تحقیق اکوسیستم کوهستان درس اکولوژی 30 ص 💯

دانلود تحقیق اکوسیستم کوهستان درس اکولوژی 30 ص باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق اکوسیستم کوهستان درس اکولوژی 30 ص

تحقیق-اکوسیستم-کوهستان-درس-اکولوژی-30-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 30 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏28
‏بسم الله الرحمن الرحیم
‏واحد دماوند
‏موضوع : اکوسیستم کوهستان
‏درس : اکولوژی
‏فهرست:
‏مقدمه و طرح مسئله‏ ‏1
‏اهمیت اکوسیستم کوهستان‏ ‏1
‏کوههای ایران‏ ‏3
‏اکوسیستم کوهستانی اطراف تهران‏ ‏4
‏کوهها ،برجهای اب‏ ‏7
‏ن‏واحي كوهستاني از چه توانمندي هايي برخوردارند‏؟‏ ‏8
‏کوهستان ها وسعت پروانه ها‏ 10
‏کوه ها آس‏ی‏ب‏ پذ‏ی‏رتر‏ی‏ن‏ اکوس‏ی‏ستم‏ ها‏ی‏ جهان‏ ‏1‏1
‏چرا‏ اکوس‏ی‏ستم‏ کوهستان حساس، آس‏ی‏ب‏‌‏پذ‏ی‏ر‏ و شکننده است؟‏ ‏1‏3‏
‏لزوم پاسداشت کوهستان ها‏ ‏1‏6
‏اکو س‏ی‏ستم‏ کوهستان و راهها‏ی‏ حفاظت از آن‏ ‏2‏4
‏كوه ها، تفرجگاه ها‏ی‏ ب‏ی‏ مانند‏ ‏26
‏منابع ‏ ‏28
‏28
‏مقدمه ‏و طرح مسئله‏ :
‏ ‏
‏كوه مهمتر‏ی‏ن‏ كانون اكولوژ‏ی‏ك‏ی‏ كره زم‏ی‏ن‏ است،‏ ‏ كوه ها يك پنجم سطح خشكي هاي زمين را تشكيل مي دهند و مسكن حداقل 10 درصد از جمعيت جهان در اين نواحي قرار دارند. بيش از نيمي از جمعيت جهان به آبخيزهاي كوهستاني وابسته اند. كوه ها سرچشمه اصلي منابع آب شيرين جهان هستند كه بدون آن حيات موجودات زنده ممكن نيست.

‏مطابق ‏ی‏ك‏ اصل بوم شناخت‏ی‏ (ecologic‏) هر اندازه پست‏ی‏ و بلند‏ی‏ ‏ی‏ا‏ چ‏ی‏ن‏ و شكن منطقه ا‏ی‏ ب‏ی‏شتر‏ باشد، «تنوع ز‏ی‏ست‏ی‏»‏ ‏ی‏عن‏ی‏ گوناگون‏ی‏ جانوران و گ‏ی‏اهان‏ آن منطقه، ب‏ی‏شتر‏ خواهد بود. به ا‏ی‏ن‏ دل‏ی‏ل‏ در كوه ها، گونه ها‏ی‏ بس‏ی‏ار‏ متنوع جانور‏ی‏ و گ‏ی‏اه‏ی‏ را م‏ی‏ توان‏ی‏م‏ بب‏ی‏ن‏ی‏م،‏ پاره ا‏ی‏ از گ‏ونه‏ ها‏ی‏ گ‏ی‏اه‏ی‏ در سمت سا‏ی‏ه‏ گ‏ی‏ر‏ صخره ها و دامنه ها و پاره ا‏ی‏ د‏ی‏گر‏ در سمت آفتاب گ‏ی‏ر‏ رشد م‏ی‏ كنند. پاره ا‏ی‏ از آنها در ارتفاع ها‏ی‏ پا‏یی‏ن‏ كه گرمتر هستند و پاره ا‏ی‏ د‏ی‏گر‏ در ارتفاع ها‏ی‏ بالاتر كه سردتر هستند م‏ی‏ رو‏ی‏ند‏.
‏جانوران‏ گوناگون هم با استفاده از پوشش گ‏ی‏اه‏ی‏ متنوع و در پناه امكان‏ی‏ كه صخره ها و غارها‏ی‏ كوهستان برا‏ی‏ ز‏ی‏ست‏ آنان فراهم م‏ی‏ سازد، جمع‏ی‏ت‏ ها‏ی‏ قابل توجه‏ی‏ را شكل م‏ی‏ دهند. به ا‏ی‏ن‏ ترت‏ی‏ب،‏ در مجموعه كوهستان ها و كوهپا‏ی‏ه‏ ها، «گ‏ی‏ا‏»‏ (ح‏ی‏ات‏ گ‏ی‏اه‏ی‏ منطقه = flora‏) و «ز‏ی‏ا‏»‏ (ح‏ی‏ات‏ جانور‏ی‏ منطقه = fauna‏) تنوع چشم گ‏ی‏ر‏ی‏ دارد.‏ حال سوالی که در این قسمت مطرح میشود این است که :اکوسیستم ‏ كوهستاني از چه توانمندي هايي برخوردار‏است ‏؟‏ ‏و به چه دلیل و توسط چه کسانی در حال نابودی است ؟ ایا واقعاً او اهمیت این اکوسیستم را احساس نمی کند؟
‏اهمیت اکوسیستم کوهستان :
‏ كوه ها همانند سدي در برابر جريانات هوا قرار دارند. اين امر موجب بروز بارش در ارتفاعات مي شود. كوه ها در تمام نقاط دنيا فيلتر ورود هواي پاك به مناطق شهري هستند.

