اکوسیستم دهان 💯

دانلود اکوسیستم دهان باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

اکوسیستم دهان

اکوسیستم-دهانلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 30 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

1
‏بسم الله الرحمن الرحیم
ORAL BACTERIAL ECOLOGY
2
‏فهرست مطالب
‏مقدمه…………………………………………………………………………………‏.‏.‏3

‏اکوسیستم دهان………………………………………………………….‏…………….‏.3
‏فلور نرمال دهان……………………………………………………………………….‏4
‏فاکتورهای متعادل کننده رشد میکروبی………………………………………………..‏.5
‏اکتساب فلور نرمال دهان………………..‏…………………………………………….‏.7
‏پوسیدگی دندان……………………………………………………………………….‏..‏.‏8
‏شکل گیری جرم…………………………………………..‏………………………….10
‏نقش فلور دهان در عفونت های سیستمیک……………………………………‏..‏……..1‏1
‏میکروبیولوژِی پوسیدگی دندان…………………………………………………….‏.‏…1‏2
‏متابولیسم پلاک وپوسیدگی های دندان…………………………………‏……‏.‏…‏.‏……..14
‏انتقال ژن و مقاومت آنتی بیوتیکی………………………………………….‏..‏………..15
‏عوامل برهم زننده اکوسیستم دهان…………………………………………..‏..‏………1‏5
‏میان کنش باکتریها در پلاک دندانی………‏………………………………………..‏.‏..16
‏متابولیسم میکروفلورای اسید زا………………………………………………….‏..‏…20
‏تحمل اسید…………………………………………………………………………‏.‏..2‏4
‏جلوگیری از پوسیدگی دندان…………………………………………………….‏.‏….2‏5
‏ایمنی در برابر پوسیدگی دندان………………………………………………….‏.‏….27
‏منابع…………………………………………………………..‏……………………30
3
‏مقدمه
‏حفره دهان فضایی است غیر منظم و تا حدودی بیضی شکل که اولین توقفگ‏اه مواد غذایی در بدن به شمار می‏‌‏رود و‏ ‏از اجزاء مختلفی تشکیل شده است. پس از جویدن غذا مقداری از آن در دهان و بین دندان‏‌‏ها و حد فاصل میان دندان‏‌‏ها ولثه قرار می‏‌‏گیرد‏. از آنجا که این مواد غذایی مورد استفاده فلور نرمال دهان قرار ‏می‏‌‏گیرد باعث رشد میکرواورگانیسم‏‌‏های دهان وتشکیل بیوفیلم های باکتریایی بر روی سطح وریشه دندانها می‏‌‏شود و در نهایت پوسیدگی دندان‏‌‏ها‏، بیماری پریودنتال را ایجا‏د می‏‌‏نماید.
‏بحث پیرامو‏ن اکوسیستم دهان ومیکرواورگانیسم‏‌‏هایی که از دهان و بافت‏‌‏های احاطه کننده آن جدا می‏‌‏شود و همچنین اینتراکشن‏‌‏هایی که بین آنها وجود دارد را اکولوژی میکروبی دهان می گویند.‏ در صورتی‏‌‏که عامل عفونت‏‌‏های‏، دندان و بافت‏‌‏های احاطه کننده دهان مورد نظر باشد میک‏روب شناسی پزشکی دهان هم مطرح می‏‌‏شود. عفونت‏‌‏های دهان و‏ ‏دندان مانند پوسیدگی دندان و بیماری‏‌‏های بافت‏‌‏ها‏ی دور دندان میتوانند باعث ایجاد عفونت‏‌‏های متمرکز و سیستمیک مانند اندوکاردیت وغیره شوند‏.‏
‏ ‏اکوسیستم دهان
‏زیستگاه خاصی که میکرواورگانیسم‏‌‏ها مر‏تبط با آن فعالیت کرده و زنده می‏‌‏مانند را اکوسیستم گویند.‏ ‏فعالیت هر میکرواورگانیسم د‏ر زیستگاه خاص‏،‏ ‏مربوط به نقشی است که آن در‏ ‏بین اجتماع میکرواورگانیسم‏‌‏ها دارا می‏‌‏باشد. این نقش توسط خواص ب‏یولوژی هر توده یا جمعیت مشخص می‏‌‏گردد. دهان ب‏ه ‏عنوان یک اکوسیستم با چندین زیستگاه می‏‌‏باشد. ب‏ه ‏طوری‏ ‏که هر یک مناسب رشد و فعالیت تعدادی میکرواورگانیسم است. زیستگاه‏‌‏های دهان را می‏‌‏توان مخاط‏،‏ ‏لب‏‌‏ها‏، گونه‏‌‏ها، زبان‏، سطوح دندان‏‌‏ها، لثه‏،‏ بزاق، ناحیه لوزه‏‌‏ها و سطح دندان‏‌‏های مصنوعی نام برد.
