تحقیق بررسي علل افت تحصيلي 💯

دانلود تحقیق بررسي علل افت تحصيلي باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق بررسي علل افت تحصيلي

تحقیق-بررسي-علل-افت-تحصيليلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 7 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

2
‏به نام خدا
‏بررسي علل افت ‏تحصيلي ‏:
‏ترک هاي انبوه در ‏پيکره اهداف آموزش و پرورش ….   
‏بررسي دليل شکست دانش آموزان در ‏تحصيل به مطالعه دقيق احتياج دارد، تنبلي يا بي ميلي را نمي توان تنها دليل عقب ‏افتادگي تحصيلي دانست. گاهي علت شکست دانش آموزان را بايد در خانواده، گاه در مدرسه ‏و معلم و گاه در جامعه و نظام آموزشي و وضعيت اقتصادي جستجو ‏کرد.
‏مدرسه درميان ‏نهادهاي تعليم و تربيت جامعه جايگاه ويژه اي دارد. درواقع مدرسه بعد از خانواده ‏مهمترين عامل در پرورش افراد است. در حدود سن هفت سالگي تربيت افراد در مدرسه آغاز ‏مي شود و تا دوران جواني ادامه دارد. در اين مدت دانش آموزان در جنبه هاي مختلف ‏جسماني، عقلاني، اخلاقي، هنري و غيره پرورش پيدا مي کنند.مدرسه کانوني است که در آن ‏دانش آموز در معرض تجربيات جديد قرار مي گيرد و وجود همکلاسي ها، شرايط و روابط ‏تازه، عرصه اي را براي کسب مهارت هاي اجتماعي فراهم مي کند، درنهايت آموزش رسمي، ‏فرد را براي يادگيري ميراث فرهنگي جامعه در قابل تعليمات مدرسه اي آماده مي ‏سازد.
‏اودلوم ‏معتقد است که نظام آموزشي امروز براي نيازهاي مختلف دانش آموزان در مراحل مختلف رشد ‏و باتوجه به تفاوت هاي فردي آنان کافي نيست، نظام آموزشي چنين است که به دانش آموز ‏هرچه گفته مي شود، بايد انجام دهد و اگر از قبول آن سرباز زند به نوعي تنبيه و ‏زندگي براي او تلخ مي شود. اگر مطالب آموختني براي دانش آموزان جالب نباشد به طرف ‏آن نمي روند. جالب توجه بودن براي روان ما شبيه اشتهاي به غذا براي جسم است. همان ‏طور که جسم غذاي ناخوشايند را رد مي کند، فکر ما نيز غذاي نامطبوع را رد مي کند.
‏موفقيت يک نظام آموزشي مستلزم وجود ‏۵‏رکن ‏است:
‏۱ ‏- ‏برنامه تحصيلي مناسب
‏۲ ‏-‏ ‏معلمان کافي و با ‏صلاحيت
‏۳‏- ‏کتاب ها و وسائل درسي مناسب
‏۴‏- ‏آموزشگاه هاي مطابق با وضعيت جغرافيايي و با کيفيت ‏مناسب
‏۵‏- ‏سازمان اداري مطابق با مقتضيات اجتماعي، اقتصادي و جغرافيايي کشور.
‏چنان چه برنامه با ‏مرحله سني کودک مناسب نباشد يا محتواي زياد و غيرضروري را شامل شود و کتاب ها ازنظر
2
‏محتوا کهنه يا تکراري باشد و توزيع آموزشگاه ها در سطح کشور درست صورت نگيرد يا شرط ‏ديگري تحقق نپذيرد به مشکلات تحصيلي و درنتيجه افت آن مي انجامد و سرمايه انساني، ‏اقتصادي زيادي تلف مي شود و طبعاً جبران اتلاف نيروي انساني امکان پذير نيست و چه ‏بسا نيروهاي فکري درجهت درست و مناسب خود رشد نکنند.
‏يکي از مسائل و مشکلات ‏اساسي نظام آموزشي هرکشوري مسئله افت تحصيلي است (منظور از افت تحصيلي کاهش عملکرد ‏تحصيلي دانش آموز از سطح رضايت بخش به سطحي نامطلوب است‏).
‏عوامل مهم در افت تحصيلي دانش ‏آموزان عبارتند از:
‏۱‏) ‏عوامل فردي:
