گزارش كارورزی کامپیوتر شركت سهند رایانه صبا

گزارش كارورزی کامپیوتر شركت سهند رایانه صبا

گزارش كارورزی کامپیوتر شركت سهند رایانه صبا

گزارش كارورزی کامپیوتر شركت سهند رایانه صبا

دسته بندی کامپیوتر و IT
فرمت فایل doc
حجم فایل 4.109 مگا بایت
تعداد صفحات 37
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

معرفی مكان كارآموزی:

شركت سهند رایانه صبا یك شركت تجاری و خدماتی می باشد. ازجمله خدمات ارائه شده توسط این شركت میتوان به تهیه و فروش كامپیوتر و ل‍وازم جان‍بی آن ، همچنین تعمیر و عیب یابی قطعات سخت افزاری و نمایندگی فروش و تعمیر محصولات LG اشاره كرد.

مدیر عامل شركت سهند رایانه جناب آقای مهندس فرج قره خانی می باشدو كارمندان دیگر شركت نیز سهام دار شركت می باشند .

ارزیابی بخشهای مرتبط با رشته علمی كارآموز:

با توجه به اینكه شركت سهند رایانه در زمینه سخت افزار و نرم افزارفعالیت می كند، به این ترتیب كارآموزان معرفی شده به شركت میتوانند در زمینه نرم افزار و سخت افزار كامپیوتر فعالیت نماید. اینجانب شخصا در زمینه اسمبل كردن كامپیوتر و نصب سیستم های عامل ویندوز ، همچنین نصب برنامه های كاربردی فعالیت می كردم.

برنامه های آینده شركت:شركت دارای برنامه هایی برای آینده است . از جمله برنامه های آینده شركت ، برگذاری كلاسهای كامپیوتر و همچنین شبكه و نرم افزارهای شبكه را می توان نام برد.

معرفی قطعات سخت افزاری یك سیستم و گزارش مونتاژ آن

  1. سخت افزار كامپیوتر
  2. سیستم چیست؟
  3. اجزای اصلی سخت افزار كامپیوتر
  4. قطعات مورد نیاز برای تهیه یك سیستم كامپیوتری

1ـ سخت افزار كامپیوتر چیست؟

سخت افزار مجموعه ای از عناصر و مدارها و بردها ی الكترونیكی است .به عبارت دیگر می توان گفت اجزای فیزیكی و قابل لمس كامپیوتر سخت افزار نامیده می شود.

2ـ سیستم چیست؟

سیستم مجموعه ای از عناصر مرتبط به هم است. بدین معنی كه اطلاعاتی را به عنوان ورودی می پذیرد و با انجام عملكرد معینی روی انها یك سری خروجی به عنوان نتیجه ناشی از عملكرد مجموعه بر روی ورودیها ارائه می دهد.

* با توجه به تعریف فوق كامپیوتر نیز نوعی سیستم است.

3- اجزای اصلی سخت افزار كامپیوتر:

كامپیوتر به عنوان یك سیستم دارای پنج قسمت اصلی می با شد كه عبارتند از:

  • · حافضه اصلی
  • · واحد حساب و منطق
  • · واحد كنترل
  • · واحد ورودی
  • · واحد خروجی

4- قطعات مورد نیاز برای تهیه یك سیستم كامپیوتری و نحوه مونتاژ آنها:

قبل از شروع به مونتاژ ابتدا باید قطعات زیر را برای شروع تهیه كنیم:

كیس ـ مادر بورد ـ مانیتور ـ صفحه كلید ـ CPUیا ریز پردازنده دیسك سخت یا HARD DISK ـ حافظه اصلی یا RAMـ كارت گرافیكی – كارت مودم ـ كارت صدا ـ CDROM ـ فلاپی درایو

الف:قطعات اصلی كه نیاز به مونتاژ ندارند:

  • كیس :

كه در بر گیرنده همه قطعات داخلی یك سیستم كامپیوتری می باشد.كیس می تواند به دو شكل رومیزی و یا برج باشد.

(شكل یك كیس به حالت برج)

  • مادر بورد :

كه قطعات سخت افزاری مختلف برروی جایگاههای موجود بر روی آن نصب خواهند شد و انتخاب نوع آن عمدتا بستگی زیادی به نوع پردازنده دارد.در زیر یك نمونه از مدل های مادر بورد دیده می شود:

( نمونه یك مادر برد)

نصب MAIN BOARD بر روی كیس:

برای نصب مادر بورد روی كیس ابتدا محافظ های آن را بر روی كیس می بندیم،سپس مادر برد را به آرامی روی آنها قرار داده و قسمتهایی كه در پشت كیس، محل قرارگیری درگاهها می باشند را، باز میكنیم. و با قرار دادن كامل آن در محل مخصوص ، مادر بورد را با پیچهای مخصوص آن می بندیم.پس از نصب مادربورد سیم های منبع تغذیه موسوم به ATX را به آن متصل می كنیم.

