تحقیق افت تحصيلي در دانش آموزان 28 ص 💯

دانلود تحقیق افت تحصيلي در دانش آموزان 28 ص باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق افت تحصيلي در دانش آموزان 28 ص

تحقیق-افت-تحصيلي-در-دانش-آموزان-28-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 28 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏افت تحصيلي و دانش آموز 
‏ ‏يكي از سوژه هاي مورد توجه اكثر خانواده ها ، مسائل تحصيلي فرزندان است والدين دوست ‏دارند فرزندانشان بيشترين و بهترين پيشرفت تحصيلي را داشته باشد و از طرف ديگر ، ‏افت تحصيلي ، براي آنها موضوعي غير قابل پذيرش است . والدين از اين كه فرزندشان به ‏هنگام ورود به دوره هاي راهنمايي و متوسط دچار افت مي شود . متعجب شده و سوال مي ‏كنند كه چرا ديگر فرزندشان انگيزه اي براي درس خواندن ندارد ؟
‏دريافتن دلايل ‏ضعف و مشكلات تحصيلي دانش آموزان ، عمدتاً به مسائلي از قبيل تنبلي و بي خيالي و ‏بازيگوشي استفاده مي شود . ولي آيا اين همه داستان است ؟
‏به جرأت مي توان گفت ‏كه والدين ‏‌‏، مدارس ، معلمان و ساير افراد در ارتباط ،‏‌‏ در موضوع مسائل تحصيلي دانش ‏آموزان ، ‏‌‏بسيار ساده انگارانه و سطحي رفتار‏ ‏مي كنند ‏كمتر كسي است كه در علت ‏يابي افت تحصيلي به ( لذت يادگيري ) نيز توجه كند ! به چندين و چند دليل ، ما يعني ‏مدرسه و والدين ، كاري مي كنيم كه لذت يادگيري از دانش آموز گرفته مي شود ، وقتي ‏اين لذت كم مي شود و يا از بين مي رود ، طبعاً افت انگيزه و به دنبال آن افت تحصيلي ‏پيش مي آيد و ما چه مي كنيم تا اين افت ها جبران شود ؟
‏كودكان از بدو تولد به ‏طور طبيعي ، داراي انگيزه يادگيري هستند . تلاش كودك براي دسترسي به يك اسباب بازي ‏، تلاش وي براي راه رفتن ، كوشش براي خوردن بدون كمك ديگران و … مثال هايي از ‏انگيزه هاي طبيعي آنها براي يادگيري است و اين انگيزه هاي اوليه ، بعدها در فعاليت ‏هاي آموزشي نظير خواندن و نوشتن به كار گرفته مي شوند ‏.
‏اگر كودكان انگيزه هاي ‏براي يادگيري ندارند ، به اين دليل است كه موانعي بر سر راه انگيزه هاي طبيعي آنها ‏بوجود آمده است . آنهايي كه به اين باور رسيده اند كه ‏
‏نمي توانند در فعاليت هاي ‏آموزشي موفق باشند ، تلاششان را متوقف مي كنند يا به اندازه كافي تلاش نمي كنند ، ‏‌‏زيرا فكر مي كنند كه تلاش آنها به نتيجه نخواهد رسيد . بنابراين به راحتي نا اميد ‏شده و باور مي كنند كه يادگيري سخت است . آنگاه به دليل توقف تلاش ، فرصت تجربه و
‏لذت يادگيري چيزهاي تازه را از دست مي دهند و به تدريج به اين باور مي رسند كه هر ‏موفقيتي هم كه كسب كنند ، ‏‌‏مربوط به شانس يا شرايط است ‏.
