تحقیق جامعه شناسی کشاورزی 19ص ( ورد) 💯

دانلود تحقیق جامعه شناسی کشاورزی 19ص ( ورد) باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق جامعه شناسی کشاورزی 19ص ( ورد)

تحقیق-جامعه-شناسی-کشاورزی-19ص-(-ورد)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 19 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

1
‏جامعه شناسی کشاورزی
‏گرچه جامعه شناسی کشاورزی قدیمی ترین شاخه تخصصی جامعه شناسی روستایی است‏، اما تا اواسط دهه 1350 هیچگاه این مفهوم بکار گرفته نشد‏. در عمل یک تداوم بین جامعه شناسی روستای اولیه و آنچه امروز جامعه شناسی کشاورزی خوانده می شود وجود دارد در دهه 1360 جامعه شناسان روستایی در نظریات و تحقیقات خود تأکید بیشتری بر ‏ج‏امعه شناسی کشاورزی نهادند‏.
‏به طور کلی ‏ سه دوره اساسی در مفهوم بندی مسائل کشاورزی در جامعه شناسی روستایی‏ وجود دارد‏. دوره اول از پیدایش جامعه شناسی روستایی تا پایان دهه 1320 می باشد‏ که در این دوره مطالعه مسائل کشاورزی یکی از عناصر اصلی فهم اساسی اجتماعی زندگی‏ روستایی بوده است‏. دوره دوم‏ مربوط به دهه های 1330 و1340 و نیمه اول دهه 1350 است‏ و معروف به رهیافت ر‏و‏انشناسی- رفتار گرایی‏ اجتماعی می باشد‏. در این دوره همچنین به شیوه های تزریق نوآوری‏ در جامعه کشا‏و‏رزی اهمیت زیادی داده شده است‏. دوره سوم از نیمه دوم دهه 1350 شروع شده و معروف به‏ ‏«‏جامعه‏ شناسی کشاورزی جدید‏»‏ است‏. در این دوره بیشترین توجه به ‏«‏ساختار کشاورزی‏»‏ شده است‏- مفهومی که تا قبل از دهه 1350 توجه خاصی به آن نشده ‏بود. ‏در چارچوب جامعه شناسی کشاورزی جدید، ‏بیشتر دیدگاه‏ اقتصاد سیاسی در ساختار کشاورزی بکار گرفته شده است. در این دوره محیط شناسی کشاورزی‏ مورد توجه قرار گرفته و به همین خاطر تحقیقات از زا‏و‏یه این دیدگاه نیز بررسی خواهد شد‏. جامعه شناسی کشاورزی همچنان پابه پای سایر شاخه های تخصصی جامعه شناسی روستایی به عمق مسائل اجتماعی در جامعه کشاورزی رسوخ می کند‏. در دهه 1370 با بکارگیری نظریات جامعه شناختی جامع و روشها‏ و ابزار تحقیقاتی ‏پیچیده شاهد یافته های علمی فراگیرنده خواهیم بود. در آینده کشورهای مختلف با توجه ‏به یافته های جامعه شناسی کشاورزی می توانند خط مشی های کاملی برای کشاورزی خود طراحی کنند‏.
‏تحقیقات اولیه جامعه شناسی روستایی در ساختار کشاورزی‏، 1280 تا 1330
2
‏در این دوره جامعه شناسان روستایی جنبه هایی از ساختار کشاورزی-‏ ‏مانند اجاره دارای زمین و انواع‏ مزارع- را مورد بررسی ‏قرار داده اند. بررسی ها بیشتر جنبه توصیفی داشته و تمرکز بر روی سیستم تولید مواد غذایی و سای‏ر‏ محصولات‏ کشاورزی بوده است‏. موضوع ساختار کشاورزی در واقع جزئی از مطالعه کلی در مورد سازمان اجتماعی ز ندگی روستایی قلمداد می شد و عرضه کننده اطلاعات لازم‏ برای فهم هرچه بیشتر سازمان اجتماعی بوده است. بحران دهه 1310 توأم با رکورد در کشاورزی باعث گردید تا تحقیقات ‏جامعه شناسی روستایی ‏و کشاورزی بر روی راهبرد دریافت واقعیت ها تأکید داشته باشند‏. در همین رابطه تحقیق درباره بخشی از مسائل ساختار کشاورزی مانند کشاورزان کم در‏آ‏مد‏، کارگران کشاورزی، مزارع اجاره داری و کشتمانیها‏ رایج گر‏دید. در دهه 1320 محققین روستایی، ساختار کشاورزی را به عنوان تغیر مستقل در نظر ‏ ‏می گرفتند‏ و بر اساس ‏آن فرهنگ و سازمان اجتماعی زندگی روستایی ‏را بررسی ‏می کردندو یا زمینه ای را برای مطالعه مقایسه ای جوامع روستایی فراهم می نمودند‏.
