تحقیق ارزيابي نظريه معرفت شناختي «پوزيتيويسم» 36 ص 💯

دانلود تحقیق ارزيابي نظريه معرفت شناختي «پوزيتيويسم» 36 ص باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق ارزيابي نظريه معرفت شناختي «پوزيتيويسم» 36 ص

تحقیق-ارزيابي-نظريه-معرفت-شناختي-«پوزيتيويسم»-36-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 35 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏1
‏بسمه تعالي
‏ارزيابي نظريه معرفت شناختي «پوزيتيويسم»
‏فهرست مطالب
‏عنوان صفحه
‏1)مقدمه‏ ‏1
‏2)رويكرد واژه شناختي‏ ‏3
‏3)رويكرد تاريخي (ماهيت نظريه):‏ ‏4
‏الف) پوزيتيويسم؛ نسل نخست (لاك، هيوم، كنت)‏ ‏4
‏ب)پوزيتيويسم، نسل دوم (حلقه وين)‏ ‏11
‏ج)پوزيتويسم: نسل سوم (كارل همپل)‏ ‏14
‏4)تاثير محيط اجتماعي – سياسي بر شكل گيري نظريه پوزيتيويسم‏ ‏16
‏5) اثر بخشي پوزيتيويسم بر مسائل سياسي و اجتماعي:‏ ‏19
‏6)نقد ‏و‏ نتيجه گيري‏ ‏24
‏فهرست منابع و يادداشتها‏ ‏29
‏1
‏1)مقدمه
‏پوزيتيويسم چيست؟ «پوزيتيويسم به مثابه يك رهيافت علمي در علوم اجتماعي معتقد است كه امور مي‌بايستي به مثابه واقعيات محض مطالعه شوند و رابطه بين واقعيات مزبور مي‌تواند به وضع قوانين علمي منجر شود.
‏براي پوزيتيويست‌ها، چنين قوانيني شاني مشحون از حقيقت دارند و واقعيات اجتماعي به همان ‏ش‏يو‏ة‏ واقعيات طبيعي‌ مي‌بايستي مورد مطالعه واقع شوند».]‏1 [
‏هر چند ارائه چنين تعريفي از سوي «اسميت» در كتاب «علم اجتماعي در ‏ترديد‏»، ضامن پرهيز از آشفتگي واژه شناختي در برخورد با نظريه‌اي به گستردگي پوزيتيويسم است؛ اما «پرتاب شدگي» قابل ملاحظ‌ايي كه در اثر مطالعه تعار‏ي‏في از اين دست به محقق دست مي‌دهد‏،‏ وي را بلافاصله به جستجوي ريشه‌هاي معرفتي نظريه مزبور سوق مي‌دهد تا از احساس ‏غريب ‏«پرتاب شدگي» فاصله بگيرد.
‏معمولا كشف ريشه‌هاي معرفتي يك نظريه –‏ نه تنها به هنگام بررسي پوزيتيويسم بلكه به هنگام تلاش براي حصول شناخت نسبت به هر نظريه‌ايي جُستار را در روند سير تاريخي طي شده از سوي نظريه و فلاسفه‏ و‏ انديشه پردازان آن حوزه نظري قرار مي‌دهد.
‏در اين راستا، برخي اپيكور (270-341 ق.م) فيلسوف شهير يوناني را نخستين چهره اثبات گرا تلقي مي‌كنند. ]‏ 2[
‏1
‏2
‏وي در دوران باستان و در عصري كه علم عمدتا معناي knowledge‏ را به ذهن متبادر مي‌كرد بر ماهيت تبعي و عرضي امور نظري تاكيد كرده و تصريح نمود:
‏«هدف از آنها بايد اين باشد كه افزار تحقيق و پژوهش غايت زندگي قرار گيرد. خطا در ادراكات حسي واقع نمي‌شود بلكه غلط و خطا در احكام رخ مي دهد. درباره عالم، ما فرضياتي مي‌سازيم، وكيل‏ن‏ بايد در ساختن اين فرضيات به تجربه حسي متوسل ش‏و‏يم و به وسيله آن فرضهاي خود را بيازماييم؛ همين تطبيق دادن فرضيات‏ ‏با تجربه حسي در واقع آزمايش حقيقت است». ]‏ 3[
‏اما در عصر نوين، سه ‏نسل ‏متفاوت از فلاسفه پوزيتيويست را مي‌توان از يكديگر باز شناخت. هر سه ‏نسل ‏به تبعيت از دوره‌اي كه عموما به عنوان «عصر روشنگري» شناخته مي‌شود، مطرح گشتند‏؛‏ عصري كه جواز تامل در خصوص زندگي اجتماعي، فراتر از تبيين‌هاي مذهبي را صادر نمود و انسانها را به مثابه پيشگامان عمده در عرصه توسعه و تزايد دانش به معناي science‏ تعيين كرد.
‏نخستين ‏نسل،‌از ميان فلاسفه متعدد قرون 18 و 19 چهره‌هايي همچون جان لاك، ديويد هيوم و اگوست كنت را در درون خود دارد. نسل بعدي در اوايل قرن بيستم همگي در حلقه ‏و‏ين گرد آمدند و پوزيتيويسم منطقي را صورت بندي كردند. آخرين نسل، در عصر پس از جنگ جهاني دوم و با آراء كارل همپل شكل و صورتي عمده به خود گرفت. ]‏ 4[
‏1
‏3
‏در جُستار حاضر ابت‏دا‏ تلاش مي شود كه پس از رويكردي واژه شناختي سير تاريخي و ماهيت نظري، مكتب پوزيتيويسم از نظر شاخص‌ترين انديشمندان هر يك از سه دوره مورد مطالعه واقع شود، سپس ضمن تحليل و بررسي تاثير شرايط اجتماعي –‏ سياسي بر انديشه پوزيتيويستي تلاش مي‌شود تا ارزيابي اين فرضيه مورد توجه قرار گيرد كه: پوزيتيويسم متضمن اليتيسم در عرصه سياسي بوده است.
‏و در نهايت به نقد انديشه‌هاي مكتب پوزيتيويسم پرداخته خواهد شد.
‏2)رويكرد واژه شناختي‏
‏مير شمس الد‏ين اديب‏ سلطاني، ‏در خصوص ‏کالب‏د‏ شناسي واژه شناختي ‏پ‏و‏ز‏يت‏ي‏و‏ي‏سم مي‏‌‏نويسد:
‏به لحاظ لغوي واژه Positive‏ (در آلماني ؛ – در انگليسي: positive‏ ، در فرانسه: positifive‏) از مصدر ponere‏ در لاتين به معناي نهادن و وضع كردن مي‌آيد، از مشتقهاي آن: positus‏ در لاتين معادل است با pose‏ در فرانسه.- مفهوم فلسفي positiv‏، بسادگي ‏«‏مثبت‏»‏ در برابر ‏«‏منفي‏»‏ (در رياضيات و در الكتريسيته) نيست ، بلكه در اين مورد دال است بر تحقق و ‏«‏تحصلي‏»‏، واقعي، و مربوط به امور واقع بي‌چون و چرا. كه در تجربه يعني در زمان و مكان داده شده‏‌‏اند. براي ‏«‏پوزيتيويسم‏»‏ اصطلاحهاي گوناگوني در فارسي بكار رفته‌اند، مانند: فلسفه يا مكتب يا مذهب تحصلي، …‏ تحققي، اثباتي، و نيز فلسفه مثبته،‌اصالت تحقق، اصالت وضع‏»‏. ]‏ 5[
‏1

 

دانلود فایل