تحقیق ارزشیابی کیفی و بازخوردهای یادگیری یاددهی 25 ص 💯

دانلود تحقیق ارزشیابی کیفی و بازخوردهای یادگیری یاددهی 25 ص باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق ارزشیابی کیفی و بازخوردهای یادگیری یاددهی 25 ص

تحقیق-ارزشیابی-کیفی-و-بازخوردهای-یادگیری-یاددهی-25-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 25 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏بسمه تعالي
‏عنوان:
‏مقدمه
‏مشكلات ارزشيابي سنتي يا بهتر بگوييم روش اندازه‏‌‏گيري و سنجش موجود با جو نمره‏‌‏گرايي و پاسخ‏‌‏مداري و حافظه‏‌‏سنجي موجود در مدارس كه فراگيران اسير چنبره‏‌‏ي ‏«‏داده‏»‏ و ‏«‏ستانده‏»‏ يا ‏«‏محرك و پاسخ‏»‏ يا امتحانهاي مكررند ‏كه‏ سلامت رواني و جسمي آنان را تهديد مي‏‌‏ك‏ن‏د.
‏از سوي ديگر نارضايتي از نظام ارزشيابي موجود در محافل تربيتي و نيازهاي جامعه و زندگي و پيشن‏هاد سازمانهاي آموزش جهاني مانند‏ يونسكو طلب مي‏‌‏كرد كه ديگر به ارزشيابي به ديده‏‌‏ي پايان آموزش نگاه نكنيم و از نمره دادن به عنوان طبقه‏‌‏بندي، مقايسه تفكيك براي ارتقا استفاده نكنيم؛ بلكه از آن به عنوان جز جدانشدني فرايند يادگيري و اصلاح نارسيهاييها، بدفهمي‏‌‏هاي يادگيري آنان و اصلاح نارساييهاي روش آموزشي معلمان، محتواي آموزش، روشهاي سنجش و ارزشيابي پيشرفت تحصيلي به روش كيفي و تحليل نتايج آن براي كل نظام آموزش و پرورش بهره بگيريم. بازخورد در ارزشيابي توصيفي به ما كمك مي
‏‌‏كند تا نتايج اعمال و رفتارمان را ‏ب‏فهميم، گرفتن بازخورد بخشي از فرايند يادگيري است و در شناخت تواناييهاي هر فرد براي افزايش اعتماد به نفس و شناخت نارساييها براي اصلا‏ح يا تغيير رفتار كمك مي‏‌‏كند. لذا‏ به دليل اهميت بازخورد در ارزشيابي كيفي شناخت بيشتر آن و راههاي دسترسي به آن، انواع و تأثير آن در يادگيري بهتر و بيشتر و … در اين مقاله بدان پرداخته خواهد شد.
‏مفهوم و تعريف ارزشيابي و ارزشيابي توصيفي:
‏در خصوص مفهوم ارزشيابي توافق و نظر كاملي وجود ندارد و هر كدام از متخصصان و صاحب‏‌‏نظران اين قلمرو، از ديدگاه خاصي ارزشيابي را تعريف كرده‏‌‏اند كه از مهم‏‌‏ترين آن‏‌‏ها مي‏‌‏ت‏وان به نمونه‏‌‏هاي زير اشاره كرد. (‏حسني و احمدي 84‏)
‏1- ارزشيابي به مثابه بررسي ميزان حصول به هدف‏‌‏ها.
‏2- ارزشيابي به عنوان فرايند جمع‏‌‏آوري اطلاعات براي تصميم‏‌‏گيري.
‏3- ارزشيابي به مثابه سنجش يا داوري درباره‏‌‏ي ‏«‏شايستگي‏»‏ و ‏«‏ارزش‏»‏.
‏چيزي : ارزشيابي فعاليتي است كه مشتمل بر ‏«‏توصيف‏»‏ و ‏«‏قضاوت‏»‏ است. به هر حال به نظر مي‏‌‏رسد تعريف ارزشيابي به مثابه سنجش يادآوري درباره‏‌‏ي شايستگي و ارزش موضوعات، در سالهاي اخير طرفداران زيادي پيدا كرده است.
‏ارزشيابي توصيفي، نام الگوي بديلي است كه در مقابل الگوي سنتي و تحت تأثير ديدگاههاي جديد تربيتي كشور براي مواجهه با چالشهاي نظام آموزشي طرح و بحث شد.‏ ‏(تكنولوژي آموزشي دوره 22)
‏پيشينه ارزشيابي توصيفي و ضرورت اجراي طرح:‏
‏ ـ در وزارت آموزش و پرورش كشورمان، سند ملي برنامه ‏«‏آموزش براي همه‏»‏ تهيه و تدوين شده است كه در بخشهايي از آن بر تغيير رويكرد ارزشيابي از نتيجه مداري به فرايند محوري در راستاي بهبود كيفيت آموزش و پرورش تأكيد شده است.
‏توصيه يونسكو به نظامهاي آموزش و پرورش جهان استفاده از روشها و رويكردهاي فرايندي و كيفي با ابزارهاي متنوع است. به عبارت ديگر هدف تغيير در نظام ارزشيابي، بايد به اين موضوع باشد كه كيفيت تجربيات يادگيري را در مدرسه افزايش دهد تا به نتايج يادگيري بهتري در دانش‏‌‏آموزان منجر شود. (1999، West , cngnton,‏)
‏ارزشيابي توصيفي با پذيرش تغيير در رويكرد يادگيري، توجه به‏ رويكرد فرايند محور، ابزارهاي
‏ كيفي و محور قرار دادن بازخوردهاي توصيفي در جهت عملي نمودن اين توصيه‏‌‏ها قدم برداشته است. (حسني و احمدي 1384)
‏در كشومان اين طرح بنا به ضرورت در تاريخ 12/6/82 توسط كميسيون معين شوراي عالي آموزش و پرورش تصويب شد‏.‏ و به سوي فراگير شدن در مقطع ابتدايي به پيش مي‏‌‏رود. ‏(روزنامه نگاه سال ‏چهاردهم‏ 84)
‏ويژگيهاي ارزشيابي توصيفي:
‏1- پوياست، يعني به صورت پيوسته و همگام با جريان ياددهي و يادگيري انجام مي‏‌‏شود و رشد دهنده است و در شرايط عادي و در حين فعاليتهاي يادگيري انجام مي‏‌‏شود.
‏2- به مثابه ابزاري براي يادگيري است و با يادگيري در تعامل و ارتباط است.
‏3- ارزشيابي بر بازخوردهاي پيوسته تأكيد مي‏‌‏كند تا دانش‏‌‏آموزان را به سوي انتظارات آموزشي حركت دهد.
‏4- انتظارات آموزشي روشن، شفاف و مرتبط با انتظارات آموزشي است و فراگيران قادر به درك آنها هستند.
‏چالشها و آسيبهاي ارزشيابي سنتي و فعلي
‏فقط در نام و عنوان ارزشيابي فعال است. جداي از تدريس نوعي ارزيابي هنجاري و ارزيابي از ميزان اطلاعات فراگيران است. يكي از عواملي كه به افت تحصيلي در دوره ابتدايي منجر مي

 

دانلود فایل