گزارش کارآموزی در شرکت ایران خودرو

گزارش کارآموزی در شرکت ایران خودرو

گزارش کارآموزی در شرکت ایران خودرو

گزارش کارآموزی در شرکت ایران خودرو

دسته بندی فنی و مهندسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 2.788 مگا بایت
تعداد صفحات 45
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

گزارش کارآموزی در شرکت ایران خودرو در 45 صفحه ورد قابل ویرایش

( فهرست مطالب )

موضوع صفحه

تاریخچة شركت ایران خودرو 1

شرحی بر فرآیند رنگ کاری 3

ساختار رنگ ، سلیر و PVC 4

مدول سیر كولاسیون 9

مدول PT و ED 19

مدول سیلر pvc 21

مدول آستر 23

مدول رنگ رویه 24

شرح فنی ایستگاها 27

ماشینهای پاشش رنگ 28

اسپری كننده ها 32

طرح نظارت فرآیند 33

دستگاههای اندازه گیری 40

آشنایی با لـوگـان L90 ) ( 46

مشخصات فنی لوگان 48

تاریخچه شركت ایران خودرو :

شركت ایران خودرو (سهامی عام ) در 27 مرداد سال 1341 و با سرمایه اولیه صد میلیون ریال تاسیس شد و از مهر ماه سال 1342 فعالیت خود را با تولید اتوبوس آغاز كرد . شركت در سال 1345 اجازه تاسیس كارخانه ساخت انواع اتومبیل سواری از نوع چهار سیلندر را دریافت نمود و پس از استقرار تجهیزات مربوطه آخرین مدل اتومیبل هیلمن ، با نام پیكان ، به عنوان اولین اتومبیل سواری ایران به تولید رسید . شركت ایران خودرو به مرور زمان به تنوع و حجم تولیدات خود افزود به طوریكه درسال 1376 با تولید حدود صد ویازده هزار دستگاه انواع سواری و وانت ركوردسی ساله خود را شكست و علاوه بر آن موفق شد كمیت و كیفیت محصول خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهد . سال 1380 نیز برای پنجمین سال متوالی با تولید 176741 دستگاه سواری در 24/10/80 موفق به بهبود ركورد تولید خود شد . و در سال 1384 آمار تولید سالانه محصولات ایران خودرو به 500000 دستگاه رسید .

ساختار گروه صنعتی ایران خودرو متشكل از قسمتهای زیر است ایران خودرو سواری ، ایران خودرو دیزل ، گسترش صنایع ایران خودرو ، ساپكو و تام .

یكی از اهداف پیش بینی شده در برنامه استراتژیك ایران خودرو ، تعمیق ساخت داخل قطعات خودرو های تولیدی است كه با تشكیل شركت ساپكو درسال 73 و فعالیتهای مدون . این مهم تحقق یافته است شركت ساپكو از طریق انعقاد قراردادهای ساخت قطعه با صنایع كوچك داخلی ، نقش تامین كننده قطعات و مواد مورد نیز ایران خودرو را ایفا می كند .

شركت تام (تجهیزات ، ابزار آلات و ماشین آلات ایران خودرو ) با سرمایه گذاری های سخت افزاری و نرم افزاری لازم درسال 1377 آغاز به كار نمود . ماموریت این شركت عبارتست از طراحی ، تامین ( خرید یا ساخت ) نصب و راه اندازی خطوط تولید خودرو و قطعات آن این شركت در اجرای ماموریت خود شبكه ایران خودرو توانمند از سازندگان تجهیزات و ماشین آلات را شناسایی نموده و از طریق تاسیس مركزی برای مونتاژ انواع ربات ، ارتقا و تعمیق مكا نیزاسیون و ربا تیزاسیون خطوط تولیدی گروه صنعتی ایران خودرو را هدف گرفته است .

شركت ایران خودرو با درك اهمیت و لزوم تفكیك تولید خودرو های سواری از خودروهای كار ، در سال 1377 از طریق خرید اكثریت سهام شركت خاور و تغییر نام آن به شركت ایران خودرو دیزل ، خطوط تولید اتوبوس و مینی بوس خود را به این شركت منقل كرد و از طریق این تفكیك و سیاستهای عدم تمركز متعاقب آن ، بر بهره وری تولید هر دو گروه محصول خود افزوده . تولیدات این شركت از نظر فنی و زیست محیطی درسطح استانداردهای روز اروپاست و بازارهای صادراتی آن با رشدی پر شتاب در حال توسعه است .

