تحقیق جايگاه ويژه كارآفرينان ( ورد) 💯

دانلود تحقیق جايگاه ويژه كارآفرينان ( ورد) باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق جايگاه ويژه كارآفرينان ( ورد)

تحقیق-جايگاه-ويژه-كارآفرينان-(-ورد)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..DOC) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 10 صفحه

 قسمتی از متن word (..DOC) : 
 

1
‏طرح مسأله‏ ‏ ‏
‏فصل‏ اول
‏(طرح مسئله)
‏به‏ ‏دليل‏ نقش و جايگاه ويژه كارآفرينان در‏ ‏روند توسعه و‏ ‏رشد اقتصادي،‏ ‏بسياري‏ ‏از‏ ‏دولتها‏ در كشورهاي توسعه يافته و‏ ‏درحال ‏توسعه‏ تلاش مي كنند بــا‏ ‏حداكثر‏ ‏امكانات و‏ ‏بهره برداري‏ ‏از‏ دستاور‏د‏هاي‏ ‏تحقيقاتي،‏ شمار‏ ‏هرچه بيشتري از‏ ‏جامعه را كه داراي ويژگيهاي كارآفريني هستند به آموزش ‏در‏ ‏جهت‏ كارآفريني و‏ ‏فعاليتهاي كارآفرينانه تشويق و‏ ‏هدايت كنند‏(دارياني ,1380)‏.
‏كارآفرينان‏ با مهارتي كه در تشخيص فرصتها و موقعيتها و‏ ‏ايجاد حركت در‏ ‏جهت توسعه اين ‏موقعيتها‏ دارند، پيشگامان حقيقي تغيير در‏ ‏اقتصاد و تحولات اجتماعي محسوب مي شوند. ‏آنها‏ تصديق مي كنند كه موفقيت و بقا‏ء‏ درچشم اندازهاي برخواسته از فردا، نيازمند ‏چالاكي،‏ قوه ابتكاروخلاقيت است. علاوه براين كارآفريني به ريسك پذيري،نوآوري وكنش ‏كارآفرينانه‏ ‏هم‏ نيازدارد. براساس ‏نظريات‏ اقتصادي و تجارب حاصله دراقتصادهاي روبه رشد، كارآفرينان موتورمحركه توسعه‏ ‏ورشداقتصادي‏ محسوب مي شوند وبالطبع‏ ‏اشتغال‏ ‏زايي‏ يكي از رهاوردهاي مهم كارآفريني ‏است‏(احمدي‏ ,1383)‏.
‏متاسفانه‏ در كشور ما و در چند برنامه اخير توسعه، توجه خاص به اين مهم نشده و حتي ‏مي‏ توان گفت كه اين مفهوم براي بسياري از دست اندركاران و افراد جامعه ناشناخته و ‏غريب‏ است. شـــايد به همين دليل تاكنون برنامه ريــــــزي و بسترسازي مناسبي در ‏حوزه‏ هاي اقتصادي، اجتماعي و نظام آموزشي كشور براي توسعه كارآفريني بويژه در‏مدارس‏ و‏ ‏دانشگاههاي‏ كشور صورت نپذيرفته است‏(توسل ,1379)‏.
‏تعر‏يف وبيان مسئله‏:
‏امروزه‏ کارافريني ازعوامل اصلي ايجاد ارزش اقتصادي ‏وابزارکارامدي‏ براي کاهش تعداد بيکاران محسوب مي شود ازاين رودولتها به منظور‏ ‏رشد ‏اقتصادي‏ کشورها ودرپاسخگوئي به بزرگترين چالش اقتصادي, يعني اشتغال وبهبود ‏استانداردهاي‏ زندگي افراد جامعه مشوق اصلي کارافريني وکارافرينان هستند وشيوه هاي ‏مختلفي‏ براي افزايش نقش آنها درعرصه هاي مختلف اقتصادي به کار ميبندد(احمدي,1383).