‏خواص زیستگاه‏‌‏های دهان ‏هرگز بصورت طولانی پایدار نبوده و همواره دستخوش تغییرات وسیعی می‏‌‏شود. با کشیدن دندان‏، گذاشتن دن‏دان مصنوعی، جرم گیری و پرکردن دندان‏، اکوسیستم دهان تغییر می‏‌‏کند.‏ ‏تغییرات موقت اکوسیستم دهان بر حسب نوع غذای مصرفی و آنتی بیوتیک‏‌‏ها نیز ممکن است اتفاق بیفتد. دندان‏‌‏ها و بزاق‏،‏ ‏دهان را از دیگر زیستگاه‏‌‏های موجود در بدن انسان و سایر موجودات متمایز می‏‌‏سازد. قبل از رویش دندان‏‌‏های شیری و ‏دوره‏‌‏های دندان‏‌‏های شیری و دندان‏‌‏های دائمی ،هریک شرایط اکولوژی خاصی ‏را در دهان بوجود می آورند.
4
‏هریک از دندان‏‌‏ها برای سکونت توده خاصی از میکروب‏‌‏ها مناسب بوده، این حالت به ماهیت فیزیکی سطح و خطوط دندان‏‌‏ها بستگی دارد. نواحی بین دندان‏‌‏ها و شقاق لثه‏‌‏ای به علت ابقای مواد غذایی باعث رشد و تکثیر میکروب‏‌‏ها شده واغلب پوسیدگی دندان در این نواحی پدید می‏‌‏آید‏.‏(1)
‏ ‏فلور نرمال دهان
‏فلور دها‏ن شامل گروه متنوعی از اورگانیسم‏‌‏ها بوده و در بر گیرنده باکتری‏‌‏ها‏، قارچ‏‌‏ها‏، میکوپلاسماها‏، تک یاخته‏‌‏ها و احتمالا‏ً‏ ف‏لور ویروسی می‏‌‏باشد.
‏از این میان باکتری‏‌‏ها نسبت به سایر گروه‏‌‏ها از غالبیت نسبی برخوردار بوده و در حدود 350 گونه مختلف قابل کشت وبه نسبت بیشتری ‏از فلور غیر قابل کشت که اخیرا‏ً‏ با روش‏‌‏های مولکولی تشخیص داده شده‏‌‏ا‏ند، در این گروه قرار می‏‌‏گیرند. علی رغم تنوع وسیع و ‏پیچیده‏‌‏ای که در فلور دهان وجود‏ دارد ولیکن بسیاری از اورگانیسم‏‌‏های ‏دیگری که بطور معمول از اکوسیستم‏‌‏های مجاور دهان مانند روده وپوست جدا می‏‌‏شوند‏، در دهان یافت نمی شوند، این مسئله بیانگر وجود شرایط منحصر به فرد و انتخابی در حفر‏ة‏ دهان در خصوص کلونیزاسیون میکروب‏‌‏ها می‏‌‏باشد.‏ مهمترین جنس‏‌‏های باکتریایی که در حفر‏ة‏ دهان یافت می شوند عبارتند از:
‏1 – ‏کوکوس های گرم مثبت
‏جنس استرپتوکوکوس‏‌‏های هوازی شامل گروه‏‌‏های موتانس‏،‏ ‏سالیواریوس‏، آنژینوسوس‏،‏ میتیس می‏‌‏باشد.‏ ‏استرپتوکوکوس‏‌‏های بی هوازی ‏جنس‏ های‏ پپتواسترپتوکوکوس و استوماتوکوکوس میباشد.
‏2‏ ‏-‏ ‏باکتری‏‌‏های میله‏‌‏ای و رشته‏‌‏ای گرم مثبت شامل:‏ ‏جنس‏‌‏های‏ اکتینومیسس‏، لاکتوباسیلوس‏، پروپیونی باکتریوم می‏‌‏باشد.
‏3‏ ‏–‏ ‏کوکوس‏‌‏ها‏ي ‏گرم منفی شامل: جنس‏ های‏ نایسریا‏، ویلونلا‏، هموفیلوس، اکتینوباسیلوس، ایکنلا‏، کپنوسیتوفاژ‏ می‏‌‏باشد.
‏4‏ ‏-‏ ‏میله‏‌‏ای های گرم منفی گ‏ونه‏‌‏های بی‏‌‏هوازی اجباری شامل:‏ جنس‏‌‏های پورفیروموناس‏، پروتلا‏، فوزوباکتریوم، لپتوتریشیا، وولینلا، سکنوموناس، ترپونما می‏‌‏باشد.
‏5‏ ‏-‏ ‏پروتوزواهای دهانی شامل:‏ جنس‏‌‏های انتاموبا و تریکوموناس می‏‌‏باشد.
‏6‏ ‏–‏ ‏قارچ‏‌‏ها شامل: کاندیدیا، بلاستومیکوزیس‏، موکومیکوزیس.
‏7 – ‏ویروس‏‌‏ها ش‏امل: هرپس ها، واریسلا زوستر ویروس، کوکساکی ویروس ها، پاپوا ویروس‏‌‏ها، پاپیلوما ویروس‏‌‏ها‏، سیتومگالوویروس‏‌‏ها می‏‌‏باشد.‏(2)

 

دانلود فایل