‏اما براستي چرا چنين ‏اعتقادات منفي در كودكان به وجود مي آيد ؟گاهي اوقات به دليل اين كه موانعي ‏وجود دارند و بر توانمنديهاي آنها در يادگيري اثر مي گذارند ،‏‌‏ ممكن است ناتواني در ‏يادگيري داشته باشند يا مشكل يا تأخيري در مراحل رشدشان وجود داشته باشدافسردگي يا فشارهاي مزمن زندگي نيز ، يادگيري را به مراتب سخت تر ‏
‏مي كند . بچه ‏هايي كه از قبل تجربه شكست داشته اند ، به دليل اين كه باور كرده اند كه نمي توانند ‏كارشان را درست انجام دهند ، ‏‌‏بيشتر آماده براي توقف تلاش هستند . هم چنين نگرش هاي ‏بزرگسالان درباره موفقيت هاي تحصيلي ، مي تواند بر اعتقاد و باورهاي آنها اثر ‏بگذارد . رقابت در مدرسه ، جايي كه هميشه يكي موفق و ديگري شكست خورده است ، نيز مي ‏تواند جنبه يأس آوري براي كودكان داشته باشد ، بويژه براي آنهايي كه هيچ وقت نمي ‏توانند بهترين باشند كودكاني كه تجربه موفقيت نداشته باشند ، يا موفقيتشان تشخيص ‏داده نشود ، در انگيزه تحصيلي افت نشان مي دهند . ‏در كودكان كه والدين يا ‏دوستانش براي مدرسه به عنوان يك جايگاه مهم ، ارزش قائل نيستند نيز ، انگيزه تحصيلي ‏كاهش پيدا مي كند ‏.‏اما اگر فرزند شما هم اكنون مشكلاتي در انگيزه تحصيلي دارد ‏چه بايد كرد ؟
* ‏با فرزند خود راجع به مشكل صحبت ‏كنيد.
* ‏به منظور شناسايي ‏عرصه هايي كه نياز به اصلاح دارند ، با معلم فرزند خود صحبت ‏كنيد.
* ‏بگذاريد ‏فرزندتان بداند كه شما مشتاق كمك به او براي بهتر شدنش هستيد
* ‏به فرزند خود ‏كمك كنيد كارهايي را كه مي تواند انجام دهد شناسايي كند تا بتواند بيشتر بر كارهايي ‏كه در آن زمينه ها مشكل دارد ، تمركز كند
* ‏به فرزند خود كمك كنيد چيزهايي را ‏كه دوست دارد و مي توانند براي كمك به انجام تكاليف درس مفيد واقع شوند ،‏‌‏ شناسايي ‏كند ( به عنوان مثال : اگر يك كودك علاقه به حيوانات دارد راجع به آنها كتاب بخواند ‏، بنويسيد ، داستان بسازد و غيره
(
* ‏براي تلاش كه انجام داده است ، پاداش در ‏نظر بگيرد
* ‏مناسبت هايي كه يادگيري را تهديد مي كند نظير تماشاي زياد ‏تلويزيون ، بازيهاي كامپيوتري‏، ‏زمان استفاده از كامپيوتر و غيره را محدود كنيد
* ‏زمان مطالعه فرزند خود را هر روز به مقدار كمي مثلاً 5 تا 10 دقيقه افزايش ‏دهيد تا به يك هدف قابل قبول و مسئولانه در اين زمينه برسيد ( مثلاً رسيدن به 30 ‏دقيقه مطالعه اضافي روزانه ‏)
‏ * ‏با معلم ، مشاور يا روانشناس مدرسه جهت دريافت ‏كمك و راهنمايي صحبت كنيد .
* ‏اگر هيچ يك از اين كارها مؤثر واقع نشد ، ‏‌‏نگران ‏نباشيد . اگر لازم بود در جست و جوي مشاوره يا ساير خدمات بيرون از مدرسه بر آييد‏.
