گزارش كارآموزی واحد رایانه سیستم آموزش و پرورش

گزارش كارآموزی واحد رایانه سیستم آموزش و پرورش

گزارش كارآموزی واحد رایانه سیستم آموزش و پرورش

گزارش كارآموزی واحد رایانه سیستم آموزش و پرورش

دسته بندی کامپیوتر و IT
فرمت فایل doc
حجم فایل 58 کیلو بایت
تعداد صفحات 67
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

گزارش كارآموزی واحد رایانه سیستم آموزش و پرورش در 67 صفحه ورد قابل ویرایش

مقدمه :

بی تردید اعتبار و ارزش هر جامعه ای بستگی به میزان معرفت و دانش و رشد علمی وفرهنگی آحاد آن جامعه داشته و در این میان آموزش و پرورش به عنوان دستگاه عظیم فرابخش كه حیاتی ترین عامل توسعه یعنی « انسان » در آن رشد یافته و به بار و بر می نشیند بیش از دیگر سازمانها و نهادها باید مورد توجه قرار گیرد . امانباید فراموش كرد كه رسالت عظیم انسان سازی كه وظیفه اصلی انبیاء نیز بوده نیاز به همت مضاعف تمامی رسولان فرزانه تعلیم و تربیت داشته و تا خود نخواهیم و تا متولیان اصلی دانش و معرفت خود به حركت در نیامده و اثر بخشی آموزش و پرورش را به اثبات نرسانند یقینا انتظار توجه و حمایت مادی و معنوی ازدیگران ، آب در هاون كوفتن است .

خوشبختانه استان گلستان از روزگاران دور با نام جرجان و استراباد به لحاظ علمی و فرهنگی همواره بر سر زبانها بوده و از آن روز تا به امروز سیر صعودی خود را با شتاب طی نموده است و انشاء ا… حركت رو به رشد در سایه عزم و اراده بلند و با استحكام پیوند خانه و مدرسه ونیز به همت تمامی كاركنان و فرهنگیان و دانش آموزان و پشتیبانی مسوولین استانی همچنان به سیر خود به سوی كمال ادامه خواهد داد .

تاریخچه آموزش و پرورش استان گلستان

پایه های نخستین نظام آموزشی در دوره اسلامی از مساجد آغاز گردید . در قرون اولیه در جوار مساجد حجره هایی بنا گردید تا آموزش قرآن كریم ، صرف ونحو و سایر علوم ممكن گردد . بنابراین در طول هزار و سیصد سال شهرهای قدیمی استان گلستان از مكتب خانه ها و مدارس پیشرفته دینی برخوردار بود.

نظام آموزشی جدید با نفی بنیادهای نظام آموزشی كهن اصول جدیدی در برنامه ریزی آموزشی و ارزشیابی پدید آورد كه پایه های نظام آموزشی جدید ما را تشكیل می دهد . در دوره قاجاریه امیركبیر به دایر نمودن مدرسه دارالفنون مطابق رویه آموزشی اروپایی ها نمود . از آن پس در سایر مناطق ایران مانند استرآباد (گرگان ) ، علی آباد كتول و بندر گز نیز چنین مدارسی پایه گذاری گردید . این مدارس از ابتدا با تشویق و حمایت نماینده حكومت درمراكز استانها پدید آمد .

در حال حاضر این استان با داشتن 15 اداره آموزش و پرورش و با جمعیت دانش اموزی بالغ بر 400.075 نفر در 3402 آموزشگاه و 15.913 كلاس درس و با تلاش بی وقفه 26.099 نفر همكاران محترم فرهنگی به فعالیتهای آموزشی و پرورشی و تعلیم وتربیت اهتمام دارد .

آموزش وپرورش شهرستان كردكوی در سال 1353 تاسیس شد و در سال 1354 رسما مستقل شد. این سازمان 1425 نفر پرسنل دارد كه از این تعداد 98% رسمی و بقیه پیمانی و حق التدریسی هستند .

«شرح وظایف پست سازمانی »

1- عنوان پست : مدیر / رییس اداره

شاغل این پست با رعایت دقیق موازین شرعی تحت نظارت رییس سازمان آموزش وپرورش استان عهده دار درانجام وظایف زیر خواهد بود .

– سعی درتزكیه و الگوسازی خویش واسوه شدن برای كاركنان اموراداری و آموزشی ودانش آموزان بر اساس موازین شرع مقدس اسلام و نظام جمهوری اسلامی .

– اهتمام در بوجود آوردن محیطی كاملا اسلامی و تقویت روح وحدت اسلامی از طریق حركت در مطابق اهداف آموزش وپرورش ونظام جمهوری اسلامی در بین كاركنان آموزشی و اداری و جلوگیری از هر گونه تفرقه و گروه گرایی .

– اهتمام دربوجود آوردن محیطی كاملا پرورش دهنده و آموزنده منطبق با موازین اسلامی در زمینه شكوفا شدن استعدادهای فكری كاركنان آموزشی و اداری .

– نظارت دقیق بر نحوه رفتار و كردار كاركنان آموزشی و پرورشی واداری و خصوصا درمورد پوشش اسلامی خواهران متعلم و كارمند بر طبق موازین شرع مقدس اسلامی .

– سعی در ایجاد ارتباط اسلامی بین كاركنان برای پیشبرد اخلاق و رفتار اسلامی آن ها

– كوشش در اجرای صحیح و دقیق قوانین و آیین نامه ها و بخشنامه ها و دستورالعملهای اداری و آموزشی طبق مصوبات كمیته مستند سازی استان و شهرستان .

– تماس و هم كاری با مقامات دولتی در سطح شهرستان جهت ایجاد تسهیلات لازم در پیشبرد اهداف آموزش و پرورش .

– تشویق وترغیب مردم به منظور همكاری و تعاون با آموزش و پرورش ( تعاونوا علی البر و التقوی )

– اقدام به تشكیل شورای آموزش وپرورش منطقه ای با توجه به مصوبات شورای استان معاونت مشاركت های مردمی و مدارس غیر انتفاعی و اقدام به انجام و بررسی آیین نامه ها و دستورالعملهای مربوط ووظایف دیگری كه به عهده دبیر شورا واگذار گردیده است .

– نظارت بر اجرای برنامه های آموزشی آموزشگاهها در قالب برنامه های مصوب .

– نظارت بر اجرای صحیح كار دوایر اداره و كوشش در ایجاد هماهنگی آنان .

– امضاء نامه ها ، بخشنامه ها ، دستورالعمل ها ، و احكام صادره از اداره .

– امضاء كارنامه ها و گواهی نامه ها ، تاییدیه ها و كارت شناسایی كاركنان اداری و آموزشی و غیره .

– بازدید از آموزشگاهها و صدور دستورالعمل های لازم درمورد حسن اجرای برنامه ها و كارهای اداری و آموزشی آن ها .

– كوشش در ایجاد توسعه و تجهیزات آموزشگاههای ابتدایی ، دوره راهنمایی تحصیلی و متوسطه ، مدارس شاهد ، مدارس غیر انتفاعی و مدارس عشایری ، بزرگسالان و همچنین موسسات تربیتی دیگر نظیر مهد كودك درسطح شهر باتوجه به نیازهای حال و آتی منطقه .

– مراقبت درتنظیم بودجه سالانه اداره و حسن انجام امور مالی .

– مراقبت در حسن اجرای برنامه های امتحانات داخلی ، نهایی و متفرقه آموزشگاه ها در سطح شهر ونمایندگی ها و تهیه گزارش مربوط برای مقامات ذیربط .

– كوشش در فراهم كردن وسایل رفاهی كاركنان اداری و آموزشی .

– اجرای دقیق اصل تشویق و توبیخ در مورد كاركنان اداری و آموزشی در صورت لزوم و طبق مقررات مربوط.

– نظارت مسنقیم بر كار معاونین ، مسوولان ، متصدیان ، نمایندگی های اموزش و پرورش وسایر كاركنان.

1-1 عنوان پست : مسوول دفتر

شاغل این پست با رعایت موازین شرعی و بر طبق مقررات وظایف مشروحه زیر را تحت نظارت مستقیم مدیر / رییس اداره انجام میدهد .

– یادداشت تاریخ و ساعت تشكیل كمیسیون ها و ملاقات ها و جلسات و اعلام آن به مدیر مربوط یا جانشین وی .

– ماشین كردن نامه هایی كه از طرف مدیر یا جانشین وی ارجاع می شود .

– تعیین وقت برای مراجعه كنندگان جهت ملاقات با مدیر .

– پاسخ گویی به مراجعان تلفنی و یادداشت اسامی و خلاصه درخواست ها.

– نگهداری و بایگانی نامه و مكاتبات طبق دستور مدیر یا جانشین وی در بایگانی مخصوص.

– بایگانی پرونده های مورد نیاز .

– انجام سایر امور ارجاعی عند اللزوم .

2-1 عنوان پست : كارشناس روابط عمومی و اسناد .

شاغل این پست با رعایت اصول و موازین شرعی و طبق مقررات تحت نظارت مقام مسوول مربوطه وظایف زیر را انجام می دهد.

– بررسی دیدگاهها و سنجش افكار عمومی در چهار چوب وظایف و ارایه نتایج حاصل به مسوولان ذیربط به منظور طرح ها و برنامه ها و اتخاذ روش هایی برای اجرای مطلوب .

– تحلیل محتوای مطبوعات و وسایل ارتباط جمعی در خصوص برنامه های آموزش و پرورش و انعكاس آن به مسوولان ذیربط .

– همكاری با مراكز و دستگاههای فرهنگی و تبلیغی كشور در جهارچوب فعالیت های آموزش و پرورش در سطح شهرستان / منطقه .

– اطلاع رسانی به منظور دستیابی سریع مسوولان شهرستان و منطقه به سیاست ها و خطی مشی های دولت درخصوص برنامه های اموزش و پرورش .

– برقراری ارتباط مستقیم ودو سویه با مردم و رسانه های خبری .

– برگزاری ملاقات عمومی برای مسوولان اداره .

– تهیه و تدوین اخبار ، بیانیه ها ، اطلاعیه ها ، آگهی ها وپیام های مرتبط با آموزش و پرورش شهرستان و منطقه و انعكاس آن در رسانه های جمعی .

– اجرای بخشنامه ها و دستورالعملهای صادره در زمینه های شغلی مربوط به روابط عمومی و انتشارات و اسناد .

– تهیه گزارش های كلی از فعالیت های مدیریت / اداره و جمع بندی آن ها .

– پاسخ گویی به سوالات مراجعان و نامه های مردمی و مكاتبات سازمان و اداره در موعد مقرر.

– انجام سایر امور ارجاعی عنداللزوم.

3-1 عنوان پست : كارشناس مسوول ارزیابی عمل كرده و پاسخ گویی به شكایت

– پاسخ گویی به سوالات مراجعان .

– انجام سایر امور ارجاعی عنداللزوم .

4-2 عنوان پست كارشناس آموزش وپرورش پیش دبستانی وابتدایی

شاغل این پست با رعایت دقیق موازین شرعی و طبق مقررات تحت نظارت كارشناس مسوول عهده دار وظایف مشروحه ذیل می باشد .

– تهیه وتنظیم پیش نویس سازماندهی فضاهای آموزشی ( دبستان ، پیش دبستانی ، كودكستان ) با توجه به ضوابط و مقررات مربوطبه با نظر مسوول مربوطه .

– تهیه و پیش نویس واخذ نیاز نیروی انسانی واحدهای آموزشی دوره ابتدایی و تهیه گزارش كامل و ارایه آن به مسوول مربوطه جهت اقدام مقتضی .

– تهیه فرم روند تحصیلی ( دو نوبت ) واقدام و ارسال آن به واحدهای آموزشی زیر نظر مسوول مربوطه .

– اخذ فرم روند تحصیلی از آموزشگاه ها و جمع بندی و اعلام نتیجه و تهیه گزارش به مسوول مربوطه .

– تهیه نمودار از روند تحصیلی به همراه تجزیه و تحلیل و اعلام به مسوول مربوطه .

– همكاری درسازماندهی نیروی انسانی با كارگزینی ( دوره ابتدایی ) .

– تهیه و ثبت آماردانش آموزان و تعداد كلاس ها در دوره ابتدایی و پیش دبستانی با همكاری آمار و بودجه .

– انجام سایر امور ارجاعی عنداللزوم .

5-2 عنوان پست : كارشناس مسوول آموزش و پرورش راهنمایی تحصیلی و دو.ره عمومی بزرگسالان

شاغل این پست زیر نظر معاون آموزش و پرورش عمومی وظایف مشروحه زیر را عهده دار است :

– دریافت نامه های مربوط به آموزش راهنمایی تحصیلی و دوره عمومی بزرگسالان ازدبیرخانه و ارجاع آن به متصدی یا متصدیان مربوط جهت اقدام لازم و نظارت بر حسن انجام كار آنها .

– تهیه و تنظیم برنامه فعالیت های سالانه آموزش راهنمایی تحصیلی و دوره عمومی دراول سال وتسلیم به مقامات مافوق جهت تایید و اتخاذ تصمیم .

– تهیه وارایه گزارش عمومی جهت صدور دستور لازم از مقامات مافوق .

– اقدام به تشكیل جلسات و كمیسیون ها ی مربوط ودعوت ازاعضای آنها با اطلاع وتایید مقامات مافوق .

– شركت در جلسات و كمیسیون های مربوط.

– صدور و دستور تهیه و تنظیم بخشنامه و دستورالعملهای مربوط به آموزش راهنمایی تحصیلی و دوره عمومی و رسیدگی و پاراف آنها .

– بررسی و مطالعه وضع مدارس راهنمایی تحصیلی و دوره عمومی از نظر پیشرفت برنامه درسی و انجام اقدامات لازم درمورد انها .

– انجام اقدامات لازم درمورد غیبت دبیران و سایر كاركنان مدارس راهنمایی تحصیلی و دوره عمومی كه به وسیله مسوولان مربوط اعلام می گردد براساس نظر مسوول مربوط واعلام نتیجه ان به كارگزینی وحسابداری جهت اقدام لازم

– تهیه و تنظیم نمایه برنامه سالانه قبل از مهرماه با مشاركت وهمكاری مدیر ، معاون و سایر همكاران با لحاظ نمودن سیاست های ابلاغی آموزش و.پرورش عمومی استان

– شركت در جلسات مربوط با نظر رییس اداره .

– پاسخ گویی به سوالات مراجعان مربوط .

– تهیه پیش نویس مكاتبات مربوط .

– انجام سایر امور ارجاعی مربوط در صورت لزوم .

6-2 عنوان پست : كارشناس آموزش و پرورش راهنمایی تحصیلی و دوره عمومی بزرگسالان

شاغل این پست تحت نظارت معاون / كارشناس مسوول راهنمایی تحصیلی ودوره عمومی وظایف مشروحه زیر را انجام می دهد:

– رعایت كلیه اصول وموازین اسلامی در انجام وظایف مربوط

– تنظیم سازمان آموزش مدارس راهنمایی تحصیلی و دوره عمومی با توجه به ضوابط مربوط و ارایه به مسوول آموزش راهنمایی تحصیلی و دوره عمومی .

– بررسی گزارشهای رسیده ازمدراس مزبور در مورد سازمان آنها و تهیه گزارش كلی

– تهیه گزارش های لازم درمورد فعالیت های آموزش راهنمایی تحصیلی و دوره عمومی وارایه به مسوول مربوط .

– انجام سایر امورارجاعی عنداللزوم .

7-2 عنوان پست كارشناس مسوول امور فرهنگی ، اجتماعی و مشاوره دوره متوسطه

شاغل این پست بارعایت ضوابط شرعی و بر اساس آیین نامه وظایف مشروح زیر را تحت نظارت مقام مسوول انجام می دهد .

– همكاری و هماهنگی با مسوول دوره تحصیلی معاونت آموزشی درزمینه مربوط به شغل

– اجرای دقیق بخشنامه ها ودستورالعملهای صادره از حوزه ستادی وسازمان و نظارت بر حسن اجرای آن در سطح شهرستان / منطقه .

– پیگیری وتعمیق فعالیت های فرهنگی و هنری در سطح شهرستان به منظور فراهم آوردن رشد و شكوفایی استعدادهای فرهنگی و هنری دانش آموزان .

– برنامه ریزی جهت گسترش آموزش های فرهنگی و هنری در بین دانش آموزان ومربیان در سطح شهرستان .

– همكاری و هماهنگی با واحدها و ادارات فرهنگی و هنری در سطح شهرستان با كسب نظر ار معاون مربوطه جهت استفاده از ظرفیت ها و امكانات شهرستانی .

– تشكیل و نظارت بر نمایشگاههای كتاب و اثار دانش اموزان در سطح شهرستان .

– تهیه و تنظیم گزارش فعالیت های ماهانه واحد مربوط جهت ارایه به مقامات مسوول وسازمان

– نظارت مستقیم بر فعالیت كارشناسان امور فرهنگی و هنری

– برنامه ریزی جهت برگزاری مسابقات فرهنگی و هنری دانش آموزان در سطح شهرستان .

– پیش بینی و اجرای دوره های آموزشی كوتاه مدت جهت مربیان و داوران مسابقات فرهنگی و هنری و كتاب داران واحدهای آموزشی .

– تدوین نمایه برنامه سالانه كارشناسی وارایه به كارشناسی فرهنگی و هنری سازمان .

– سازماندهی ونظارت بر روند اجرای فعالیت های اردویی و بازدید های علمی مدارس .

– تنظیم برنامه ها جهت توسعه و تجهیز كتابخانه های اموزشگاهی و نظارت بر فعالیت های مربوط به كتاب و كتابخوانی آموزشگاهها .

– ارزشیابی مستمر و سالانه فعالیت های فرهنگی و هنری و تربیتی مدارس و انعكاس نتایج ارزیابی به واحدهای مرتبط جهت لحاظ ارزش یابی پرسنل .

– توسعه وتقویت معارف دینی وتربیتی درمدارس با بهره گیری از قرآن كریم ،
نهج البلاغه و كتب مناسب و موثر دینی و اجتماعی .

– ایجاد زمینه های مناسب جهت فرآیند پاسخ گویی به نیازها و سوالات دینی و اجتماعی دانش آموزان .

– پاسخ گویی به سوالات مراجعان درزمینه های مربوط به فعالیتهای فرهنگی و هنری

– پیش بینی و اقدام دوره های ضمن خدمت جهت آشنا شدن مربیان با طرز استفاده از وسایل سمعی و بصری با هماهنگی ضمن خدمت .

– انجام سایر امور ارجاعی عنداللزوم .

8-2 عنوان پست : كارشناس اقامه نماز ، قرآن ، معارف اسلامی و امور مناسبت ها و ایام الله

شاغل این پست با رعایت صوابط شرعی و براساس آیین نامه وظایف مشروح زیر را تحت نظارت كارشناس مسوول انجام می دهد .

– تهیه و تنظیم نمایه سالانه ریاست اداره و ارسال آن به كارشناسی نماز ، قرآن سازمان ومدارس تابعه .

– ارسال بخشنامه ها و دستورالعملها به مدارس تابعه .

– برگزاری جلسات و توجیهی با مدیران ، مربیان ، معلمان ، اولیاء .

– نظارت بر فعالیت مركز دارالقرآن .

– تشویق وترغیب همكاران و دانش آموزان نسبت به فرائض دینی و آموزش لازم در این زمینه به خصوص اقامه نماز جماعت .

– نظارت وارزشیابی از فعالیت های مدارس در خصوص نماز ، قرآن و معارف اسلامی

– ارسال گزارش فعالیت ها به سازمان ومسوول مافوق .

6-عنوان پست:كارشناس بودجه؛برنامه ریزی و آمار

شاغل این پست با رعایت موازین شرعی بر طبق مقررات به وظایف مشروحه زیر نظر كارشناس مسئوول انجام وظیفه می نماید.

– دریافت نمونه فرم های بودجه اسمی و اعتباری(عادی و طرح)و دستور العمل های مربوط و فهرست های رسیده از كارشناس مسئوول بودجه،برنامه ریزی و آمار

– نگه داری حساب اعتبارات فصول مختلف بودجه و تهیه جداول مقایسه ای بودجه سالهای قبل.

– انجام امور مربوط به ثبت تغییرات تامین ردیف حقوقی،انتصاب مجدد و تامین اعتبار جدیدالاستخدام و احكام و مزایا و حق التدریس و حق الزحمه امتحانات با نظارت كارشناس مسئوول بودجه و برنامه ریزی و آمار.

