مبانی نظری و پیشینه تحقیق آموزش مهارت های زندگی و عزت نفس

مبانی نظری و پیشینه تحقیق آموزش مهارت های زندگی و عزت نفس

مبانی نظری و پیشینه تحقیق آموزش مهارت های زندگی و عزت نفس

مبانی نظری و پیشینه تحقیق آموزش مهارت های زندگی و عزت نفس

دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل docx
حجم فایل 150 کیلو بایت
تعداد صفحات 62
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

جزئیات:

توضیحات: فصل دوم پژوهش کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع :انگلیسی و فارسی دارد (به شیوهAPA)

فهرست مطالب

2-1مقدمه…………………………………………………………………………………………………

2-2مروری بر مبانی نظری پژوهش……………………………………………………………..

2-2-1تعریف واهمیت مهارت های زندگی…………………………………………………..

2-2-2اهمیت مهارتهای زندگی از لحاظ سلامت روانی…………………………………..

2-2-3 انواع مهارتهای زندگی……………………………………………………………………..

2-3 ابعاد مهارتهای زندگی………………………………………………………………………….

2-3-1مهارت های ارتباط بین فردی-روابط انسانی………………………………………..

2-3-2 مهارت های حل مسله- تصمیم گیری……………………………………………….

2-3-3 مهارت های مربوط به سلامت جسمانی- حفظ سلامتی……………………….

2-3-4 مهارت های رشد هویت- هدف در زندگی……………………………………….

2- 4مبانی نظری برنامه آموزش مهارتهای زندگی…………………………………………..

2-5اهداف آموزش مهارت های زندگی………………………………………………………..

و

2-6جایگاه مهارتهای زندگی در اسلام………………………………………………………….

2-7تعریف و اهمیت سلامت روان………………………………………………………………

2-8 بهداشت روانی و اهمیت پیشگیری اولیه………………………………………………..

2-9ویژگی های افراد سالم از دیدگا ههای مختلف…………………………………………

2-10دید گاههای مختلف در مورد سلامت روانی………………………………………….

2-10-1 دید گاه روان پزشکی…………………………………………………………………….

2-10-2 دید گاه رفتار گرایی………………………………………………………………………

2-10-3 دید گاه انسان گرایی……………………………………………………………………..

2-10-4 دید گاه هستی گرایی…………………………………………………………………….

2-10-5 دید گاه شناختی……………………………………………………………………………

2-10-6 دید گاه بوم شناختی………………………………………………………………………

2-11مبانی نظری عزت نفس……………………………………………………………………….

2-12توجه به عزت نفس در کودکان…………………………………………………………….

2-13اهمیت عزت نفس……………………………………………………………………………..

2-14علائم عزت نفس سالم و نا سالم………………………………………………………….

2-15سوابق پژوهش…………………………………………………………………………………..

2-15-1 تحقیقات و سوابق پژوهشی مربوط به داخل کشور……………………………

2-15-2 تحقیقات و سوابق پژوهشی مربوط به خارج کشور……………………………

2-16خلاصه فصل……………………………………………………………………………………..

-1- مقدمه

مساله عزت نفس و مقوله خود ارزشمندی از اساسی ترین عوامل در رشد مطلوب شخصیت کودکان و نوجوانان است . برخورداری از اراده و اعتماد به نفس قوی ، قدرت تصمیم گیری و ابتکار ، خلاقیت و نوآوری ، سلامت فکر و بهداشت روانی ، رابطه مستقیمی با عزت نفس و احساس خود ارزشمندی فرد دارد . برای اینکه کودکان و نوجوانان بتوانند از حداکثر ظرفیت ذهنی و توانمندی های بالقوه خود بهره مند شوند ، باید از نگرش مثبت نسبت به خود و محیط اطراف برخوردار شوند . از طرفی دیگر سلامت روانی یکی از بخش های کلیدی و مهم سلامت عمومی می باشد . چنانچه این جنبه مهم ، نیرومند و توانمند باشد ، دیگر جنبه های جسمانی و اجتماعی را نیز تحت حمایت قرار خواهد داد . اما اگر سلامت روانی در معرض خطر قرار گیرد ، دیگر جنبه های سلامت عمومی نیز دچار ضعف خواهد شد . از این رو سازمان بهداشت جهانی ( WHO) بر اهمیت برنامه های پیشگیرانه تاکید می ورزد . یکی از برنامه های طراحی شده توسط سازمان مذکور ، برنامه آموزش مهارت های زندگی است این سازمان نقطه شروع آموزش پیشگیرانه را دوره کودکی و نوجوانی و نقش غیر قابل انکار مدارس می داند.

موسسه ی بریتانیایی تاکد و مولف کتاب « مهارت های لازم برای کودکان مدارس ابتدایی » تعریف دیگری دارد : « مهارت های شخصی و اجتماعی که کودکان و نوجوانان باید آنها را یاد بگیرند تا بتوانند در مورد خود ، انسان های دیگر و کل اجتماع به طور موثر ، شایسته و مطمئن عمل نمایند.» (سازمان بهداشت جهانی ، ترجمه نوری قاسم آبادی و محمد خانی ، 1379) .