دانلود مقاله در مورد محاسبه ضخامت لايه ها در راه 23 ص 💯

دانلود دانلود مقاله در مورد محاسبه ضخامت لايه ها در راه 23 ص باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

دانلود مقاله در مورد محاسبه ضخامت لايه ها در راه 23 ص

دانلود-مقاله-در-مورد-محاسبه-ضخامت-لايه-ها-در-راه-23-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 23 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏محاسبه ضخامت لايه ها ‏در راه‏ ‏نام دانشجو: حامد ياسمي مقدم
‏مدرس : ‏دكتر فندرسكي ‏صفحه :‏
‏فصل اول :
‏تعاريف :‏
‏- ضخامت لايه ها : هدف از طرح روسازي راه ، هدف از طرح سازه ي روسازي راه كه يك سيستم چند لايه اي است كه براي تو ضيح و انتقال بار متمركز ترافيك به بستر روسازي طرح مي شود .طراحي شامل تعيين ضخامت كل سازه و هر يك از لايه هاي تشكيل هنده ي آن و كيفيت مصالح مصرفي در آن ساختار است . جنس و ضخامت اين ساختار به گونه اي طرح مي شود تا بتواند تنش هاي فشاري با هم را به ميزان قابل تحمل براي خاك بستر روسازي وهريك از لايه هاي آن كاهش دهد .
‏- عوامل مؤثر در طرح روسازي :
‏عوامل مؤثر در طرح روسازي راه هاي جديد ( احداثي ) و يا بازسازي موجود به شرح زيرمي باشد :
‏الف‌ : عمر روسازي خود شامل عمر طراحي و عمر بهره برداري است . 1) عمر طراحي : دوره يا طرح روسازي مدت زماني است كه روسازي براي آن طرح مي شود . طرح و اجراي مرحله ي روسازي اغلب از نظر اقتصادي مرقوم به صرفه است . مطلوب ترآن است كه عمر طراحي به گونه اي انتخاب شود كه حداقل شامل يك روكش باشد درچنين محيط هايي با در نظرگرفتن هزينه هاي نگه داري دوران بهره برداري و هزينه هاي روكش بعدي يكي از دو روش مرحله اي يا يك جا انتخاب مي گردد.
‏2) جدول عمر طراحي براي راه ها به شرح جدول زير در نظر گرفته مي شود .
‏ نوع راه عمر طراحي
‏ 1- راههاي بين شهري با ترافيك زياد 20 –‏ 25 سال
‏ 2- راه هاي روسازي شده بارترافيك كم 20 –‏ 15 سال
‏ 3‏- را هاي بتني 10 –‏20 سال‏
‏محاسبه ضخامت لايه ها ‏در راه‏ ‏نام دانشجو: حامد ياسمي مقدم
‏مدرس : ‏دكتر فندرسكي ‏ ‏صفحه :‏
‏3) عمر بهره برداري : عمر يا دوره ي بهره برداري زماني است كه روسازي اوليه بدون نيا به روكش با كيفيت قابل قبول دوام آورد . زمان بين دو روكش را نيز عمر بهره برداري مي گويند . در واقع اين دوره شامل مدت زماني است كه روسازي از سطح خدمت دهي اوليه ( ‏ ) به سطح خدمت دهي نهايي ( ‏ ) برسد عمر طراحي بر اساس تجربيات طراحي و سياست هاي طراحي يا كارفرما تعيين مي شود و تابع نحوه سيستم نگه داري راه است .
‏ضخامت لايه ها :
‏ب : ترافيك :
‏براي طراحي يك راه ، انواع ، تعداد ، وزن و محورهاي وسايل نقليه اي كه در دوره ي طرح از راه عبور مي كند برابري مي گردد . طراحي بر اساس برآورد تعداد كل محور ساده ي 2/8 تني هم ارز در خط طرح و براي عمر طراحي انجام مي شود چگونگي تبديل ترافيك مخلوط به محور ساده ي 2/8 تني هم ارز و در نهايت محاسبه ي تعداد كل محور ساده به شرح زيرمي باشد .
‏محور استاندارد يا محور مبناي طرح عبارت است از يك محور منفرد به وزن 2/8 تني براي محاسبه ي روسازي راه اثر هر يك از محورهاي وسايل نقليه از نظر وزن نوع و تعداد و تركيب آنها با ضرايب هم ارز به تعداد و اثر محور مبناي طرح تبديل مي شود .
‏ضرايب بار هم ارز عبارتند از تعداد عبور محور مبناي طرح كه خرابي مساوي يك بار عبور محور مورد نظر را بر روسازي به وجود مي آورد .
‏ مركب زوج مركب ساده اي منفرد ساده زوج ساده منفرد
‏محاسبه ضخامت لايه ها ‏در راه‏ ‏نام دانشجو: حامد ياسمي مقدم
‏مدرس : ‏دكتر فندرسكي ‏صفحه :‏
‏براي تبديل محور مورد نظر به محور مبناي طرح از معادله زير استفاده مي شود .
EAL‏ = تعداد عبور محور مبناي طرح معادل با تكرار محور مورد نظر .
N‏ ‏: تعداد عبورمحور مورد نظر ( ساده يا مركب و به تفكيك وزن آنها )
F‏ : ضريب بار هم ارز كه براي محور مورد نظر تعريف شده .
‏ج- ضريب اطمينان :
‏جهت اطمينان از دوام روسازي در طول عمر طرح و جبران تغييرات احتمالي و تعداد ترافيك پيش بيني شده و عملكرد روسازي ، ضريب اطمينان را در محاسبات منظورمي كنند و جدول زير ضريب اطمنان براي راه هاي مختلف به شرح زير مي باشد .
‏ نوع راه ضريب اطمينان
‏ آزاد راه 95-80 درصد
‏ را هاي اصلي 95-75 درصد
‏ راه هاي فرعي درجه يك 90 –‏ 70 درصد
‏ راه هاي فرعي درجه دو ‏ 80 –‏ 50 درصد
‏- ‏انواع روسازي و مقاطع آنها :‏
‏به ور كلي روسازي ها از نظر نوع مصالح مصرفي در رويه راه و چگونگي توضيح تنش وارده برآنها به سه دسته روسازي هاي سخت ، قابل انعطاف و نيمه سخت تقسيم مي شوند . ( روسازي ها در اصل دو تا هستند 1- انعطاف پذير مثل آسفالت 2- غير انعطاف پذير مانند سيمان )

