مطالعه و بررسی باستان شناسی و معماری تپه قلعه خان سملقان خراسان شمالی

مطالعه و بررسی باستان شناسی و معماری تپه قلعه خان سملقان خراسان شمالی

مطالعه و بررسی باستان شناسی و معماری تپه قلعه خان سملقان خراسان شمالی

مطالعه و بررسی باستان شناسی و معماری تپه قلعه خان سملقان خراسان شمالی

دسته بندی باستان شناسی
فرمت فایل pdf
حجم فایل 6.386 مگا بایت
تعداد صفحات 40
برای فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

مطالعه و بررسی باستان شناسی و معماری تپه قلعه خان سملقان خراسان شمالی در قالب pdf در 40 صفحه (قابل کپی به word)

*این فایل به جهت صرفهجویی در پرینت به صورت فشرده تنظیم شده و هر دو صفحه در یک صفحه چیدمان شده است. در اصل فایل 80 صفحه بوده است.

روستای قلعه خان در شهرستان مانه و سملقان به مركزیت آشخانهدر استان خراسان شمالی واقع است . در میان خانه های بافتقدیمی این روستا تپه ای باستانی وجود دارد. بر اساس پژوهش هایباستان شناختی، این تپه به طور متناوب از 6000 ق. م تا تقریباً 60سال قبل (حدود 8000 سال) محل سكونت گروه های انسانی دردوره های مختلف بوده است.
ارتفاع عمدة تپة باستانی قلعه خان، سازه ای متعلق به دورةتاریخی است. سازهای با پلان كلّی گرد یا شش ضلعی كه روی
بقایای پیش از تاریخی تپه پی افكنده شده است. سازه احتمالاً دردورة اشكانیان ساخته شده و در دورة ساسانی تجدید بنا شده است .در طول دورة اسلامی، به طور متناوب از بخش های داخلی سازهاستفاده می شده است .در نزدیكی (حدود یك كیلومتری) تپهگچ بری هاییاحتمالاً متعلق به بنایی رسمی از دورة ساسانی شناسایی شد.

استقرار قلعه خان در شرق شمالی ایران در دشت سملقان ودر مركز روستایی به همین نام، درفاصلة حدوداً 23 كیلومتری غربشهر آشخانه (مركز شهرستان مانه و سملقان) قرار دارد.

شكل امروزی هستة اصلی اثر شبیه استوانه ای تقریباً گرداست كه دیواره های آن از تمام جوانب به صورت تقریباً عمودی
(برش) قابل مشاهده است. در نتیجه لایه های فرهنگی وساختارهای معماری در برشهای عمودی اطراف اثر مشهود است.
دامنه های غربی، شمالی و شرقی تپه به وسیلة ساكنین محل درگذشته (دهه 1350 .ه.ش) به گونه ای خاكبرداری شده كه ارتفاعدیواره ها در آن بیش از شش متر است. در میان خانه های مسكونیروستای معاصر، برجستگی های بزرگ و كوچك به صورت جدا ومنفك از تپة اصلی مشاهده می شود و به نظر می رسد وسعت تپهبیش از شكل امروزی باقیمانده از آن بوده است..

این فایل یک مجموعه جامع و کامل دربارهبررسی باستان شناسی و معماری تپه قلعه خان سملقان خراسان شمالی به همراهتصاویر جدید و قدیم محوطه، تصاویر اشیای فرهنگی به دست آمده، نقشه سایت، نقشه برش لایه ها، نقشه سازه های معماری، طراحی سفال و ….می باشد: