طرح مالی شركت محصولات كاغذی لطیف

طرح مالی شركت محصولات كاغذی لطیف

طرح مالی شركت محصولات كاغذی لطیف

طرح مالی شركت محصولات كاغذی لطیف

دسته بندی حسابداری
فرمت فایل doc
حجم فایل 163 کیلو بایت
تعداد صفحات 70
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

پروژه مالی شركت محصولات كاغذی لطیف در 70 صفحه ورد قابل ویرایش

مقدمه :

كلیه داراییهای یك واحد تجاری – تولیدی دارای ارزش اقتصادی است و حصول اطمینان از به كارگیری آن طبق هدفهای تعیین شده ، نیازمند طرح ریزی می باشد . مثلاً مهندسین تولید برای استفاده موثر از تسهیلات تولید ، برای كلیه فعالیتهای تولیدی به دقت برنامه ریزی می كنند . یا مدیران سیستم ضوابط عملیاتی را به نحوی تنظیم می كنند كه حداكثر استفاده را از سیستم كامپیوتر به عمل آورند و از هر گونه استفاده نابجا از این سیستم جلوگیری نمایند . برخی از داراییها به علت ماهیت یا اهمیت آن مستلزم بذل توجه و اعمال دقت بیشتر مدیریت است . موجودیها ، دارایی دیگری است كه نیازمند توجه دقیق مدیریت واحدهای تجاری – تولیدی می باشد .

موجودیها دو ویژگی مهم دارد كه این ویژگیها ، بذل توجه خاص و همچنین طرح‌ریزی آن را الزامی می كند . ویژگی اول ، صرف مقدار متنابهی از منابع واحدهای تجاری – تولیدی در موجودیهاست . ویژگی دوم ، گردش موجودیهاست كه برخلاف داراییهای غیرجاری به طور مداوم مصرف و مجدداً جایگزین می گردد .

شركت محصولات كاغذی لطیف در تاریخ 7/3/1364 تأسیس و عملیات اجرایی خود را در اواخر سال 1370 در شهر صنعتی هشتگرد در زمینی به مساحت 65 هزار متر مربع و زیربنای حدود 30 هزار متر مربع و با ظرفیت 15000 تن كاغذ با گراماژ پایین آغاز نمود. و پس از گذشت حدود 5/2 سال در نیمه اول سال 1373 بهره برداری از آن آغاز گردید.

ماشین آلات در چهارچوب قرارداد همكاری فنی و اقتصادی ایران و اتریش با استفاده از ارز فاینانس از شركت فویت خریداری گردیده و اعتبار آن در تاریخ 5/1/1370 در بانك تجارت گشایش یافته است.

لطیف اولین كارخانه دارای واحد جوهر زدایی (Dinking) در صنایع كاغذ سازی ایران می باشد و قادر است روزنه 60 تن كاغذ باطله را جوهر زدائی نموده و به صورت خمیر اولیه تبدیل و از محل این خمیر انواع محصولات را تهیه نماید.

كارخانه كاغذسازی لطیف با بهره گیری از سیستم پیشرفته PLC، با دارا بودن دو مركزیت كنترل در سالن كاغذ و سالن جوهر زدایی با بیشترین راندمان نسبت به كنترل تجهیزات كارخانه اقدام نماید. ماشین كاغذ توان تولید انواع كاغذهای بهداشتی و صنعتی را از گراماژ 14 تا 45 گرم بر متر مربع دارا می باشد. تمام كنترل آن به وسیله سیستم PLC انجام گرفته و سیستم پرس آن از دو غلتك پرس جهت آبگیری و صافی كاغذ تشكیل شده و قسمت خشك كننده آن از یك غلتك به قطر 4000 میلی متر از طریق داخل بوسیه بخار گرم و از قسمت بیرون به وسیله هوای گرم كاغذ را خشك می كند. بعد از این مرحله سیستم اتوماتیك اندازه گیری قرار دارد كه وزن و رطوبت و ضخامت كاغذ را اندازه گیری نموده و تمام اطلاعات را به وسیله چاپگر موجود در اطاق كنترل می دهد.

انواع محصولات شركت به شرح زیر می باشد.

ردیف

نوع

ظرفیت در 24 ساعت (به تن)

1

دستمال كاغذی

60

2

حوله كاغذی

60

3

كاغذ بسته بندی میوه

45

4

نسخه دوم ماشین تحریر

50

مشخصات ماشین كاغذ:

1-نوع ماشین:ماشین كاغذ با گراماژ پایین

2-ماشین كاغذ از نوع دیوفوری

3-عرض ماشین 3000 میلی متر

4-عرض كاغذ بدون برش 2760 میلی متر

5-عرض كاغذ مفید 2700 میلی متر

6-سرعت طراحی شده برای ماشین 1400 متر در دقیقه

7-سرعت كار ماشین 1006 متر در دقیقه

8-قطر سیلندر MG4000 میلی متر

شركت محصلوات كاغذی لطیف از چندین انبار تشكیل شده است.