‏محاسبه ضخامت لايه ها ‏در راه‏ ‏نام دانشجو: حامد ياسمي مقدم
‏مدرس : ‏دكتر فندرسكي ‏ ‏صفحه :‏
‏ نيرو در غير انعطاف پذير به صورت نيرو درانعطاف پذير نقطه اي است
‏ گسترده مي باشد ولي در پايين زياد مي شود
‏ انواع روسازي و مقاطع ان در جزوه روسازي ‏1
‏ عرض اجزاي روسازي در جزوه روسازي ‏1‏
‏هيچ يك از اجزاي راه به اندازه عرض روسازي راه يا عرض سواره رو در ايمني، راحتي و سرعت رانندگي تا حدّ سرعت طرح تأثير ندارد . با در نظر گرفتن شرايط يمني و بازدهي مطلوب و راحتي حركت وسايل نقليه عرض روسازي هر خط عبور طبق معيار هندسي راه ها از 3 متر تا 65/3 در نظر گرفته مي شده است . بدين ترتيب در راه هاي اصلي بار و خط عبور عرض نهايي خط عبور 3/7 متر يعني د رهر خط عبور 65/3 متر تعيين شده است. عرض راه هاي اصلي دو خط در ايران طبق ابلاغيه ي فني وزارت راه 3/7 متر تعيين شده كه از دو طرف به دو شانه ي خاكي كه هر كدام داراي عرض 85/1 متر مي باشد منتهي مي شود كه عرض راه جمعاً به 11 متر مي رسد .
‏عرض مندرج درجدول زير عرض نهايي را در رويه راه در سطح راه نشان مي دهد . بديهي است كه عرض ديگر لايه هاي آسفالتي كه در زير لايه ي آسفالتي يا بتني قرار مي گيرد بايد بيشتر از عرض نهايي سواره رو باشد‏ .


