تحقیق تاريخچه جهانگردي 15 ص 💯

دانلود تحقیق تاريخچه جهانگردي 15 ص باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق تاريخچه جهانگردي 15 ص

تحقیق-تاريخچه-جهانگردي-15-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 11 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏1
‏تاريخچه جهانگردي
‏به نظر برخي از محققان آغاز صنعت گردشگري همزمان با رايج شدن استفاده از حمامهاي معدني در قرن هجدهم مي باشد كه به منظور استفاده هاي درماني در بعضي از كشورها، مورد توجه خاص قرار گرفته بود. اما زمان شروع جهانگردي به معني و مفهوم صنعتي هنوز دقيقاً مشخص نيست، هر چند گردشگري داخلي يا خارجي داراي قدمت ديرينه اي مي باشد.
‏واژه توريست ( جهانگرد) از كلمه فرانسوي “ تور” گرفته شده است. اين واژه از اوايل قرن نوزدهم در بين مردم انگلستان رواج يافت و به تدريج در بين كشورهاي ديگر نيز مورد استفاده عام قرار گرفت‏.
‏با توجه به اينكه انجام مسافرتهاي طولاني و جهانگردي در معني و مفهوم اصلي خود نياز به وسيله نقليه سريع دارد، لذا در قديم مسافرتهاي طولاني از طريق كشتي در دريا و كالسكه در روي زمين انجام مي گرفت. با توسعه گردشگري زميني، به منظور كاهش مسافت و زمان مسافرت ساخت وسايل نقليه سريع مورد توجه قرار گرفت و كم كم كالسكه ها جاي خود را به دوچرخه دادند. اختراع لاستيك بادي و استفاده از آن در دوچرخه توسط يك دامپزشك ايرلندي به نام آقاي دانلوپ، استفاده از اين وسيله نقليه را آسانتر نمود و توجه بيشتر مردم را به سوي استفاده اين وسيله فرا خواند. اختراع ماشين بخار و ساخت موتورهاي بخار و استفاده از آن در كشتي ها، قطارها و حتي اتومبيل، توسعه و تحول عظيمي در صنعت توريسم را بوجود آورد. به موازات ساخت و افزايش توليد خودرو ، كشتي، قطار، ساخت هواپيما نيز مورد توجه قرار گرفت اما علي رغم گسترش اين صنعت و ايجاد مسيرهاي هوايي متعدد در بين كشورها تا دهه 30 هنوز هواپيماهاي ساخته شده قابليت جا به جايي مسافران زيادي را نداشتند و به همين دليل تمام مسافرتها از طريق دريايي و زميني انجام مي گرفت.
‏مسافرتهاي طولاني مدت با توجه به وسايل نقليه آن زمان نياز به اقامت و استراحت در بين مسير را داشت. يعني ساخت هتلها و رستورانها را فرا مي خواند. اولين هتل در سال 1794 در شهر نيويورك تاسيس شده است و بدنبال آن در انگلستان و فرانسه نيز ساخت هتلها و رستورانها به تدريج و گسترش يافت.
‏2
‏انجمن آسيايي كوهنوردي كه به منظور كشف علمي مناطق مختلف كوهستاني تشكيل گرديده بود، موجب ايجاد و شكل گيري كلوپهاي دوچرخه سواري و كوهنوردي ديگري همانند كلوپ آلپاين لندن، كلوپ دوچرخه سواران جهانگردان انگلستان و انجمن زيباسازي ويس بادن آلمان و ‏…‏ گرديد كه خود نيز نشان بر توسعه و گسترش گردشگري در بين مردم كلوپها و انجمنهاي توريستي گشت.
‏تاسيس كلوپهاي توريستي به اوايل قرن 19 بر مي گردد اما قبل از آن آژانسهاي مسافرتي در برخي از كشورها فعاليت داشتند و شايد بتوان گفت اولين آژانس توريستي كه در زمينه گردشگري، برگزاري تورهاي علمي و كوهنوردي فعاليت داشت در سال 1841 و در نيويورك تاسيس گرديد.
