دانلود مقاله در مورد مروري بر وضعيت بيوتكنولوژي در جهان 25 ص 💯

دانلود دانلود مقاله در مورد مروري بر وضعيت بيوتكنولوژي در جهان 25 ص باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

دانلود مقاله در مورد مروري بر وضعيت بيوتكنولوژي در جهان 25 ص

دانلود-مقاله-در-مورد-مروري-بر-وضعيت-بيوتكنولوژي-در-جهان-25-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 21 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏1
‏ ‏ ?‏تهيه گزارش از روند سرمايه گزاري به يكي از كشورهاي اسيايي و ناتايج ان‏
‏مروري بر وضعيت بيوتكنولوژي در جهان
‏ترويج توانمندي‌هاي فناوري زيستي و ايجاد بسترهاي فرهنگي ‏لازم در جامعه، در كنار برنامه‌ريزي هدفمند و سرمايه‌گذاري كافي، از جمله برنامه‌ها ‏و اقداماتي است كه بايد براي توسعة اين علم و فناوري در كشور صورت گيرد. در مقالة ‏زير سعي شده است وضعيت اين فناوري‌ نوين از نظر شاخص‌هايي چون سرمايه‌گذاري، بازده ‏اقتصادي، فرآورده‌هاي تجاري و اشتغال‌زايي، در سطح جهاني مورد بررسي قرار گيرد:
‏مقدمه
‏تعريف فناوري زيستي
‏پيشينه بيوتكنولوژي
‏ساختار اقتصادي و ‏سرمايه‌گذاري
‏بازار فرآورده‌هاي بيوتكنولوژي
‏3
‏ ‏ ?‏تهيه گزارش از روند سرمايه گزاري به يكي از كشورهاي اسيايي و ناتايج ان‏
‏مقدمه:
‏رشد سريع جمعيت و محدوديت منابع، نسل بشر را ‏با خطر گرسنگي و كمبود امكانات بهداشتي مواجه نموده است. بر اساس گزارشات سازمان ‏ملل، 800 ميليون نفر از جمعيت جهان (14 درصد) دچار فقر غذايي هستند كه تا سال 2020 ‏به يك ميليارد نفر خواهند رسيد. اما تحولات گسترده علمي و تكنولوژيك جهان در قرن ‏بيستم، به خصوص در حوزه فناوري زيستي (بيوتكنولوژي)، امروزه اميدهاي فراواني را در ‏دل دولتمردان كشورهاي جهان ايجاد كرده است. بيوتكنولوژي و فناوري ژن با ارايه ‏مسيرهاي راهبردي، اين اميد را به‌وجود آورده‌اند كه مي‌توان جهان را از كابوس فقر و ‏گرسنگي رها ساخت و امنيت غذايي و بهداشتي را براي جهانيان به ارمغان آورد.
‏بر اساس پيش‏بيني‏هاي بسياري از متخصصين و صاحب‌نظران از جمله انجمن ‏بين‏المللي علم و توسعه، جمعيت جهان در سال 2050 به 11 ميليارد نفر خواهد رسيد و ‏ميزان توليدات غذايي بايد در آن زمان به سه برابر مقدار كنوني افزايش يابد كه بدون ‏فناوري زيستي ميسر نخواهد بود (رجوع شود به: ضرورت بكارگيري فناوري‌هاي نوين در ‏تأمين غذايي). دستاوردها و تحولات بزرگي كه طي نيمه دوم قرن بيستم (از اواسط دهه 1970 ‏ميلادي) در حوزه علوم زيستي بوقوع پيوست، نويدبخش توانمندي‌هاي جديدي در اين ‏عرصه بود. فناوري زيستي و از جمله مهندسي ژنتيك يا فنون دي‌ان‌آي نوتركيب، مي‌تواند ‏در جهت بهره‏وري بيشتر از منابع زيستي، حفظ محيط‏زيست و در نتيجه توسعه پايدار مؤثر ‏واقع شود.
‏بسياري از صاحب‌نظران معتقدند سده بيست و يكم، قرن حاكميت و شكوفايي ‏فناوري زيستي است. به مدد اين فناوري نوين، پتانسيل قابل توجهي در علوم زيست‏شناسي ‏پايه، صنايع كشاورزي، فرآوري غذايي، دارو و صنايع شيميايي پديد آمده است. ‏بيوتكنولوژي يك علم نوين و صنعت استراتژيك، كليدي و سريع‌الحصول مي‌باشد كه ‏مي‌تواند به صورت گسترده در جهت نيل به هدف توسعه پايدار ملي و بين‌‌المللي استفاده ‏شود.
‏بسياري از كشورهاي صنعتي و در حال توسعه جهان و از جمله آمريكا، ژاپن، ‏كانادا، آلمان، انگليس، فرانسه، ژاپن، كره‌جنوبي، هند، چين، تايوان و كوبا از اوايل ‏دهه 1980 ميلادي، اين فناوري را به‌عنوان اولويت ملي و يكي از چند مورد فعاليت‏هاي
‏3
‏ ‏ ?‏تهيه گزارش از روند سرمايه گزاري به يكي از كشورهاي اسيايي و ناتايج ان‏
