تحقیق جايگاه خمس در اسلام 22 ص ( ورد) 💯

دانلود تحقیق جايگاه خمس در اسلام 22 ص ( ورد) باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق جايگاه خمس در اسلام 22 ص ( ورد)

تحقیق-جايگاه-خمس-در-اسلام-22-ص-(-ورد)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 18 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏خمس در اسلام ‏……………………‏…………………………………………..‏………‏…………. &‏ 1
‏جايگاه‏ ‏خمس‏ ‏در‏ ‏اسلام
‏دورنمائى‏ ‏از‏ ‏فلسفه‏ ‏خمس‏ ‏و‏ ‏زكات
‏گرچه‏ ‏اسلام‏ ‏درآمدهايى‏ ‏را‏ ‏كه‏ ‏از‏ ‏طرق‏ ‏نامشروع،‏ ‏همچون‏ ‏اختلاس،‏ ‏احتكار،‏ ‏كم‏‏‏فروشى،‏ ‏ربا،‏ ‏سرقت،‏ ‏رشوه‏ ‏و‏ ‏امثال‏ ‏آن‏ ‏بدست‏ ‏مى‏‏‏آيد،‏ ‏به‏ ‏شدّت‏ ‏حرام‏ ‏كرده‏ ‏و‏ ‏حكومت‏ ‏اسلامى‏ ‏را‏ ‏مسئول‏ ‏بازگشت‏ ‏اين‏ ‏اموال‏ ‏به‏ ‏صاحبان‏ ‏اصلى‏ ‏آنها‏ ‏دانسته‏ ‏است،‏ ‏چنانكه‏ ‏اميرالمؤمنين‏ ‏على‏‏‏عليه‏ ‏السلام‏ ‏فرمود‏: ‏تمام‏ ‏اموالى‏ ‏را‏ ‏كه‏ ‏در‏ ‏زمان‏ ‏خليفه‏ ‏سوّم‏ ‏ميان‏ ‏نورچشمى‏‏‏ها‏ ‏به‏ ‏ناحق‏ ‏تقسيم‏ ‏شده‏ ‏است،‏ ‏برخواهم‏ ‏گرداند،‏ ‏گرچه‏ ‏آن‏ ‏اموال‏ ‏در‏ ‏مهر‏ ‏زنان‏ ‏هزينه‏ ‏شده‏ ‏باشد‏. (2) ‏امّا‏ ‏با‏ ‏اين‏ ‏حال‏ ‏به‏ ‏دلايل‏ ‏تفاوت‏‏‏هاى‏ ‏حكيمانه‏‏‏اى‏ ‏كه‏ ‏خداوند‏ ‏ميان‏ ‏انسان‏‏‏ها‏ ‏قرار‏ ‏داده‏ ‏است‏ ‏و‏ ‏به‏ ‏خاطر‏ ‏تلاش‏ ‏و‏ ‏تخصّص‏ ‏و‏ ‏ابتكار،‏ ‏برخى‏ ‏افراد‏ ‏درآمد‏ ‏بيشترى‏ ‏دارند‏ ‏كه‏ ‏از‏ ‏طريق‏ ‏مشروع‏ ‏نيز‏ ‏كسب‏ ‏كرده‏‏‏اند،‏ ‏و‏ ‏برخى‏ ‏افراد‏ ‏با‏ ‏درآمد‏ ‏كم،‏ ‏توانِ‏ ‏اداره‏ ‏زندگى‏ ‏خود‏ ‏را‏ ‏ندارند‏.
‏تمام‏ ‏نظام‏‏‏هاى‏ ‏بشرى‏ ‏براى‏ ‏كم‏‏‏درآمدها‏ ‏به‏ ‏فكر‏ ‏چاره‏ ‏بوده‏‏‏اند،‏ ‏زيرا‏ ‏اگر‏ ‏اين‏ ‏خلاء‏ ‏به‏ ‏نحوى‏ ‏پر‏ ‏نشود،‏ ‏كينه‏ ‏و‏ ‏حسادتِ‏ ‏كم‏‏‏درآمدها‏ ‏نسبت‏ ‏به‏ ‏پردرآمدها‏ ‏شعله‏‏‏ور‏ ‏مى‏‏‏شود‏ ‏و‏ ‏شعله‏‏‏اش‏ ‏ممكن‏ ‏است‏ ‏همه‏ ‏چيز‏ ‏را‏ ‏بسوزاند‏. ‏اگر‏ ‏گرسنگان‏ ‏سير‏ ‏نشوند،‏ ‏خطر‏ ‏بالارفتن‏ ‏آمار‏ ‏جنايات‏ ‏جدّى‏ ‏مى‏‏‏شود‏ ‏و‏ ‏هر‏ ‏نظامى‏ ‏كه‏ ‏به‏ ‏فكر‏ ‏گرسنگان‏ ‏نباشد،‏ ‏ماندنى‏ ‏نيست‏.