شركت ایساكو (تهیه و توزیع قطعات و لوازم یدكی ایران خودرو ) در سال 1356 با هدف خرید و فروش و همچنین تهیه ، توزیع ، صادرات و واردات انواع خودرو و قطعات یدكی تاسیس شد . این شركت كه از بزرگترین و گسترده ترین مجموعه های خدماتی در زمینه خدمات پس از فروش خودرو در كشور است فعالیتهای خود را بر اساس تامین نیاز مشتریان و ارتقا بهبود وضعیت نمایندگی مجاز شركت ایران خودرو بنا نهاده است . كلیه فعالیتهای شركت ایساكو را می توان به چهار بخش تقسیم كرد : ارائه كلیه خدمات تعیمراتی شامل سرویسهای اولیه و گارانتی ، تهیه كلیه قطعات و لوازم یدكی مورد نیاز محصولات ایران خودرو ، توزیع قطعات یدكی به كلیه نمایندگی های مجاز ، صادرات قطعات و لوازم یدكی مورد نیاز به كشوریهای كه محصولات ایران خودرو به آنجا صادر گردیده است .

شركت گسترش صنایع ایران خودرو در سال 1378 برای تامین نیاز گروه به زیر ساختهای ضروری فنی ، مالی ، مدیریتی و تكنولوژیكی تشكیل شد گروه صنعتی ایران خودرو با تاسیس این شركت در صدد است تا با واگذاری سهام خود به قطعه سازهایی كه استراتژیك نبوده و می توانند به فعالیت خود ادامه دهند ، سرمایه لازم برای سرمایه گذاری های جدید و تكمیلی خود را تامین نماید .

شركت ایران خودرو برای سومین سال متوالی در بین صد شركت برتر ایران از لحاظ فروش رتبه اول را به خود اختصاص داده است . درسال 2001 میلادی در میان بیست شركت برتر خودرو ساز جهان در رده نوزدهم قرار گرفته است . که به طور متوسط 65 تا 70 درصد تولید خودرو در داخل کشور را به طور دائم به خود اختصاص داده است . همچنین در راستای نظام استاندارد ایزو 9000 ، موفق به دریافت گواهینامه ایزو 9001 از موسسه RWTUV آلمان و بسیاری گواهینامه ها در زمینه سلامت ، ایمنی و محیط زیست شامل ISO 14001 و OHSAS شده است .
شرحی بر فرآیند رنگ كاری :

شركت ایران خودرو شامل هشت سالن تولیدی به قرار زیر است : سالن پرس ، سالن بدنه ، سالن رنگ ، سالن ریخته گری چدن و آلومینیم ، سالن موتور سازی ، سالن گیربكس ، سالن اكسل سازی و سالن تزئینات ، یكی از سالنهای بسیار مهم شركت ایران خودرو ، سالن رنگ می باشد . در این سالن فرایندهای مختلفی صورت میگیرد تا بدنه به شكل صحیح و اصولی رنگ شود .

اولین فرایند آماده سازی سطح (Pre T reatment ) است كه خود شامل چهار مرحله اصلی (چربیگیری ، فسقاته كردن ، تثبیت كردن و شستشو با آب بدون یون ) است . سپس مرحله رنگ آمیزی الكتریكی (Electro Deposition ) است كه به طریق الكترو شیمیایی رنگ را روی بدنه می نشانند . فرایند بعدی سیلر كاری و زدن پی وی سی به بدنه است . مرحله بندی زدن رنگ استر و آخرین فرایند زدن رنگ بعدی رویه به بدنه است . پس از هر كدام از این فرایند ها . كنترلهایی روی كیفیت رنگ و نحوه انجام فرایند صورت می گیرد كه در فصلهای بعدی به آنها خواهیم پرداخت .

