تحقیق اسید 💯

دانلود تحقیق اسید باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق اسید

تحقیق-اسیدلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 14 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏1
‏اسید
‏کلمه «اسید» (به انگلیسی:acid‏) از واژه ‏لاتین‏ acidus‏ به معنای «ترش مزه» آمده‌است. تعاریف گوناگونی برای اسید و باز وجود دارد، از جمله تعاریف ‏آرنیوس‏، ‏لوری-برونستد‏ و ‏لوییس‏.
‏تعریف قدیمی
‏اسیدها موادی ترش مزه اند خاصیت خورندگی دارند شناساگرها را تغییر رنگ می دهند و بازها را خنثی می کنند.
‏بازها موادی با مزه‏ٔ‏ ‏گس‏-تلخ اند حالتی ‏لزج‏ دارند شناساگرها را تغییر رنگ می دهند و اسیدها را خنثی می کنند.
‏لی بیگ‏: اسیدها موادی اند که در ساختار خود هیدروژن یا هیدروژن هایی دارند که در واکنش با فلزها توسط یون های فلز جایگزین می شوند.
‏آرنیوس‏: اسیدها موادی هستند که ضمن حل شدن در آب یون +H‏ آزاد می کنند. بازها موادی هستند که ضمن حل شدن در آب یون -OH‏ آزاد می کنند.این تعریف فقط به موادی محدود می‌شود که در آب قابل حل باشند. حدود سال ۱۸۰۰، شیمی دانان ‏فرانسوی‏ از جمله ‏آنتوان لاووازیه‏، تصور می کرد که تمام اسیدها دارای ‏اکسیژن‏ هستند. شیمی دانان ‏انگلیسی‏ از جمله ‏سر همفری دیوی‏، معتقد بود که تمام اسیدها دارای ‏هیدروژن‏ هستند. شیمی دان ‏سوئدی‏، ‏سوانت آرنیوس
‏2
‏، از این عقیده برای گسترش تعریف اسید استفاده نمود.
‏لوری-برونستد‏: اسید گونه ای است که در واکنش شیمیایی پروتون (یون+H‏)می دهد و باز گونه ای است که در واکنش شیمیایی پروتون (یون+H‏)می پذیرد. ‏لوری‏ و ‏برونستد‏ این تعریف را بیان کردند، که از آن بر خلاف تعریف آرنیوس می‌توان در محیط غیر آبی هم استفاده کرد.
‏لوییس‏: اسیدها موادی هستند که در واکنش های شیمیایی پیوند داتیو می پذیرند. بازها موادی هستند که در واکنش های شیمیایی پیوند داتیو می دهند.تعریف لوییس را با نظریه ‏اوربیتال مولکولی‏ هم می‌توان بیان کرد. به طور کلی، اسید می‌تواند یک جفت الکترون از بالاترین اوربیتال خالی در پایین اوربیتال خالی خود دریافت کند. این نظر را ‏گیلبرت ن. لوییس‏ مطرح کرد. با وجود این که این تعریف گسترده ترین تعریف است، تعریف لوری-برونستد کاربرد بیشتری دارد. با استفاده از این تعریف می‌توان میزان قدرت یک اسید را هم مشخص نمود. از این مفهوم در ‏شیمی آلی‏ هم استفاده می‌شود (مثلاً در ‏کربوکسیلیک اسید‏).
‏ ‏نام گذاری
‏اسیدها بر اساس ‏آنیون‏ هایشان نام گذاری می‌شوند. پسوند یونی را حذف و با پسوندی جدید جایگزین می‌کنیم (گاهی اوقات پیشوند)، طبق جدول زیر. برای مثال، HCl‏ دارای آنیون ‏کلرید‏ است، پس پسوند -ید نام را به صورت ‏هیدروکلریک اسید‏ درمی آورد.
‏3
‏پیشوند آنیون
‏پسوند آنیون
‏پیشوند اسید
‏پسوند اسید
‏مثال
‏پر
‏ات
‏پر
‏یک اسید
‏پرکلریک اسید‏ (HClO‏۴‏)
‏ات
‏یک اسید
‏کلریک اسید‏ (HClO‏۳‏)
‏یت
‏و اسید
‏کلرو اسید‏ (HClO‏۲‏)
‏هیپو
‏یت
‏هیپو
‏و اسید
‏هیپوکلرو اسید‏ (HClO‏)
‏ید
‏هیدرو
‏یک اسید
‏هیدروکلریک اسید‏ (HCl‏)
‏خواص شیمیایی
‏در آب بین اسید (HA‏) و آب ‏تعادل‏ زیر اتفاق می‌افتد، که آب به عنوان یک باز رفتار می‌کند:
HA(aq) ⇌ H‏۳O+(aq) + A-(aq)
‏ثابت اسید‏ (یا ثابت تفکیک اسید) همان ثابت تعادل واکنش اسید (HA‏) و آب است:
‏4
‏اسیدهای قوی‏ دارای مقدار بزرگی برای Ka‏ هستند (یعنی واکنش تعادلی به سمت راست پیشروی می‌کند و اسید تقریباً به طور کامل به H‏۳O‏+‏ و A‏-‏ تفکیک می‌شود).
‏اسیدهای ضعیف‏ دارای مقدار کوچکی برای Ka‏ هستند (یعنی مقدار چشمگیری از HA‏ و A‏−‏ و مقداری متعادلی از H‏۳O‏+‏ در انتهای واکنش باقی می‌ماند؛ اسید به طور جزئی واکنش می‌دهد). برای مثال Ka‏ برای استیک اسید برابر ۱‏٫‏۸ x ‏۱۰‏-۵‏ است. تمام اسیدهای آلی اسیدهای ضعیف هستند. ‏نیتریک اسید‏، ‏سولفوریک اسید‏، و ‏پرکلریک اسید‏ همه اسیدهای قوی هستند در حال که ‏نیترو اسید‏ و ‏سولفورو اسید‏ و ‏هیپوکلرو اسید‏ ضعیف هستند.
‏قدرت یک اسید را با ‏ثابت تفکیک اسید‏ (Ka‏) و یا هم‌ارزش آن pKa‏ می‌سنجند، (pKa‏= – log‏(Ka‏)).
pH‏ یک محلول معیاری برای تعیین غلظت هیدرونیوم است.
‏اسیدهای چندپروتونی
‏اسیدهای چندپروتونی ترکیب هایی هستند که دارای بیش از یک هیدروژن اسیدی هستند و به طور متوالی تفکیک می شوند.
‏اسیدهای تک پروتونی تنها یک واکنش تکفکیک دارند و فقط یک ثابت تفکیک اسید دارند:
HA(aq) + H‏۲O(l) ⇌ H‏۳O+(aq) + A−(aq)         Ka

 

دانلود فایل