تحقیق آثار و نتايج انقلاب اسلامى ايران 28 ص 💯

دانلود تحقیق آثار و نتايج انقلاب اسلامى ايران 28 ص باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق آثار و نتايج انقلاب اسلامى ايران 28 ص

تحقیق-آثار-و-نتايج-انقلاب-اسلامى-ايران-28-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 29 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏فهرست مطالب
آثار و نتايج انقلاب اسلامى ايران 1
پيش گفتار 1
طرح موضوع و مسأله‏ 2
اهميت و ضرورت موضوع‏ 2
ملاك اقتصادى‏ 3
حساس‏ترين مسأله در شناخت انقلاب اسلامى‏ 4
اهميت ملاكها در ارزيابى آثار و نتايج انقلاب اسلامى‏ 4
مهم‏ترين ملاكها در ارزيابى انقلاب اسلامى‏ 5
اهداف انقلاب اسلامى بعنوان ملاك ارزيابى‏ 6
اصل سوم قانون اساسى‏ 6
امكانات بعنوان ملاك ارزيابى‏ 8
تلفيق اهداف و امكانات‏ 17
مقايسه با كشورهاى پيشرفته‏ 18
مقايسه با كشورهاى همطراز 20
مقايسه انقلاب با قبل از انقلاب‏ 22
نتيجه گيرى‏ 26
منابع: 27