به منطقه ایكه هر یك از این فرایندها انجام می شود و شامل تجهیزات و ایستگاههای كاری مربوطه است . مدول گفته می شود ، در ضمن تمام موادی كه در این فرایندها مورد استفاده واقع می شوند . در حال سیركوله شدن هستند . تا برخی خواص آنها نظیر ویسكوزیته ثابت بماند . فرایند سیركولاسیون از مراحل بسیار مهم در سالن است كه همواره در حال انجام می باشد . بنابراین مدولهای سالن رنگ عبارتند از : مدول سیركولاسیون ، مدول PT ED مدول سیلر و PVC ، مدول آستر ، مدول رویه و Touch UP ، كه به تفصیل به هریك از آنها خواهیم پرداخت .

ساختار رنگ ، سیلر و PVC :

پوشش از مهمترین خواصی است كه به كار برنده رنگ از آن انتظار دارد . وقتی كه رنگ در سطحی اعمال می گردد لایه ای از رنگ كه به فیلم رنگ معروف است بر روی سطح قرار می گیرد و پوشش ایجاد می شود كه علاوه بر زیبایی می تواند سطح را از عوامل خورنده مصون نماید .

خوردگی كه امروزه حجم بالایی از زیانهای صنعتی ما به واسطه آن حاصل می شود . با اعمال ساده یك لایه از فیلم رنگ بر طرف می گردد . محافظت از خوردگی از مهمترین خواص یك پوشش مناسب محسوب می شود .

از دیگر خواص مهم رنگ می توان زیبایی ، براقیت ، مقاومت آبی ، سختی ، چسبندگی ،مقاومت در برابر اسیدها و بازها ، مقاومت در برابر مواد شیمیایی ، مقاومت حرارتی و روكش را نام برد كه با توجه به نوع كاربرد می توان این خواص را در رنگ ایجاد نمود .

پس از بررسی خواص رنگ لازم است كه با اجزای رنگ آشنا شویم :

رزین (Resin ) :

پایه اصلی پوششهای آلی را رزین تشكیل می دهد . رزین ماده آلی است كه اندازه مولكولی بزرگی دارد و به واسطه این خاصیت می تواند سطح را پوشش داده و آن را از محیط اطراف خود جدا نماید . رزین را بایست به صورت مایع بروی سطح اعمال نمایند . پس از اعمال رزین مایع (رزین + حلال ) بر روی سطح اندازه مولكولی آن در اثر عوامل فیزیكی (مانند پخت و …… ) و عوامل شیمیایی (مانند تشكیل پیوندهای عرضی و …..) افزایش یافته و پوششی یكپارچه بر روی سطح ایجاد می شود . از دیگر وظایف رزین محافظت سطح ازخوردگی می باشد . رزینها با ایجاد یك فیلم رنگ یكپارچه مانع از نفوذ

عوامل خورنده از قبیل : آب ، هوا ، اكسیژن ، مواد شیمیایی و ….. به سطح شده و خوردگی را كاهش می دهند .

خاصیت چسبندگی رنگ را رزین تامین می كند . رزین با ایجاد انواع پیوندهای مكانیكی و قطبی و حتی شیمیایی قادر است چسبندگی ایده آلی ایجاد نماید .

حلال ها (Solvent ) :

حلالها مایعات فراری هستند كه برای حل كردن رنگ پایه (رزین یا بایندر )‌به رنگ افزوده می شوند.حلال نه تنها رزین را در خود حل می كند بلكه باعث ایجاد ویسكوزیته دلخواه بر اساس نیاز ما می شود . پس از آنكه رنگ بر روی سطح اعمال شد .حلال آن تبخیر شده و باعث خشك شدن رزین در روی سطح می شود .

رنگدانه ها (Pigment ) :

رنگدانه ها مواد آلی و یا معدنی هستند كه در طیف وسیعی از طول موجهای نور مرئی قابل رویت می باشند . لذا رنگدانه ها با وجود ساختار بلوری مانند خود ایجاد فامهای مختلفی در ساختار رنگ می كنند .

علاوه بر تامین زیبایی و براقیت رنگ ، رنگدانه ها پوشش را در برابر امواج ماوراء بنفش خورشید محافظت می نمایند .