‏گرسنگىِ‏ ‏جمعى‏ ‏از‏ ‏مردم‏ ‏و‏ ‏پرخورى‏ ‏جمع‏ ‏ديگر‏ ‏را‏ ‏هيچ‏ ‏عقل‏ ‏و‏ ‏وجدان‏ ‏سالمى‏ ‏نمى‏‏‏پذيرد‏. ‏به‏ ‏همين‏ ‏دليل،‏ ‏براى‏ ‏حلّ‏ ‏اين‏ ‏مسأله‏ ‏افراد‏ ‏و‏ ‏حكومت‏‏‏ها،‏ ‏طرحهاى‏ ‏زيادى‏ ‏ارائه‏ ‏داده‏‏‏اند‏ ‏كه‏ ‏رايج‏‏‏ترين‏ ‏آنها‏ ‏گرفتن‏ ‏ماليات‏ ‏و‏ ‏برقرارى‏ ‏تأمين‏ ‏اجتماعى‏ ‏و‏ ‏ايجاد‏ ‏مؤسسات‏ ‏خيريّه‏ ‏و‏ ‏صندوق‏‏‏هاى‏ ‏قرض‏ ‏الحسنه‏ ‏و‏ ‏امثال‏ ‏آن‏ ‏است‏.
‏اسلام‏ ‏نيز‏ ‏كه‏ ‏مكتبى‏ ‏جامع‏ ‏و‏ ‏اجتماعى‏ ‏است،‏ ‏براى‏ ‏فقرزدايى‏ ‏و‏ ‏حل‏ ‏مشكل‏ ‏محرومان‏ ‏جامعه،‏ ‏طرحهايى‏ ‏را‏ ‏ارائه‏ ‏داده‏ ‏كه‏ ‏يكى‏ ‏از‏ ‏آنها،‏ ‏مسئله‏ ‏خمس‏ ‏است‏.
‏رسيدگى‏ ‏به‏ ‏فقرا‏ ‏به‏ ‏قدرى‏ ‏مهم‏ ‏است‏ ‏كه‏ ‏حضرت‏ ‏على‏‏‏عليه‏ ‏السلام‏ ‏در‏ ‏حال‏ ‏نماز‏ ‏انگشتر‏ ‏خود‏ ‏را‏ ‏به‏ ‏فقيرى‏ ‏كه‏ ‏در‏ ‏مسجد‏ ‏از‏ ‏مردم‏ ‏تقاضاى‏ ‏كمك‏ ‏مى‏‏‏كرد‏ ‏و‏ ‏كسى‏ ‏به‏ ‏او‏ ‏پاسخ‏ ‏مثبتى‏ ‏نداد،‏ ‏عطا‏ ‏كرد‏ ‏و‏ ‏اشاره‏ ‏نكرد‏ ‏كه‏ ‏صبر‏ ‏كند‏ ‏و‏ ‏بعد‏ ‏از‏ ‏نماز‏ ‏به‏ ‏او‏ ‏كمك‏ ‏كند‏ ‏بلكه‏ ‏در‏ ‏حال
‏خمس در اسلام ‏……………………‏…………………………………………..‏………‏…………. &‏ 2
‏ ‏ركوع‏ ‏انگشتر‏ ‏خود‏ ‏را‏ ‏به‏ ‏او‏ ‏بخشيد‏ ‏و‏ ‏آيه‏ ‏نازل‏ ‏شد‏: «‏انّما‏ ‏وليّكم‏ ‏اللّه‏ ‏و‏ ‏رسوله‏ ‏و‏ ‏الّذين‏ ‏آمنوا‏ ‏الّذين‏ ‏يقيمون‏ ‏الصلوة‏ ‏و‏ ‏يؤتون‏ ‏الزّكاة‏ ‏و‏ ‏هم‏ ‏راكعون‏»‏ (3)
‏البتّه‏ ‏در‏ ‏بحث‏ ‏خمس،‏ ‏تفاوت‏‏‏هاى‏ ‏خمس‏ ‏و‏ ‏زكات‏ ‏با‏ ‏ماليات‏ ‏مرسوم‏ ‏دولتى‏ ‏بيان‏ ‏شده‏ ‏است‏ ‏كه‏ ‏ان‏ ‏شاءاللّه‏ ‏مورد‏ ‏مطالعه‏ ‏قرار‏ ‏خواهد‏ ‏گرفت‏.
