پرسشنامه کانو فازی به منظور طبقه بندی مؤلفه ها

پرسشنامه کانو فازی به منظور طبقه بندی مؤلفه ها

پرسشنامه کانو فازی به منظور طبقه بندی مؤلفه ها

پرسشنامه کانو فازی به منظور طبقه بندی مؤلفه ها

دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل docx
حجم فایل 12 کیلو بایت
تعداد صفحات 6
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

پرسشنامه کانو فازی به منظور طبقه بندی مؤلفه­ ها

پرسش­نامه­ی كانو، به دلیل عدم اطمینان پاسخ­های مشتریان، به­طور دقیق نمی­تواند خواسته­های مشتریان را در مورد ویژگی­های محصول بیان كند. در پرسش­نامه­ی سنتی كانو، افراد مجبور می­شوند كه از میان گزینه­های موجود، تنها یك گزینه را انتخاب كنند كه این مطلب، مسئله­ی عدم اطمینان در تفكر افراد را نادیده می­گیرد. (چن و سو، 2006)

در هر دو پرسشنامه­های کانو فازی و سنتی از مدل عملکردی و غیرعملکردی برای پاسخ دادن به احساسات مشتریان درباره محصول، استفاده می­شود. اما، بزرگترین تفاوت در این است که در پرسشنامه کانو سنتی جواب­دهنده، تنها مجاز به دادن یک پاسخ است و تنها می­تواند احساسات سطحی درباره آن محصول را بیان کند. (آذر و شریعتی­راد، 1391) برای نمونه، از مشتریان خواسته می­شود كه با انتخاب یكی از گزینه­های «من این ویژگی را دوست دارم» ، «این ویژگی باید باشد» ، «برای من فرقی نمی­کند» ، «می­توانم با آن کنار بیایم» ، «ترجیح می­دهم این ویژگی نباشد» نظر خود را در مورد ویژگی ذكر شده، بیان كنند. اما انتخاب تنها یك گزینه می­تواند برای مشتریان مشکل باشد. در­حالی­که پرسشنامه کانو فازی دارای انعطاف­پذیری بیشتری است و می­توان بیش از یک گزینه پاسخ داد و از این راه می­توان اطلاعات بیشتری درباره آن محصول به دست آورد. چنانچه پاسخ­دهندگان بتوانند در بیان احساسات خود، هر یك از گزینه­ها را بر اساس تابع عضویت فازی امتیاز دهند، پاسخ­های بیان شده­ی آن­ها به تفكرات انسانی نزدیك­تر خواهد بود. بنابراین استفاده از منطق فازی منطقی­تر به­نظر می­رسد. (لی و همکاران، 2008)


e