افزودنی ها (Additives ) :

علاوه بر موادی كه ذكر شده ممكن است برای ساخت ، تثبیت ، سهولت استفاده ، مرغوبیت و نمود بهتر رنگ موادی دیگر به فرمولاسیون رنگ اضافه نمایند . از مهمترین این مواد می توان خشك كننده ها ، مواد مرطوب كننده ، مواد همسطح كننده و مواد ضد خوردگی را نام برد .

رنگ = افزودنی ها + رنگدانه + حلال + رزین

برای اعمال رنگ فرمول بندی شده كه در قوطی و یا بشكه های مخصوص ذخیره می گردد . بایست مجموعه عملیاتهایی را به روی آن انـجام داد تا رنگ آماده بهره برداری شود . كه به این موضوع در مبحث سیركولاسیون خواهیم پرداخت .

سیلر و PVC نوعی پلیمرند ولی پلیمرها غالباً به تنهایی مصرفی ندارند و جهت بهبود خواص و افزایش طول عمر پلیمر باید به آن مواد مختلفی افزوده شود . پایه سیلر و PVC پلیمری به نام پلی وینیل كلراید است كه جزء ارزانترین و پر مصرف ترین پلیمر ها است . مواد دیگری نیز به آن افزوده می شود كه مهمترین آنها عبارتند از :

پایدار كننده ها :

عواملی هستند كه به پلیمرافزوده می شوند تا از تخریب فیزیكی و شیمیایی آن هنگام فرایند تولید و یا انبارداری جلوگیری شود ، پایدار كننده ها خود به چند دسته تقسیم می شوند :

الف ) پایدار كننده های حرارتی

ب ) پایدار كننده در مقابل تابشهایB . UV و. r

ج )پایدار كننده در مقابل عوامل شیمیایی مانند O2 ، O3 ، H2O ، اسیدها ، بازها و حلالها .

د ) پایدار كننده در برابر عوامل حیاتی مانند جوندگان ، قارچها ، باكتریها و …..

ه )پایدار كننده های مكانیكی در برابر انواع تنش های مكانیكی .

و ) ضد اكسنده ها

با توجه به اینكه اكثر پلیمر ها در معرض اكسیژن قرار می گیرند و توسط آن تخریب می شوند ، ضد اكسنده ها از اهمیت خاصی بر خوردار می شوند . ضد اكسنده ها بازدارنده های موثری هستندكه از اكسیداسیون با اكسیژن مولكولی جلوگیری می كنند و در واقع پلیمر را در برابر اكسید اسیون جوی محافظت می كنند . ضد اكسنده بر دو نوع هستند :

الف ) ضد اكسنده های ختم كننده زنجیره یا آنتی اكسیدانهای اولیه .

ب ) ضد اكسنده های ثانویه كه باعث تخریب پر اكسید ها می شوند مانند : آمینها ، فسفیت ها و تیتواسترها .

عوامل ارتباط دهنده :

موادی هستندكه به صورت پلهای مولكولی ، چسبندگی بین سطوح غیر مشابه را افزایش می دهند . این اتصالات درجه حرارت و رطوبت بالا را تحمل می كنند و با عملكرد دو گانه خود می توانند در سطح هر دو جسم اتصال برقرار سازند . وجود یك ماده معدنی در رزین مثلاً پر كننده باعث می شود كه بین این دوماده غیر مشابه فاصله بیفتد و از آنجایی كه سطح ماده معدنی فعالتر از سطح رزین است لذا در محیط مرطوب ، آب در این فاصله قرار می گیرد. این عمل سبب جداشدن ماده معدنی از رزین می گردد .

عامل ارتباط دهنده باید از این خصوصیت برخودار باشد كه بتواند هم با رزین و هم با سطح ماده معدنی واكنش دهد . عوامل ارتباط دهنده مهم عبارتند از :

1 – رنگ كننده ها ( پـیگمنت )

رنگ كننده ها خاصیت انتـقال رنگ را دارند و به منظور بهبود ظاهر پلیمر ، در برابر تخریب نوری و حتی شناسایی قطعات پلیمری به پلیمر افزوده می شوند .