‏خمس،‏ ‏نوعى‏ ‏تعديل‏ ‏ثروت‏ ‏است‏ ‏كه‏ ‏انسان‏ ‏با‏ ‏اراده‏ ‏خود‏ ‏و‏ ‏با‏ ‏قصد‏ ‏قربت،‏ ‏براساس‏ ‏ايمانى‏ ‏كه‏ ‏دارد‏ ‏و‏ ‏اعتمادى‏ ‏كه‏ ‏به‏ ‏او‏ ‏مى‏‏‏شود،‏ ‏درآمدهاى‏ ‏خود‏ ‏را‏ ‏بررسى‏ ‏و‏ ‏هزينه‏ ‏متعارف‏ ‏زندگى‏ ‏خود‏ ‏را‏ ‏از‏ ‏آن‏ ‏كاسته‏ ‏و‏ ‏بيست‏ ‏درصد‏ ‏از‏ ‏سودى‏ ‏كه‏ ‏مازاد‏ ‏بر‏ ‏هزينه‏ ‏زندگى‏ ‏سالانه‏ ‏او‏ ‏است،‏ ‏به‏ ‏عالم‏‏‏ترين،‏ ‏متّقى‏‏‏ترين‏ ‏و‏ ‏بى‏‏‏هوس‏‏‏ترين‏ ‏افراد‏ ‏مى‏‏‏پردازد‏ ‏تا‏ ‏او‏ ‏همچون‏ ‏وكيلى‏ ‏مورد‏ ‏اعتماد،‏ ‏در‏ ‏آنچه‏ ‏به‏ ‏صلاح‏ ‏جامعه‏ ‏مى‏‏‏بيند،‏ ‏هزينه‏ ‏كند‏.
‏اين‏ ‏تعديل‏ ‏ثروت‏ ‏از‏ ‏طريق‏ ‏خمس‏ ‏و‏ ‏زكات،‏ ‏امرى‏ ‏واجب‏ ‏است،‏ ‏ولى‏ ‏اسلام‏ ‏براى‏ ‏تعديل‏ ‏ثروت‏ ‏راههاى‏ ‏غير‏ ‏الزامى‏ ‏ديگرى‏ ‏نيز‏ ‏از‏ ‏قبيل‏ ‏وقف،‏ ‏هبه،‏ ‏صدقه،‏ ‏انفاق،‏ ‏وصيّت،‏ ‏كفّاره،‏ ‏نذر،‏ ‏عهد،‏ ‏ايثار‏ ‏و‏ ‏قرض‏‏‏الحسنه،‏ ‏قرار‏ ‏داده‏ ‏است‏.
‏تعديل‏ ‏ثروت‏ ‏در‏ ‏بعضى‏ ‏از‏ ‏مكاتب‏ ‏اقتصادى‏ ‏همچون‏ ‏كمونيسم،‏ ‏از‏ ‏طريق‏ ‏نفى‏ ‏مالكيّت‏ ‏خصوصى‏ ‏و‏ ‏به‏ ‏انحصار‏ ‏دولت‏ ‏درآوردن‏ ‏همه‏ ‏چيز،‏ ‏آن‏ ‏هم‏ ‏به‏ ‏صورت‏ ‏اجبار‏ ‏صورت‏ ‏مى‏‏‏گيرد‏ ‏كه‏ ‏در‏ ‏اين‏ ‏نوع‏ ‏تعديل‏ ‏هيچ‏‏‏گونه‏ ‏آزادى‏ ‏و‏ ‏انتخاب‏ ‏و‏ ‏رشد‏ ‏وجود‏ ‏ندارد‏.
