هزينه يابي كيفيت 13ص doc 💯

دانلود هزينه يابي كيفيت 13ص doc باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

هزينه يابي كيفيت 13ص doc

هزينه-يابي-كيفيت-13ص-docلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 11 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏1
‏1
‏هزينه يابي كيفيت
‏امروزه ‏قيمت و كيفيت ‏از مهم‏ت‏رين مزيت‏‏‏هاي‏ رقابتي در صنايع ‏به شمار مي‏‏‏آيند.‏ از اين رو بررسي رابطه بين اين دو مزيت رقابتي در سال‏‏‏هاي اخير به ويژه در صنايع پيشرو و كشورهاي صنعتي ‏بسيار مورد بحث ‏بوده است‏.‏ اين كه بدي كيفيت چه تاثيري بر قيمت محصولات و متعاقبا‏ً ‏درآمد شركت خواهد داشت و نيز براي رسيدن به كيفيت مطلوب ‏بايد چقدر‏هزينه ‏كنيم،‏ بحث هزينه‏‏‏يابي كيفيت ‏را ‏جايگاه‏ي‏ ‏ويژه بخشيده است‏.
‏هزينه‏‏‏يابي كيفيت از مباحث جديد مديريتي است كه مي‏تواند وضعيت و عملكرد شركت را از ‏ابعاد‏ مختلف مانند حسابداري بهاي تمام شده (حسابداري صنعتي)، كنترل كيفيت، تعميرات و نگهداري، زنجيره تامين، مديريت توليد، انبارها‏،‏ ايمني و بهداشت، آموزش و بهسازي و موارد ديگر نشان دهد و با تهيه ترازنامه كيفيت در شركت و مقايسه روند هزينه‏هاي كيفيت مي‏توان هزينه كيفيت در شركت را كنترل و بهبود بخشيد.
‏تاكيد و كار بر روي مفاهيم هزينه‏‏‏يابي كيفيت در ط‏ول‏ زمان، نكات مهم و ارزشمندي را مشخص كرده ‏است ‏كه از اهميت بالايي برخوردارند. برخي از اين نكات عبارتند از:
‏هزينه‏هاي كيفيت در گزارش‏‏‏هاي حسابداري ‏به طور كامل ‏ثبت نمي‏شوند و اغلب هزينه‏هاي واقعي كيفيت بسيار بيشتر از ‏موارد‏ گزارش شد‏ه ‏هستند.
‏هزينه‏هاي كيفيت نبايد تنها در مورد فعاليت‏‏‏هاي عملياتي و توليدي درنظر گرفته شوند‏ ‏بلكه فعاليت‏‏‏هاي خدماتي و پشتيباني نيز‏ ‏تاثير عمده‏‏‏اي در افزايش يا كاهش هزينه‏هاي كيفيت دارند‏،‏ ‏بنابراين‏ بايد هزينه‏‏‏هاي مربوط نيز در هزينه‏‏‏هاي كيفيت مورد سنجش و ارزيابي قرار گيرند.
‏كاهش هزينه‏‏‏هاي كيفيت در چارچوب برنامه‏هاي استراتژيك سازمان‏ها قرار دارد.
‏1- هزينه‏هاي كيفيت كدامند؟
‏سه ديدگاه اصلي در مورد ‏تعريف‏ هزينه‏‏‏هاي كيفيت وجود دارد‏ ‏كه عبارتند از:
‏هزينه‏‏‏هاي رسيدن به كيفيت مطلوب از طريق طراحي و سازماندهي
‏هزينه‏‏‏هاي عملياتي واحد كنترل كيفيت‏ (‏تجهيزات، حقوق و دستمزد و…‏)
‏هزينه‏‏‏هايي كه از كيفيت پايين و نامطلوب محصول ناشي مي‏‏‏شود‏ ‏(شامل ضايعات، افت قيمت محصول و…).
‏در اين پژوهش‏،‏ هزينه كيفيت برابر با مجموع هزينه‏هاي سه گروه ‏پيشگفته‏ در نظر گرفته شده و تلاش بر اين است سيستم هزينه‏‏‏اي جامعي طراحي شود كه تمامي ديدگاه‏‏‏هاي هزينه‏‏‏اي ‏يادشده‏ را در برگيرد.
‏ گام برداشتن در ‏جهت‏ بهبود كيفيت‏،‏ به تعريف پروژه‏‏‏هاي بهبود كيفي و همزمان با آن توسعه سيستم حسابداري ‏نياز ‏دارد‏؛‏ به طوري كه بتوان اطلاعات مورد نياز ‏به منظور ‏بررسي عملكرد پروژه‏‏‏هاي بهبود كيفيت را ‏به دست آورد.‏ بنابراين يك گام اساسي در كاهش هزينه‏‏‏ها‏،‏ اصلاح و توسعه سيستم حسابداري است‏؛‏ به گونه اي كه بتوان هزينه‏هاي كيفيت را محاسبه كرد و ضمن ارائه گزارش‏‏‏هاي‏ مناسب‏،‏ ‏به اندازه‏‏‏گيري ‏اثربخشي فعاليت‏‏‏ها و پروژه‏‏‏هاي كاهش هزينه ‏پرداخت‏ و راهكارهاي عملي ‏براي ‏كنترل و بهبود هزينه‏هاي كيفيت و به تبع آن‏،‏ عمليات تضمين و كنترل كيفيت ارائه كرد.
