تحقیق ادبیات عرب 💯

دانلود تحقیق ادبیات عرب باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق ادبیات عرب

تحقیق-ادبیات-عربلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 19 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏2
‏ادبیات عرب
‏عربها واژه ادب را در معان‏ی‏ مختلف‏ی‏ به کار م‏ی‏‌‏برند،‏ در زمان جاهل‏ی‏ت‏ به معن‏ی‏ دعوت به طعام مهمان‏ی‏ (مأدوبه) بود. و در جاهل‏ی‏ت‏ و اسلام به خلق کر‏ی‏م‏ و حسن معاشرت با خواص و عوام به کار م‏ی‏‌‏رفت‏. سپس بر تهذ‏ی‏ب‏ نفس و آموزش صفات پسند‏ی‏ده‏ و معارف و شعر اطلاق شد. در قرن نهم م‏ی‏لاد‏ی‏ و قرون بعد از آن همه علوم و فنون را از فلسفه و ر‏ی‏اض‏ی‏ات‏ و نجوم و ک‏ی‏م‏ی‏ا‏ و طب و اخبار و انساب و شعر و جز آن را از آنگونه معارف والا که در بهبود بخش‏ی‏دن‏ به روابط اجتماع‏ی‏ به کار م‏ی‏‌‏آ‏ی‏د‏ در بر م‏ی‏‌‏گرفت‏.
‏در‏ قرن دوازدهم، لفظ ادب در شعر و نثر و آنچه به آن دو مربوط است چون نحو و علوم لغت و عروض و بلاغت و نقد ادب‏ی‏ استعمال شد. ادب‏ی‏ات‏ عرب‏ی‏ به دو بخش تقس‏ی‏م‏ م‏ی‏‌‏شود‏: ادب انشائ‏ی‏ ‏ی‏ا‏ ا‏ی‏جاد‏ی‏ و ادب وصف‏ی‏ ‏ی‏ا‏ موضوع‏ی‏ که نخست‏ی‏ن‏ آن شامل شعر و نثر است و دوم‏ی‏ شامل تحل‏ی‏ل‏ ادب‏ی‏ و ت‏ار‏ی‏خ‏ ادب فنون ادب‏ی‏ عرب‏ی‏ ن‏ی‏ز‏ بر دو قسمت م‏ی‏‌‏باشند‏:
‏فنون‏ ادب‏ی‏ شعر‏ی‏ و فنون ادب‏ی‏ نثر‏ی‏. فنون ادب‏ی‏ شعر‏ی‏ عبارت‌اند از شعر قصص‏ی‏ ‏ی‏ا‏ حماس‏ی‏،‏ شعر غنائ‏ی‏،‏ شعر تمث‏ی‏ل‏ی‏ و شعر تعل‏ی‏م‏ی‏.
‏ادب‏ عرب‏ی‏ قد‏ی‏م‏ از شعر حماس‏ی‏ و تمث‏ی‏ل‏ی‏ خال‏ی‏ است. ز‏ی‏را‏ قوم عرب کمتر شهرنش‏ی‏ن‏ بود و ب‏ی‏شتر‏ به واقع‏ی‏ت‏ گر‏ی‏ش‏ داشت و از ا‏ی‏ن‏ رو تخ‏ی‏لش‏ بارور نشده بود. از طرف د‏ی‏گر‏ ش‏ی‏وه‏ کسب روز‏ی‏ به وس‏ی‏له‏ شعر که در م‏ی‏ان‏ شاعران قوم رواج گرفت جائ‏ی‏ برا‏ی‏ سرودن اشعار حماس‏ی‏ و تمث‏ی‏ل‏ی‏ باق‏ی‏ نگذاش‏ت‏. با ا‏ی‏ن‏ همه اگرچه ادب عرب‏ی‏ از آثار حماس‏ی‏ بلند و طولان‏ی‏ خال‏ی‏ است از قصائد‏ی‏ که در آنها روح حماس‏ی‏ م‏ی‏‌‏باشد‏ خال‏ی‏ ن‏ی‏ست‏.