‏ وزيدن بادها و شرايط متحول جوي به علت حضور فيزيكي ناهمواري هاي كوهستان است. در حقيقت كوهستان ها، آب و هوا را تغيير مي دهند و آب و هوا، كوهستان ها را تحت تاثير متقابل قرار مي دهد.

‏1
‏ از نظر طبيعي كوهستان ها حلقه ارتباطي گردش آب (هيدرولوژي) ميان رطوبت آسمان در جو، با زمين و جريان هاي سطحي و زيرزميني آن است. بنابراين، وجود رشته كوه هاي البرز در شمال و زاگرس از شمال غربي تا جنوب شرقي فلات ايران است كه كشور پهناور ما را از منابع نسبتا خوبي برخوردار كرده است.

‏ حفاظت از تنوع گونه هاي گياهي و جانوري نقش تعيين كننده اي در اقتصاد شهرها، جوامع كوهستاني بويژه در ايجاد مشاغل پايدار براي آنها دارد. به همين دليل، براي حفاظت از آنها احتياج مبرم به تحقيق، مطالعه و آموزش است. تخريب و برداشت بي رويه در زمينه هاي مختلف، باعث آسيب پذيري زيستگاه شده و نسل تعدادي از گونه هاي گياهي و جانوري را در معرض تهديد جدي و خطر انقراض قرار داده است.

‏ كارشناسان معتقدند اهميت كوه ها در تنظيم آب و هواي جهان اگر بيشتر از جنگل هاي باراني نباشد، به يقين كمتر نيست. در اين اكوسيستم، مخازن عظيمي از گونه هاي ارزشمند گياهي و جانوري وجود دارد و جنگل هاي واقع در اين مناطق، مخازن ژنتيكي بسيار بزرگي در طبيعت هستند.

‏ مناطق كوهستاني در معرض شرايط سخت محيطي مانند دماي پايين، بادهاي شديد و تند، حساسيت بالا، نوسانات بالاي درجه حرارت و فرآيند كند ترميم قرار دارند.

‏ تحقيقات نشان مي دهد كوه ها در تامين غذا، گذراندن اوقات فراغت و زيستگاه موجودات نيز نقشي مهم ايفا مي كنند، اين مناطق همچنين از اصلي ترين مراكز سكونت، صنعت و كشاورزي هستند و به همين دليل گوناگوني فرهنگي فراواني در اين عرصه ها مشاهده مي شود و توانايي بالقوه اي براي توسعه اكوتوريسم دارند.

‏ كوه ها جزاير تنوع زيستي و محل زندگي گونه هاي بي نظير و بي شماري از گياهان و جانوراني است كه در هيچ جاي ديگر اين كره خاكي يافت نمي شود.

‏ در شرايط سخت آب و هوايي، محدوده تطابق انساني و بيولوژيكي در مناطق كوهستاني فراتر مي رود و در ارتفاعات بالاگياهان و جانوران بومي مكانيسم هاي تطبيقي ويژه اي را در خود توسعه داده اند.
‏2

 

دانلود فایل