دانلود نقوش سنتی ایرانی 36 ص

دانلود نقوش سنتی ایرانی 36 ص

دانلود نقوش سنتی ایرانی 36 ص

دانلود نقوش سنتی ایرانی 36 ص

دسته بندی فنی و مهندسی
فرمت فایل zip
حجم فایل 30 کیلو بایت
تعداد صفحات 44
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

فرمت فایل : ورد

قسمتی از محتوی فایل

تعداد صفحات : 44 صفحه

گفته می شود .
مثلاً زمینه فرش اردبیل (شیخ صفی) كه محل بافت و طراحی آن مورد تردید است ، سرمه ای است .
بنابراین با این كه نام یك استاد كاشانی بر روی آن است ، در طراحی آن برخی از مبانی طراحی آذربایجان به كار گرفته شده است.
در برخی از فرشهای ایرانی ، مثل بختیاری ، گاه طراحی بر زمینة سرمه ای طوری است كه شب پر ستاره ای را یاد آوری می كند.
ظاهراً زمینة سرمه ای سنت شمال و مغرب ایران بوده است و كم كم به قسمتهای دیگر ایران هم برده شده است .
نقشها و تزیین های خاص روی سفالها و پیكره های باستان در زندگی روزانه ی افراد مبتكر ، دقایق و مواقعی هست كه به ایجاد طرح و شكل دست می برند و با نوك قلم، شكلهای آشنا و مكرر به وجود می آورند و از این راه به شكلهای تازه راه می یابند .
زیرا از راه تكرارها و خطوط هرز كشیدن یا خطوط موازی و متقاطع به وجود آوردن ، میان آنها را نقطه گذاری كردن ، نقطه ها را پهلوی هم یا دور از هم قرار دادن ، شكلهای تازه به وجود می آید.
بشر اولیه از آنگاه كه چشم به طبیعت دوخت و به اطراف خود نظر انداخت چیزهای زیادی برای طرح كردن اندوخت .
خاطرات زیادی داشت كه آنها را می بایست باز نویسی یا شكل سازی كند و بمانند زینت گری از هر خط راست یا كج الهام بگیرد و آنها را برای خوش آیندی چشم در جایی مناسب كار بگذارد و به نحوی مطبوع ، تركیب بندی كند.
شاید مناسب ترین وسیله زینت گری پس از آرایش هیكل و سر و صورت ، كوزه های گلی و سفالی باشند ( در واقع همان وسیله ای كه نوك چوبها یا سنگهای تیز می توانسته رویه نرم آنها را آسانتر بكاوند و احیاناً می شده است خطوط اشتباهی و بد راه و نامناسب را به اصلاح آورند.
) خطوط راست و كج یا موازی و متقاطع كشیدن ، هاشور زنی و نقطه گذار ی كردن شاید ابتدایی ترین شكل زینت گری بوده باشد.
زیرا هم ساده ترین شكلها را داشته و هم مناسبترین نمونه مكرر سازی و به دست آوردن مهارت در این راه بوده است.
چه بسا سفالها ، كه بدست آمده و برروی آنها ابتدایی ترین نقوش بشر ماقبل تاریخ این فلات ، خودنمایی می كند و به خوبی می توان دریافت كه كدام شكل ، ماهرانه یا ناشیانه انجام شده ، یا كدام طرح از روی شتاب یا حوصله به وجود آمده است .
شاید نوع طراحی شكل (2) كه به خاطر دشواری مستقیم كشیدن خطوط و همچنین شكل (3) كه طراحی آن از حیث دشواری دست كمی از نقش دوم ندارد حاكی جرأتی باشد كه كوزه گر طراح به اتكاء تمرین فراوان در انواع طرح ، از ارائه چنین تركیبی باك نداشته است و با پركردن خانه ها یا راههای پهن كه نقش چشمگیر به وجود می آورده عیب طرحها پوشیده می مانده است.
طرح (4) كه شانه ای شكل است و طرحهای (5و6) كه اكثراً به هم شباهت دارند و شكلهای (7و8و9 ) كه از هر حیث یاد آور یكدیگرند و شكل (10) كه با خطوط متقاطع نازك و خطوط افقی پهن زینت شده است آنچنان حساب شده و منظم اند كه مانند شكلهای (11و12) و یا شكلهای (13و 14) دارای ریتم نرم و ظریف می باشند و در عین یك نواختی شكل ، چون زمزمة ساییده دوران ها و مردمی است كه آوای گمشده آنان گویی چون خود طرحها از میان فضای هزارها سال به گوش ما می رسد .
« متأسفانه تصویری از شكلهای 7 به بعد در دست نبود و تنها صرف