رنگ كننده ها عموماً به دو دسته تقسیم می شوند :

الف )رنگها

ب ) رنگ دانه ها

رنگها و رنگ دانه ها از نظر انحلال در محیط از هم تفكیك می شوند . رنگ دانه ها در پلیمر محلول نیستند ولی می بایستی در آن به خوبی پخش شوند . رنگ دانه ها به دو دسته آلی و معدنی تقسیم می شوند .

رنگ دانه های معدنی در پلاستیك و حلال آن غیر محلولند و اكثراً رنگهای تیره تولید می كنند .

رنگ دانه های آلی درخشندگی خوب و شفافیت نوری داشته و در واحد حجم رنگ بیشتری تولید می كنند . ولی در برابر نور و حرارت مقاومت كمتری دارند . رنگها شفافیت نوری و درخشندگی بسیار بهتری نسبت به رنگ دانه های معدنی و حتی آلی دارند .

2 – مواد اشتعال كاه :

موادی هستند كه به طریق شیمیایی و فیزیكی در سوختن مواد دخالت كرده و قابلیت احتراق مواد سوختنی را كاهش می دهند . با افزودن این مواد محصول پلیمری غیر قابل سوختن نمی شود بلكه از تبدیل یك آتش كوچك به یك آتش سوزی جبران ناپذیر جلوگیری می شود .

اولین بازدارندگان شعله تركیبات آلی ، هالوژن ، و فسفر معرفی شده اند . تركیبات معدنی كه محتوی مقدار زیادی آب هیدراته هستند مانند Mg(OH)2 AI(OH)3 نیز به كار می روند . كارایی هالوژنها و تركیبات آلی در بازدارندگی شعله به شرح زیر می باشد :

I > Br > CI > F آلیـفا تیك > آلی سیكلیك > آروما تیك

تركیبات یددار كه بهترین هستند به علت پایداری حرارتی كم بكار نمی روند . تركیبات فلوئور غیر قابل احتراق هستند ولی به دلیل پیوند محكم كربن – فلوئور این خاصیت را به سایر مولكولها منتـقل نمی كنند .

سایر افـزودنـیـها :

روان كننده ها از افزودنیهای دیگر به پلیمر هستند كه جهت كم كردن چسبندگی پلیمر به دستگاه ها و لوله های فرآیند تولید به كار می روند .

نرم سازها برای كاهش چسبندگی مولكولهای پلیمربه یكدیگر استفاده می شوند و باعث باز شدن رنجیرهای پلیمری مختلف از هم می گردند . ساختار كلی سیلر و PVC از اجزای مشابهی تشكیل یافته است و تنها تفاوت این دو در میزان استفاده از هر كدام از اجزا می باشد . برای مثال چون PVC باید از سرنازل ها به بدنه پاشیده شود باید نرم ساز بیشتری داشته باشد . یا برای هر كدام از این محصولات از پیگمنت مختلفی استفاده می شود تا از لحاظ رنگ قـابـل تـشخـیص بـاشـند .

مدول سیر كولاسیون :

در صنایع اتومبیل برای اعمال رنگ بدنه ها ، می بایست رنگ را قبل از پاشش آماده نمایند.آماده سازی رنگ اتومبیل را واحد (Pre – MixRoom) PMR بر عهده دارد . در این واحد دستگاهها و لوازمی وجود دارد كه علاوه بر آماده سازی رنگ ، رنگ را به درون خط شارژ كرده تا اپراتورها و یا روبات های پاشش بتوانند رنگ را بروی بدنه اعمال نمایند . در اینجا لازم است تا با اهداف و لزوم آماده سازی رنگ قبل از پاشش آشنا شویم :

همانطور كه می دانید متداول ترین روش ذخیره سازی رنگ حمل آن از طریق بشكه های 205 لیتری می باشد . این بشكه های رنگ حاوی رنگ فرمول بندی شده می باشد . علاوه بر آن یك سری از خصوصیات فیزیكی رنگ مانند زمان خشك شدن ، ویسكوزیته ، گراف پخت رنگ و …. توسط شركت سازنده همراه این محموله كه عموماً به آنها بچ(Batch) اطلاق می شود، در یك كاتالوگ به خریدار ارائه می شود . شخص مصرف كننده با توجه به این كاتالوگ قادر است رنگ را برای پاشش ایده آل آماده نماید . رنگی كه در بشكه و یا هر محموله دیگری است از نظر فیزیكی هنوز شرایط ایده ال پاشش را ندارد. یكی از این شرایط فیزیكی، ویسكوزیته مناسب می باشدكه بر اساس كاتالوگ شركت سازنده و گراف ویسكوزیته تعیین می شود . قبل از آنكه به تشریح آماده سازی رنگ بپردازیم لازم است تا مختصری در مورد ویسكوزیته بحث نماییم :

