پاورپوینت مطالعه و شناخت بازار تاریخی، حصار و قلعه خرم آباد

پاورپوینت مطالعه و شناخت بازار تاریخی، حصار و قلعه خرم آباد

پاورپوینت مطالعه و شناخت بازار تاریخی، حصار و قلعه خرم آباد

پاورپوینت مطالعه و شناخت بازار تاریخی، حصار و قلعه خرم آباد

دسته بندی معماری
فرمت فایل ppt
حجم فایل 1.857 مگا بایت
تعداد صفحات 55
برای فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

پاورپوینت مطالعه و شناخت بازار تاریخی، حصار و قلعه خرم آباد در 55 اسلاید

بازارتاریخی شهرخرم آباد، از بازارهای تجاری- اقتصادیدر استانلرستان است كه در بافت قدیم این شهر واقع است.

قرارگیریمهم ترینبناهای دوره صفوی و قاجار اعم ازبناهای مذهبی،عام المنفعهو تجاری در اطراف بازارنام بردهمانندمساجد، گرمابهها، مقابر و كاروانسراها، بر اهمیت و نقش و كاركرداین بازاردر دوران اسلامیبه ویژهدوره قاجار افزوده است.بازار نام بردهعلاوه بر كاركرد اقتصادی،مهم تریننقش را درزمینه ارتباطیو اجتماعی- مذهبیبه ویژهدر دوره قاجارایفا كرده است.

با وجودپیشرفت هایمعاصر شهری كه در دوره پهلوی بافتو معماریبازار تاریخی را تا حدودی متزلزل ساخت، این بازارنشاط وحیات خود را از منظر اقتصادی تا امروز محفوظ داشته است.

شهرخرم آباددر دوران اسلامی بر محور مسجد جامع وبازار گسترشیافت و مورد توجه مورخان،جغرافیدانانوسفرنامه نویسانقرار گرفت. هدف از این پژوهش، بررسیكاركردهای بازارتاریخیخرم آبادو به موازات آن بررسی حصار اطراف شهرو تعیین ورودی هایاین شهر بر اساس متون و مطالعاتمیدانی استكه در متون با نامدروازه هایشهر مطرح گردیده است.

امروزه از حصار اطراف شهر اثری بر جای نمانده است؛ اماآنچه مسلماست، به احتمال حصار مزبور در دوره صفوی وجودداشته است. در اینتحقیق،موقعیتدروازه هایشهرخرم آبادبراساسمتون دوره قاجار و داده های حاصل ازنرم افزار جی آی اس مشخص شدهاست. شهر در دوره قاجار دارای دو دروازة شمالی وجنوبی بودهكهبه نام هایدروازه گرداب و دروازه خوز مشهوربوده اند.

بازارخرم آبادتقریباً در مركز بافت قدیم آن و در غرب اینشهر واقعشده است. قدمت این بازار تاریخی به احتمال به دورهقاجار برمیگردد. اكثر بناهای موجود در بازار متعلق به این دوره است.

شهرخرم آبادكه در اواسط دوران اسلامی (احتمالاً قرن 7 یا8هجریقمری) شكل گرفته، این مجموعه تاریخی را در قلبخود جایداده و به موازات آن گسترده شده است. مجموعه بازاربه همراهقلعه تاریخیفلك الافلاككه در شرق آن واقع شدهو بناهایآرامگاهی باباطاهر در شرق وامام زاده زیدبنعلی(ع)در شمالشرق، پیوستگی خود را حفظ نموده است …