‏ تاريخچه فدراسيون بين المللي اتومبيلراني (FIA‏)
‏تاسيس كانونهاي اتومبيلراني از كشور انگلستان شروع گرديد. در سال 1897 كانون اتومبيلراني سلطنتي (RAC‏) انگليس تاسيس گرديد و بدنبال آن در مجارستان (1900) ، آمريكا(1902) و نيوزيلند (1903) نيز كانون‌هاي مشابهي به‌وجود آمدند. با توسعه و گسترش خدمات و فعاليتهاي كانون‌هاي اتومبيلراني در كشورها و ازدياد خودروهاي توليدي و همچنين ايجاد انگيزه سفر با خودرو ، پيدايش ايده همكاري في مابين در كشورهاي ثالث در بين كشورهايي كه داراي چنين كانون‌هايي بودند شكل گرفت و به‌دنبال آن فدراسيون بين المللي اتومبيلراني (FIA‏ )در سال 1904 ميلادي تأسيس گرديد. اين فدراسيون به منظور حفظ و تامين منافع سازمانهاي اتومبيلراني و استفاده كنندگان وسايط نقليه موتوري فعاليتهاي خود را آغاز نمود. همچنين اين سازمان، بدنه حاكم بر ورزش اتومبيلراني در سراسر دنيا مي باشد.
‏فدراسيون بين المللي اتومبيلراني FIA‏ سازماني غير انتفاعي است كه 169 سازمان اتومبيلراني را از 120 كشور در 5 قاره گرد هم آورده است. كانونهاي عضو نماينده بيش از 100 ميليون اتومبيلران و خانواده آنان مي باشند كه اين موضوع مايه افتخار FIA‏ مي باشد. فدراسيون بين المللي اتومبيلراني مسائلي نظير ايمني، تحرك و پويايي، محيط زيست و قوانين مصرف كنندگان را فعالانه ارتقاء داده و از منافع اتومبيلرانان در سازمان ملل، اتحاديه اروپا و ساير سازمانهاي بين المللي حمايت مي نمايد.
‏اتحاديه بين المللي جهانگردي(AIT‏)
‏3
‏در سال 1883 انجمني با نام انجمن جهانگردي تاسيس شده و به‌دنبال آن استفاده از واژه جهانگردي در انجمن جهانگردي نروژ نيز صورت گرفت كه در سال 1868 رسماً شروع به فعاليت نمود. متعاقب آن انجمن‌هاي مشابهي در كشورهاي سوئد، فنلاند و دانمارك تاسيس گرديد و ساير كشورهاي اروپايي ديگر نيز در دهه 1890 مراكزي را به عنوان كانون جهانگردي معرفي نمودند از قبيل : كانون جهانگردي فرانسه (1890) كانون جهانگردي ايتاليا (1894) كانون جهانگردي بلژيك (1895) ،‌ سوئيس و لوكزامبورك ‏…‏
‏با توسعه و ازدياد كانون‌هاي جهانگردي و اتومبيلراني، در سال 1986 ايده پيدايش اتحاديه بين المللي و پيروي از خط مشي كلي و عمومي اكثر انجمن‌ها به اصول و قوانين پيشنهاد شده از سوي بعضي كشورها، شكل گرفت. پيدايش و تاسيس چنين اتحاديه‌اي و شكل گيري قوانين و مقررات بين الملل نياز به برگزاري كنگره‌هاي متعددي داشت. اولين ابتكار در برگزاري كنگره‌اي در اين زمينه از سوي كلوپ هلند ((ANWB‏ در فوريه سال 1897 صورت گرفت و بدنبال آن در 27 جولاي همان سال 12 كانون دومين كنگره خود را در بروكسل تشكيل دادند كه هدف اصلي آنها تاسيس “ اتحاديه يا فدراسيون بين المللي صنعت جهانگردي” بود.