‏استراتژيك شناخته‏اند و براي حمايت و گسترش آن، برنامه ملي تدوين نموده‏اند و ‏بيوتكنولوژي را محور توسعه نوين قلمداد كرده‌اند. اين كشورها با درك صحيح از ‏توانمندي‌هاي فناوري زيستي توانسته‌اند سياست‌هاي اصولي و برنامه‌ريزي مناسب براي ‏سرمايه‌گذاري جدي در جهت تحقيق و توسعه هدفمند اين فناوري انجام دهند. اكنون بسياري ‏از اين كشورها از توانمندي‌ها و ارزش افزوده بسيار بالاي اين فناوري در اقتصاد خود ‏بهره‌برداري مي‌نمايند. آمريكا، ژاپن و كانادا از بزرگترين سرمايه‌گذاران در ‏تحقيق‌وتوسعه صنعتي بيوتكنولوژي به شمار مي‌آيند و ژاپن از رقباي اصلي آمريكا در ‏اين زمينه محسوب مي‌شود. حتي كشورهاي جنوب صحراي آفريقا كه از محروم‌ترين كشورهاي ‏جهان هستند، طرح‏ها و برنامه‏هايي را براي استفاده از اين فناوري آغاز كرده‏اند.
‏به هر حال بيوتكنولوژي به دلايل متعدد از جمله ارزش افزودة زياد، فراگيرشدن ‏سريع، ايجاد موقعيت‏هاي برجسته اقتصادي و علمي، دانش‌محور بودن و كم بودن شكاف ‏تكنولوژيك بين كشورهاي پيشرفته و درحال‌توسعه، به عنوان يك فناوري مطلوب و ابزاري ‏كارآمد، پويا و تعيين‌كننده در جهت توليد و توسعه ملي و كاهش وابستگي اين كشورها به ‏شدت مورد توجه اقتصادهاي در حال توسعه قرار گرفته است. از سوي ديگر، در دنياي امروز ‏مجهز شدن و پيشرو بودن در فناوري‏هاي نوين و دستيابي به جديدترين يافته‏هاي علمي‌ـ ‏پژوهشي، يكي از عوامل بسيار مؤثر در معرفي و كسب اعتبار جهاني براي هر كشور ‏مي‏باشد. بنابراين كشورهاي در حال توسعه بايد خود را به اين فناوري مجهز كرده و از ‏نتايج اقتصادي ـ اجتماعي آن بهره گيرند. همگام با تحولات نوين بيوتكنولوژي، بسياري ‏از كشورهاي غني و فقير دنيا، سياست‌ها و برنامه‌هاي ويژه‌اي را براي توسعه ‏فعاليت‌هاي خود در زمينه بيوتكنولوژي اتخاذ كرده‌اند. برخي از اين كشورها براي ‏تسريع در توسعه اين فناوري، ساختارهاي ويژه‌اي را بنا نهاده‌اند و به نتايج ‏قابل‌توجهي نيز دست يافته‌اند. اين فناوري هنوز تا حدودي در مراحل اولية رشد خود ‏قرار دارد و بسياري از سرمايه‌گذاران اين صنعت، به مرحلة بازگشت سرمايه‌گذاري‌هاي ‏تحقيقاتي خود نرسيده‌اند. بنابراين متأخراني مانند كشورهاي جهان سوم، هنوز هم ‏مي‌توانند سوار بر قطار بيوتكنولوژي شده و توانايي‌هاي بالقوة خود را به مرحلة ظهور ‏برسانند. ترويج توانمندي‌هاي بيوتكنولوژي در جامعه و ايجاد بسترهاي فرهنگي لازم ‏براي توسعة آن در كنار توجه خاص به برنامه‌ريزي هدفمند و سرمايه‌گذاري كافي، از
‏5
‏ ‏ ?‏تهيه گزارش از روند سرمايه گزاري به يكي از كشورهاي اسيايي و ناتايج ان‏
‏جمله برنامه‌ها و اقداماتي است كه كشورهاي در حال توسعه جهان و به خصوص كشورهايي ‏نظير ايران كه تا حدودي از قافله اين علم عقب مانده‌اند بايد به آن توجه ويژه داشته ‏باشند.
‏تعريف فناوري زيستي (بيوتكنولوژي (
‏تعاريف مختلفي ‏براي بيوتكنولوژي ارائه شده است كه مي‌توان به چند مورد زير اشاره نمود:
– ‏كاربرد اصول علمي و مهندسي در عمل‌آوري مواد به وسيله سازواره‌هاي (ارگانيسم‌هاي ‏بيولوژيكي) زيستي در راستاي تهيه كالاها و خدمات.
– ‏تلفيق ژنتيك مولكولي،‌ ‏بيوشيمي، ميكروبيولوژي و فناوري جهت استفاده از ريز‌سازواره‌ها (ميكروارگانيسم‌ها)‏، ‏سلول‌ها، بافت‌ها و يا قسمتي از سلول يا موجود زنده به‌منظور توليد كالاها و ارايه ‏خدمات.
– ‏استفاده از موجودات زنده، سلول‌ها، بافت‌ها و قسمت‌هايي از سلول (‏اندامك‌ها) و همچنين مولكول‌ها كه در تغييرات زيست‌شناختي (بيولوژيكي)، شيميايي و ‏فيزيكي تأثير مي‌گذارند.
– ‏استفاده از فرآيندهاي سلولي و مولكولي براي حل ‏مشكلات يا ايجاد فرآورده‌ها در خدمت رفاه بشري.
‏تعريف جامع بيوتكنولوژي ‏توسط دولت آمريكا چنين عنوان شده است: بيوتكنولوژي (با مفهوم قديم و جديد) در ‏برگيرنده هر گونه فن و روشي است كه از موجودات زنده و يا بخش‌هايي از آن‌ها استفاده ‏كند تا فرآورده‌‌هايي را توليد، اصلاح و يا تغيير دهد و به بهينه‌سازي گياهان و ‏جانوران بپردازد و يا ريزسازواره‌‌هايي را براي كاربردهاي ويژه توليد كند.
‏بيوتكنولوژي در مفهوم جديد به كاربرد صنعتي دي-ان-اي نوتركيب، هم‌جوشي ‏سلولي و فنون فراورش نوين زيستي گفته مي‌‌شود. به عبارتي استفاده صنعتي از دي-ان-اي

 

دانلود فایل