امروزه به یك فلسفه ی مدیریتی شامل مجموعه ای از علومو در اختیار گرفتن یك سری جامع از اصول و تكنیكهای تولید گسترش یافته است.

عناصر تولید به موقع

تولید به موقع شامل اجزایی است كه باید با هم ادغام شوند تا به صورتهماهنگ جهت دستیابی به اهدافJITعمل نمایند.

این اجزا در اصل شامل منابع انسانی ، خرید ، فرایند تولید ، برنامهریزی و وظایف هماهنگی در یك سازمان می گردند.

مشاركت كاركنان : جلب حمایت و موافقت تمامی كاركنانی كه دردستیابی به اهداف سازمانی نقش دارند یك اصل كاملاً ضروری در موفقیتJust In Timeاست . حمایت و توافق می تواند از طریق سهامداران و مالكین شركت ، مدیریت ، دولت وسازمانهای كارگری و … جلب شود.

كارخانجات : برای ملحق شدن به سیستم تولید به موقع باید تغییراتبسیاری در كارخانجات ایجاد گردد . این تغییرات شامل تغییرات در جانمایی كارخانه ،سیستم كشش تقاضا ، كارگران چند مهارته ، كانبان ، خودكنترلی ، برنامه ریزی موادمورد نیاز و بهبود مستمر و … هستند.

سیستمها : سیستمهای درون یك سازمان به تكنولوژی و فراینهای مورداستفاده برای ارتباط ، برنامه ریزی و هماهنگی فعالیتها و مواد اولیه مورد استفادهدر تولید اطلاق می شود.

دو نمونه از این سیستمها برنامه ریزی مواد مورد نیاز و برنامه ریزیمنابع ساخت هستند.

در سیستم تولید به موقع ، كیفیت از اهمیت فزاینده ای برخوردار است وبه همین دلیل بكارگیری كنترل كیفیت فراگیر یك جزء اضافه شده بهJust In Timeاست.كیفیت فراگیر به معنی تاكید بر این نكته است كه محصول را باید از همان آغاز به طورسالم تولید نمود و این با روش سنتی بعد از وقوع ، تضاد قابل توجهی دارد.

اهداف اصلی تولید به موقع

برای تولید به موقع سه هدف اصلی وجود دارد كه این اهداف در ماهیتعمومی متجانس هستند و می توان آنها را در سازمانها و صنایع مختلف كه با یكدیگرتفاوت زیادی دارند انتخاب و به كار گرفت.

افزایش میزان بهره وری در فرایند تولید

افزایش توانایی سازمان برای رقابت با شركتهای رقیب و حفظ قابلیت رقابت دربلندمدت

كاهش سطح مواد ، زمان و كار در فرایند تولید

سه هدف عمومی بالا برای هر شركتی قابل اجرا هستند : ولی به هر حال ،چندین هدف دیگر نیز وجود دارند كه ممكن است مختص هر سازمان باشند . اهداف برای هرسازمان در اولویت و اهمیت آنها مختصر می شوند .این اهداف دارای طیف زمانی بلند وكوتاه مدت هستند و شامل موارد زیر می شوند:

شناسایی و پاسخگویی به نیازهای مشتری

تطبیق منطق كاری ژاپنی با هدف گذاری بهبود مستمر

طراحی كارخانه برای حداكثر بهره وری و سهولت تولید

هدف گذاری برای ارتباط هزینه كیفیت بهینه

كاهش اتلاف های غیر ضروری

هدف گذاری برای ایجاد اعتماد در بی