پیشینه پژوهش چارچوب مبانی نظری مهارتهای خودآگاهی و حل مساله در روابط زناشویی

پیشینه پژوهش چارچوب مبانی نظری مهارتهای خودآگاهی و حل مساله در روابط زناشویی

پیشینه پژوهش چارچوب مبانی نظری مهارتهای خودآگاهی و حل مساله در روابط زناشویی

پیشینه پژوهش چارچوب مبانی نظری مهارتهای خودآگاهی و حل مساله در روابط زناشویی

دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل docx
حجم فایل 105 کیلو بایت
تعداد صفحات 52
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

مشخصات این متغیر:

منابع: دارد

پژوهش های داخلی و خارجی: دارد

کاربرد این مطلب: منبعی برای فصل دوم پژوهش، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی

تعداد صفحه: 52صفحه

نوع فایل:word

توضیحات از متن فایل

-5 اهمیت خودآگاهی در روابط زوجین

عدم خودآگاهی زوجین و حتی یكی از آنها می تواند باعث مشكلاتی در روابط آنها شود. هرچه طرفین بیشتر سعی كنند خود را همانگونه كه هستند بشناسند از زندگی لذت بیشتری خواهند برد. زوجین با خود آگاهی می توانند به این باور برسند كه هر انسانی دارای نقاط قوت و ضعف می باشد، به همین دلیل از همسر خود این انتظار را ندارد كه فرد كامل و بی عیب و نقصی باشد. عدم خودآگاهی در زوجین منجر به انتظارات و توقعات بیش از حد، كمال گرایی و غرور خواهد شد ( آقازاده، 1386 ) .

2-6 حل مساله :

مهارتی است كه شما می توانید در هنگام برنامه ریزی برای برخورد با مشكلات زندگی از آن استفاده كنید. حل مساله یك مهارت مقابله ای عملی است كه از نظر روانشناسی هم مفید است .

استفاده از روش های حل مساله موجب افزایش اعتماد به نفس شما می شود. وقتی شما بدانید كه از مهارتهای حل مساله خوبی برخوردارید، احساس توانمندی و تسلط در شما تقویت می شود. همچنین مهارتهای موثر حل مساله با سازگاری شخصی ارتباط دارد.

افرادی كه با موفقیت مشكلات زندگی را حل و فصل می كنند به این واقعیت واقفند كه غلبه بر مشكلات زندگی مستلزم تلاش و كوشش شخصی است. ( دی زوریلاونزو،1982 ) .

هر نظریه حل مساله اجتماعی باید سه مفهوم عمده را تعریف كنند: 1- حل مساله 2 – مساله 3- حل كردن. همچنین برای نظریه، پژوهش و عمل، تمایز دو مفهوم، حل مساله و به كاربری راه حل مهم است، تعاریفی كه در زیر آمده است مبتنی بر تعاریفی است كه قبلا ً توسط دی زوریلاونزو(1982) و دی زوریلا و گلدفرید (1971) ارایه شده است. این تعریف مشخص می سازد، اینجا حل مساله بعنوان یك فعالیت هوشیار، عقلانی پرتلاش و هدفمند مد نظر قرار می گیرد .

پیش از پرداختن مراحل و گام های فرآیند حل مساله توجه شما را به چند نكته مهم جلب می كنیم :

1 – اغلب افرادی كه احساس درماندگی و ناتوانی می كنند به دلیل این است كه به طور انعطاف ناپذیری تنها از یك راه حل برای مشكلات مختلف زندگی استفاده می كنند. وقتی این راه حل مؤثر واقع نمی شود، آنها راه حل های دیگر را امتحان نمی كنند. واضح است كه اگر ما نتوانیم چیزی را با چكش محكم كنیم، احتمالاً متوسل شدن به پتك راه حل بهتری نخواهد بود. با این حال، وقتی ما در زندگی روزمره مان با چالشها و مشكلاتی روبرو می شویم اغلب این حقیقت را از یاد می بریم ( بامگاردنر، هپنروآركین، 1986 ).

2 – گاهی استفاده از یك راه حل جدید و كاملاً متفاوت در برخورد با مشكلات زندگی بسیار سودمند و مؤثر است. این امر بخصوص در برخورد با دیگران صدق می كند. بنابراین بعد از این هرگاه در تلاش برای حل مشكلی درارتباط با افراددیگر ناتوان شدید به یك كارغیر منتظره دست بزنید. منظور این نیست كه به طرز خطرناك و مضری عمل كنید بلکه به خاطر داشته باشید بهترین مساله گشاها كسانی هستند كه خلاقانه و از زوایای مختلف به مشكل می نگرند .

منابع فارسی :

کتاب ها

آقازاده .محرم ،قاسم زاده .فاطمه، هاشمیان. کیانوش ،(1386). راهنمای آموزش مهارتهای زندگی برای دختران.یونیسف.

آقاجانی، مریم. (1385) تاثیر آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روان نوجوانان. تهران: جهاد دانشگاهی .

الیس، آلبرت. سیجل، ییچر. دایبایتا و دایگیزپ، (1375) زوج درمانی. ترجمه قدرت صالحی و امین یزدی، (1994).تهران: میثاق.

اشتروبر .وهیرستون، (1378). مقدمه ای برروانشناسی اجتماعی از نظر اروپائیان. ترجمه جواداژه ای (1994) تهران: سمپاد.