‏جامعيّت‏ ‏اسلام
‏آرى،‏ ‏از‏ ‏امتيازات‏ ‏اسلام‏ ‏آن‏ ‏است‏ ‏كه‏ ‏اقتصاد‏ ‏آن‏ ‏با‏ ‏اخلاق‏ ‏و‏ ‏عاطفه‏ ‏آميخته‏ ‏است،‏ ‏همان‏‏‏گونه‏ ‏كه‏ ‏سياست‏ ‏و‏ ‏ديانت‏ ‏آن‏ ‏به‏ ‏هم‏ ‏آميخته‏ ‏است‏. ‏نمازجمعه‏ ‏با‏ ‏اين‏ ‏كه‏ ‏يك‏ ‏عمل‏ ‏عبادى‏ ‏است،‏ ‏يك‏ ‏مانور‏ ‏سياسى‏ ‏هم‏ ‏هست‏. ‏اسلام‏ ‏حتّى‏ ‏در‏ ‏جهاد،‏ ‏به‏ ‏مسائل‏ ‏عاطفى،‏ ‏اخلاقى،‏ ‏اجتماعى‏ ‏و‏ ‏سياسى‏ ‏نيز‏ ‏توجّه‏ ‏دقيق‏ ‏دارد‏.
‏اين‏ ‏على‏ ‏بن‏‏‏ابيطالب‏‏‏عليه‏ ‏السلام‏ ‏است‏ ‏كه‏ ‏در‏ ‏بحبوحه‏ ‏جنگ‏ ‏به‏ ‏خورشيد‏ ‏نگاه‏ ‏مى‏‏‏كند‏ ‏تا‏ ‏مبادا‏ ‏نماز‏ ‏اوّل‏ ‏وقتش‏ ‏از‏ ‏دست‏ ‏برود‏! ‏و‏ ‏فرزندش‏ ‏امام‏ ‏حسين‏‏‏عليه‏ ‏السلام‏ ‏ظهر‏ ‏عاشورا‏ ‏در‏ ‏برابر‏ ‏سيل‏ ‏تير‏ ‏دشمن،‏ ‏نه‏ ‏تنها‏ ‏نماز‏ ‏واجب‏ ‏مى‏‏‏خواند،‏ ‏بلكه‏ ‏به‏ ‏مستحبات‏ ‏نماز‏ ‏نيز‏ ‏از‏ ‏قبيل
‏خمس در اسلام ‏……………………‏…………………………………………..‏………‏…………. &‏ 3
‏ ‏اذان،‏ ‏اقامه،‏ ‏جماعت،‏ ‏اوّل‏ ‏وقت‏ ‏و‏… ‏توجّه‏ ‏كامل‏ ‏دارد‏. ‏و‏ ‏باز‏ ‏مى‏‏‏بينيم‏ ‏همين‏ ‏علىّ‏ ‏بن‏‏‏ابيطالب‏‏‏عليهما‏ ‏السلام‏ ‏در‏ ‏وسط‏ ‏جنگ،‏ ‏وقتى‏ ‏يارانش‏ ‏آب‏ ‏را‏ ‏در‏ ‏ظرفى‏ ‏تَرك‏‏‏دار‏ ‏براى‏ ‏او‏ ‏مى‏‏‏آورند،‏ ‏مى‏‏‏فرمايد‏: ‏آشاميدن‏ ‏آب‏ ‏از‏ ‏ظرف‏ ‏ترك‏‏‏دار‏ ‏مكروه‏ ‏است‏. (‏چه‏ ‏بسا‏ ‏ذرّات‏ ‏آلوده‏‏‏اى‏ ‏كه‏ ‏لابه‏‏‏لاى‏ ‏آن‏ ‏ترك‏ ‏باشد‏ ‏و‏ ‏آب‏ ‏را‏ ‏غيربهداشتى‏ ‏كند‏.)
