دانلود پاورپوینت در مورد عوامل مؤ ثر در تربيت 💯

دانلود دانلود پاورپوینت در مورد عوامل مؤ ثر در تربيت باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

دانلود پاورپوینت در مورد عوامل مؤ ثر در تربيت

دانلود-پاورپوینت-در-مورد-عوامل-مؤ-ثر-در-تربيتلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : پاورپوینت
نوع فایل :  powerpoint (..ppt) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد اسلاید : 89 اسلاید

 قسمتی از متن powerpoint (..ppt) : 
 

عوامل مؤ ثر در تربيت
عوامل مؤ ثر در تربيت ، عواملى اند كه در شكل گيرى شخصيت و حالت انسان و ساختار تربيتى او تاثيرات مستقيم و غيرمستقيم دارند .
آنچه انسان انجام مى دهد بر اساس شاكله تربيتى اش انجام مى دهد.
(( قل كل يعمل على شاكلته .))
بگو: هر كس بر حسب شاكله (ساختار) خود عمل مى كند.
مفهوم شاکله در اسلام
وراثت
((وراثت عبارت است از نيرويى طبيعى در موجود زنده كه به وسيله آن صفات از اصل به نسل منتق مى شود، خواه اين صفات مخصوص اين نسل باشد، خواه مشترك ميان تمام افراد اين نوع يا بخشى از آنها باشد.))
در سخنان معصومين (ع ) تاءكيدى بسيار بر اهميت آن شده است ، چنانكه از پيامبر اكرم (ص ) روايت شده است كه فرمود: (( انظر فى اى شى ء تضع ولدك فان العرق دساس . )) دقت كن كه نطفه خود را در كجا مستقر مى كنى زيرا خصوصيات اجداد به فرزندان منتقل مى شود. در بيان اين امر از امير مؤ منان (ع ) چنين وارد شده است : (( حسن الاخلاق برهان كرم الاعراق . ))
ن يكويى اخلاق دليل پاكى و فضيلت ريشه خانوادگى است . و نيز چنين وارد شده است : (( اذا كرم اصل الرجل كرم مغيبه و محضره . )) وقتى اصل و ريشه انسان خوب و شريف باشد، نهان و آشكارش ‍ خوب و شريف است .
وراثت با همه اهميت و نفوذى كه دارد تحت تاءثير عوامل ديگر قرار مى گيرد و آنچه زمينه اش وجود دارد رشد مى كند و دچار شدت و ضعف يا دگرگونى و تغيير مى شود. در اين باره از رسول خدا(ص ) روايت شده است كه فرمود:
((السعيد قد يشقى و الشقى قد يسعد.))
گاهى خوشبخت بدبخت مى شود و گاهى بدبخت به راه خوشبختى مى رود.
محيط
محيط تربيتى عبارت است از تمام عوامل عادى خارجى كه انسان را احاطه كرده و او را از آغاز رشدش يعنى از زمانى كه به صورت نطفه در رحم منعقد مى شود تا زمان مرگش تحت تاءثير قرار مى دهد. مهمترين عوامل محيطى :
محيط خانه و خانواده
چنانكه پيامبر اكرم (ص ) فرموده است :
((كل مولود يولد على الفطرة ، فابواه يهودانه ، و ينصرانه ، و يمجسانه ))
هر نوزادى بر فطرت الهى به دنيا مى آيد، پس پدر و مادر او را به دين يهود و نصرانى و زرتشتى گرايش مى دهند.
بدين ترتيب خانواده مهمترين محيط تربيتى به نحو اقتضا است و اساس شخصيت فرد از آنجا شكل مى گيرد.
محيط رفاقت و معاشرت
در كلام پيامبر اكرم (ص ) آمده است : (( المرء على دين خليله و قرينه ((
انسان بر دين و آيين دوست و همنشين خود است
)) مثل الجليس الصالح مثل العطار، ان لم يحذك من عطره علقك من ريحه ، و مثل الجليس السوء مثل الحداد، ان لم يحرقك نالك من شرره (( حكايت همنشين صالح مثل عطار است كه اگر از عطر خود تو را بهره مند نسازد، بوى خوش آن در تو آويزد، و حكايت همنشين بد مثل آهنگر است كه اگر شرار آتش آن تو را نسوزاند، بوى بد آن در تو آويزد. همنشينى و رفاقت با صالحان ، انسان را به كمال سوق مى دهد و همنشينى و رفاقت با تبهكاران ، انسان را به تباهى مى كشاند. دل تو را در كوى اهل دل كشد
امام صادق (ع ) از پدران گرامى اش روايت كرده است كه پيامبر اكرم (ص ) فرمود: (( اسعد الناس من خالط كرام الناس ((
سعادتمندترين مردم كسى است كه با مردمى بزرگوار معاشرت و آميزش داشته باشد.
محيط رفاقت و معاشرت
دوست بد و تبهكار ميل به فساد و تباهى را در آدمى تقويت مى كند و انسان را در مسير سقوط و شقاوت يارى مى دهد. خداى متعال به نتايج چنين رفاقت و معاشرتى اشاره مى كند و مى فرمايد: (( و يوم يعض الظالم على يديه يقول يا ليتنى اتخذت مع الرسول سبيلا، يا ويلتى ليتنى لم اتخذ فلانا خليلا، لقد اضلنى عن الذكر بعد اذ جاءنى و كان الشيطان للانسان خذولا ((
و روزى است كه ستمكار دستهاى خود را مى گزد (و) مى گويد: اى كاش با پيامبر راهى برمى گرفتم . اى واى ، كاش فلانى را دوست (خود) نگرفته بودم . او (بود كه ) مرا به گمراهى كشانيد پس از آنكه ياد حق قرآن به من رسيده بود. و شيطان همواره فروگذارنده انسان است . با توجه به همين تاءثيرگذارى و تاءثيرپذيرى است كه پيشوايان حق ، پيروان خود را با تاءكيد بسيار از رفاقتها و معاشرتهاى نادرست پرهيز داده اند
نامه اى كه امير مؤ منان على (ع ) به (( حارث همدانى (( نوشته ، او را چنين يادآورى كرده است : (( و احذر صحابة من يفيل رايه و ينكر عمله ، فان الصاحب معتبر بصاحبه … و اياك و مصاحبة الفساق فان الشر بالشر ملحق ((
از همنشينى با كسى كه ر ا يش سست و كردارش ناپسند بود بپرهيز، كه هر كس را از آن كه دوست اوست شناسند… و از همنشينى با فاسقان بپرهيز كه شر به شر پيوندد.

 

دانلود فایل