‏محاسبه ضخامت لايه ها ‏در راه‏ ‏نام دانشجو: حامد ياسمي مقدم
‏مدرس : ‏دكتر فندرسكي ‏صفحه :‏
‏ سرعت طرح ( h ‏ / km‏ ‏) 40‏ 60 ‏ 80 ‏ 700‏ 720 ‏
‏انواع راه تعداد محور عبور عرض روسازي يا عرض سواره ( متر )
‏راه هاي اصلي 4 ‏ خط ( 2 ‏خط ) ‏- 7.30‏ × 2‏ 7.30 ‏ × 2‏ 7.30 ‏ × 2‏ 7.30 ‏ × 2‏
‏ 6 ‏ خط ( 2‏ بار 3‏ خط ) – 10.95‏ × 2‏ 10.95‏ × 2‏ 10.95‏ ×2 ‏ 10.95‏ × 2‏
‏ 2‏ خط معمولي 7.30‏ 7.30‏ 7.30‏ 7.30 ‏ ‏-
‏راه هاي فرعي ‏ ‏ 2‏ ‏خط با يك خط اضافي براي 10.3‏ 10.30 ‏ 10.30 ‏ 10.30 ‏ ‏-
‏ ‏وسايل نقليه ي سنگين
‏ 2‏ خط 6.5‏ 6.5‏ 6.5‏ – –
‏ 2 ‏ خط 5.5 ‏ 5.5 ‏ – – -‏
‏در عمليات اجرايي راه سازي معمولاً قشر زير اساس را كه از مصالح طبيعي تهيه شده نسبتاً ارزان است در تمام عرض راه پخش مي كنند ولي لايه ي اساس را در هر طرف حداقل برابر15 تا 20 cm‏ از رويه ي آسفالتي عريض تر مي سازند تا بار چرخ وارده بر كناره راه تكيه گاه مناسب داشته باشد .زيرا در غير اين صورت در سطح آسفالت كنار راه گسستگي و ترك ايجاد مي شود .
‏ضخامت لايه ها
‏- موارد و روش هاي طرح روسازي :
‏به طور كلي طرح روسازي هاي سخت بر اساس تحليل هاي وستر گاردو و روسازي قابل انعطاف كه نخست برمبناي سيستم هاي توزيع تنش در محيط لاستيك و همگن است و سپس به روش اجراي محدود كه در آن سيستم روسازي از چندين ليه غير ارتجاعي تشكيل شده و بنا بر نظريات بوسينيسك و بر سيستم مورد بررسي قرار گرفته استوار است .‏
‏محاسبه ضخامت لايه ها ‏در راه‏ ‏نام دانشجو: حامد ياسمي مقدم
‏مدرس : ‏دكتر فندرسكي ‏صفحه :‏
‏بايد توجه داشت مصالح مصرفي در روسازي هاي قابل انعطاف و خاك بستر روسازي به طور ايده آل الاستيك نيست و نتايج حاصل از بررسي هاو تحليل تئوريك عملكرد واقعي اين مصالح را به طور تقريبي اجرا مي كند ولي در عين حال بايد خاطر نشان ساخت اكثر روش هاي متداول تعيين ضخامت اجزاي روسازي تا اندازه ي زيادي بر اساس تجربه پي ريزي شده در تفهيمو كاربرد تجربه بايد روابط بين كارگذاري و ضخامت اجزاي روسازي و كيفيت مصالح انتخاب شده وتوضيح تنش ها به طور تئوريك مشخص باشد تا بتوان از تجربيات و مشاهدات عملي دراجراي كارهاي روسازي بهره برداري نمود با استفاده از مباني نظر فوق براي تعيين ضخامت روش روسازي راه اجزاي تشكيل دهنده ي سخت و روسازي هاي قابل انعطاف روش هاي تعيين شده كه قالباً مباني تجربي و يا تجربي نظري درد با توجه به اينكه روسازي هاي موضوع عمليات صنعت راه سازي درايران عموماً بر مبناي طرح روسازي هاي قابل انعطاف استوار است از آن رو از تجربيات نظري و يا تجربي كه براي طراحي معمول و متداول است در جاي ديگرمورد بحث قرار مي دهيم . آنچه كه در كليه روش هاي متداول است عواملي است كه در طرح روسازي مؤثر بوده و براي محاسبه ي ضخامت لايه ها مؤثر است . اين عوامل مؤثر كه درطراحي قرار‏ ‏مي گيرد عبارتند از :
‏1- كيفيت خاك بستر روسازي و مقاومت آن و بررسي و ارزش يابي و تغيرات اين مقاومت در برابر شرايط آسيب زايي جوي اقليمي منطقه طرح .

 

دانلود فایل