‏در ابتدای قرن بیستم تحقیقات میدانی در مورد زندگی روستایی ‏توسط یک جامعه شناس سیاه پوست آمریکایی به نام دوبویس شروع شد‏. این جامعه شناس به دنبال شناخت شرایط اقتصادی کشاورزان سیاه پوست، ضمن جمع آوری اطلاعات از طریق مطالعه میدانی‏، از داده های موجود در مورد اندازه مزارع در سرشماریهای 1159 و 1269 آمریکا استفاده نمود‏. برای اولین بار 25 خانوار کشاورز اجاره دار سیاه پوست آمریکایی به طور جامع از لحاظ‏ سیستم اجاره داری، ‏اندازه مزرعه و درآمد ناشی از فعالیت کشارزی مورد بررسی قرار گرفتند‏. تا قبل از دهه 1310 بیشتر مطالعات مورد جوامع ‏کوچک ‏روستایی در بسیاری موارد ارائه یک تقسیم بندی برای شناخت کشاورزان بوده است‏. برای مثال جامعه شناس‏ دیگری به نام ویلیامز در تحقیق خود‏ به این نتیجه ‏ ‏می رسد که کشاورزان را می توان به دو طبقه تقسیم کرد:
‏1- کشاورزان ‏ب‏ی پروا‏
‏ 2-کشاورزان محافظه کار‏
3
‏بر اساس تقسیم بندی او دسته اول آنهایی هستند که (منفعت جو)‏ می باشند و تمام کوش خود را به کار می گیرند تا حداکثر منفعت‏ ‏را از زمین خود ببرند. دسته دوم آنهایی هستند که هدف نهایی آنها معیشت است و نه منفعت‏.‏
‏در تحقیقات اولیه جامعه شناسی‏ ‏روستایی برای اولین بار مطالعات موردی با پرسشنامه شروع شد.
‏در این پرسش نامه ها معمولاً وضعیت عمومی اجتماعی، اقتصادی، آموزشی و ‏شرایط کار خانوارهای روستایی مورد بررسی قرار گ‏ر‏فت.‏ نتیجه یک چنین مطالعاتی این بود که نوع واحد کشاورزی در شکل گیری سازمان و رفتار اجتماعی روستایی بسیا ر موثر است.‏ ‏بعبارت دیگر ن‏ظ‏ام بهره برداری کشاورزی نوع گرایش ‏اجتماعی وسازمان بندی جامعه روستایی را مشخص می کند.
‏یکی از مشخصات تحقیقات جامعه شناختی ‏روستایی در این دوره بکار گیری روش های تحقیق مقایسه ای است‏. لایولی برای اولین بار جامعه دامداری را با جامعه زراعی ‏مقایسه کرد‏.‏ ‏پس از مقایسه، او چنین نتیجه گرفت که نوع شرایط کشاورزی در زندگی اجتماعی به اندازه پراکندگی و تحرک اجتماعی جمعیت‏، درآمد سالانه و تغییرات فصلی‏ ‏در عرضه نیروی کار اهمیت دارد. همچنین او بیان داشت‏ که دسته ای از گرایشات اجتماعی ‏با نوع فعالیت کشاورزی یا دامداری همبستگی دار‏ن‏د‏. برای مثال جوامعی که‏ تولید کننده ‏غلات هستند پویا تر ولی در عین حال ‏ ‏بی ثبات تر ‏از جوامع تولید کننده لبنیات می باشند‏. در همین رابطه او دریافت که‏ کشاورزان بیش از دامداران در پی نوع آوری هستند.‏ او کشاورزی را‏ به عنوان عامل مشروط در سازمان اجتماعی در نظر گرفته‏ و تأثیر میراث اجتماعی را بر روی نوع فعالیت کشاورزی بررسی کرده است‏. تعیین واحد تحلیل در مطالعه جامعه کشاورزی یکی دیگر از خصوصیات‏ جامعه شناسی کشاورزی در اواخر این دوره است‏. وی لند‏ و همکارانش در دانشگاه‏ کلمبیا مزرعه و گرداننده آن را‏ به عنوان واحدتحلیل در طبقه بندی نمونه های آرمانی بکار برده اند . این طبقه بندی مزارع کشاورزی شامل مزارع خانوادگی، مزار‏ع معیشتی و مزارع کارخانه ای است. هدف ا
4
‏زاین طبقه بندی بدست آوردن گروه های مزارع هم گون جهت تسهیل نمودن امر تحلیل بوده است . سه عامل در ایجاد این طبقه بکار رفته است.
‏1-‏ ‏واحد اجتماعی بکار گرفته شده در راه اندازی مزرعه که شامل نیروی ‏کار خانوار یا کارگر کشاورزی بوده است‏.‏
‏2- کارکردهای واحدی زراعی برای خانوار نظیر تهیه معیشت ر‏وزانه‏،‏ ‏محلی برای ایام بازنشستگی‏، و با تولید تمام وقت برای بازار‏.‏
‏3- حجم عملیات مزرعه بر اساس مقدار تولیدات فروخته شده و ارزش زمین و ساختمان.
‏در پایان سنخ شناسی با ده نوع مزرعه با نام های زیر عرضه شده است:
‏1- مزرعه استخدام کننده
‏2- مزرعه خانوادگی تجاری بزرگ
‏3- مزرعه تجاری متوسط
‏4- مزارع خانوادگی سکونتی-تجاری
‏5- مزارع پاره وقت
‏6- مزارع مسن ها
‏7- مزارع معیشتی
‏8- مزارع خانوادگی تجاری کوچک
‏9- مزارع مسکونی
‏10- مزارع صوری
‏یکی دیگر از مقوله های عمومی در بررسیهای اولیه جامعه شناسی کشاورزی، تحقیق در مسائل بسیار تخصصی مربوط به گرایشهای اجاره داران، کارگران کشاورزی، کشاورزان پایگاه اجاره داری کشاورز و شکل خاصی از زندگی روستایی یک همبستگی وجود دارد‏. یافته های او باعث گردید تا تعدادی جامعه شناس روستایی بعد از او اجاره داری را به عنوان متغیر مستقل در نظر بگیرند و سایر عوامل را بررسی کنند‏.

 

دانلود فایل