‏به منظور‏ اصلاح و توسعه سيستم حسابداري بايد هزينه‏‏‏هاي كيفيت ‏را‏ طبقه‏‏‏بندي ‏كرد‏ و به هر يك از گروه‏‏‏هاي هزينه‏‏‏اي‏،‏ كد هزينه تخصيــص داد.
‏1
‏2
‏به منظور‏ اندازه‏‏‏گيري هزينه‏‏‏هاي كيفيت لازم است ‏ابتدا ‏اجزاي هزينه‏‏‏هاي كيفيت شناسايي و‏ ‏طبقه‏‏‏بندي شد‏ه،‏ سپس كليه هزينه‏‏‏هاي مرتبط با كيفيت بر اساس آمار داده‏‏‏هاي هزينه‏‏‏اي موجود يا طرح مدون جمع‏‏‏آوري اطلاعات، مشخص و در قالب طبقه‏‏‏بندي شده دسته بندي شوند. تنها در اين صورت است كه مي‏توان راهكارهاي مناسبي ‏براي ‏حذف هزينه‏‏‏هاي عمده كيفيت ارائه و اجرا ‏كر‏د.
‏2- طبقه‏‏‏بندي‏
‏ كارشناسان، هزينه‏هاي كيفيت را در ‏چهار گروه‏ اصلي قرار مي‏دهند. اين گروه‏‏‏بندي در مقايسه با ساير گروه‏‏‏بندي‏‏‏هاي رايج‏،‏ از پذيرش و مقبوليت بيشتري برخوردار است. اين چهارگروه عبارتند از:
‏الف – هزينه‏هاي شكست دروني‏ ‏(درون سازماني)
‏ب –‏ هزينه‏هاي شكست بروني
‏ج –‏ هزينه‏‏‏هاي‏ ارزيابي كيفيت
‏د –‏ هزينه‏هاي طرح ريزي، پشتيباني و پيگيري كيفيت
‏هر يك از اين گروه‏‏‏هاي اصلي نيز زير مجموعه‏‏‏هايي ‏دارند.
‏الف : هزينه‏هاي شكست دروني (درون سازمان‏ي‏)
‏ا‏ين هزينه‏ها ‏شامل ‏ايراد‏هايي است‏ كه در مراحل مختلف ‏پيش‏ از تحويل محصول به مشتري بروز مي‏كنند و سازمان به روش‏‏‏هاي مختلف از قبيل بازرسي و آزمايش توسط كاركنان واحد كنترل كيفيت خود يا بازرسان خارجي به اين ‏عيوب‏ پي ‏مي‏‏‏برد‏ و به حذف ‏آنها اقدام ‏مي‏‏‏كند. زير گروه‏‏‏هاي تشكيل‏‏‏دهنده اين گروه عبارتند از:
‏1ـ‏ هزينه‏هاي دورريز يا اسقاطي :‏ ‏محصولات و اقلامي كه به علت عدم انطباق با مشخصه‏‏‏هاي مهندسي تعريف شده، قابليت ارائه به مشتريان ‏و يا‏ استفاده در كاربردهاي ديگر‏ را نداشته باشند، ‏ به عنوان دورريز يا اسقاط درنظرگرفته مي‏شوند.‏ ‏مانند تغيير شكل ورق‏‏‏هاي فولادي به علت بالا بودن دماي كوره‏‏‏هاي لعاب .
‏2ـ‏ هزينه‏هاي تعمير و دوباره‏‏‏كاري محصولات توليدي شركت:‏ ‏محصولاتي‏ ‏كه در داخل شركت ساخته مي‏شوند و به دليل مطابقت نداشتن با مشخصه‏‏‏هاي‏ ‏مورد نياز، قابل استفاده نيستند، در برخي موارد با تكرار برخي فعاليت‏‏‏هاي اصلاحي يا انجام فعاليت‏‏‏هاي تعميراتي قابل استفاده مي‏‏‏شوند كه هزينه اين گونه فعاليت‏‏‏ها بايد از فعاليت‏‏‏هاي توليدي تفكيك و در سرفصل هزينه‏هاي كيفيت منظور شود. اصلاح سوختگي رنگ بدنه خودروها، رگلاژ ‏كر‏دن درهاي خودرو و …‏ مثال‏‏‏هاي اين نوع هزينه‏ها هستند.
‏3‏ـ‏ هزينه‏هاي تحليل شكست:‏ هزينه‏هاي مربوط به بررسي و تحليل كارشناسي علل بروز ايراد در محصول و ‏چاره‏‏‏انديشي در خصوص‏ راه حل‏‏‏هاي رفع و جلوگيري از تكرار آنها در اين زير گروه قرار مي‏‏‏گيرند.
‏كليه هزينه‏هاي مربوط به گروه‏‏‏هاي مهندسي، R&D‏ و مشاور‏ا‏ن و جلسات متعددي كه با حضور مديران و كارشناسان ارشد ‏به منظور ‏رفع علت وقوع ضايعات تشكيل مي‏‏‏شود‏،‏ در اين گروه از هزينه‏ها ‏جاي مي‏‏‏گيرند‏.
‏4ـ‏ تعمير واصلاح اقلام معيوب دريافتي:‏ ‏شامل ‏هزينه‏هاي مربوط به آماده سازي اقلام دريافتي از تامين‏‏‏كنندگان مواد مورد استفاده كه به علت عدم رعايت مشخصه‏‏‏هاي درخواستي از طرف تامين

 

دانلود فایل