(یك مادر بورد نصب شده روی كیس)

با نصب مادر بورد میتوان دیگر اجزاء سخت افزاری مانند كارت گرافیكی و مودم را روی آن نصب كرد كه در زیر به آنها نیز خواهیم پرداخت.نمونه یك مادر بورد نصب شده در شكل فوق دیده می شود.

  • مانیتور :

كه بسته به نوع كارت گرافیكی به كار رفته در سیستم نوع آن می تواند VGA SVGA 8514/A باشد.مانیتورهای امروزی به دو دسته مانیتورهای CRT و مانیتورهای LCD تقسیم می شوند.كه هر یك از آنها مزیت خاصی دارد.مانیتور نمایش دهنده خروجی كامپیوتر است.

  • صفحه كلید:

كه باید نوع استاندارد ان را كه 101 كلید دارد انتخاب كرد.سه نوع صفحه كلید در بازار موجود است كه عبارتند از :

1- صفحه كلید پد پلاستیكی

2- صفحه كلید میكروسوئیچ

3- صفحه كلید خازنی

  • پرینتر:كه می تواند از نوع جوهر افشان یا لیزری یا سوزنی باشد.كه معمولا از پرینترهای لیزری به علت بالا بودن كیفیت چاپ و سرعت خوب آن و كم هزینه تر و كم صداتر بودن استفاده می شود.
  • موشواره یاmouse : كه به وسیله آن در محیط های گرافیكی نظیر ویندوز به راحتی كارها انجام می شود.موشها نیز دو نوع OPTICAL و ساده دارند.

ب:قطعاتی كه باید روی قطعات اصلی(مادر بورد) نصب شوند:

  • ·CPU یا ریز پردازنده :

واحد پردازنده مركزی یا CPU یك تراشه چند سانتیمتری است كه از دو قسمت اصلی واحد كنترل واحد حساب و منطق ، همچنین تعدادی ثبات كه نقش حافظه موقتی را ایفا می كنند ، تشكیل می شود.برای محافظت از این قطعه بسیار مهم در كامپیوتر آن را در داخل یك حفاظ تعبیه كرده اند و یك فن، حرارت آن را كنترل می كند تا از صدمات احتمالی جلوگیری كند.این قطعه بر روی مادر بورد بر روی پینهای مشخص موجود قرار میگیرد كه بعد از قرار گرفتن البته بسیار با احتیاط ضامن آن نیز باید به آرامی جا انداخته شود. برای نصب آن روی سوكت مربوطه ابتدا بیت اندیكاتور(مشخص كننده)را با محل سوراخها چك كرده و آنرا به آرامی در محل قرار داده و با اندكی فشار جای می اندازیم.

( 1 ) ( 2 ) (3)

(4) (5)

در زیر نیز یك نمونه ریز پردازنده پنتوم تری(III) همراه فن و اسلات آن دیده می شود:

دیسك سخت یا HARD DISK :

از مهمترین قطعات یك سیستم كامپیوتری می باشد كه در واقع به عنوان حافظه كمكی یك كامپیوتر كلیه اطلاعات و برنامه های مورد احتیاج كاربر را ذخیره می كند.از مهمترین پارامترهای یك دیسك سخت ظرفیت آن یا به عبارتی میزان حجم ذخیره اطلاعات در آن است.این قطعه نیز پس از شناسایی محل نصب در اولین موقعیت از قسمت جلوی مادر بورد نصب می شود.

برای نصب مادر بورد بر روی كیس ابتدا آن را در محل مخصوص هارد گرفته و با 4 عدد پیچ مخصوص هارد دیسك انرا در محلش ثابت می كنیم سپس كابل های دیتا و پاور را به آن وصل می كنیم.

(هارد ، نحوه نصب ، محل نصب)

  • حافظه اصلی یا RAM:

این نوع حافظه از جنس نیمه هادی بوده و به صورت مجموعه ای متشكل از چندین IC واقع در یك برد الكترونیكی در كامپیوتر قرار می گیرد.این حافظه را می توان به صورت مجموعه ای از چند خانه در نظر گرفت كه هر یك نشانی منحصر به فردی دارد . وقتی كه پردازنده مركزی به اطلاعات موجود در خانه ای از حافظه نیاز دارد نشانی آن محل را گرفته و جهت خواندن داده های مورد نظر مستقیما به سراغ آن می رود.

این نوع حافظه كه در همه كامپیوتر ها از نوع دینامیك هست در كامپیوترهای قدیمی تر بصورت ای سی هایی بر روی مادر بورد و معمولا بر روی سوكت نصب بود اما امروزه بر روی كارتهایی كه به آن ماژول حافظه گفته می شود قرار داشته و براحتی برروی مادر بورد قابل نصب می باشد. این قطعه بصورت یك كارت می باشد كه بر روی یكی از اسلاتها یا شكافهای توسعه برروی مادر بورد قرار می گیرد كه با كمی فشار در جای خود می افتد و نگهدارنده هایی آن را محكم می كنند.