تحقیق بزهکاري و افت تحصيلي 💯

دانلود تحقیق بزهکاري و افت تحصيلي باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق بزهکاري و افت تحصيلي

تحقیق-بزهکاري-و-افت-تحصيليلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 37 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏2
‏مقدمه :‏
‏امروزه یکي از مسائل پیچیده ای که جوامع را درگیر خودساخته است، مسئله نوجوانان وجوانان بزهکار است که درسطح جامعه به اعمال خلاف قانون می پردازند . درواقع ، اعمال بزهکارانه این نوجوانان ، توجه بسیاری ازروانشناسان وجامعه شناسان ومددکاران اجتماعی را به خود معطوف کرده ووجود این معضل دراجتماع ، همگان را برآن داشته است تا با مشارکت یکدیگروارائه راهکارهای مناسب دروضعیت این قشر ازاجتماع ، به وضعیت آنها سامان دهند. درعین حال ، بزهکاران نوجوان درهراجتماعی یافت می شوند وقوانین مربوط به مجازات آنها برحسب دولت ها متفاوت است . ازسوی دیگر ، نمی توان هرنوجوان ناسازگاری را بزهکار دانست زیرا اعمالی که این گروه انجام می دهند دارای یک جهت مشخص می باشد .
‏بزهکار ، کسی است که اعمال ضداجتماع انجام می دهد وباید اقداماتی جهت تربیت واصلاح او صورت پذیرد به همین دلیل دراکثر کشورها دادگاه های ویژه ای تحت عنوان دادگاه اطفال بزهکار تشکیل می شود که این دادگاه صلاحیت رسیدگی به جرایم اطفال ونوجوانان زیرهجده سال را دارد . دادگاه درصورت صلاحدید این بزهکاران را به مراکز اصلاحی وتربیتی مختص آنها ، که امروزه کانون اصلاح وتربیت نام دارد‏ ‏ ، ارجاع می دهد .
‏بیگمان ، جوامع بشری در هر شرایطی به همزیستی مسالمت آمیز با همنوعان خود نیازمند هستند. آنچه مسلم است تا امروز به دلیل اختلافات زیر بنایی و ریشه ای مختلفی از جمله در مسا ئل عقیدتی ، فرهنگی و مذهبی و در عین حال تفاوت هایی که در معیارهای سنجش ارزش ها در حیطه های گوناگونی وجود داشته ، یک توافق و تفاهم عمومی و جهان شمول استقرار نیافته است. وانگهی ، تمام انسان ها از هر قوم و قبیله ، نژاد و مذهب ، دین و عقیده اتفاق نظر دارند که یکی از محوری ترین اعمال فردی و اجتماعی ،تربیت و هدایت درست کودکان برای آینده می باشد . اقدامی که شرط ضروری و انکار ناپذیر رشد و ترقی جامعه ی انسانی تلقی می شود .
‏2
‏افت تحصيلي و مردودي را نمي‌توان فقط به عنوان يك مشكل فردي مورد توجه قرار داد زيرا ابعاد و پيامدهاي ناشي از آن بسيار فراتر و وسيع‌تر از مسائل شخصي و فردي است. از طرف ديگر بين افت تحصيلي، مردودي و ترك تحصيل ارتباط وجود دارد. مطالعاتي كه به بررسي ارتباط بين مردودي و ترك‌تحصيل در دبيرستان پرداخته‌اند همواره نشان داده‌اند اكثر دانش‌آموزاني كه تجربه مردودي دارند عاقبت مدرسه را رها مي‌كنند. برخي محققان گزارش كرده‌اند ترك‌تحصيل‌كنندگان پنج برابر بيشتر از ديگر دانش‌آموزان تجربه مردودي دارند. بنابراين اگر به‌طور جدي براي كاهش افت تحصيلي و نهايتا مردودي و ترك تحصيل اقدام شود، منابع جامعه خصوصا منابع انساني، اين گنجينه‌هاي ملي به هدر نخواهند رفت.