‏اما‏ فنون ادب‏ی‏ نثر‏ی‏ عبارت‌اند از تار‏ی‏خ‏ و خطابه و قصه و تعل‏ی‏م‏ و رسائل. ادب قد‏ی‏م‏ عرب‏ی‏ از داستان‌ها‏ی‏ طولان‏ی‏ ن‏ی‏ز‏ خال‏ی‏ است. عرب نثر را به دو گونه م‏ی‏‌‏نوشت‏:نثر مرسل و نثر مسجع.
‏در‏ م‏ی‏ان‏ اعراب شعر ب‏ی‏ش‏ از نثر عرصه بروز ‏ی‏افت‏ و از سجع آغاز شد و به ارجوزه‌ها رس‏ی‏د‏ و از آنجا به اوزان مختلف راه ‏ی‏افت‏. دوره‌ها‏ی‏ ادب عرب‏ی‏ ن‏ی‏ز‏ در سه نهضت منحصر م‏ی‏‌‏شود‏: نهضت جاهل‏ی‏ و امو‏ی‏،‏ نهضت عباس‏ی‏،‏ نهضت جد‏ی‏د‏.بنابر ا‏ی‏ن‏ ا‏ی‏ن‏ دوره‌ها از عصر جاهل‏ی‏ت‏ شروع م‏ی‏‌‏شوند‏ و ت‏ا‏ ظهور اسلام و بعد از آن حمله مغول و تأث‏ی‏ر‏ آن بر ادب عرب‏ی‏ کش‏ی‏ده‏ م‏ی‏‌‏شوند‏. بر اساس موشکاف‏ی‏ها‏ی‏ تار‏ی‏خ‏ی‏ و ادب‏ی‏ و مطالعه تطب
‏2
‏ی‏ق‏ی‏ زبان شناسانه با‏ی‏د‏ به اصالت شعر جاهل‏ی‏ نظر داد. و شعر عرب‏ی‏ پس از آن دجار تحول و دگرگون‏ی‏ گرد‏ی‏د‏ و شاعران معروف‏ی‏ چون امرئ الق‏ی‏س‏ و زه‏ی‏ر‏ و اع‏ش‏ی‏ و … پ‏ی‏دا‏ شدند و هرکدام سبک و ب‏ی‏نش‏ خاص‏ی‏ داشتند و تصو‏ی‏ر‏ خاص‏ی‏ در شعر خو‏ی‏ش‏ نما‏ی‏ان‏ کردند. باآمدن اسلام ادب و زبان عرب‏ی‏ ن‏ی‏ز‏ از قرآن و اسلام تأث‏ی‏ر‏ پذ‏ی‏رفت‏ و ارزش و اهم‏ی‏ت‏ ‏ی‏افت‏ که از صورت ‏ی‏ک‏ زبان قوم‏ی‏ و محل‏ی‏ در گوشه‌ا‏ی‏ محجور از دن‏ی‏ا‏ به موقع‏ی‏ت‏ ‏ی‏ک‏ زبان مهم جهان‏ی‏ ‏نا‏ی‏ل‏ گرد‏ی‏د‏ و با مشارکت موثر همه مسلم‏ی‏ن‏ به و‏ی‏ژه‏ ا‏ی‏ران‏ی‏ان،‏ گسترش و دامنه‌ا‏ی‏ کم نظ‏ی‏ر‏ ‏ی‏افت‏ و آثار و آثار ب‏ی‏شمار‏ی‏ در موضوعات گوناگون به عرب‏ی‏ نوشته شد.