– ثبت تغییرات ناشی ازاموری نظیر بازنشستگی،فوت استعفا، نقل و انتقالات و مرخصی ها بدون حقوق مامورین به تفكیك در دفاتر مربوطه.

– تهیه نمودار و آمارهای مورد نیاز.

– همكاری با مسئولین آموزشی و امور اداری،مدیریت اداره به منظور پیش بینی كادر نیاز آنها و برآورد احتیاجات پرسنلی شهرستان و اعلام آن و تلفیق طرح ها و برنامه ها.

– انجام امور مربوط به محاسبه ضریب توسعه سنواتی دانش آموزان در كلیه سطوح تحصیلی و نتیجه گیری توسعه تقریبی دانش آموزان در سال تحصیلی آینده و تعیین تعداد كلاس و سهم مورد نیاز برای بعد و اعلام به مسئوولان مربوط جهت تهیه و تامین آموزگار،دبیر محل كلاس با نظر كارشناس مسئوول بودجه و برنامه ریزی و آمار.

– بررسی بودجه مصوب و تطبیق آن با احتیاجات اداره و تهیه گزارش پیشنهادهای لازم در مورد آن با نظر كارشناس مسئوول بودجه و برنامه ریزی و آمار و دیگر مسئوولان مربوط.

– توزیع پرسش نامه های آمار تفضیلی امتحانات به كلیه مدارس و دقت در جمع آوری به موقع و ارسال آنها به دفاتر ذیربط.

– هم كاری با كارشناسان مسئوول بودجه و برنامه ریزی و آمار در تشكیل جلسات برای مدیران مدارس و معلمان راهنما جهت توجیه عوامل آماری پرسشنامه های آمار تفضیلی
آذر ماه و انجام راهنمایی لازم برای تنظیم پرسش نامه های مذكور.

– مراجعه به واحد های آموزشی به منظور راهنمایی مدیران مدارس و هم كاری با افراد مذكور جهت تنظیم صحیح پرسش نامه ها با نظر كارشناس مسئوول بودجه و برنامه ریزی و آمار.

– اقدام به جمع آوری آمار آذر ماه و كنترل تصحیح و تطبیق آنها با گزارش های آماری مربوط.

– كوشش در تنظیم صحیح جداول آماری مربوط به آمارگیری آموزش و پرورش از قبیل جداول اجمالی و جداولهای كمك های مردم به آموزش و پرورش.

– پاسخ گویی به سئوالات مراجعان مربوط.

– انجام سایر امور ارجاعی مربوط عنداللزوم.

1-6 عنوان پست:كارشناسی مسئوول آموزش و ارتقاء و مهارتهای حرفه ای

شاغل این پست با رعایت اصول و موازین شرعی و بر طبق مقررات تحت نظارت معاون برنامه ریزی و توسعه مدیریت عهده دار وظایف مشروحه ذیل می باشد.

– هم كاری با مسئوول مقاطع تحصیلی و سایر كاركنان در ارتباط با شغل.

– نظارت بر حسن اجرای كلیه دوره های آموزشی نیروی انسانی در سطح شهرستان منطقه و ناحیه.

– تهیه طرح های ناظر برای اجرای دوره های آموزشی كاركنان و ارایه آن به معاونین مربوطه.

– اجرای دوره های آموزشی(IT )و سایر دوره ها بر اساس برنامه های پیش بینی شده با توجه به امكانات موجود و با نظر معاون برنامه ریزی و توسعه مدیریت.

– پیش بینی و تهیه وسایل آموزشی و كمك آموزشی متناسب با نیاز دوره ها به هم كاری مسئوولین ذیربط و مركز آموزش نیروی انسانی و گروه ارتقاء علمی سازمان.

– انجام هزینه دوره ها بر اساس دستورالعمل های صادره و ضوابط و مقررات مربوط.

– انجام مكاتبات لازم با سازمان و گروه ارتقاء علمی سازمان در زمینه اجرای دوره های آموزش ضمن خدمت در سطح شهرستان/منطقه.

– انجام اقدامات لازم در جهت اجرای صحیح دستورالعمل ها و برنامه های اعلام شده از سوی اداره كل دفتر ارتقاء علمی و گروه ارتقاء علمی استان و پاسخ گویی به مكاتبات مربوط.