‏بدون شک يکي از عوامل ‏مهم در افت تحصيلي کمبود هوش و توانائي هاي ذهني است، مطالعات نشان داده است که ‏درصد بسيار اندکي (‏۱۰%) ‏از موارد افت تحصيلي به علت ناتواني ذهني فرد ‏است.
‏براي ‏يادگيري و به خاطر سپردن هر مطلبي اولين شرط، توجه به آن مطلب است. بديهي است که ‏اگر دانش آموز از هوش بالايي برخوردار باشد، ولي به مطلب يا موضوعي توجه نکند، نمي ‏تواند آن را فراگيرد. علت افت و شکست تحصيلي بعضي از دانش آموزان ناشي از عدم توجه ‏به معلم و مواد تدريس شده و نيز عدم تمرکز حواس هنگام مطالعه و انجام تکاليف درسي ‏است.
‏عامل ‏فردي ديگر انگيزه است که موجب هدايت رفتار فرد به سوي نوعي هدف مطلوب مي شود. ‏انگيزه در واقع موتور حرکت هر فردي است. محققان يکي از دلايل افت تحصيلي را نداشتن ‏انگيزه پيشرفت مي دانند. براي ايجاد انگيزه در دانش آموزان بايد تلاش نمود تا فرد ‏احساس نياز کند. وقتي دانش آموزان در اثر شکست در درسي تازه نسبت به آن نگرشي منفي ‏پيدا مي کنند، بايد به او کمک کرد تا در درس تازه موفقيت کسب کند. در نتيجه به ‏تصويري مثبت تر به توانايي خود در مورد يادگيري مطلب درسي دست يابد، زيرا يادگيري ‏همراه با موفقيت به ايجاد انگيزه منجر مي شود و بايد شرايطي را فراهم کرد که دانش ‏آموز موفقيت خود را احساس مي کند. افرادي که داراي انگيزه پيشرفت بالا هستند به ‏تکاليفي روي مي آورند که درجه دشواري آن در حد متوسط باشد و از تکاليف خيلي آسان يا
4
‏خيلي دشوار پرهيز مي کنند و برعکس افرادي با انگيزه پايين به سوي تکاليف نيمه دشوار ‏روي مي آورند که بتوانند از دشواري آنها به عنوان بهانه اي براي عدم موفقيت استفاده ‏کنند.
‏نارسايي هاي جسمي يکي ديگر از عوامل افت تحصيلي فردي ‏است. دانش آموزاني که داراي بنيه اي ضعيف هستند و از سلامت عمومي کامل برخوردار ‏نيستند، نمي توانند به اندازه کافي کوشش و فعاليت داشته باشند. اين دسته به خاطر ‏دارا بودن استعداد ابتلاء به انواع بيماري ها از پيشرفت درسي باز مي مانند. وجود ‏ضعف در بينايي، ناراحتي هاي مربوط به ضعف عصبي و مشکلات ارتباطي از جمله اين موارد ‏مي باشد.
‏علل خانوادگيشايد بتوان گفت مهمترين ‏عامل مؤثر در شکل گيري نگرش دانش آموز نسبت به تحصيل، خانواده است، که با مساعد ‏کردن محيط خانواده مي توانند باعث پيشرفت فرزندان خود گردند.
‏يکي از مهمترين عوامل ‏افت تحصيلي دانش آموزان فقر مالي خانواده است که مي تواند به طور غيرمستقيم بر ‏پيشرفت تحصيلي مؤثر باشد. محروم ماندن از غذاي سالم و کافي و نداشتن استراحت لازم ‏موجب عقب ماندگي درسي مي شود. فقر فرهنگي و بيسوادي يا کم سوادي والدين، فقدان والد ‏يا والدين، مشاجره و ناسازگاري ميان والدين و نحوه برخورد و ارتباط دانش آموز با ‏برادران و خواهران از مهمترين علل خانوادگي در افت تحصيلي دانش آموزان ‏است.
‏علل آموزشي و مدرس‏:
