دانلود مقاله قوم ماد 19 ص 💯

دانلود دانلود مقاله قوم ماد 19 ص باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

دانلود مقاله قوم ماد 19 ص

دانلود-مقاله-قوم-ماد-19-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 19 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

1
‏تپه هگمتانه
‏تپه هِگْمَتانه‏ تپه‌ای تاریخی با پیشینه‌ای متعلق به دوران ‏مادها‏ است که در شهر ‏همدان‏ قرار دارد.
‏پیشینه و نام
‏امروزه عموم باستان شناسان، تپه‏ٔ‏ باستانی ‏هگمتانه‏، واقع در مرکز شهر ‏همدان‏ را – که وسیع‌ترین تپه باستانی ایران است – بقایای ابنیه‏ٔ‏ ‏کاسی‏، ‏مادی‏، ‏هخامنشی‏ و بعد از آن می‌دانند. مساحت این تپه حدود ۳۰ هکتار می‌باشد، که با در نظر گرفتن بخش‌هایی که جزء محدوده‏ٔ‏ تپه‏ٔ‏ باستانی بوده، ولی اینک ساختمانهای مسکونی بر روی آن ساخته شده، به بیش از ۴۰ هکتار نیز می‌رسد.
‏این تپه‏ٔ‏ بیضی شکل، در داخل محدوده‏ٔ‏ شهر فعلی همدان در دو سوی خیابان اکباتان واقع شده‌است. «هگمتانه» یا «هنگمتانه» که به زبان پارسی قدیم به معنی محل تجمع بوده، ترکیبی از دو واژه «هنگ» به معنی «جا» و «متانه» به معنی «تجمع» است. این واژه در زبان یونان به صورت «اکباتانا» در آمده‌است و در کتیبه‌های عیلامی به صورت «آگ ماتونو» آمده‌است. برخی نیز معتقدند: «امدانه» یا «آمادای» که در ‏کتیبه پلیسر‏ پادشاه ‏آشور‏ آمده، به این محل اطلاق می‌شده‌است. «هگمتانه» در زبان ارمنی «اهمتان»، در زبان ‏سریانی‏ و ‏پهلوی‏ «اهمدان» و در گویش نویسندگان عرب «همدان» و در ‏تورات‏ «احتمانا» گفته شده‌است.
‏همچنین، سکه‌هایی از عهد ‏ساسانی‏ کشف شده که محل ضرب آنها «اهمتان» قید شده‌است. نخستین اشاره‏ٔ‏ مکتوب به نام مادها و سرزمین ماد، در سالنامه‏ٔ‏ بیست و چهارم ‏سارل مانزر سوم‏ (۸۳۶ قبل از میلاد) و ‏سارگن دوم‏ (۷۱۵ قبل از میلاد) بوده‌است که از این قوم و سرزمین آنان به نام «مادای» یا «آمادای» یاد کرده‌اند.
2
‏سرزمین ماد
‏ماد‏ نام سرزمینی بود که تیره‏ٔ‏ ایرانی ‏مادها‏ در آن ساکن بودند. این سرزمین دربرگیرنده بخش غربی ‏فلات ایران‏ بود. سرزمین ‏آذربایجان‏ فعلی در شمال غربی فلات ایران را با نام ‏ماد کوچک‏ و ناحیه امروزی تهران ( ری )،حوزه شمال غربی کویر مرکزی، همدان، کرمانشاه، لرستان‌، و کردستان را با نام ‏ماد بزرگ‏ می‌شناختند. پایتخت ماد در گذشته ‏هگمتانه‏ نام داشت که بعدها به ‏اکباتان‏ تغییر نام داد.
‏اقوام ماد
‏سرزمین ماد
‏مطابق منابع کهن آشوری و یونانی و ایرانی در مجموع معلوم می گردد که سه قوم از شش قوم تشکیل دهندهً اتحاد مادها یعنی بوسیان (کردوخی ها و میتانی ها) ، ستروخاتیان (ساگارتی ها، کرمانجها) وبودیان (لرها) متعلق به کردها و لرها بوده و سه قوم مادی دیگر عبارت بوده اند ازآریزانتیان (قوم نجبای ماد) که درحدود کاشان میزیسته اند و مغها که در ناحیهً بین رغهً آذربایجان (مراغه) و رغهً تهران ( ری ) ساکن بوده اند و سرانجام پارتاکانیان (یعنی مردمی که درکنار رود زندگی می کنند) همان مردم منطقهً اصفهان بوده اند.
‏مطابق منابع یونانی، در سرزمین کمنداندازان ساگارتی (زاکروتی، ساگرتی) (همان استان کرمانشاهان کنونی) مادی های ساگارتی میزیسته اند که شکل بابلی – یونانی شدهً نام خود یعنی زاگروس (زاکروتی، ساگرتی) را به کوهستان غرب فلات ایران داده اند. نام همین طوایف است که در اتحاد طوایف پارس نیز موجود است و خط پیوند خونی طوایف ماد و ‏پارس‏ منجمله از منشا همین طایفه ساگارتی ها (زاکروتی، ساگرتی) است، طوایف ‏پارس‏ قبل از حرکت به سوی جنوب دورانی طولانی را در مناطق ماد ها بوده و بعدها رو به جنوب رفته اند.

 

دانلود فایل