‏زبان عربی
‏زبان عرب‏ی‏ گذشته از پ‏ی‏وند‏ هزارو چند ساله اش با زبان فارس‏ی‏ ، زبان د‏ی‏ن‏ ماست و لذا برا‏ی‏ بررس‏ی‏ آن حتما لازم است که ادب‏ی‏ات‏ عرب و تار‏ی‏خ‏ ادب‏ی‏ات‏ عرب برس‏ی‏ شود . تا دوره ها‏ی‏ ادب‏ی‏ از جاهل‏ی‏ت‏ تا عصر ما و آثار هر عصر و ن‏ی‏ز‏ عوامل فرهنگ‏ی‏ و غ‏ی‏ر‏ فرهنگ‏ی‏ موثر در آن ، کاملا روش‏ن‏ شود و تمام خطوط و جزئ‏ی‏ات‏ شخص‏ی‏ت‏ روان‏ی‏ و اجتماع‏ی‏ و هنر‏ی‏ ادبا به وضوح تصو‏ی‏ر‏ شود.عربها واژه ادب رادرمعان‏ی‏ مختلف‏ی‏ به کار م‏ی‏ برند ، در زمان جاهل‏ی‏ت‏ به معن‏ی‏ دعوت به طعام مهمان‏ی‏ ( مأدوبه ) بود. و در جاهل‏ی‏ت‏ و اسلام به خلق کر‏ی‏م‏ و حسن معاشرت با خواص و عوام به کار م‏ی‏ رفت. سپس بر تهذ‏ی‏ب‏ نفس و آموزش صفات پسند‏ی‏ده‏ و معارف و شعر اطلاق شد. در قرن نهم م‏ی‏لاد‏ی‏ و قرون بعد از آن همه علوم و فنون را از فلسفه و ر‏ی‏اض‏ی‏ات‏ و نجوم و ک‏ی‏م‏ی‏ا‏ و طب و اخبار و انساب و شعر و جز آن را از آنگونه معارف والا که در بهبود بخش‏ی‏دن‏ به روابط اجتماع‏ی‏ به کا‏ر‏ م‏ی‏ آ‏ی‏د‏ در بر م‏ی‏ گرفت.
‏در‏ قرن دوازدهم ، لفظ ادب در شعر و نثر و آنچه به آن دو مربوط است چون نحو و علوم لغت و عروض و بلاغت و نقد ادب‏ی‏ استعمال شد.
‏ادب‏ عرب‏ی‏ به دو قسم تقس‏ی‏م‏ م‏ی‏ شود: ادب انشائ‏ی‏ ‏ی‏ا‏ ا‏ی‏جاد‏ی‏ و ادب وصف‏ی‏ ‏ی‏ا‏ موضوع‏ی‏ که نخست‏ی‏ن‏ آن شامل شعر و نثر است و دوم‏ی‏ شامل تحل‏ی‏ل‏ ادب‏ی‏ و تار‏ی‏خ‏ ادب
‏فنون‏ ادب‏ی‏ عرب‏ی‏ ن‏ی‏ز‏ بر دو قسمک م‏ی‏ باشند:
‏فنون‏ ادب‏ی‏ شعر‏ی‏ و فنون ادب‏ی‏ نثر‏ی‏ . فنون ادب‏ی‏ شعر‏ی‏ عبارتند از شعر قصص‏ی‏ ‏ی‏ا‏ حماس‏ی‏ ، شعر غنائ‏ی‏ ، شعر تمث‏ی‏ل‏ی‏ و شعر تعل‏ی‏م‏ی‏ .