گرانروی (ویسكوزیته ) :

مقدار مقاومت سیال در برابر نیروهای كششی و برشی سیال را در هنگام جاری شدن اصطلاحاً گرانروی یا ویسكوزیته می گویند . و آن را با واحد پوآز یا سانتی پوآز بیان می كنند .

ویسكوزیته مایعات به عواملی نظیر دما ، فشار ، و …. بستگی دارد . برای مثال هرچه دما بیشتر شود . ویسكوزیته كاهش می یابد و یا مقاومت سیال در برابر جاری شدن كمتر شده و سیال روانتر می گردد . در مورد رنگ نیز برای رسیدن به نقطه ایده ال پاشش می بایست ویسكوزیته رنگ تنظیم گردد كه این كار بر اساس گراف ویسكوزیته رنگ انجام می شود . گراف ویسكوزیته رنگ نموداری است كه ویسكوزیته رنگ را در دماهای مختلف نشان می دهد و معمولاً توسط شركت سازنده رنگ ارائه می شود .

پس یكی از اهداف آماده سازی رنگ ایجاد ویسكوزیته دلخواه برای پاشش ایده ال رنگ می باشد و همچنین تنظیم دمای رنگ در هنگام پاشش از اهمیت فراوانی برخودار است . برای آماده سازی رنگ روشهای مختلفی وجود دارد اما آنچه برای ما اهمیت دارد آماده سازی رنگهای اتومبیل بر اساس نیازهای اپراتوری و روبوتیك پاشش می باشد كه در اینجا به بررسی متداول ترین روش آماده سازی رنگ یعنی روش سیركولاسیون (Circulation ) می پردازیم :

سیركولاسیون رنگ :

سیركولاسیون رنگ به مجموعه عملیاتی اطلاق می گردد كه طی آن رنگ آماده پاشش شده و از طریق خطوط لوله به درون خط ، شارژ شده و مجدداً به تانك اولیه باز می گردد . به طور كلی رنگ یك مدار بسته را طی می نماید و دائماً در حركت می باشد .

ازمزایای این روش آماده سازی ، یكنواخت شدن رنگ در اثر سیركوله پیوسته ، پیوسته شدن خود سیستم پاشش ، تنظیم پارامترهای موثر بر كیفیت رنگ و كاهش خطرات آتش سوزی می باشد .

علاوه بر موارد فوق با توجه به اینكه در صنایع اتومبیل بایست حجم بالایی رنگ در هر شیفت كاری بر روی بدنه ها اعمال گردد روش آماده سازی به طریق سیركولاسیون روش مناسبی می باشد .

با توجه به تعداد رنگی كه دركابین های پاشش توسط اپراتور و یا روبات پاشیده می شود ، از واحد PMR به این كابین ها و برعكس آن خط لوله كشیده می شود . در واقع هر رنگی دو خط لوله نیاز دارد كه یكی از آنها برای شارژ رنگ و دیگری برای برگشت رنگ می باشد. سیستمهای لوله كشی در سیركولاسیون با یكدیگر متفاوت می باشد . در اینجا انواع شارژ رنگ در خط را بررسی می نماییم :

سیركولاسیون نوع مدار بسته (Loop Dead End Type ) :

در این سیستم رنگ پس از آماده سازی و رسیدن به ویسكوزیته دلخواه و دمای مطلوب ، از طریق یك پمپ روغنی یا پنوما تیك به سیستم شارژ می شود و پس از طی كردن مسیر تغذیه (Supply Line ) دوباره به اتاق PMR باز می گردد . ورودی های هند گانها (Hand Gun ) از خط تغذیه تامین می شود .

