دانلود مقاله در مورد مدل كلاسيك تورم در ايران ، روش همگرايي 53 ص 💯

دانلود دانلود مقاله در مورد مدل كلاسيك تورم در ايران ، روش همگرايي 53 ص باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

دانلود مقاله در مورد مدل كلاسيك تورم در ايران ، روش همگرايي 53 ص

دانلود-مقاله-در-مورد-مدل-كلاسيك-تورم-در-ايران--روش-همگرايي-53-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 55 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

0
53
‏مدل كلاسيك تورم در ايران ‏ ، روش همگرايي
54
1
‏چكيده
‏تورم، همواره از شاخص‏‌‏هاي مهم اقتصادي قلمداد گرديده و نظرات مختلفي درباره آثار آن بر اقتصاد يك كشور وجود دارد. در هر حال، همگان بر اين امر توافق دارند كه تورم شديد آثار جبران‏‌‏ناپذيري بر اقتصاد داشته و بايد كنترل گردد. در اين زمينه اقتصاددانان مكتب كلاسيك معتقدند كه تورم يك پديده پولي بوده و رشد نقدينگي عامل اصلي بروز آن مي‏‌‏باشد، بطوري كه، در بلندمدت، پول خنثي است.
‏در ميان اقتصاددانان كلاسيك، پولگرايان مكتب انتظارات عقلايي، كه به پولگرايان مكتب شماره‏ (II)‏ معروف هستند، معتقدند كه عقلايي بودن انتظارات باعث مي‏‌‏گردد كه پول در بلندمدت خنثي بوده و حتي در كوتاه‏‌‏مدت نيز آن قسمت از پول كه رشد آن قابل پيش‏‌‏بيني باشد، خنثي خواهد بود. هدف اصلي اين مقاله، آزمون نظريه پولگرايان مكتب (II)‏ است كه از روش حداكثر راستنمايي يوهنسن و جسيليوس استفاده گرديده كه، اين روش آزموني براي عقلايي بودن انتظارات است. نتايج آزمون يوهنسن نشان مي‏‌‏دهد كه رشد پول و تورم همگرا مي‏‌‏باشد.
‏همچنين، براي تلفيق روابط كوتاه‏‌‏مدت و بلندمدت از مدل تصحيح خطا استفاده گرديده و نتيجه مبين اين است كه 18 درصد عدم تعادل مابين تورم واقعي وتورم تعادلي، در هر دوره حذف و يا تعديل مي
2
53
‏‌‏گردد. و ديگر اين كه معني‏‌‏دار بودن جزء تصحيح خطا دليلي بر رابطه بين رشد پول و تورم مي‏‌‏باشد. نتايج فوق براي حالتي كه از شاخص (CPI)‏ براي محاسبه تورم استفاده مي‏‌‏گردد، تفاوت چنداني نداشت. در هر حال براي آزمون خنثايي پول از محدوديت‏‌‏هاي كاملاً مشخص و بيش از حد مشخص استفاده گرديده و معلوم شد كه پول در دراز مدت خنثي مي‏‌‏باشد.
‏در نهايت پيشنهاد شده است كه سياستگذاران اقتصادي، هنگام اتخاذ سياست‏‌‏هاي خويش، بايستي نقش عقلايي بودن انتظارات را در نظر گرفته و از طرف ديگر، بانك مركزي نيز در هنگام اتخاذ سياست‏‌‏هاي پولي استقلال داشته و جبران كسري مالي دولت از طريق كانال‏‌‏هاي ديگري غير از افزايش نقدينگي صورت گيرد.
4
3
‏مقدمه
‏از مشكلات اقتصادي بسيار مهم در ايران، طي چند دهه اخير، مي‏‌‏توان به پديده تورم همراه با بيكاري و يا به عبارت ديگر، ركود تورمي. Stagflation
‏ اشاره كرد كه باعث گرديده رابطه جانشيني بين تورم و بيكاري به راحتي ميسر نباشد. در چنين شرايطي اجراي سياست‏‌‏هاي پولي و مالي براي تحقق اهداف سياستگذار، با مشكل مواجه شده و نياز به سياستهاي زيربنايي و متفاوت از سياست‏‌‏هاي معمول دارد.
‏شواهد نشانگر اين است كه سياستگذاران نه تنها به هدف خود كه همانا تثبيت قيمت‏‌‏ها، كاهش عدم اطمينان اقتصادي و از ميان بردن بيكاري است دست نيافته، بلكه با اعمال سياست‏‌‏هاي نادرست خود موجب شدت يافتن نابساماني‏‌‏ها گرديده‏‌‏اند. در نهايت، تورم موجود، به توم مزمن تبديل شده و آن هم از طريق شكل‏‌‏گيري انتظارات تورمي به شتابان بودن تورم كمك كرده است.
‏در اين ميان حجم پول، به عنوان يك متغير عمده اقتصادي كلان و نيز يكي از ابزارهاي اصلي سياست‏‌‏هاي دولت مي‏‌‏باشد كه جهت مهار تورم به كار گرفته مي‏‌‏شود. اين مطلب، تقريباً، يكي از اصول پذيرفته شده تمام مكاتب اقتصادي است ولي در مورد تاثير حجم پول بر روي توليد و قيمت‏‌‏ها، اختلاف ريشه‏‌‏دار و متعددي بين مكاتب مختلف اقتصادي وجود دارد. به اعتقاد پولگرايان در چنين شرايطي، افزايش عرضه پول در درازمدت منجر به تورم شده و تأثيري بر رشد محصول نخواهد داشت.

 

دانلود فایل