‏باز‏ ‏مى‏‏‏بينيم‏ ‏در‏ ‏وسط‏ ‏جنگ‏ ‏بعضى‏ ‏از‏ ‏حضرتش‏ ‏مى‏‏‏پرسند‏: ‏نظر‏ ‏شما‏ ‏درباره‏ ‏فلانى‏ ‏و‏ ‏فلانى‏ ‏چيست؟‏ ‏حضرت‏ ‏مى‏‏‏بيند‏ ‏پاسخ‏ ‏اين‏ ‏سئوال‏ ‏سبب‏ ‏فتنه‏ ‏و‏ ‏تفرقه‏ ‏مى‏‏‏شود،‏ ‏سؤال‏‏‏كننده‏ ‏را‏ ‏توبيخ‏ ‏مى‏‏‏كند‏ ‏و‏ ‏اجازه‏ ‏نمى‏‏‏دهد‏ ‏امّتى‏ ‏كه‏ ‏به‏ ‏وحدت‏ ‏كلمه‏ ‏نياز‏ ‏دارند‏ ‏دستخوش‏ ‏تفرقه‏ ‏شوند،‏ ‏و‏ ‏باز‏ ‏مى‏‏‏بينيم‏ ‏به‏ ‏هنگام‏ ‏جنگ،‏ ‏شخصى‏ ‏از‏ ‏على‏‏‏عليه‏ ‏السلام‏ ‏معناى‏ ‏توحيد‏ ‏را‏ ‏مى‏‏‏پرسد‏ ‏و‏ ‏رزمندگان‏ ‏از‏ ‏سؤال‏ ‏او‏ ‏ناراحت‏ ‏مى‏‏‏شوند،‏ ‏حضرت‏ ‏مى‏‏‏فرمايد‏: ‏جنگ‏ ‏ما‏ ‏براى‏ ‏توحيد‏ ‏است‏ ‏و‏ ‏سپس‏ ‏توحيد‏ ‏را‏ ‏براى‏ ‏او‏ ‏معنا‏ ‏مى‏‏‏كند‏.
‏به‏ ‏رزمندگان‏ ‏دستور‏ ‏مى‏‏‏دهد‏ ‏آب‏ ‏آشاميدنى‏ ‏دشمن‏ ‏را‏ ‏مسموم‏ ‏نكنيد،‏ ‏درختانشان‏ ‏را‏ ‏قطع‏ ‏و‏ ‏به‏ ‏فراريان‏ ‏تيراندازى‏ ‏نكنيد،‏ ‏به‏ ‏زنان‏ ‏و‏ ‏كودكان‏ ‏و‏ ‏سالمندان‏ ‏كارى‏ ‏نداشته‏ ‏باشيد‏. ‏در‏ ‏كجاى‏ ‏دنيا‏ ‏سراغ‏ ‏داريد‏ ‏كه‏ ‏جنگ،‏ ‏سياست،‏ ‏عبادت‏ ‏و‏ ‏اقتصاد‏ ‏اينگونه‏ ‏با‏ ‏مسائل‏ ‏اعتقادى،‏ ‏اجتماعى،‏ ‏اخلاقى،‏ ‏بهداشتى‏ ‏و‏ ‏عاطفى‏ ‏آميخته‏ ‏باشد‏.
‏در‏ ‏نظام‏ ‏اسلامى‏ ‏رابطه‏ ‏ميان‏ ‏مردم‏ ‏و‏ ‏رهبر‏ ‏الهى‏ ‏رابطه‏ ‏صلوات‏ ‏و‏ ‏درود‏ ‏است‏. ‏به‏ ‏مردم‏ ‏فرمان‏ ‏مى‏‏‏دهد‏ ‏كه‏ ‏به‏ ‏پيامبرشان‏ ‏درود‏ ‏فرستند‏: «‏يا‏ ‏ايّها‏ ‏الّذين‏ ‏آمنوا‏ ‏صلّوا‏ ‏عليه‏ ‏و‏ ‏سلّموا‏ ‏تسليماً‏»‏ (4) ‏و‏ ‏به‏ ‏پيامبر‏ ‏نيز‏ ‏دستور‏ ‏مى‏‏‏دهد‏ ‏به‏ ‏پرداخت‏‏‏كنندگان‏ ‏زكات‏ ‏صلوات‏ ‏و‏ ‏درود‏ ‏فرستد‏: «‏خُذ‏ ‏من‏ ‏اموالهم‏ ‏صدقة‏ ‏و‏ ‏صَلِ‏‏‏ّ‏ ‏عليهم‏»‏ (5)
‏در‏ ‏اسلام،‏ ‏روزهايى‏ ‏عيد‏ ‏ناميده‏ ‏شده‏ ‏است‏ ‏كه‏ ‏ضمن‏ ‏شادى‏ ‏و‏ ‏تبريك،‏ ‏رسيدگى‏ ‏به‏ ‏محرومان‏ ‏از‏ ‏طريق‏ ‏تقسيم‏ ‏گوشت‏ ‏قربانى‏ ‏در‏ ‏عيد‏ ‏قربان‏ ‏و‏ ‏سير‏ ‏كردن‏ ‏شكم‏ ‏گرسنگان‏ ‏در‏ ‏عيد‏ ‏فطر‏ ‏از‏ ‏طريق‏ ‏زكات‏ ‏فطرة‏ ‏مورد‏ ‏توجّه‏ ‏است‏. ‏جامعيّت‏ ‏اسلام‏ ‏تا‏ ‏آنجاست‏ ‏كه‏ ‏حتّى‏ ‏خوردن‏ ‏و‏ ‏آشاميدن،‏ ‏هدفمند‏ ‏طرّاحى‏ ‏شده‏ ‏است؛‏ ‏در‏ ‏كنار‏ ‏جمله‏ «‏كلوا‏»‏ ‏كه‏ ‏فرمانِ‏ ‏خوردن‏ ‏است،‏ ‏يكجا‏ ‏مى‏‏‏فرمايد‏: «‏كلوا‏…‏و‏ ‏لاتسرفوا‏»‏ (6) ‏در‏ ‏خوردن‏ ‏زياده‏‏‏روى‏ ‏نكنيد‏.