در این روش سیركوله رنگ ، بایست تعداد خروجی های منشعب شده از خط تغذیه را دقیقاً محاسبه نمود زیرا با بكارگیری هر یك از هند گانها در واقع از یك سیستم Loop خروجی گرفته و در نهایت افت در فشار كلی خط تغذیه ایجاد می شود .

برای اجتناب از این امر ، فشار حاصل از پمپ را طوری محاسبه می نمایند كه مجموع افت فشارهای ناشی از بكارگیری هند گانها مقدار ناچیزی از فشار استاندار بكاهد . به همین خاطر است كه فشار رفت رنگ (6-8 بار ) بیشتر از فشار برگشت (4-5 بار ) می باشد . لذا در این مقطع تنظیم فشار بسیار حائز اهمیت می باشد . سه نوع تنظیم فشار در این سیستم بایست اعمال شود :

الف) تنظیم فشار رفت رنگ در لوله خط تغذیه (Supply Line ) :

كه از طریق گیج فشار سنج بعد از پمپ شارژ رنگ مشاهده شده و از طریق رگولاتور مربوطه تنظیم می شود .

ب ) تنظیم فشار برگشت رنگ در لوله خط برگشت (Reurn Line ) :

كه از طریق گیج فشار سنج متصل به لوله برگشت رنگ در نزدیكی تانك سیركولاسیون مشاهده شده واز طریق رگولاتور فشاربرگشت رنگ (Regulato (Back Pressure تنظیم می شود .

ج) تنظیم فشار رنگ درخروجی های لوله خط تغذیه ( هندگانها )

با توجه به اینكه ساختار هندگانهای پاشش طوری است كه عملاً اندازه گیری فشار رنگ در آنها با وجود فشار هوا امكان پذیر نمی باشد ، به جای اندازه گیری فشار رنگ ، دبی رنگ را در هند گانها اندازه گیری می كنند .

دبی رنگ مقدار رنگی است كه در زمانی مشخص از سطح مقطع خاص عبور نماید و واحد آن بر حسب لیتر بردقیقه و یا سی سی بردقیقه محاسبه می شود .

سیركولاسیون نوع سه خطی (3rd Line System ) :

در این نوع سیركولاسیون علاوه بر وجود خطوط Return Supply Line یك خط سومی نیز وجود دارد كه در واقع وظیفه سیركوله رنگ از داخل هند گانها را بر عهده دارد . هندگانهای به كار رفته در این نوع سیركولاسیون هند گانهای lnlet / Outlet می باشد .

در این سیستم سیركولاسیون با توجه به اینكه هیچ توقف رنگی در هر یك از خروجی های خط تغذیه (هند گانها) نداریم و با توجه به اینكه در هر واحد خروجی یك مینی سیركولاسیون (Mini Circulation )وجود دارد لذا از ته نشست رنگ در اتصالات و خمشهای Piping جلوگیری شده و به اصطلاح ازClogging رنگ جلوگیری می شود . پدیده Clogging اغلب در رنگهای متالیك دیده می شود زیرا این رنگها استعداد خوبی برای Coagulation و ته نشست دارند چون پیگمنت های آنها سنگین بوده و به راحتی تشكیل لخته می دهند .

شارژ از انواع یك طرفه (Dead End Type ) :

اگر در شرایطی بخوا هیم از سیستم سیركولاسیون قابل حملی استفاده كنیم مثلاً در بعضی از كابینهای پاشش رنگ ، می توانیم از این سیستم بهره ببریم . در این نوع سیركولاسیون ازیك تانك فشار یا Pressure Tank برای میكس كردن رنگ استفاده می شود . هنگامی كه رنگ و رقیق كننده مناسب در این تانك به خوبی توسط یك هم زن پنوماتیك مخلوط شدند و به ویسكوزیته دلخواه رسیدند،درتانك فشار هوا ایجاد شده ورنگ با توجه به این فشار در درون لوله جاری و سپس وارد هندگان می شود و مورد استفاده قرار می گیرد .

معمولاً برگشت رنگ نیز از طریق سیستم هندگانهای InIet / Outiet كه شرح داده شدند صورت می گیرد .