‏در ماه اوت سال 1898 كنگره ديگري در لوكزامبورك، تحت رياست كانون جهانگردي سوئد (STF‏) بر پا گرديد. در پايان اين كنگره “ اتحاديه بين المللي جهانگردي(I.T.A.T‏) با شركت 17 سازمان و كانون كه هشت سازمان از ميان كانون‌هاي دوچرخه سواري بودند رسماً تشكيل گرديد.
‏با شروع جنگ جهاني اول و استعفاي چند كانون از عضويت در اتحاديه I.T.A.T‏ اين اتحاديه منحل گرديد. اما در سال 1919 مجدداً در پاريس تحت نام جديد AIT) Alliance Internationale de Tourisme‏) شكل گرفت. جهانگردي مجدداً شروع به رشد كرد، كنفرانس‌هاي جهانگردي بسيار زيادي برگزار گرديد و پتانسيل اقتصاد منطقه‌اي و تفاهم و دوستي بين‌الملل را گسترش داد. علي رغم گفته هراكليوس كه “جنگ پدر تمام چيزهاست” پايان جنگ سبب بالا رفتن روح همياري بين‌الملل و تمايل به صلح در بين مردم و توسعه صنعت جهانگردي گرديد. جنگ علي رغم ويراني و مرگ موجب پيدايش اهميت پيشرفت صنعت ساخت و ساز در كشورهاي توسعه يافته و پيشرفت فن آوري گرديد و بخشي از اين فن آوري در خدمت مستقيم صنعت اتومبيل سازي بكار گرفته شد.
‏4
A.I.T‏ همكاري تنگاتنگي با سازمانها و آژانسهاي بين المللي برقرار نمود و با سازمانهاي جديد التأسيس مانند اتحاديه حمل و نقل بين المللي جاده اي (IRU‏) و فدراسيون بين المللي جاده اي (IRF‏) با برقراري روابط نزديک باعث تسهيل در مسافرتهاي زميني و هوايي شد.
‏گذشته از پيدايش و ساخت خودرو، ماشين بخار، کشتي و هواپيما، از مهمترين عواملي كه در توسعه صنعت گردشگري مؤثر واقع شد، اجراي قانون 5 روز كار در هفته بود كه سبب ترغيب مردم به سفرهاي كوتاه شد.
A.I.T‏ در جهت بهبود شرايط در زمينه جهانگردي با كشورهاي مختلف در طول دورانهاي گذشته، فعاليت عمده‌اي را براي تسهيل سفر مسافران داشته است. بايد گفت كه مهمترين راه حل مشكلات عمده اي كه در جهانگردي وجود دارد و يا به‌‌وجود مي آيد تنها در سايه همكاري و همياري كشورهاي عضو با يكديگر ميسر مي‌باشد.
A.I.T‏ با داشتن بيش از 115 سال تجربه به عنوان سازماني فعال و خدمتگزار به جهانگردان و مسافران، همچنان بر مسافرتهاي ساده افراد و آزادي عمل آنها تأكيد مي نمايد و به آن احترام مي گذارد.
‏ تاريخچه كانون
‏كانون جهانگردي و اتومبيلراني جمهوري اسلامي ايران در سال 1314 خورشيدي (1935 ميلادي) همزمان با افزايش جمعيت در دنيا و گسترش علايق كشورها به امور گردشگري و جهانگردي كه با توسعه جاده ها و راههاي مواصلاتي ميان برخي كشورها همراه بود و به منظور ايجاد تسهيلات براي جهانگردان در سطح بين‌المللي، در ايران تأسيس گرديد و از همان زمان به عضويت سازمانهاي بين المللي FIA‏ (فدراسيون بين المللي اتومبيلراني) و AIT‏ (اتحاديه بين المللي جهانگردي وابسته به سازمان ملل متحد UN‏) درآمد و فعاليت رسمي خود را در سطح جهان آغاز نمود.

 

دانلود فایل