ال. کریس،(1389). مجموعه کامل مهارتهای زندگی. ترجمه محمد خانی، شهرام (1999). تهران: رسانه تخصصی.

استرانبرک .رابرت،(1387). روانشناسی شناختی. ترجمه سید کمال فرازی و الهه حجازی (1976).تهران: سمت.

اندره .میشل ،(1378). جامعه شناسی خانواده وازدواج ،ترجمه اردلان فرنگیس (1980).تهران:علوم اجتماعی تعاون.

برنشتاین. فیلیپ اچ ،برنشتاین .ماسی تی .(1380)، زناشویی درمانی از دیدگاه رفتاری ارتباطی، ترجمه حسن پور عابدی نائینی .(1998)، تهران:رشد.

بولتون .رابرت،(1388). روانشناسی روابط انسانی، ترجمه حمید رضا سهرابی با همکاری افسانه حیات روشنایی، (1995) تهران :رشد.

بوالهری .جعفر،(1385) .برنامه آموزش مهارتهای زندگی ،تهران:دانژه.

بودیشون .جان،(1372) خانواده تحلیل سیستمی. ترجمه مهدی قرچه داغی،(1982). تهران:البرز.

پوپ .ا. حال .س. ام .کرای هر،(1383). افزایش احترام به خود در کودکان و نوجوانان، ترجمه پریسا تجلی (1998). تهران:رشد.

ثنایی .باقر، (1379). مقیاس های سنجش خانواده وازدواج، تهران :بعثت.

دیویسون. ج .سی.، گلد فرید .م.آر،(1371). رفتار درمانی بالینی: ترجمه. احمد علونی علی آبادی. (1976). تهران: رشد.

دلاور، علی، (1388)، مبانی نظری و علمی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، تهران: رشد .

سازمان بهداشت جهانی ،(1385) برنامه آموزش مهارتهای زندگی ،ترجمه لادن فتحی ،فرشته موتابی و مهردادکاظم زاده عطوفی،تهران:دانژه.

سیف. سوسن ،(1377). تئوری های معاصرخانواده،تهران: انیشتن.

ساروخانی. باقر،(1382). جامعه شناسی خانواده ،تهران: سروش.

سیاسی. علی اکبر ،(1371). نظریه های شخصیت با مکاتب روانشناسی، تهران :اطلاعات.

ساراسون و ساراسون ،(1377). روانشناسی مرضی، ترجمه بهمن نجاریان ،محمد علی اصغری مقدم ،محسن دهقان ،(1978). تهران :رشد.

فرجاد، محمد حسین (1377). اعتیاد (راهنمای کامل و کاربردی برای خانواده)، تهران: بدر.

فتحی. مهدی، (1385). مهارت های زندگی. تهران: شهیدی پور.

فینچام. فرانک، (1380). رابطه همسران، راهنمایی برای زوج ها ومشاوران زناشویی، ترجمه مهدی قرچه داغی ،( 1999). تهران :پیک بهار.

گری. جان، (1388). درمان احساسات. ترجمه هاله گنجوی (2009). تهران: رشد .

گلدنبرگ، ایرند و گلدنبرگ، هربرت (2000)، خانواده درمانی، ترجمه حمیید رضا، شاهین براواتی، سیامک نقشبندی و الهام ارجمند، (1385). تهران: روان.

جزوات و پایان نامه ها

باقر نژاد.زهرا،(1386). مقایسه ابعاد نارضایتی زنان ومردان متقاضی طلاق شهر اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد ،دانشگاه تربیت معلم .

تاشک .آناهیتا، (1385). بررسی رابطه سبکهای مقابله ای با رضایت زناشویی وسلامت روانی دانشجویان متاهل، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.

جهانی .شیدا،(1385). نیاز سنجی برنامه های مهارت های زندگی برای کتب درسی سال دوم دبستان شهرستان بم ،پایان نامه کارشناسی ارشد ،دانشگاه علامه طباطبایی

رافضی. زهره ،(1383). نقش آموزش مهارت کنترل خشم بر کاهش پرخاشگری، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم بهزیستی تهران.

سرمدی افسانه ،(1385). رابطه بین پنج عامل شخصیت و رضایت زناشویی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اراک.

منابع غیر فارسی:

Altun I.(2003).The percived problem solving ability and values of student houreses and mid wives .journal of Nurse Education Today .23 575-584.

Anderson H.(2001)Postmodern collaborative and clietceterd therapies what would or rgerssay.20-25

Baker S .(2002). A prespective longitudinal investigation of social problem-solving appraisals on adjustment to university stress health and academic motivation and performance. Department of psychology .33 (1):658-663

Beach S. R. H. Fincham F.D. Katz J.( .1998) Marital therapy in treatment of depression: toward a third generation of therapy and research. Clinical psychology Review 18 (6) 635-661.

Bektas MY Tevfik FK.( 2007) Effects of a Couple Communication Program on Marital Adjustment. JAB FM January–February; 20(1): 36-44.

Barnhill L. H & Lango D .(1978) Fixation and regression in the family life cycle. family process 17 469-478.

Botvin. G.J Baker. E Botvin EM. Filazzola AD Millman RB.(2006) Prevention of alcohol misuse through the development of personal and social competence: a pilot study. Jsyud AL cohol 45(6) :550.

Chang E. C D .Zurilla T .T sanna L G.(Eds) .(2004)problem solving :theory .research and training. Washington .D.C :American psychological association.