1-انبار مواد اولیه

2-انبار محصول

3-انبار مواد شیمیایی

4-انبار قطعات فنی

انبار مواد اولیه:كلیه مواد اولیه وخام در این محل جمع آوری شده پس از بررسی و تأیید در جایگاه های مخصوص بسته بندی شده و آماده برای برنامه ریزی تولید می‌باشند.

2-انبار محصول:كلیه محصولات تولید شده در هر روز در انبار محصول چیده و طبقه‌بندی می شوند تا با حواله فروش محصولات بر اساس نوع تولید و درخواست مشتری از انبار خارج شود.

3-انبار مواد شیمیایی:كلیه مواد شیمیایی موجود در شركت جهت رفع نیارهای

واحدها در انبار فوق جمع آوری و طبقه بندی شده و بر اساس نیاز واحدها و با ارائه برگ درخواست به واحد ها ارسال می شود .

4-انبار قطعات فنی:كلیه قطعات و ملزومات مربوطه به واحدهای تولیدی
خدماتی- اداری و قطعات به ماشین آلات در انبار قطعات موجود می باشد كه این اقلام مصرفی و یا سرمایه ای است. این اقلام بر طبق سیكلی از انبار خارج شده و مجدداً هم اجناس جایگزین وارد انبار می شود.

كلیه مراحل ورود و خروج و كنترل اقلام توسط پرسنل انجام شده و توسط واحد برنامه ریزی میزان موجودی كنترل و نسبت به جایگزین آن اقدامات لازم صورت گردد.

2- كارت كنترل كالا:در گذشته برای كنترل عملیات ورود و خروج كالاها در انبار و رسیدگی به حسابها و كترل موجودی انبار از دفاتر استفاده می كردند ولی در گذر زمان كنترل كالا جایگزین مناسبی برای دفاتر شده است. و امروزه كامپیوتر جایگزین كارت كنترل كالا گردیده است. كارت كنترل كالا به شكل مقوای چهارگوش و متحرك می باشد كارت كنترل كالا جهت ثبت كلیه نقل و انتقالات موجودیها در انبار به كار می‌رود و برای هر قلم كالای موجود در انبار یك كارت انبار صادر می شود كه حكم شناسنامه برای كالا را دارد این كارت توسط انباردار تنظیم می شود. كارتهای كنترل بر مبنای ضوابط طبقه بندی كالاها در انبار شماره گذاری و تنظیم می شوند. بدین ترتیب در هر زمان می توان به وسیله كارتهای كنترل كالا اطلاعات لازم را در مورد میزان ورود و خروج و موجودی كالا بدست آورد. این كار سبب تسهیل در امر كنترل و تحویل اجناس می شود. اطلاعات موجود در كارت كنترل كالا عبارتند از:شرح كالا- كد كالا- نشانی كالا- حداقل موجودی- حداكثر موجودی- واحد كالا- حد سفارش.

2-2- انواع كاردكس

اصولاً چندین نوع كاردكس وجود دارد. كه عبارتند از كاردكس جعبه ای یا برگردان كه

در این نوع كاردكس كارتها در جعبه ای فلزی یا چوبی نگهداری می شوند.

كاردكس سینی یا كشویی كه به صورت كشوهای خارجی در فایلهای قرار دارند.

كاردكس گردان یا كاردكس چرخان كه كارتها بر روی صفحاتی در طول یك میله عمودی نصب شده و قابل چرخش است به كاردكس گردان لایندكس نیز
می‌گویند.

3-2- كارت حساب انبار

این كارت همانند كارت انبار است ولی در واحد حسابداری صنعتی كه به همان صورت كه انباردار وضعیت ورود و خروج كالا را در كارت انبار ثبت می كند همان اعمال هم در حسابداری صنعتی بر روی كارت حساب انبار انجام می شود.

با این تفاوت كه در آن ستون قیمت (مبلغ نیز وجود دارد) ولی در حال حاضر اصولاً از سیستم پیشرفته كامپیوتر در ورود و خروج و حساب كالا در شركتهای تولیدی استفاده می شود.

4-2- دفتر راهنمایی اقلام انبار

دفتر راهنمای اقلام انبار دفتری است كه مورد استفاده انبار داران مأمورین خرید و

واحد حسابداری می باشد.

دفتر راهنمای انبار حاوی مطالب زیر است

1-نام و مشخصات كالا2-واحد مصرفی

3-شماره كالا

1-4- تعریف ماهیت نظام اطلاعاتی انبار

نظامهای اطلاعاتی در كارخانجات تولیدی بیشتر در زمینه های برنامه ریزی و كنترل تولید، برنامه ریزی و كنترل مواد، كنترل كیفیت، تعمیرات و نگهداری، انبار و انبارداری مطرح می باشند. به عبارت دیگر نظام اطلاعاتی انبار ایجاد روشهای منظم و منطقی در انبار برای انتقال اطلاعات، اعمال كنترلهای لازم، ورود و خروج كالا از انبار و حصول اطمینان از اجرای كارهای انبار به طور صحیح و طبق برنامه از پیش تعیین شده می‌باشد .

