دانلود مقاله در مورد راههاي بهبود آموزش درس رياضي 💯

دانلود دانلود مقاله در مورد راههاي بهبود آموزش درس رياضي باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

دانلود مقاله در مورد راههاي بهبود آموزش درس رياضي

دانلود-مقاله-در-مورد-راههاي-بهبود-آموزش-درس-رياضيلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 73 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏نقش فعاليت‌هاي مكمل و فوق‌برنامه در بهبود يادگيري درس رياضي
‏ ‏
‏از عوامل موثري كه در بهبود درس رياضي مي‌تواند اثربخش باشد فعاليت‌هاي‌ مكمل‌ و فوق‌ برنامه‌ است كه‌ قسمتي‌ از فرايند تدريس‌ فعال‌ و پوياست‌. اين‌ فعاليت‌ها را مي‌توان‌ به‌ گونه‌اي‌ در تدريس‌ طراحي‌ نمود كه‌ فرصت‌ انديشيدن‌، حل‌ مساله‌، ايجاد انگيزه‌ و تثبيت‌ يادگيري‌ را به‌ دنبال‌ داشته‌ باشد. تجارب‌ نگارنده‌ در بررسي‌هاي‌ گوناگون‌ ]‏و بررسي حاضر[‏ ‏خصوصاً در درس‏‌‏ رياضي‏‌‏ حاكي‏‌‏ از اين‏‌‏ امر است‏‌‏ كه‏‌‏ اين‏‌‏ فعاليتها، هم چون‏‌‏ كاربرد يادگيري‏‌‏ در محيط‏‌‏ و فضاي‏‌‏ پيرامون‏‌‏ دانش‏‌‏آموز، مانند، خانه‏‌‏، مسجد، پارك‏‌‏ و نيز اجراي‏‌‏ نمايش‏‌‏ از زندگي‏‌‏ دانشمندان‏‌‏ رياضي‏‌‏ و… همگي‏‌‏ به‏‌‏ خوبي‏‌‏ خواهند توانست در تحقق‏‌‏ اهداف‏‌‏ مهم‏‌‏ رياضي‏‌‏ ياريگر معلم‏‌‏ باشند. روش تحقيق در اين بررسي، شبه‏‌‏آزمايشي با استفاده از گروه گواه و آزمايش مي‏‌‏باشد.
‏واژه‌هاي كليدي:‏ فعاليت مكمل، فوق‌برنامه، اهميت رياضي، اهداف رياضي در ابتدايي
‏ 
‏مقدّمه‌:
‏بهبود مسائل‌ تعليم‌ و تربيت‌، به‌ بلنداي‌ تاريخ‌ زندگي‌ بشر همواره‌ از دغدغه‌هاي‌ او بوده‌ است‌.
‏رويكردهاي‌ نوين‌ تربيتي‌ بر ديدگاه‌ فعال‌ و توسعه‌ يافته‌ بنا شده‌ است‌ تا‌ توانايي‌ همگامي‌ بافناوري‌ و ارتباطات‌ نوين‌ را داشته‌ باشد.
‏يادگيري‌ عميق‌ موضوعات‌ دروس‌ كمك‌ به‌ پرورش‌ شهرونداني خواهد كرد كه‌ ابعاد مختلف‌ توانايي‌هاي‌ آنان همچون‌، خود شكوفايي‌، خلاقيت‌ و استدلال‌… شكوفا شده باشد.
‏فعاليت‌هاي‌ مكمل‌ و فوق‏‌‏ برنامه‌ بعنوان‌ قسمتي‌ از تدريس‌ فعال‌ بايد به‌ گونه‌اي‌ طراحي‌ گردد كه‌ يادگيري موضوعات‌ در زندگي‌ روزمره‌ دانش‌آموزان‌ به‌ كار آيد. اين‌ فعاليت‌هاي‌ قادر است‌ در تمام‌دروس‌ از جمله‌ رياضي‌ كارآيي‌ بالايي‌ داشته‌ باشد و در صورت‌ اجرايي‌ صحيح‌ افراد پرسشگر ومحقق‌ و خلاقي‌ بسازد.
‏استفاده‌ از اين‌ فعاليت‌ها در دوره‌ ابتدايي‌ به‌ لحاظ‌ اينكه‌ دانش‌آموزان‌ در سن‌‏ ‏جامعه‌ پذيري‏‌‏ قراردارند و در اين‌ زمان‌ به‌ دروني‌ سازي‌ ارزشها و علائق‌ و مهارتها مي‌پردازنند بسيار مهم‌تر است‌.
‏بايد اذعان كرد كه آموزش درس رياضي همواره به لحاظ ماهيت به ظاهر خشك آن با مشكلات زيادي روبه‌رو بوده است و همين امر لزوم استفاده از فعاليتهاي گوناگون را بيشتر مي‌سازد.
‏لذا مقاله‌ حاضر در صدد بيان‌ تأثير فعاليتهاي‌ مكمل‌ و فوق‌ برنامه‌ و اثرات‌ آن‌ بر بهبود يادگيري ‌دانش‌آموزان‌ در درس‌ رياضي‌ مي‌باشد.
‏ 
‏اهميت‌ و اهداف‌ رياضي‌ در دوره‌ي‌ ابتدايي‌:
‏آموزش‌ درست‌ درس‌ رياضي‌ مي‌تواند نگاهي‌ دقيق‌ و منطقي‌ به‌ مسائل‌ ومجهولات‌ دنياي‌ پررمزوراز علمي‌ و غير علمي‌ را به‌ انسانها بياموزد همچنين‌ راههاي‌ استنباط‌ و كسب‌ تجربه‌ هاي‌گوناگون‌ را در ايشان‌ تقويت‌ كند. «رياضيات‌ زبان‌ علم‌ است‌ و مي‌تواند ابتكار و نوآوري‌ و خلاقيت‌ را دردانش‌آموزان‌ تقويت‌ كند.» (سلطاني‌، 1379)
‏«موريس، كلاس‌» عقيده‌ دارد، «رياضيات‌ عالي‌ترين‌ دستاورد انديشه‌ و اصيل‌ترين‌زاده‌ ذهن‌ آدم‌ است‌ و مجموعه‌ همه‌ ارزشهاست‌. (شهرياري‌ به‌ نقل‌ از موريس‌، كلاس‌، 1385)
‏«پوليا» هم‌ مهم‌ترين‌ نقش‌ رياضي‌ را توسعه‌ تفكر مي‌داند و هدف‌ عمومي‌ تدريس‌ رياضي‌ را توسعه ‌عادت‌هاي‌ خوب‌ ذهني‌ مي‌داند (پوليا، 1380).
‏بنابراين اگر اهداف‌ رياضي‌ برآورده‌ شود. ابعاد گوناگون‌وجودي‌ افراد شكوفا مي‌گردد.
‏ 
‏اهداف رياضي در دوره‌ي ابتدايي:
‏1 ـ پرورش‌ نظم‌ فكري‌ و درست‌ انديشيدن‌
‏2 ـ ايجاد توانايي‌ در محاسبات‌ عددي‌ در زندگي‌ روزمره‌ و محاسبات‌ ذهني‌ و تخمين‌ زدن‌

 

دانلود فایل