تحقیق جامعه شناسی آموزش و پرورش 12 ص ( ورد) 💯

دانلود تحقیق جامعه شناسی آموزش و پرورش 12 ص ( ورد) باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق جامعه شناسی آموزش و پرورش 12 ص ( ورد)

تحقیق-جامعه-شناسی-آموزش-و-پرورش-12-ص-(-ورد)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 12 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏2
‏فهرست مطالب‏:
‏نگاه اجمالی
‏آموزش و پرورش در جامعه ابتدایی
‏آموزش و پرورش در جامعه جدید
‏تأثیر پیدایی و تکامل خط و نوشتار بر آموزش و پرورش
‏آموزش و پرورش ؛ یکی از مهمترین آژانسهای اجتماعی شدن
‏اجتماعی شدن در نظریه های عوامل گرا و تفسیر گرا :
‏منابع
‏جامعه شناسی آموزش و پرورش
‏نگاه اجمالی
‏استمرار و بقای هر جامعه‌‌ای مستلزم آن است که مجموع باورها ، ‏ارزشها ‏، ‏رفتارها ‏، گرایشها ، دانش‌ها و مهارتهای آن ‏به نسلهای جدید منتقل شود. ساخت و کار ( mechanism ) ‏یا وسیله این انتقال ، آموزش و ‏پرورش است. آموزش و پرورش به معنی اعم ، مترادف با جامعه پذیری است، یعنی ، فراگردی
‏2
‏فهرست مطالب‏:
‏نگاه اجمالی
‏آموزش و پرورش در جامعه ابتدایی
‏آموزش و پرورش در جامعه جدید
‏تأثیر پیدایی و تکامل خط و نوشتار بر آموزش و پرورش
‏آموزش و پرورش ؛ یکی از مهمترین آژانسهای اجتماعی شدن
‏اجتماعی شدن در نظریه های عوامل گرا و تفسیر گرا :
‏منابع
‏جامعه شناسی آموزش و پرورش
‏نگاه اجمالی
‏استمرار و بقای هر جامعه‌‌ای مستلزم آن است که مجموع باورها ، ‏ارزشها ‏، ‏رفتارها ‏، گرایشها ، دانش‌ها و مهارتهای آن ‏به نسلهای جدید منتقل شود. ساخت و کار ( mechanism ) ‏یا وسیله این انتقال ، آموزش و ‏پرورش است. آموزش و پرورش به معنی اعم ، مترادف با جامعه پذیری است، یعنی ، فراگردی
‏2
‏که افراد از طریق آن به یادگیری نقشها ، قواعد ، روابط و بطور کلی ، ‏فرهنگ جامعه ‏خود می‌پردازند.
‏به معنی ‏اخص ، فراگردی است که افراد به واسطه آن در وضعیتهای اجتماعی سازمان یافته ، در ‏معرض آموزش منظم دانشها ، مهارتها ، رفتارها و گرایشهای معین قرار می‌گیرند. در هر ‏جامعه ، این وضعیتها در قالب ‏نظام آموزش و پرورش ‏و سازمانهای رسمی آن ‏تشکیل می‌یابند.
‏آموزش و پرورش در جامعه ابتدایی
‏در جامعه ساده ابتدایی ، ‏آموزش و پرورش ‏هدف و منظور آگاهانه‌ای ‏نداشت. هر فرد پس از تولید ، به تدریج ، طی مراحل مختلف زندگی ، متناسب با سن و ‏موقعیت اجتماعی خویش سازگاریهای لازم با ‏محیط اجتماعی ‏را فرا گرفته، از طریق یادگیری ‏موازین اجتماعی و الگوهای رفتاری ، طی ترتیباتی به زندگی بزرگسالی راه می‌یافت، ‏مثلاً در امر گردآوری خوراک ، یافتن جانوران زخمی یا جمع آوری میوه‌ها و ریشه‌های ‏خوردنی گیاهان ، نوجوان ، با پدر همراهی کرده راه و رسم کار را یاد می‌گرفت. از ‏اینرو ، کسب آمادگی برای انجام دادن فعالیتهای روزمره زندگی ، هدف آموزشی یا پرورشی ‏آگاهانه‌ای نداشت.
