تحقیق جامعه شناسی شهری 10ص ( ورد) 💯

دانلود تحقیق جامعه شناسی شهری 10ص ( ورد) باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق جامعه شناسی شهری 10ص ( ورد)

تحقیق-جامعه-شناسی-شهری-10ص-(-ورد)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 11 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

2
‏جامعه شناسی شهری
‏برای اینکه تعریف روشن‌تری از مهیت و دامنه ‏جامعه ‏شناسی ‏شهری به دست دهیم می‌توانیم بگوییم، تجزیه و تحلیل شهر به عنوان یک ‏واقعیت اجتماعی موضوع جامعه شناسی شهری است. بنابراین جامعه شناسی شهری ، کلیه ‏مسائل اجتماعی جامعه شهر نشین را دربر خواهد گرفت. یکی از واقعتهای اساسی ، رابطه ‏از تحت جامعه با سایر واقعیتهای اجتماعی است، مانند رابطه تراکم جمعیت و سازمانها و ‏شیوه تفکر و زندگی اجتماعی.
‏نگاه اجمالی
‏بدون اینکه بخواهیم کلیه جنبه‌های جامعه شناسی شهری را مورد ‏بحث و بررسی قرار دهیم، منظور این است که اهمیت و ماهیت ملاحظات جامعه شناسی بر ‏مسائل شهری روشن شود و برخی اطلاعات مربوط به اجتماع شهرها که اختصاصا معنای خاصی ‏در بر دارد و نیز روشهای بررسی مسائل شهری را مورد مطالعه قرار گیرد. در عمل ، ‏امروز شهرسازان ، معماران و مهندسان تاسیسات شهری بیش از پیش به میزان قابل توجهی ‏از ره آورد جامعه شناسی شهری استفاده می‌کنند و مفهوم ‏شهر سازی ‏و شهرنشینی را منحصر به جنبه ‏معماری آن نمی‌دانند.
‏بنابراین لازم است زبان مشترکی نیز آنها را به یکدیگر ‏پیوند دهد تا به درستی نظرات یکدیگر را درک کنند و در بهبود زندگی اجتماع شهرنشینی ‏از آن استفاده کنند. اما برای اینکه به درستی بدانیم جامعه شناسی شهری چیست و مشتمل ‏بر چه مباحثی است بهتر است قبلا به عنوان یاد آوری جامعه شناسی را بطور کلی تعریف
2
‏بکنیم. پس جامعه شناسی ، مطالعه علمی واقعیتهای اجتماعی است که از سه جنبه ریخت ‏شناسی ساختاری و فرهنگی و روانی مورد بحث و مطالعه قرار گیرد.
‏اختصاصات شهر
‏اگر از جنبه مادی و خارجی را مورد نظر قرار دهیم، شهر بدوا ‏انبوهی از افراد انسانی و فضایی را که در آن سکونت گزیده‌اند شامل می‌شود. در اینجا ‏نظم جاری مربوط به مسائل زیر در خور توجه است. ‏جمعیت شهری ‏(‏از نظر تعداد ، تراکم ، ترکیب و ‏ساختمان و تحول) ، طرز پراکندگی و قرار گرفتن جمعیت در فضای شهر اصول تمایز بین ‏قسمتهای مختلف فضای شهر و تاثیرات آن بر زندگی اجتماعی افراد و گروههایی که در آن ‏زندگی می‌کنند. از جهت دیگر ، شهر عبارتست از یک سازمان اجتماعی پیچیده است. یعنی ، ‏شهر تنها از تجمع افراد تشکیل نمی‌شود بلکه مشتمل بر گروههای مختلفی ، مانند ‏خانواده ، طبقات اجتماعی ، کارگاهها و کارخانه‌ها ، گروههای نژادی ، انجمن‌های ‏مختلف و غیره است.
‏می‌توان سخن از یک نوع «‏روحیه شهری» ‏یا «‏فرهنگ شهرنشینی» ‏به میان آورد که با خوصیات ‏اجتماعات غیر مشابه فرق دارد. به عبارت دیگر ، سبک زندگی و شیوه فکر کردن و بروز ‏احساسات و عواطف که بر حسب جوامع و منطق مختلفی که شهر جزئی از آن است متفاوت و بر ‏حسب تارخ و خوصیات شهرها متغیر است، ویژگیهایی به زندگی شهرنشینی بخشیده است که خاص
