دانلود مقاله کم خونی 30 ص 💯

دانلود دانلود مقاله کم خونی 30 ص باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

دانلود مقاله کم خونی 30 ص

دانلود-مقاله-کم-خونی-30-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 31 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

1
‏کم خونی
‏کم خونی یا آنمی (Anemia) ‏به معنی کمبود تعداد ‏گویچه‌های ‏قرمز خون ‏است. کم خونی دارای انواع مختلف است که می‌تواند به علت عدم سنتز ‏هموگلوبین ‏، کمبود ‏آهن ‏در ساختار هموگلوبین ، ‏دفع بسیار سریع یا تولید بسیار آهسته گلبولهای قرمز باشد.
‏اطلاعات اولیه
‏تقریبا تمامی اکسیژنی که در ‏خون ‏حمل می‌گردد، به هموگلوبین موجود در گلبولهای قرمز خون متصل می‌باشد. گلبولهای قرمز ‏طبیعی انسان ، دیسکهای مقعرالطرفین کوچک با قطر 9 – 6 میکرومتر می‌باشند. این ‏سلولها از سلولهای بنیادی پیش ساز به نام هموسیتوبلاستها در ‏مغز ‏استخوان ‏ساخته می‌شوند. در طی فرایند بالغ شدن گلبولها ، سلولهای بنیادی تولید ‏سلولهای دختری می‌نمایند که مقادیر زیادی هموگلوبین ساخته و سپس اندامکهای داخل ‏سلولی مانند ‏هسته ‏، ‏میتوکندری ‏و … را از دست می‌دهند. فعالیت اصلی گلبول قرمز ، حمل هموگلوبین است که با غلظت ‏بالا به صورت محلول در ‏سیتوزول ‏وجود دارد.‏اهمیت زیاد توالی ‏اسید ‏آمینه‌ای ‏در تعیین ساختمانهای دوم ، سوم و چهارم پروتئینهای کروی و بنابراین ‏اعمال بیولوژیک آنها به خوبی در بسیاری از بیماریهای خونی مانند کم خونی داسی شکل ‏در انسان قابل شرح می‌باشد. از لحاظ ژنتیکی ، بیش از 300 نوع هموگلوبین شناخته شده ‏در جمعیتهای انسانی وجود دارد. بیشتر این انواع ناشی از تفاوتهایی در یک ریشه اسید ‏آمینه می‌باشند. در اغلب موارد این اثرات بر روی ساختمان و عملکرد جزئی بوده، ولی
2
‏گاهی می‌تواند وخیم بوده و به ‏بیماریهای خونی ‏و کم خونی منجر شود.
‏تاریخچه
‏اولین قدم در درک ژنتیک امراض هموگلوبین در سال 1949 بوسیله “‏نیل” (Neel) ‏برداشته شد. او نشان داد مبتلایان به اختلالات خونی که به مرض ‏سلولهای داسی شکل معروف است نسبت به یک ‏ژن ‏که همین اختلال با شدت کمتر را ‏در هر دو والد ‏هتروزیگوس ‏بوجود می‌آورد، به صورت ‏هموزیگوس ‏هستند. چند سال بعد (Pauling) ‏و ‏همکارانش مرض سلولهای داسی شکل را به عنوان نخستین بیماری مولکولی که در آن ‏هموگلوبین غیر طبیعی باعث نقص می‌شد، تشخیص دادند. سپس اینگرام (Ingram) ‏متوجه شد ‏نقص هموگلوبین در مرض سلول داسی شکل در اثر جایگزینی فقط یکی از 287 ‏اسید ‏آمینه ‏مولکول هموگلوبین است.
‏ساختمان و عمل هموگلوبین
‏هموگلوبین ناقل تنفسی در گلبولهای قرمز ‏مهره‌داران و در برخی از بی‌مهره‌گان و در گره‌های ریشه خانواده ‏نخود ‏یافت می‌شود. ‏مولکول دارای 4 قسمت است. هر واحد دارای 2 قسمت است: یک زنجیره پلی‌پپتید به نام ‏گلوبین ‏و یک گروه پروستتیک (غیر پروتئینی) به نام “‏هم” (Heme) ‏که یک ‏رنگدانه حاوی آهن است که با ‏اکسیژن ‏ترکیب شده و به مولکول قدرت انتقال اکسیژن می‌دهد. در تمام هموگلوبین‌ها قسمت “هم” ‏یکسان است و تغییرات ژنتیکی فقط محدود به قسمت گلوبین می‌گردد.
‏در ‏هموگلوبین ‏افراد بالغ قسمت ‏پروتئینی ‏مولکول از دو نوع زنجیره پلی‌پپتیدی ساخته شده: زنجیره آلفا دارای 141 اسید آمینه ‏که ژن آن روی

 

دانلود فایل