‏يكجا‏ ‏مى‏‏‏فرمايد‏: «‏كلوا‏… ‏و‏ ‏اشكروا‏»‏ (7) ‏به‏ ‏خاطر‏ ‏خوردن‏ ‏از‏ ‏خداوند‏ ‏تشكّر‏ ‏كنيد‏.
‏خمس در اسلام ‏……………………‏…………………………………………..‏………‏…………. &‏ 4
‏يكجا‏ ‏مى‏‏‏فرمايد‏: ‏«‏كلوا‏… ‏و‏ ‏اعملوا‏ ‏صالحاً‏»‏ (8) ‏با‏ ‏قدرتى‏ ‏كه‏ ‏از‏ ‏غذاخوردن‏ ‏بدست‏ ‏مى‏‏‏آوريد‏ ‏كار‏ ‏نيك‏ ‏انجام‏ ‏دهيد‏.
‏يكجا‏ ‏مى‏‏‏گويد‏: «‏كلوا‏…. ‏و‏ ‏لاتطغوا‏ ‏فيه‏»‏ (9) ‏از‏ ‏قدرتى‏ ‏كه‏ ‏به‏ ‏وسيله‏ ‏غذا‏ ‏بدست‏ ‏آورده‏‏‏ايد‏ ‏طغيان‏ ‏نكنيد‏.
‏يكجا‏ ‏مى‏‏‏فرمايد‏: «‏كلوا‏… ‏و‏ ‏آتوا‏ ‏حقّه‏»‏ (10) ‏بخوريد‏ ‏و‏ ‏حقّ‏ ‏آن‏ ‏را‏ ‏اداء‏ ‏كنيد‏.
‏و‏ ‏يكجا‏ ‏مى‏‏‏فرمايد‏: «‏فكلوا‏… ‏اطعموا‏»‏ (11) ‏بخوريد‏ ‏و‏ ‏به‏ ‏ديگران‏ ‏نيز‏ ‏اطعام‏ ‏كنيد‏.
‏حتّى‏ ‏آنجا‏ ‏كه‏ ‏به‏ ‏زنبور‏ ‏عسل‏ ‏الهام‏ ‏مى‏‏‏كند‏ ‏شيره‏ ‏گل‏ ‏را‏ ‏بمك،‏ ‏دستور‏ ‏مى‏‏‏دهد‏ ‏كه‏ ‏عسل‏ ‏بساز،‏ ‏بنابراين‏ ‏اسلام،‏ ‏دين‏ ‏خوردن‏ ‏و‏ ‏خوابيدن‏ ‏نيست،‏ ‏بلكه‏ ‏خوردن‏ ‏و‏ ‏خوراندن‏ ‏و‏ ‏كار‏ ‏نيك‏ ‏انجام‏ ‏دادن‏ ‏و‏ ‏طغيان‏ ‏و‏ ‏زياده‏‏‏روى‏ ‏نكردن‏ ‏است،‏ ‏همه‏ ‏با‏ ‏هم‏ ‏در‏ ‏نظر‏ ‏گرفته‏ ‏شده‏ ‏است‏. ‏در‏ ‏كدام‏ ‏مكتب‏ ‏به‏ ‏اين‏ ‏جامعيّت‏ ‏توجّه‏ ‏شده‏ ‏است‏.