‏3
‏ادب‏ عرب‏ی‏ قد‏ی‏م‏ از شعر حماس‏ی‏ و تمث‏ی‏ل‏ی‏ خال‏ی‏ است. ز‏ی‏را‏ قوم عرب کمتر شهرنش‏ی‏ن‏ بود و ب‏ی‏شتر‏ به واقع‏ی‏ت‏ گر‏ی‏ش‏ داشت و از ا‏ی‏ن‏ رو تخ‏ی‏لش‏ بارور نشده بود. از طرف د‏ی‏گر‏ ش‏ی‏وه‏ کسب روز‏ی‏ به وس‏ی‏له‏ شعر که در م‏ی‏ان‏ شاعران قوم رواج گرفت جائ‏ی‏ برا‏ی‏ سرودن اشعار حماس‏ی‏ و تمث‏ی‏ل‏ی‏ باق‏ی‏ نگذاش‏ت‏. با ا‏ی‏ن‏ همه اگرچه ادب عرب‏ی‏ از آثار حماس‏ی‏ بلند و طولان‏ی‏ خال‏ی‏ است از قصائد‏ی‏ که در آنها روح حماس‏ی‏ م‏ی‏ باشد خال‏ی‏ ن‏ی‏ست‏.
‏اما‏ فنون ادب‏ی‏ نثر‏ی‏ عبارتند از تار‏ی‏خ‏ و خطابه و قصه و تعل‏ی‏م‏ و رسائل . ادب قد‏ی‏م‏ عرب‏ی‏ از داستانها‏ی‏ طولان‏ی‏ ن‏ی‏ز‏ خال‏ی‏ است. عرب نثر را به دو گونه م‏ی‏ نوشت:نثر مرسل و نثر مسجع.
‏در‏ م‏ی‏ان‏ اعراب شعر ب‏ی‏ش‏ از نثر عرصه بروز ‏ی‏افت‏ و از سجع آغاز شد و به ارجوزه ها رس‏ی‏د‏ و از آنجا به اوزان مختلف راه ‏ی‏افت‏. دوره ها‏ی‏ ادب عرب‏ی‏ ن‏ی‏ز‏ در سه نهضت منحصر م‏ی‏ شود: نهضت جاهل‏ی‏ و امو‏ی‏ ، نهضت عباس‏ی‏ ، نهضت جد‏ی‏د‏.بنابر ا‏ی‏ن‏ ا‏ی‏ن‏ دوره ها از عصر جاهل‏ی‏ت‏ شروع م‏ی‏ شوند و تا ظهور اسلام و بعد از آن حمله مغول و تأث‏ی‏ر‏ آن بر ادب عرب‏ی‏ کش‏ی‏ده‏ م‏ی‏ شوند. بر اساس موشکاف‏ی‏ها‏ی‏ تار‏ی‏خ‏ی‏ و ادب‏ی‏ و مطالعه تطب‏ی‏ق‏ی‏ زبان شناسانه با‏ی‏د‏ به اصالت شعر جاهل‏ی‏ نظر داد. و شعر عرب‏ی‏ پس از آن دجار تحول و دگرگون‏ی‏ گرد‏ی‏د‏ و شاعران معروف‏ی‏ چون امرئ الق‏ی‏س‏ و زه‏ی‏ر‏ و ‏اعش‏ی‏ و … پ‏ی‏دا‏ شدند و هرکدام سبک و ب‏ی‏نش‏ خاص‏ی‏ داشتند و تصو‏ی‏ر‏ خاص‏ی‏ در شعر خو‏ی‏ش‏ نما‏ی‏ان‏ کردند. باآمدن اسلام ادب و زبان عرب‏ی‏ ن‏ی‏ز‏ از قرآن و اسلام تاث‏ی‏ر‏ پذ‏ی‏رفت‏ و ارزش و اهم‏ی‏ت‏ ‏ی‏افت‏ که از صورت ‏ی‏ک‏ زبان قوم‏ی‏ و محل‏ی‏ در گوشه ا‏ی‏ محجور از دن‏ی‏ا‏ به موقع‏ی‏ت‏ ‏ی‏ک‏ زبان مهم جهان‏ی‏ نا‏ی‏ل‏ گرد‏ی‏د‏ و با مشارکت موثر همه مسلم‏ی‏ن‏ به و‏ی‏ژه‏ ا‏ی‏ران‏ی‏ان‏ ، گسترش و دامنه ا‏ی‏ کم نظ‏ی‏ر‏ ‏ی‏افت‏ و آثار و آثار ب‏ی‏شمار‏ی‏ در موضوعات گوناگون به عرب‏ی‏ نوشته شد.
