تحقیق تفسير سوره اخلاص 20 ص ( ورد) 💯

دانلود تحقیق تفسير سوره اخلاص 20 ص ( ورد) باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق تفسير سوره اخلاص 20 ص ( ورد)

تحقیق-تفسير-سوره-اخلاص-20-ص-(-ورد)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 28 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏2
‏موضوع تحقيق: تفسير سورة‏ ‏اخلاص
‏محتواي سورة اخلاص:
‏اين سوره چنان كه از نا مش پيدا است (سورةاخلاص و سورة توحيد) از توحيد پروردگار و يگانگي او سخن مي گويد و در چهار آية كوتاه چنان توصيفي از يگانگي خداوند كرده كه نياز به اضافه ندارد.
‏در شان نزول اين سوره از امام صادق (ع) چنين نقل شده:( يهود از‏ ‏رسول الله (ص) تقاضا كردند خداوند را براي ‏آنها توصيف كند پيغمبر (ص) سه روز سكوت كرد و پاسخي نگفت تا اين سوره نازل شد و پاسخ آنها را بيان كرد ).
‏در بعضي از روايات آمده : اين سؤال كننده (عبدالله بن صوريا) يكي ازسران معروف يهود بود و در بعضي روايات ديگري آمده 🙁 عبدالله بن سلام) چنين سؤالي را در مكه كرد سپس ايمان آورد و ايمان خود را همچنان مكتوم مي داشت.
‏در روايات ديگري آمده است : مشركان مكه ‏چنين سؤالي را كرده اند. در بعضي از روايات آمده است : سؤال كنندگان گروهي از مسيحيان (نجران) بوده اند. در ميان اين روايات تضادي وجود ندارد.زيرا ممكن است اين سؤال از ناحيه ي همه ي آنها مطرح شده باشد و اين خود دليلي است بر عظمت فوق العادة اين سوره كه پاسخگوي سؤالات افراد و اقوام مختلف است.
‏2
‏فضيلت تلاوت اين سوره :
‏در فضيلت تلاوت اين سوره ‏روايات زيادي در منابع معروف اسلامي آمده است كه حاكي از عظمت فوق العادة آن مي باشد ازجمله :‏ ‏در حديثي از پيغمبر اكرم (ص) مي خوانيم كه فرمود‏ ‏:‏ ‏ايعجز احدكم ان يقرا ثلث القران في ليله؟:‏(آياكسي از شما ‏ عاجز‏ است ازاين كه يك سوم قرآن‏ ‏را در يك‏ ‏شب‏ ‏بخواند)؟!
‏يكي از حاضران عرض كرد :اي رسول خدا ! چه كسي توانايي بر اين كار را دارد؟!
‏پيغمبر فرمود ‏: اقروا قل هو الله احد : (سورةقل هو الله احد را بخوانيد)
‏در حديث ديگري از امام صادق (ع) مي خوانيم : (هنگامي كه رسول خدا (ص) بر اجازة (سعد بن معاذ) نماز گزارد فرمود :هفتاد هزار ملك كه در ميان آنها (جبرئيل) ‏نيز بود بر اجازه ي او نماز گزاردند! من از (جبرئيل) پرسيدم : او به خاطر كدام عمل مستحق نماز گزاردن شما‏ ‏شد؟ گفت :‏ به خاطر تلاوت‏ ‏(قل هو الله احد)‏ ‏در حال نشستن و ايستادن و سوار شدن و پياده شدن و رفت و آمد).
‏ودر حديث ديگري از امام صادق (ع) ميخوانيم : كسي كه يك روز‏و‏ ‏شب بر او‏بگذرد و نماز هاي پنج گانه رابخواند و در آن ‏(قل هو الله احد)‏
‏را نخواند به او گفته ميشود ‏: يا عبد الله! لست من المصلين!:(اي بنده ي خدا تو از نماز گزاران نيستي)!
‏3
‏در حديثي ديگر از پيغمبر اكرم (ص) آمده است كه فرموده : ( كسي
‏كهايمان به خدا و روز قيامت دارد خواندن سورة‏ (قل هو الله احد )‏ رابعد از هرنماز ‏ترك نكند. چرا كه هر كس آن را بخواند خداوند خير دنيا و آخرت را براي اوجمع مي كند و خودش و پدر و مادرش و فرزندانش را مي آمرزد.)
‏از روايت ديگري استفاده مي شود 🙁 خواندن اين سوره به هنگام ورود به خانه روزي را فراوان مي كند و فقر را دور مي سازد.)
‏روايات در فضيلت اين سوره بيش از آن است كه در اين مختصر بگنجد و آنچه نقل كرديم ‏تنها قسمتي از آن است .در اين كه :‏ ‏چگونه سوره ي‏ ‏(قل هو الله احد)‏ ‏معادل يك سوم قرآن است؟ بعضي گفته اند : به خاطر اين كه قرآن مشتمل بر (احكام) و (عقائد) و (تاريخ) است و اين سوره بخش (عقائد)را به طور فشرده بيان
‏ مي كند.
‏بعضي ديگر گفته اند : قران سه بخش اس‏ت : (‏ ‏مبدا) و (معاد) و (آنچه در ميان اين دو ) قرار دارد و اين سوره بخش اول را شرح
‏ مي دهد. اين سخن قابل قبول است كه تقريبا يك سوم قرآن پيرامون توحيد بحث مي كند و عصارةآن در سورة (توحيد) آمده است.
‏اين سخن را با حديث ديگري درباره ي عظمت اين سوره پايان
‏ مي دهيم :‏(‏(‏از امام علي بن حسين (ع ) درباره ي سوره ي توحيد سؤال كردند‏ فرمودند :
‏4
‏ان الله عز‏‍‏وجل علم انه يكون في آخر الزمان اقوام متعمقون فانزل الله تعالي قل هو الله احد و الايات من سوره الحديد الي قوله: ( ؤهو عليم بذات الصدور) فمن‏ ‏رام ورا ذلك فقد هلك:‏(خداوند متعال مي دانست : در آخر الزمان اقوامي مي آيند
‏كه در مسائل تعمق و دقت مي كنند لذا سوره ي (قل هو الله احد ) و آيات آغاز سوره ي ‏(حديد) تا (عليم بذات الصدور) را (پيرامون مباحث توحيد و خداشناسي ) نازل فرمود هر كس بيش از آن را طلب كند هلاك مي شود.))
‏تفسير سوره :
‏ بسم الله الرحمن الرحيم.
‏به نام خداوند بخشنده ي مهربان
‏بهترين سرآغاز:‏ ‏ميان همه ي مردم جهان رسم است كه هر كار مهم و پرارزشي را به نام بزرگي از بزرگان آغاز مي كنند و نخستين كلنگ ‏هر مؤسسه ي ارزنده اي را به نام كسي كه مورد علاقه ي آنان است بر زمين مي زنند يعني آن كار را با آن شخصيت مورد نظر از آغاز ارتباط مي دهند .
‏اما آيا بهتر نيست براي پاينده بودن يك برنامه و جاويد ماندن يك تشكيلات آن را موجود پايدار و جاويداني ارتباط دهيم كه فنا در ذات او راه ندارد چرا كه همه ي موجودات اين جهان به سوي كهنگي و زوال مي روند تنها چيزي باقي مي ماند كه با آن ذات لا يزال بستگي دارد.
‏توج‏ه به اين نكته لازم به نظر مي رسد كه : ما در همه جا بسم الله مي گوييم چرا بسم الخالق يا بسم الرازق و مانند آن نمي دانيم؟!

 

دانلود فایل