‏البته براي افزايش انگيزه تحصيلي در كودكان ، كارهاي زيادي وجود دارد كه والدين‏
‏مي توانند انجام دهند از جمله : برقراري رابطه ايده آل كودك – والد ، در هنگام ‏تربيت و تأديب كودكان ،‏‌‏ قاطع و منصف باشيد ، به كودكان خود آموزش دهيد در منزل ‏مسئوليت پذير باشند مانند انجام كارهاي روزمره و انتظار داشتن يك رفتار مناسب ، ‏براي ايجاد يك رابطه خوب والد – فرزندي تلاش جدي داشته باشيد و زمانهايي را صرف ‏داشتن اوقات خوش با كودكان خود كنيد ، فعاليت هاي خانوادگي كه يادگيري را تشويق ‏كنند مانند ديدار از كتابخانه ها و موزه ها را ترتيب دهيد ، راجع به مدرسه با ‏كودكان خود صحبت كنيد ، يك برنامه روزانه براي انجام تكاليف درسي ترتيب دهيد و ‏فرزندش بايد بداند چه موقع از روز از او انتظار مي رود كه تكاليف مدرسه خود را ‏انجام دهد ‏.
‏مطمئن شويد قبل از اين كه فرزندتان به كارهاي ديگري كه حواس او را ‏پرت كند بپردازد ، تكاليف مدرسه خود را به اتمام برساند و در آخر اشاره مي كنيم كه ‏به فرزند خود نشان دهيد كه براي معلم يا معلمان او احترام قائليد و ارتباط مستمر با ‏معلم داشته و با او همكاري كنيد .
‏چرا ما بعضي ‏مطالب را ياد نمي گيريم يا به ياد نمي آوريم ؟!
‏بعضي از مربيان و والدين از اين كه مي بينند كودكان و نوجوانان مطالب ‏را به درستي ياد نمي گيرند يا آنها را فراموش مي كنند ، به شدت ناراحت هستند ، زيرا ‏علاوه بر اين كه اقدامات و زحمات خود را بي اثر يا به هدر رفته مي پندارند ، گاه ‏نگران مي شوند و اين سؤال برايشان مطرح مي شود كه نكند و نوجوانشان عيب ، يا بيماري ‏خاصي داشته باشد !‏
‏مربيان و والدين غالباً مي پرسند ‏:
) ‏چرا كودكان و ‏نوجوانان مطالب را فراموش مي كنند ؟‏)
‏آيا مطالب را به درستي ياد گرفته بعد ‏فراموش مي كنند ؟‏)
) ‏چه كنيم تا اين وضع پيش نيايد ، يعني چه گونه از ضعف در ‏يادگيري و به يادآوردن جلوگيري كنيم ؟ ‏)
‏بعضي از مربيان و والدين ، ضمن طرح ‏پرسش هاي بالا ، مي خواهند بدانند كه چگونه حافظة كودكان و نوجواناني را كه اشكالي ‏ندارند ،‏‌‏ تقويت كنند و بر كارآيي آنها بيفزايند و از آموزش هاي خود نتيجة بهتري ‏بگيرند ‏.
‏براي يافتن جواب اين پرسش ها ، نخست بايد علتهاي ( ياد نگرفتن ) و ) ‏به ياد نياوردن ) را بشناسيم
‏البته لازم به توضيح است كه ما در اين جا علت ‏هاي ياد نگرفتن و به ياد نياوردن را در كودكان ، نوجوانان ،‏‌‏ جوانان و بزرگسالان ) ‏سالم ) بررسي مي كنيم و به مسئله فراموشي در اثر كهولت سن كه غالباً به دلايل ‏جسماني مانند سخت شدن شريانهاي مغزي يا رواني يا هر دو عامل جسماني – رواني به وجود ‏مي آيد ،‏‌‏ نمي پردازيم .
‏علت هاي عمدة ‏ياد نگرفتن 
‏ياد نگرفتن اغلب نتيجة يك يا چند عامل كلي زير است ‏:
‏* ‏ضعف در ‏يادگرفتن مطالب يا فرا گرفتن ناقص
‏در افراد سالم ، ناتواني يا ضعف در يادگيري ‏، به علل مختلف و از جمله علل عمدة زير است :
‏1‏. ‏نداشتن هدف براي يادگيري
‏2.‏نبودن انگيزه ( علاقه ) كافي براي يادگيري
‏3.‏عدم توجه و دقت كافي به ‏مطلب يا موضوع مورد نظر ( آموختن ‏)

 

دانلود فایل