‏آثار و نتايج ‏انقلاب ‏اسلامى ايران
‏پيش گفتار
‏جوانى زيباترين، درخشان‏ترين و به يادماندنى‏ترين فراز زندگى است كه همانند آن ‏را نمى‏توان يافت. وقتى صحبت از جوانى است بايد طراوت، تازگى و احساس كردن را باور ‏كرد. جوانى دوران تجربه و بلوغ نيز هست و آميختگى آن با زيبائى‏هاى دل‏انگيز فطرت، ‏دنياى ديگرى پديد آورده و در ژرفاى آن، نگاهى ديگر و شورى ديگر. و جوان از ميان ‏تمام اين «ديگرها» به يك «خود» خواهد رسيد.
‏او در اين تجربه نو به دنبال رابطه‏اى تازه است با يك حقيقت گمشده، با يك كشش ‏اصيل و يك جاذبه ريشه‏دار و در اين راه، پيوند خويش را با آرام دلها برقرار مى‏كند. ‏با سرود هستى همنوا مى‏شود و مى‏خواند ترانه دل‏انگيز «بودن» را و سرود حماسى «‏حركت» را. «بودن» يك كشف مهم است. يك نجواى پنهان با «خويشتن» و «حركت» جهت ‏مى‏خواهد و «پرسش»! پرسشى براى رسيدن.
‏و چه زيباست پرسيدن و رسيدن! دانستن و خواستن!
‏گوهر ارزشمند جوانى را بايد باز شناخت. اين جام جهان نما ابعاد و زواياى ‏ناشناخته‏اى دارد كه بايد در پرتو يك «نيروى درونى» و يك «نور حقيقى» به بالندگى ‏برسد. ما، «نيروى درونى» را «ايمان» و «نور حقيقى» را «انديشه» ناميده‏ايم.
‏كانون انديشه جوان با انگيزه «انديشه بيشتر براى شناخت بهتر» تا كنون به تحقيق و ‏تأليف آثار متعددى ويژه نسل نو همت گمارده است.
‏اين بار نيز، بحث و بررسى پيرامون موضوع «آثار و نتايج ‏انقلاب ‏اسلامى» ما را بر ‏آن داشت تا با همكارى محقق ارجمند جناب آقاى دكتر محمد باقر حشمت‏زاده اين اثر از ‏سلسله جوان را تقديم محضرتان نمائيم. شما بايد بتوانيد پس از مطالعه اين دفتر به ‏سؤالات زير پاسخ گوئيد.
1- ‏مهمترين ملاك‏ها در ارزيابى آثار ‏انقلاب ‏اسلامى كدام ‏است؟
2- ‏در مجموع، دستاوردهاى ‏انقلاب ‏اسلامى را چگونه ‏ارزيابى مى‏كنيم؟
‏منتظر نظرات خوب شما هستيم.
‏كانون انديشه جوان
‏طرح موضوع و مسأله‏
‏انقلاب ‏اسلامى ‏براى تحقيق و بررسى، يك موضوع كلان است. از لحاظ متدولوژى و روش تحقيق سؤالات و ‏مجهولات اساسى زير در اين رابطه طرح مى‏شود:
1- ‏تاريخچه و مراحل ‏انقلاب ‏اسلامى چه بوده ‏است؟
2- ‏زمينه‏ها، علل و عوامل شكل‏گيرى و پيروزى ‏انقلاب ‏اسلامى چه ‏بوده‏اند؟
3- ‏اهداف و شيوه‏هاى ‏انقلاب ‏اسلامى چه ‏هستند؟
4- ‏در مقايسه با ساير انقلابها ويژگيهاى ‏انقلاب ‏اسلامى چه ‏هستند؟
5- ‏انقلاب ‏اسلامى ‏در مسير خود با چه آفات و موانعى روبرو بوده است؟
6- ‏پى‏آمدها، آثار و نتايج ‏انقلاب ‏اسلامى چه ‏هستند؟
‏در يك پژوهش بنيادى و گروهى بايد پاسخهاى مستند و مستدل به سؤالات فوق ارائه ‏نمود. در آن صورت نسبت به ‏انقلاب ‏اسلامى شناختى ‏وسيع، عميق و دقيق بدست خواهد آمد. سؤال دوم از لحاظ علمى و فلسفى دشوارترين مجهول ‏است. زيرا پرسش از علت و چرايى پديده‏ها مشكل و سخت است. براى مثال در حاليكه بيش ‏از دويست سال از ‏انقلاب ‏فرانسه و بيش از ‏هشتاد سال از ‏انقلاب ‏روسيه مى‏گذرد هنوز هم درباره علل و چرايى آنها نظريه‏پردازى مى‏شود. (1)
‏اهميت و ضرورت موضوع‏
‏در بين مجهولات فوق سؤال ششم حساس‏ترين، سياسى‏ترين و كاربردى‏ترين پرسش ‏مى‏باشد. در حاليكه سؤال دوم عمدتاً در آكادمى‏ها، دانشگاهها و پژوهشگاهها مطرح ‏مى‏باشد، سؤال ششم بطور وسيع و عميق در عرصه جامعه و در بين دولت و ملّت، دوست و ‏دشمن و داخل و خارج طرح مى‏شود.
‏اين مدعا مبتنى بر اين استدلال است كه انسانهاى ذيربط با ‏انقلاب ‏اسلامى اعم از ‏موافق و مخالف، واقعيت آن را پذيرفته‏اند و مى‏گويند به هر دليلى و متأثر از هر ‏علّتى ‏انقلاب ‏اسلامى، دولت شاهنشاهى را براندازى كرده و جمهورى اسلامى را مستقر كرده است. پس مهم ‏آن است كه ببينيم اين پديده كلان چه آثار و نتايجى در عمل ببار آورده است؟ و اين ‏فضاى جديد چه تأثيرى بر زندگى ما داشته است؟ در اين ميان آثار و نتايج اقتصادى ‏انقلاب ‏دانسته و ‏ندانسته، كم يا زياد، مستقيم و غير مستقيم، بحق يا ناحق، بيشتر مورد توجه و استناد ‏قرار مى‏گيرد.
‏ملاك اقتصادى‏
‏براى مثال در بسيارى از محافل كه گفتگوهايى بين توده مردم صورت مى‏گيرد مباحث به ‏گرانى و تورم كشيده مى‏شود و در اين رابطه قيمت اجناس و كالاهاى اساسى، قبل و بعد ‏از ‏انقلاب ‏با هم ‏مقايسه مى‏شود. در اين موارد تبعاً مخالفان، قيمت بالاى كالاها و خدمات در شرايط ‏كنونى را مهم‏ترين دليل براى ناكامى و ناتوانى ‏انقلاب ‏مى‏دانند، در مقابل ‏موافقان، ضمن توجه به اين امر، به برخى از تحولات اساسى اقتصادى و صنعتى استشهاد ‏مى‏كنند و از خدمات رسانى به روستاها، افزايش توليد برق و گاز، لوله‏كشى، جاده كشى ‏و… سخن مى‏گويند. در اين موارد بعضاً مى‏گويند كه اصولاً ماديات و اقتصاد هدف ‏اصلى و اولى ‏انقلاب ‏نبوده و لذا به آثار و دستاوردهاى سياسى و فرهنگى ‏انقلاب ‏اشاره مى‏كنند.
‏در زمينه اهميّت اقتصاد به عنوان ملاك و معيار سنجش نتايج ‏انقلاب ‏اسلامى مى‏توان به ‏تبليغات كشور در ايام بزرگداشت پيروزى ‏انقلاب ‏در دهه‏ى فجر و ‏همچنين ايام هفته دولت در شهريور ماه اشاره نمود. در اين مقاطع نيز ديده مى‏شود كه ‏دولتمردان و مقامات رسمى نيز بخش عمده‏اى از گفتارشان درباره آثار و نتايج اقتصادى ‏انقلاب ‏اسلامى است. ‏در اين مناسبت‏ها عمدتاً آمارهايى از فعاليتهاى عمرانى و اقتصادى كشور ارائه شده و ‏با قبل از ‏انقلاب ‏مقايسه مى‏شوند.
‏اين مقدار توجّه به اقتصاد كه به صورت دانسته يا ندانسته مبذول مى‏شود مى‏تواند ‏ناشى از چند عامل باشد:
‏اولاً انسان از بدو تولد، دو دسته نيازهاى مادى و معنوى را بصورت بالقوّه با خود ‏دارد. ابتدا نيازهاى مادى فعليت مى‏يابند، گرچه نيازهاى معنوى از لحاظ ارزشى تقدم و ‏اولويت دارند و اينها نيز در وقت خودشان از قوّه به فعل مى‏آيند. به اين ترتيب ‏ملاحظه مى‏شود كه نيازهاى مادى از نظر فعليت تقدم دارند و لذا تحريك پذيرى آنها ‏بيشتر است.
‏ثانياً متأثر از تمدن غرب، جوّ نظام جهانى بشدت اقتصادى و مادى است و صنعت و ‏اقتصاد بزرگترين ارزش و دستاورد فرهنگ و تمدن غربى شده است. در چنين شرايطى براى ‏ارزش گذارى هر پديده انسانى و اجتماعى، از جمله ‏انقلاب‏‏ها، چنين القاء ‏مى‏شود كه چه دستاورد مادى و اقتصادى داشته است؟ يعنى عملاً ارزش پديده‏ها تابع ‏نتايج مادى و اقتصادى شده است.
‏البته اين حد افراط در اقتصاد و امور مادى تنگناهايى در آن تمّدن ايجاد كرده است ‏و خلأهايى در آنجا بوجود آورده است كه اتفاقاً ‏انقلاب ‏اسلامى با پيامهاى ‏انسانى و ارزشى خود مى‏تواند براى آنها جالب و جاذب باشد امّا در وضعيّت كنونى به ‏هر حال نتايج مادى و اقتصادى پديده‏ها و ميزان رفاهى كه براى شهروندان دارند در ‏ارزيابى و ارزش گذارى آنها نقش اصلى را دارد.

 

دانلود فایل