4
‏اجتماع مورد نظر یعنی شهر است. مثلا استقلال افراد در مقابل سنن و آداب ، در شهرها ‏افزایش می‌یابد و پذیرش افکار جدید ، ‏مدپرستی ‏، ‏خلاقیت ‏، ‏نوآوری ‏و ‏تسامح فزونی می‌گیرد. نکته دیگر اینکه ، شهر را نباید واحد مستقل و مجزا از جامعه ‏دانست، یعنی نمی‌توان آن را از واحدهای دیگر وابسته به آن جداگانه مورد مطالعه قرار ‏داد. زیرا:
‏اولا شهر با منطقه‌ای که در آن واقع شده است ارتباط کامل دارد. یعنی از یکسو ‏خوصیات منطقه در شهر تاثیر می‌گذارد و از وی دیگر شهر به تدریج کم و بیش خوصیات ‏شهری خود را به منطقه‌ای که خود جز آن است انتقال می‌دهد و در حقیقت منطقه و شهر ‏عکس العمل‌های متقابلی در برابر یکدیگر دارند.
‏دوم آنکه ، شهر با یک کشور و کل اجتماعی که جزئی از آن است پیوند و وابستگی ‏دارد، زیرا ساخت سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی کشور در شهر منعکس می‌شود. سوم ‏آنکه ، شهر با نوع تمدن نظام اجتماعی که ملت و کشور را فرا گرفته است ارتباط کامل ‏دارد.
‏شهر و ده از دیدگاه جامعه شناسان
‏نگاه اجمالی
‏تفاوت موجود میان جامعه‌های انسانی از دیرباز مورد توجه ‏بسیاری از متفکران و جامعه شناسان قرار داشته است. و گروهی از ‏دانشمندان ‏علوم اجتماعی با در نظر گرفتن جنبه‌های مختلف زندگی اجتماعی ، تقسیم بندیهایی از
5
‏جامعه‌های انسانی به عمل آورده‌اند و برای هر کدام ویژگیهایی ذکر کرده‌اند که با ‏دیگری تفاوت دارد.
‏شهر و ده از دیدگاه جامعه شناسی ابن خلدون
‏ابن ‏خلدون ‏فیلسوف ، جامعه شناس اسلامی قرن هشتم هجری قمری جامعه‌های انسانی را به ‏دو نوع بادیه نشین و شهرنشبن تقسیم می‌کند و تفاوت میان آنها را درارتباط با عوامل ‏اقتصادی روشن می‌سازد. مفهوم همبستگی در حدود پنج قرن پیش‌تر بوسیله ابن خلدون تحت ‏عنوان عصبیت بیان شده است. عصبیت به معنی همیاری ، همبستگی ، همگرایی ، یاریگری. ‏ابن خلدون می‌گوید عصبیت در جوامع بدوی نیرومندتر از جوامع شهری است در چندین جا ‏تائید می‌کند که عصبیت دینی بالاترین ، مهمترین و نیرومندترین عصبیت هاست و جوامعی ‏که پیرامون یک انگیزه الهی گرد آمده‌اند، دارای عصبیت فراوانی هستند.
‏اما ‏آنچه ابن خلدون درباره دو جامعه ‏بادیه نشینان ‏و شهرنشینان مطرح می‌کند میزان ‏و شدت عصبیت است، این پدیده در میان مردم بادیه نشین بسیار شدید است، به تدریج که ‏اجتماعات بادیه تطور پیدا می‌کند به شهر تبدیل می‌شود، عصبیتها هم روبه ضعف ‏می‌گذارد و با ضعیف ترشدن عصبیت‌ها ، جامعه قادر به حفظ موجودیت خود نمی‌باشد و بر ‏اثر هجوم گروهی که عصبیت بیشتری دارند شکست می‌خورد و زوال می‌یابد و این بیان ‏فلسفی طلوع و زوال شهرها و تمدنها از دیدگاه ابن خلدون است.
‏شهر و ده از دیدگاه جامعه شناسی امیل دورکیم
‏بنابر نظریه ‏امیل ‏دورکیم ‏جامعه شناس فرانسوی ، جامعه‌ها براساس نوع انسجام ، همگرایی و همبستگی ‏افراد با یگدیگر به دو گونه تقسیم می‌شود. گونه اول جامعه مبتنی برهمبستگی مکانیکی ‏است که افراد آن در حکم اجزای یک ماشین هستند، انتظام اجتماعی در این جامعه بیشتر

 

دانلود فایل