‏کارافر‏يني‏ در ‏آ‏موزش و‏ ‏پرورش فرايند منظم و‏ ‏مستمري است که از يک سو به شناسائي و‏ ‏بهره برداري‏ م‏ؤ‏ثر‏ ‏از‏ ‏کليه منابع دروني و‏ ‏بيروني نظام آموزشي ‏منجر‏ ‏م‏ي‏ ‏شود و‏ ‏از سوي ديگر,
3
‏طرح مسأله‏ ‏ ‏
‏ ‏موجب ايجاد فرصتهاي جديد ياددهي و‏ ‏يادگيري مي گردد. اين ‏فرا‏يند با تکيه بر‏ ‏دو‏ ‏محور آموزش فراگير کارآفرين و‏ ‏فراهم آوردن زمي‏نه‏ ‏هاي بروز ‏و‏ ‏ظهور‏ ‏آن‏ محقق مي‏ ‏گردد‏ ‏(حسن‏ ‏مرادي,1382). ‏
‏درعرصه‏ ‏آموزش‏ وپرورش کشورشناسائي زمينه هاي پرورش وبه دنبال آن آموزش و‏ ‏پرورش کار‏آ‏فريني ‏بايد‏ در‏ ‏کنار‏ ‏اصلاح ساير‏ ‏نظام هاي آموزشي موجود‏ ‏در‏ ‏اين نهاد‏ ‏صورت گيرد‏ ‏و متاسفانه چون ‏دانش‏ آموزان مدارس فني و‏ ‏حرفه اي ‏با‏ شيوه ‏هاي‏ شناخت فرصتهاي اشتغال به خوبي آشنا نمي شوندو‏ ‏از‏ ‏طرفي امکان اد‏امه‏ تحصيل و‏ ‏کسب ‏مدارک‏ بالاتر‏ ب‏راي انجام بهتر‏ ‏مشاغل براي ‏بس‏ي‏ار‏ي‏ از ‏آنها مهيا نيست و‏ ‏همچنين به دليل اينکه ‏آموزش‏ و‏ ‏پرورش قابليتهاي لازم را براي به عهده گرفتن مشاغل ‏جديد‏ درآنها ‏مهيا‏ نمي سازد‏، ‏لذا ‏دانش‏ ‏آموزان‏ با‏ ‏طرز‏ ‏فکر‏ ‏کارافرينانه‏ ‏اي تربيت نشده ‏اندومعمولا‏ تجربه لازم براي کاربرد مطالب آموخته شده و‏ ‏روياروئي با مسائل بعد از ‏شروع‏ کسب وکار‏ ‏را‏ ‏ندارند‏ ‏(پوستيگو به نقل از احمدي1383).
‏براساس‏ آمارهاي منتشر شده از سوي دبيرخانه کنگره کارافريني ‏در‏ بخش بهداشت ودرمان درسال‏1381‏تعدادبيکاران کشور از حدود يک مليون وپانصد هزار ‏نفر‏ درسال ‏1375‏به حدود سه مليون نفر درسال ‏1380‏رسيده است دراين ميان آنچه نگران ‏کننده‏ است اين است که بيش از‏75درصد‏ اين افراد داراي تحصيلات پيش از دانشگاه (ابتدائي-راهنمائي ومتوسطه)هستند,به طوري که ازميان اين‏720هزا‏ر نفر نيروي جوياي ‏کار‏ که ساليانه وارد بازار کار مي شوندحدود ‏500هزار‏ نفر داراي مدارک پيش از ‏دانشگاه‏ مي باشند که اين امر نه تنها آثار نامطلوبي را در پي دارد بلکه زمينه ساز ‏فقر‏ اقتصادي وباالطبع فقر فرهنگي‏ خواهد بود,لذا به جر‏أ‏ت مي توان گفت که بزرگترين ‏چالش‏ ومهمترين مشکل اقتصادي کشور,اشتغال است(دبيرخانه کنگره کارافريني در بخش ‏بهداشت‏ ودرمان1381)‏.‏
‏عل‏ي رغم اهميت موضوع درايران بحث کارافريني وتحقيقات مربوط ‏به‏ آن تا‏ ‏به حال موردتوجه جدي قرار نگرفته است وتحقيقاتي که تاکنون صورت گرفته ‏ب‏يشتر در بخش صنايع بوده و‏ ‏در‏ ‏نظام ‏آموزش‏ و‏ ‏پرورش و‏ ‏همچنين آموزش عالي تحقيقات ‏ز‏يادي در اين زمينه صورت نگرفته است. ‏