اكنون كه با انواع سیستمهای سیركوله رنگ آشنا شدیم اهمیت واحد PMR در كیفیت رنگ ما را بر آن وا میدارد تا شما را با سیستم PMR آشنا نموده و تجهزات آنرا یك به یك بررسی نماییم .

در واحد PMR با توجه به نیازی كه در پاشش رنگ های متنوع در صنایع اتومبیل احساس می شود ،

انواع مختلفی از رنگها آماده پاشش می شود . از جمله این رنگها می توان به موارد زیر اشاره كرد :

رنگهای متالیك (Metallic Paints ) با فام های مختلف كه به پوششهای بیس كوت (Base Coats ) معروف هستند .

رنگهای سالید (Solid Paints ) با فامهای مختلف

رنگهای استری (Primer Paints ) با فامهای مختلف

روكشها مانند روكش كیلر(Clear coats ) و روكش میكا در رنگهای سه پوششه (Pearliesent ) .

پوششها وروكشهای مختلف دیگری نیز می تواند در واحد PMR آماده پاشش شود كه ما مهمترین آنها را ذكر كردیم .

مهمترین وظیفه واحدPMR آماده سازی رنگ و تنظیم برخی از پارامترهای موثر در كیفیت رنگ می باشد . این پارامترها عبارتند از :

ویسكوزیته یا گرانروی رنگ .

فشار رفت رنگ .

فشار برگشت رنگ .

دمای رنگ .

حركت ماشین جانبی :

حركت عمودی در امتداد محور Z :

این حركت مخصوص به كل ماشین است و در طی آن هم قاب ماشین و هم بازوی متحرك با هم حركت می كنند و به سمت بالا یا پایین می روند . وقتی نوع بدنه توسط دستگاه PLC تشخیص داده شد ، ماشینهای جانبی با توجه به پارامترهایی كه از قبل برای هر نوع بدنه تعریف شده است ارتفاع لازم را به دستگاه می دهند . به محض اینكه بدنه مقابل ماشینهای جانبی می رسد با توجه به اینكه بدنه در حال حركت رو به جلو است ماشین ارتفاع مناسب برای رنگ كردن قسمتی از بدنه كه وظیفه رنگ كردن آن را به عهده دارد ، می گیرد . و پس از پایان یافتن كار رنگ كردن آن قسمت ماشین پایین می آید و در ارتفاع اولیه قرار می گیرد حركت ماشین توسط یك موتور كاهنده الكتریكی انجام می گیرد . تمام قسمتهای موتوری ماشین جانبی درون قاب ماشین جای دارد و به راحتی در دسترس قرار می گیرد .

حركت افقی در امتداد محور y :

با توجه به اینكه عرض بدنه در قسمتهای مختلف متفاوت است و ممكن است در طی حركت بدنه روی كانوایر كابین رنگ رویه ، فاصله ماشین جانبی یا بدنه تغییر كند ، ماشین یك حركت افقی در امتداد عرض كابین انجام می دهد تا فاصله اش با بدنه ثابت بماند .

ثابت ماندن فاصله ماشین جانبی با بدنه الزامی است زیرا دستگاه تنها قادر است از فاصله مشخصی به بدنه رنگ بپاشد اگر فاصله از یك حد مشخص كمتر شود ، به خاطر ماسیل ایمنی خط متوقف می شود و هم اینكه شكل پاشش (Shaping ) تغییر می كند و اسپری كننده ها نمی توانند رنگ را به طور یكنواخت روی بدنه بپاشند . حال اگر فاصله بیشتر شود ، ضخامت لازمی كه رنگ رویه باید داشته باشد تامین نمی گردد .

حركت زاویه ای اسپری كننده حول محور A :

این حركت به منظور رنگ كردن قسمتهای مختلف بدنه از زوایای مختلف صورت می گیرد. به این ترتیب كه در یك ارتفاع مشخص ، تغییر زاویه اسپری كننده نسبت به بدنه این امكان را به وجود می آورد كه قسمتهای بیشتری از نواحی جانبی بدنه ، به غیر از آن قسمتهایی كه دقیقاً مقابل اسپری كننده قرار دارند ، بدون تغییر ارتفاع ماشین ، رنگ شوند .