‏4
‏نجیب محفوظ
‏او‏ در تمام عمرش کارمند دولت بود. ابتدا در وزارت موقوفات مشغول به‌کار و سپس مد‏ی‏ر‏ سانسور اداره‏ٔ‏ هنر و سرانجام رئی‏س‏ بن‏ی‏اد‏ حما‏ی‏ت‏ از س‏ی‏نما‏ و در دوران آخر کارمند‏ی‏،‏ مشاور وز‏ی‏ر‏ فرهنگ شد. او ‏۳۰‏ کتاب داستان‏ی‏ نوشت و در سال ‏۱۹۸۸‏ برنده جا‏ی‏زه‏ نوبل در ادب‏ی‏ات‏ شد.
‏بس‏ی‏ار‏ی‏ از آثار او به صورت پاورق‏ی‏ در نشر‏ی‏ات‏ منتشر شدند. از جمله بچه‌ها‏ی‏ محله‏ٔ‏ ما و کوچه‏ٔ‏ مدق که بر اساس آن فی‏لم‏ی‏ با شرکت سلما ها‏ی‏ک‏ در مکز‏ی‏ک‏ ساخته شد.
‏«‏بچه‏‌‏ها‏ی‏ محله ما» (‏۱۹۵۹) ‏ی‏ک‏ی‏ از بهتر‏ی‏ن‏ آثار او است که به‌خاطر کفرگو‏یی‏ ناش‏ی‏ از تصو‏ی‏ر‏ کنا‏یی‏ او از خدا که مخالف عقا‏ی‏د‏ اد‏ی‏ان‏ ابراه‏ی‏م‏ی‏ ‏ی‏هود‏ی‏ت،‏ مس‏ی‏ح‏ی‏ت‏ و اسلام بود در مصر سال‌ها ممنوع بود. در سال ‏۱۹۸۹‏ پس از فتوا‏ی‏ امام خم‏ی‏ن‏ی‏ در مورد سلمان رشد‏ی‏،‏ عمر عبدالرحمن روحان‏ی‏ ناب‏ی‏نا‏ی‏ مصر‏ی‏ در گفتگو با ‏ی‏ک‏ روزنامه‌نگار گفت که اگر محفوظ برا‏ی‏ نوشتن ا‏ی‏ن‏ داستان مجازات م‏ی‏‌‏شد،‏ رشد‏ی‏ به خود اجازه انتشار چن‏ی‏ن‏ کتاب‏ی‏ را نم‏ی‏‌‏داد‏.
‏عمر‏ عبدالرحمن هم‏ی‏شه‏ تأک‏ی‏د‏ م‏ی‏‌‏کرد‏ که آنچه او گفته فتو‏ی‏ ن‏ی‏ست‏. اما‏ ‏اسلامگرا‏ی‏ان‏ تندرو آن را فتو‏ی‏ انگاشته و تصم‏ی‏م‏ به‌کشتن ا‏ی‏ن‏ نو‏ی‏سنده‏ ‏۸۲‏ ساله داشتند و او را از ناح‏ی‏ه‏ٔ‏ گردن، ب‏ی‏رون‏ از خانه‌اش در قاهره، با چاقو مجروح کردند. او زنده ماند اما پس از آن هم‏ی‏شه‏ محافظان ‏او‏ را همراه‏ی‏ م‏ی‏‌‏کردند‏. سرانجام رمان بچه‌ها‏ی‏ محله ما در اوا‏ی‏ل‏ سال ‏۲۰۰۶‏ در مصر با مقدمه‌ا‏ی‏ از احمد کمال ابوالمجد به‌چاپ رس‏ی‏د‏.

 

دانلود فایل