‏پیچیدگی روزافزون ‏زندگی اجتماعی ‏، موجب تنوع و کثرت تقسیم کار ‏اجتماعی گردید. در این شرایط ، هر مرحله از گردش کار در جامعه ، کسب مهارتهایی کم و ‏بیش متناسب با نوع و کیفیت کار را الزامی می‌ساخت، زیرا که ‏اعضای جامعه ‏قادر نبودند بدون آموختن ‏مهارتهای لازم ، کارها و وظایف خود را انجام دهند. انباشت تدریجی دانشها ، مهارتها ‏و فنون کار و زندگی اجتماعی ، اندیشه حفظ ‏و انتقال این دستاوردها را پدید آورد. ‏بنابراین ، از هنگامی که انسان با قصدی آگاهانه ، ‏وسایل آموزش ‏و یادگیری فرزندان خود را فراهم ‏ساخت، آموزش و پرورش رسمی پدید آمد و تشکل آن آغاز شد.
‏آموزش و پرورش در جامعه جدید
‏در ‏جوامع جدید ‏، مفهوم آموزش و پرورش و ‏کارکردهای ‏آن ‏دستخوش تغییر و دگرگونی شده‌است. نیازهای گوناگون زندگی ، انواع نوین آموزش ‏و پرورش را طلب می‌کنند. شیوه‌های زندگی از نسلی به نسلی ، تجدید شکل پیدا می‌کنند. ‏ولی این تجدید شکل ، همواره با تجارب بیشتر و انگاره‌های پیچیده‌تری همراه ‏است.
‏4
‏در جامعه پیچیده متمدن ، با ‏گسترش شهرنشینی ‏، ‏توسعه صنعتی ‏، دگرگون شدن ساختارها و ‏کارکردهای سیاسی و اقتصادی ، عواملی مثل ‏خانواده ‏که در گذشته بار تعهدات تربیتی را ‏عهده‌دار بودند، دیگر اقتدار و نفوذ کافی برای ایفای وظایف پیچیده آموزشی و پرورشی ‏ندارند. با پیچیده‌تر شدن جامعه ، آموزش و پرورش بطور روزافزونی ، به صورت ابزار ‏بازسازی فرد و ‏جامعه ‏در می‌آید. ‏در نتیجه ، شهروندانی که خواستار اشتغال به کار و خدمت در جامعه و خواهان برخورداری ‏از مزایای زندگی اجتماعی می‌باشند، مجبورند سالیان نسبتاً قابل ملاحظه‌ای از عمر ‏خود را در مراکز آموزش و پرورش رسمی بگذرانند.
‏تأثیر پیدایی و تکامل خط و نوشتار بر آموزش و پرورش
‏زندگی گروهی مستلزم ‏همکاری است. در ‏فراگرد تکامل اجتماعی ‏، ضرورت همکاری ، ‏انسان را به ایجاد یا یافتن وسایلی برای هماهنگ سازی فعالیتهای گروهی وادار ساخت. ‏از این راه ، ابتدا اشکال اولیه ‏زبان گفتاری ‏پدید آمد و با پیشرفت ‏مکانیسمهای گفتار و افزایش قدرت ارتباطی زبان ، انتقال مفاهیم و معانی عالیتر از ‏فردی به فردی میسر شد.
‏اختراع خط ‏و نوشتار ، این جریان را دوچندان ‏آسان و اثر بخش ساخت، امر آموزش و پرورش را بسیار تحت تأثیر قرار داد و در نهایت به ‏پیدایش ‏مراکز آموزشی ‏انجامید. با توجه به اینکه نوع ‏و میزان پیشرفت وسایل ارتباطی ، در تعیین وسعت و اندازه هر گروه قطعاً مؤثر است، از ‏اینرو ، می‌توان نقش زبان را در توسعه و تکامل جامعه بشری ، به درستی ، نقش اساسی ‏دانست.
‏آموزش و پرورش ؛ یکی از مهمترین آژانسهای اجتماعی شدن
‏.‏ ‏ .‏ ‏ .‏ ‏ و انسان ، درون جامعه متولد می شود . نخستین نهادی که انسان در بدو تولد درون آن چشم می گشاید ، خانواده است. همان خانواده ای که کدهای اولیه ی شناخت را به انسان می دهد و او را برای ورودبه جامعه آماده می کند. خانواده می تواند مطابق تعاریف رسمی ومنطبق براین تعاریف‏ ‏ یک گروه اجتماعی متشکل ازیک مرددر جایگاه‏ ‏ پدرویک زن در جایگاه مادرو چند فرزند دیگر آنها باشد ، می تواند تنها از یکی ازاین عوامل ؛ پدریا مادریا پدر خوانده یا مادر خوانده یا هر انسان دیگری در این نقش تشکیل شده‏ ‏ باشد . حتی می تواند جمعی بزرگترمانند یک شیرخوارگاه یا یتیم خانه را شامل شود و متاسفانه در جامعه ی انسانی مدرن مانند برخی کشورهای غربی حتی می تواند متشکل از یک زوج هم جنس باشد . در هر صورت مادر و پدر یا کسانی در نقش آنها ، اولین جمعی است که یاریگر نوزاد یا

 

دانلود فایل