‏گاهي علت ‏افت تحصيلي و يا شکست درسي دانش آموزان را بايد در مدرسه جستجو کرد. شيوه تدريس ‏معلم، برنامه درسي مدرسه که درست طراحي نشده مثلا دروس نسبتاً سخت را پشت سر هم يا ‏در ساعاتي گذاشته اند که عموماً دانش آموزان خسته هستند. پيشداوري هاي معلم، شرايط ‏فيزيکي کلاس، تعويض معلمان به طور مکرر در طول سال تحصيلي و ارزيابي هاي نادرست ‏معلمان از عملکرد دانش آموزان، کنترل نامناسب کلاس و فقدان وسايل کمک آموزشي از ‏ديگر علل در افت تحصيلي دانش آموزان هستند. از ميان عوامل فوق معلم اهميت بسياري ‏دارد. (معلمان شايسته داراي صفاتي چون سلامتي جسماني و رواني، مهربان بودن، باثبات ‏بودن و منطقي بودن، صبور و بردبار بودن و… هستند.‏)
‏عواملي مانند عدم تناسب ‏نيازها و علايق دانش آموزان با محتواي کتب درسي و عدم هماهنگي اهداف آموزشي با ‏نيازها و علايق دانش آموزان از عوامل افت تحصيلي مي باشد. اگر محتوا و روش و فنون ‏آموزش و پرورش واقعاً با نيازها و رغبت ها و مسائل و مشکلات دانش آموزان تناسب
4
‏داشته باشد، باعث مي شود که آنها در تحصيل بهتر کوشش کنند و تحصيلات خود را به ‏پايان برسانند و در نتيجه از ميزان ترک تحصيل کاسته شود.
‏هدف عمده در مدرسه پيش ‏بردن يادگيري دانش آموزان است. تمام فعاليت هاي مدرسه بايد متوجه همين هدف باشد، ‏زيرا مقدار و نوع يادگيري دانش آموزان است که ميزان فعاليت هاي مدرسه را روشن مي ‏کند. هرگاه دانش آموز مطلبي را ياد بگيرد و اين امر موجب تغيير رفتار وي خواهد شد و ‏به عبارت ديگر تجارب يادگيري موفقيت آميز موجب تغييراتي در رفتار دانش آموز مي شود. ‏به وسيله ارزيابي و امتحان است که معلم مي تواند اثر کوشش هاي خود را بفهمد و يا ‏بداند که چه اندازه توانسته است دانش آموز را در راه رسيدن به هدف هاي مورد نظر کمک ‏کند و خود نيز تا چه حد موفق بوده است. چنان چه امتحان به جاي اين که يک وسيله ‏باشد، يک هدف اصلي به شمار آيد، بر کل فرآيند آموزشي اثرات سوء مي گذارد و هدف هاي ‏حقيقي آموزش و پرورش را به مخاطره مي اندازد، در چنين حالتي امتحان بر چگونگي تدريس ‏و يادگيري تأثير گذاشته و دانش آموزان فقط براي کسب نمره و قبول شدن در امتحان ‏فعاليت مي کنند.
‏دانش آموزان براي دريافت نمره به حفظ کردن مطالب مي ‏پردازند و در نتيجه قدرت تفکر و استدلال و نوآوري فراگيران ضعيف مي گردد و موجب ‏خستگي آنها از درس و معلم مي شود. همه اين موارد منجر به عدم پيشرفت و افزايش ميزان ‏افت تحصيلي و در نهايت ترک تحصيل دانش آموزان مي گردد.
‏استفاده از شيوه هاي ‏صحيح امتحان يا ارزيابي پيشرفت تحصيلي، نه تنها معلم را قادر مي سازد که دانش ‏آموزان خود را در رسيدن به هدف هاي آموزش و پرورش راهنمايي کند، بلکه براساس ‏ارزيابي مداوم مي تواند روش تدريس را نيز ارزيابي کند. به اين ترتيب مي تواند از ‏ترک تحصيل دانش آموزان جلوگيري کند. بنابراين امتحان وسيله اي نيست که تنها در ‏پايان مراحل تحصيلي و براي و انتخاب افراد مستعد و شايسته تر به کار رود، بلکه ‏امتحان بايد به طور مداوم و در جريان تدريس باشد و در موقعيت هاي مختلف انجام ‏گيرد.
‏گاهي ‏عقب ماندگي در تحصيل بر اثر تنش فکري و وضع آشفته وهيجاناتي است که به مناسبت بلوغ ‏در نوجوانان ايجاد شده است. از يک سو بحران بلوغ و مسائل مربوط به آن و از سوي ديگر ‏بحران هويت و مسائل ارزشي و از طرفي روابط با والدين و همسالان، نوجوان را بر سر

 

دانلود فایل