يكي از ملاحظات مهمي كه همواره بايد مورد توجه قرار گيرد خسارت‌هاي ناشي از افت تحصيلي است. با افزايش ميزان تكرار پايه و ترك تحصيل، كارايي دروني نظام آموزشي كاهش مي‌يابد و اين از نظر ملي و از منظر اقتصادي، خسارت غيرقابل جبراني محسوب مي‌گردد. اين موضوع در كشورهاي ديگر بسيار مورد توجه است. برآوردهايي كه از خسارت‌هاي ناشي از تكرار پايه و ترك‌تحصيل بسيار چشمگير است.
‏3
‏گسترش روزافزون جوامع ،زندگی نوین اجتماعی، پیچیدگی فناوری و به دنبال آن تغییرات مستمر در شرایط اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، ظهور بزه یا جرم را به شیوه های مختلف ودر سطح وسیعی افزایش می دهد که بازتاب آن به نوعی در بطن جامعه تأثیر گذاشته و آن ار متحول می سازد. این دگرگونی دوباره در فرایند تکوین بزه به صورت- های نوین نمودار گشته و این چرخه به همین ترتیب تکرار می شود.
‏دراین گذار کودکان به عنوان آسیب پذیرترین نقش آفرینان صحنه جرم ‏–‏ درقالب بزهکارو بزهدیده ‏–‏ همواره مورد توجه ویژۀدولتمردان ،سیاستگذاران، متخصصین و پژوهشگران بوده وآنها را برآن داشته اند که در جهت مهار بزهکاری و بزهدیدگی کودکان به ارائه راهکارهای علمی- کاربردی مبادرت ورزند.
‏5
‏طرح مسأله و ضرورت آن
‏بافت جوان کشور سبب شده تا طی سال های اخیر به گروه های سنی کف هرم جمعیت و افراد با سنین کمتر از 18سال توجه بیشتر می شود . متخصصین و پژوهشگران ضرورت برخورداری از رویکرد توسعه انسانی در برنامه های اقتصادی ،اجتماعی و سیاسی ولزوم برنامه ریزی از زمینه مسایل کودکان ونوجوانان را گوشزد می کنند . به همین دلیل حساسیت عمومی طی سال های اخیر پدیده ‏«‏کودک آزاری و تاثير آن بر افت تحصيلي نوجوانان ‏و تاثير آن بر تحصيل ‏»‏را به عنوان یک معضل اجتماعی بیش از گذشته مورد توجه قرار داده است. علاوه براین ، افزایش حساسیت عمومی در سطح جهانی نسبت به اذیت و آزار کودکان و تأثیرات درون مرزی آن ازطریق فشار موسسات بین المللی بردولت ها برای توجه به دستگاههای مسوول دولتی به پدیده مذکور،گسترش سازمان های غیردولتی فعال دراین زمینه ،افزایش علاقه موسسات علمی و پژوهشی دانشگاهی به مطالعه موضوع وتوجه ویژه رسانه های جمعی ،زمینه مناسبی برای اقدام از زمینه پیشگیری و کاهش آزار کودکان فراهم آورده است .
‏شدت آثارورزی ،اجتماعی و خانوادگی آزار کودکان و اثرات گسترده و وسیع آن بر افکار عمومی، ضرورت توجه به آن را به عنوان یک فوریت می تواند در دستور کار تصمیم گیرندگان اجتماعی، مسوولان روان و پژوهشگران مسایل روانی ‏–‏ اجتماعی قرار می دهد.
‏حساسیت عمومی نسبت به این پدیده در ایران با توجه به فرهنگ ایرانی ‏–‏ اسلامی که کودک را مورد حمایت خویش قرار می دهد بسیار بالاست . واقعیت های اجتماعی موجود نشان دهنده این مسئله است که جهت کنترل و مهار بزه دیدگی کودکان ، اتخاذ سیاست های پیشگیرانه به صورت کوتاه مدت و بلند مدت ضروری است. به این جهت توجه ویژه ومضاعف جامعه- بخصوص دولت ها

 

دانلود فایل