تحقیق جايگاه محبت در اسلام 50 ص ( ورد) 💯

دانلود تحقیق جايگاه محبت در اسلام 50 ص ( ورد) باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق جايگاه محبت در اسلام 50 ص ( ورد)

تحقیق-جايگاه-محبت-در-اسلام-50-ص-(-ورد)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 38 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏عنوان تحقيق :
‏جايگاه محبّت ومهرورزي
‏در اسلام
‏با تشكر از :
‏او كه تما م هستي به ستايش و پرسش او مي‏‌‏پردازند و با تشكر از دبيران گرامي كه با راهنمايي آنان موفق به اتمام اي‏ن كار شدم و خانواده‏‌‏ي عزيزم كه م‏دا در اين راه ياري كردند.
‏پيش‏‌‏گفتار:
‏با توجه به اطلاعات كمي كه در مورد جايگاه مهرورزي در اسلام داشتم وخواهان درك مسائل ديني بودم و‏ ‏همچنين براي انجام وظيفه‏‌‏ي دانش‏‌‏آموزي تصميم به انجام اين كار پژوهش‏ي گرفتم كه انجام اين تحقيق مرارتهايي ‏همچون : كمبود وقت، كمبود منابع، هزينه‏‌‏ي مالي و … را برايم به همراه داشته‏‌‏است.
‏با كمك خدا و تلاش خود توانستم اين كار را به روش‏ كتابخانه‏‌‏اي با مطالعه‏‌‏ي زياد به‏ پايان برسانم.
‏مهرورزي در اسلام‏1- برگرفته از كتاب آراي دانشمندان مسلمان در تعليم و تربيت و مباني آن جلد دوم نويسندگان محمد بهشتي و مهدي ابوجعفري و علي نقي فقيهي زير نظر حجه‏‌‏الاسلام عليرضا اعرافي پژوهشكده حوزه و دانشگاه
‏راز پيشرفت اسلام در مهرورزي پيامبر اكرم(ص) به مردم نهفته است: ‏«‏فبما رحمه من الله لنت لهم و لوكنت فظا غليظ القلب لانفضوا من حولك‏»‏: پس به بركت رحمت الهي با مردم نرمخو و پرمهر شدي و اگر تندخو و سخت‏‌‏دل بودي قطعاً از پيرامون تو پراكنده مي‏‌‏شدند.(آل‏‌‏عمران)
‏باري مهرورزي پيامبر اسلام(ص)‏ به مردم موجب هدايت كساني شد كه هرگز اميدي به هدايت آنها نمي‏‌‏رفت و از اين طريق آن چنان هدايت‏‌‏شدگان به مربي برزگ بشر دلبسته شده بودند كه حاضر نشدند اسلام را تنها بگذارند. بلكه با تمام وجود براي هر نوع فداكاري در راه آن آماده شدند و در حقيقت با اين روش از انسانهاي عهد جاهليت با آن ويژگي‏‌‏ها انسانهايي رئوف دريادل و پارسا ساخته شد.
‏باري مربي بزرگ ملك و ملكوت اساس دعوت و كار خود را بر مهرورزي و محبت قرار داده بود و به آن نيز فرمان مي‏‌‏داد كه ‏«‏احبوا الصبيان و ارحموا هم‏»‏: كودكان را دوست بداريد و به آنان مهر ورزيد. (وسائل‏‌‏الشيعه)
‏امام صادق نيز توصيه گرانقدري در اين زمينه به بشر داد كه ‏«‏اذا حببت رجلا فاخبره بذلك فانه اثبت للمودة بينكما‏»‏. اگر محبت كسي را در دل داري به او بگو دوستت دارم زيرا ابراز مهر موجب مي‏‌‏شود دوستي شما استوارتر گردد.
‏انديشمندان اسلامي نيز با تبعيت از رسول گرامي (ص) شيوه اساسي خويش را در تعليم و تربيت بر مهرورزي و محبت استوار ساخته‏‌‏اند. شهيد ثاني در كتاب منيه‏‌‏المريد ويژگي مربي و معلم خوب را مهرورزي به مربيان و اخلاق خوش و نرمي در گفتار دانسته و با استناد به آيات قرآن در روايات نتيجه مي‏‌‏گيرد كه هر معلم و مربي بايد اخلاق خويش را د‏ر ارتباط با همه افراد به ويژه م‏ربيان نيكو گرداند و با لطف و مح
‏بت با آنان رفتار كند و چون با م‏ربيان مواجه مي‏‌‏شود با خوشرويي و روي گشاده و شادماني برخورد نمايد و مهرورزي و محبت و شفقت خويش را به آنان ابراز كند. البته معلم و مربي همچون طبيب حا‏ذ‏ق بايد شرايط و موقعيتها را در نظر گيرد و نوع رفتار و راه و روش تربيتي خود را با توجه به آن شرايط و موقعيتها انتخاب نمايد.
‏شيخ اشراق نيز محبت و مهرورزي را زاييده علم و معرفت دانسته و شرط وصول به كمال را گذشتن از اين نردبان قلمداد كرده است.
‏مهرورزي
‏نظر اسلام راجع به عشق‏‌‏هايي زميني كه حتماً منظور عشق بين دو نفر از جنس مخالف است چيست؟ آيا بايد اين عشق را سركوب كرد يا در اسلام اين نوع عشق كه ممكن است در سنين 16-17 سالگي وارد زندگي يك نفر شود مباح شمرده شده است؟ در راديو و تلويزيون گاه‏‌‏گاه سخني مي‏‌‏شنويم كه گويا اين عشق‏‌‏ها را بايد سركوب كرد و از پيش آمدنشان جلوگيري كرد و يا فرد عاشق گناه كرده؟ به نظر اسلام آيا دست خود آدم است كه عاشق شود يا نشود؟ شخصي كه عاشق شده البته بهتر است كه زودتر ازدواج كند تا خود را از گرفتاري نجات دهد (البته اگر عشق در اسلام مجاز شمرده شده باشد) حال اگر در موقعيتي بود كه نمي‏‌‏توانست ازدواج كند آيا بايد اين مورد را به فراموشي بسپارد؟
‏عواطف يكي از نعمتهاي بزرگ الهي است كه هم براي شيرين شدن زندگي اين جهان نقش مهمي ايفا مي‏‌‏كند و هم زمينه تعالي روح و عشق به محبوب حقيقي را فراهم مي‏‌‏سازد.
‏افراط در مهرورزي (مانند افراط در هر كار ديگري) تعادل زندگي را به هم مي‏‌‏زند و طبعاً تلاش براي كسب چنين امر افراط‏‌‏آميزي مطلوب نخواهد بود؛ مخصوصاً اگر انسان را در معرض گناه قرار دهد. چنين افراطي ممكن است به يك بعدي شدن شخصيت و عقب‏‌‏ماندگي در ساير ابعاد منجر گردد، و حتي گاه موجب ناكاميهاي خطرناكي شود. از اين جهت، رعايت اعتدال در اين عرصه نيز مطلوب است.

 

دانلود فایل