‏به‏ ‏هر‏ ‏حال‏ ‏دنيا‏ ‏ماليات‏ ‏مى‏‏‏گيرد‏ ‏و‏ ‏اسلام‏ ‏نيز‏ ‏خمس‏ ‏و‏ ‏زكات‏ ‏مى‏‏‏گيرد،‏ ‏امّا‏ ‏شما‏ ‏در‏ ‏اين‏ ‏كتاب‏ ‏به‏ ‏نكات‏ ‏و‏ ‏لطائفى‏ ‏برخورد‏ ‏خواهيد‏ ‏كرد‏ ‏كه‏ ‏نشان‏ ‏مى‏‏‏دهد‏ ‏حساب‏ ‏ماليات‏‏‏هاى‏ ‏اسلامى‏ ‏از‏ ‏حساب‏ ‏انواع‏ ‏ماليات‏‏‏هايى‏ ‏كه‏ ‏در‏ ‏دنيا‏ ‏گرفته‏ ‏مى‏‏‏شود‏ ‏و‏ ‏قوانين‏ ‏آن‏ ‏بافته‏ ‏و‏ ‏ساخته‏ ‏فكر‏ ‏بشرى‏ ‏است‏ ‏جداست‏. ‏در‏ ‏قوانين‏ ‏اسلامى‏ ‏به‏ ‏تمام‏ ‏ابعاد‏ ‏توجّه‏ ‏شده‏ ‏است؛
‏از‏ ‏چه‏ ‏چيزى‏ ‏خمس‏ ‏و‏ ‏زكات‏ ‏گرفته‏ ‏شود؟
‏چه‏ ‏مقدار‏ ‏از‏ ‏سرمايه‏ ‏مشمول‏ ‏خمس‏ ‏و‏ ‏زكات‏ ‏شود؟
‏چگونه‏ ‏گرفته‏ ‏و‏ ‏چگونه‏ ‏پرداخت‏ ‏و‏ ‏چگونه‏ ‏مصرف‏ ‏شود؟
‏محاسبه‏ ‏اموال‏ ‏با‏ ‏چه‏ ‏كسى‏ ‏باشد،‏ ‏گيرنده‏ ‏يا‏ ‏پرداخت‏‏‏كننده؟
‏پرداخت‏ ‏كننده‏ ‏با‏ ‏چه‏ ‏انگيزه‏ ‏و‏ ‏هدفى‏ ‏بپردازد‏ ‏و‏ ‏گيرنده‏ ‏چه‏ ‏ويژگيهائى‏ ‏داشته‏ ‏باشد؟
‏چگونه‏ ‏مردم‏ ‏را‏ ‏به‏ ‏پرداخت‏ ‏خمس‏ ‏و‏ ‏زكات‏ ‏علاقمند‏ ‏كنيم؟
‏مسؤلين‏ ‏جمع‏‏‏آورى‏ ‏چه‏ ‏افرادى‏ ‏باشند‏ ‏و‏ ‏چگونه‏ ‏به‏ ‏سراغ‏ ‏مردم‏ ‏بروند‏. ‏در‏ ‏كجا‏ ‏گردآورى‏ ‏شود‏ ‏و‏ ‏شرائط‏ ‏خزانه‏‏‏دار‏ ‏بيت‏ ‏المال‏ ‏چه‏ ‏باشد،‏ ‏با‏ ‏افرادى‏ ‏كه‏ ‏سوءاستفاده‏ ‏مى‏‏‏كنند،‏ ‏چگونه‏ ‏برخورد‏ ‏شود‏ ‏و‏ ‏دَه‏‏‏ها‏ ‏مورد‏ ‏ديگر‏ ‏كه‏ ‏اگر‏ ‏ميان‏ ‏ماليات‏‏‏هائى‏ ‏كه‏ ‏در‏ ‏دنيا‏ ‏گرفته‏ ‏مى‏‏‏شود‏ ‏با‏ ‏خمس‏ ‏و‏ ‏زكات‏ ‏مقايسه‏ ‏شود،‏ ‏معجزه‏ ‏بودن‏ ‏مقرّرات‏ ‏اسلامى‏ ‏روشن‏ ‏مى‏‏‏شود،‏ ‏همان‏ ‏گونه

 

دانلود فایل