‏باتوجه‏ به آنچه که ذکر گرديد بايد ‏عنوان‏ نمود باتوجه به اهميتي که کارافريني وکارافرينان در رشد اقتصادي جامعه ايفا ‏م‏ي کنند‏،‏ بايد ابتدا زمينه هاي بروز وپرورش‏ دهنده‏ آن را شناسائي کرده و
4
‏طرح مسأله‏ ‏ ‏
‏ ‏بعد با برنامه ‏ر‏يزيهاي جامع ‏و‏ دقي‏ق د‏ر‏ ‏خصوص ‏آموزش‏ ‏کار‏آ‏فر‏يني ‏در‏ ‏مدارس‏ ‏متوسطه‏ خصوصا مدارس فني وحرفه اي ‏موجبات ترو‏ي‏ج‏ فرهنگ کارافريني ‏ونهاد‏ينه ساختن آن در ميان دانش آموزان گردي‏د‏(حسن مرادي,1382 ).
‏لذادرا‏ين تحقيق سعي داريم زمينه هاي بروز وپرورش کارافريني ‏وابعاد‏ مختلف آن رااز نظر مديران, دبيران, دانش آموزان ودانش آموختگان هنرستانهاي ‏فن‏ي وحرفه اي مورد بررسي قرار داده ودر پايان پيشنهاداتي را براي ترويج کارافريني ‏وآموزش‏ وپرورش زمينه هاي آن آن ‏در‏ نظام ‏آموزش‏ي ‏ا‏رائه دهيم.
‏ ‏ضرورت‏ واهميت مساله:
‏با‏ توجه به ‏آ‏مارهاي منتشره حدود ‏40%‏ ‏از جمعيت کشور راجوانان ‏ونوجوانان‏ ‏تشک‏يل مي‏ ‏دهد بنابراين عرضه ‏ز‏ياد نيروي کار ,رشد بيکاري ,مشکلات اقتصادي ‏و…..‏ ‏باعث‏ شده است که چشم انداز روشني براي انبوه متقاضيان کار در جامعه وجود ‏نداشته‏ باشد(احمدي,1382).
‏دست اندر کاران راهکارهاي گوناگوني را براي حل مشکل ‏ب‏يکاري ‏وتبعات‏ ‏آ‏ن که يک مشکل ملي به حساب ‏م‏ي‏ ‏آ‏يد ‏پ‏يشنهاد مي کنند ,آنچه که در ‏شرا‏يط سخت کنوني‏ م‏يتواند‏ مشکلات مربوط به اشتغال جوانان خصوصا جوانان تحصيل کرده ‏را‏ حل کند ,‏فراهم‏ نمودن زمينه هاي مورد نياز براي پرورش کارافريني دانش آموزان ‏ ‏است‏.
‏چون‏ کارافرينان با توجه به خصوصيت ممتاز وبرجسته خود قادرند ‏منابع‏ را براي ايجاد ورشد توسعه در زمينه هاي توليد ومنابع انساني فراهم کرده ‏واشتغال‏ وکسب وکار جديد ايجاد نموده و با ‏نوآور‏يهاي صنعتي ‏بر‏ ‏توسعه‏ ‏دامنه‏ ‏محصولات‏ وخدمات ‏جد‏يد ‏ب‏يفزايند ‏.‏ ‏برا‏ي ‏رس‏يدن به اين هدف لازم است عرصه هاي مختلف کارافريني در ‏برابر‏ نسل جوان کشور گشوده شود واين امر در گرو ايجاد بستر مناسب وحمايت همه جانبه ‏دولت‏ اعم از مادي ومعنوي ونيز برداشتن موانع موجود بر سر راه جوانان کارافرين است .در اين راستا ودر راه رسيدن ‏به‏ اين ‏اهداف‏ يکي از راههاي اساسي‏ ‏ توجه ورسيدگي به زمينه هاي پرورش کارافريني در نظام ‏آموزش‏ي کشور است,نظام آموزشي کشور مي تواند چه در ‏سطوح اول‏ي‏ه ‏آموزش ‏و‏ چ‏ه در آ؛موزش عالي ‏به‏ سمتي حرکت کند که فارغ التحصيلان ما بتوانند به سمت کارآفرين شدن سوق داده ‏شوند‏(توسل ,137‏9).
4
‏طرح مسأله‏ ‏ ‏

 

دانلود فایل