2-4- نتایج حاصله از استقرار نظام صحیح اطلاعاتی برای انبار

نتایج حاصله از استقرار نظام صحیح اطلاعاتی عبارتند از:

1-ایجاد رابطه بهتر در واحدهای مرتبط برای تبدیل اطلاعات

2- تسریع عملكرد واحدهای مختلف به كمك طرح فرمهای مناسب و مورد نیاز برای نگهداری حساب موجودیهای انبار

3- ایجاد نظارت بهتر و مؤثر تر و دقیقتر از نظر مقداری و ریالی

4-كمك به شناسایی بهتر كالاهای موجود در انبار

5-سفارش به موقع كالا به میزان مورد نیاز

6-افزایش اطلاعات مدیریت از میزان كالاهای موجود در انبار

7-نگهداری اطلاعات به روز درامده از وضع موجودیهای انبار و دادن اطلاعات دقیق و صحیح از آنها به بخشهای مختلف سازمان

8-تشكیل فایلهای اطلاعاتی لازم جهت بررسی موجودیها و تجزیه و تحلیل مقداری و ریالی آنها

9-كاهش مشكلات ناشی از عیب افراد شاغل در انبار

10-كاهش هزینه ها و كارهای زاید اداری از راه حذف فرمهای غیر ضروری در انبار

11-شناسایی كالاهای زائد و بلا استفاده در انبار

3-4- وظایف اطلاعاتی انباردار

1- صدور برگ درخواست خرید و بایگانی یك نسخه از آن

2- صدور برگ رسید انبار هنگام دریافت كالا و بایگانی یك نسخه آن

3-صدور برگ مرجوعی كالا به انبار هنگام دریافت كالای برگشتی از واحدهای مختلف و بایگانی یك نسخه از آن

4-صدور برگ برگشتی خرید هنگام عودت كالا

5-صدور برگ حواله انبار هنگام تحویل كالا به متقاضی

6-صدور سایر فرمهای لازم

7-تهیه كارت برای هر یك از اقلام انبار و ثبت نقل و انتقلات كالا بر روی آن

8-تهیه گزارش از صرف غیر عادی از یك كالا

4-4- جریان كلی گردش عملیات در سیستم نظام تداركات

منظور از گردش عملیات در سیستم تداركات عبارتست از مشخص كردن چگونگی اجرای كارها و وظایف محوله به واحدهای درگیر در سیستم تداركات، گردش عملیات و مراحل اساسی تهیه و تدارك كالا و عملكرد واحدهای مختلف در سیستم تداركات به ترتیب زیر است :

1- واحد متقاضی كه پس از تشخیص لزوم دریافت كالا برگ درخواست كالا را تكمیل می كند.

2- انباردار پس از بررسی و تأیید صحت امضای مجاز روی برگ درخواست كالا پس از مراجعه به كارت كالا از میزان موجودی كالا اطمینان حاصل می نماید .

3- در صورت موجود بودن كالا انباردار از طریق صدور برگ حواله انبار كالا را تحویل می دهد.

4- در صورت موجود نبودن كالا برگ درخواست خرید خدمت ارسال می شود.

5- واحد تداركات مبلغ لازم را برای خرید كالا برآورد می كند و به حسابداری بازرگانی می فرستد.

6- واحد حسابداری پس از تشخیص و تثبیت وضع اعتبار برگ درخواست ، خریدار را به كمیسیون مالی می فرستد.

7- در صورت موافقت با خرید واحد حسابداری بازرگانی برگ درخواست خرید را به واحد تداركات پس می فرستد.

8- در صورت عدم موافقت با خرید طی برگشت نسخه دوم برگ درخواست خرید به انبار و به اطلاع واحد درخواست كننده می رسد.

9-عملیات مقدماتی سفارش كالا توسط واحد تداركات اجرا و برگ سفارش خرید صادر می شود.

10- سپس توسط واحد خرید نسبت به خرید كالاها از داخل یا خارج كشور تصمیم گیری می شود.

11-واحد تداركات ضمن اجرای عملیات خرید انبار را با ارسال برگ استعلام بها آگاه می سازد.

12- برگ سفارش خرید و كالای خریداری شده توسط مأمور خرید به واحد انبار فرستاده می شود.

13-واحد انبار پس از تأیید برگ رسید انبار را جهت وصول كالا به انبار ارائه می دهد و در صورت عدم مطابقت برگ گزارش كالای غیر قابل قبول یا كالای برگشتی را به واحد تداركات ارسال می دارد.

14-انباردار مشخصات كالا را در كارت كالا ثبت می نماید و جهت خروج از برگ خروج كالا استفاده می نماید.