دانلود مقاله درمورد مسیح word 💯

دانلود دانلود مقاله درمورد مسیح word باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

دانلود مقاله درمورد مسیح word

دانلود-مقاله-درمورد-مسیح-wordلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 11 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏مسيح در ايران
‏گفت‏ ‏وگوى شرق با دكتر حسن ‏رضايى باغ‏ ‏بيدى در كنار به تصوير كشيدن چهره مسيح در كتب نصاراى ايرانى و مانويان، ‏راه را براى شناخت زبان و ادبيات مسيحيان ايرانى در دوره ساسانى هموار مى‏ ‏كند. دكتر ‏حسن رضايى باغ‏ ‏بيدى، رئيس گروه زبان‏ ‏هاى باستانى دانشگاه تهران، رئيس بخش ‏ايران‏ ‏شناسى مركز دايره‏ ‏المعارف بزرگ اسلامى و معاون بخش گويش‏ ‏شناسى فرهنگستان زبان ‏و ادب فارسى است.
•‏هر چند كه از اوضاع مسيحيان در دوره اشكانى، اطلاعات چندانى ‏وجود ندارد، شايد بتوان به برخى از ويژگى‏ ‏هاى سياسى _ اجتماعى آن روزگار اشاره كرد. ‏روزگارى كه مقارن با ورود مسيحيت به ايران است.
‏در زمانى كه فرهاد چهارم، پادشاه ‏اشكانى بر تخت سلطنت نشسته بود عيسى (ع) در بيت‏ ‏لحم متولد مى‏ ‏شود و به فاصله كمى از ‏تولد وى، مسيحيت به مرزهاى امپراتورى ايران راه مى‏ ‏يابد. اما از ‏ ‏آنجا كه در دوره ‏اشكانيان، دينى رسمى وجود نداشت و سياست دينى آنها بر تسامح استوار بود مى‏ ‏توان ‏نتيجه گرفت كه اقليت‏ ‏هاى مذهبى در آن روزگار از آزادى‏ ‏هاى اجتماعى، سياسى و مذهبى ‏قابل توجهى برخوردار بوده
‏  ‏اند. در واقع، اشكانيان به آن دليل كه در گرما گرم جنگ ‏با سلوكيان و روميان به سر مى‏ ‏بردند تبليغ اديان گوناگون در امپراتورى آنان به چشم ‏مى‏ ‏خورد.
•‏البته اين تسامح تا زمانى ادامه مى‏ ‏يابد كه دين زرتشتى به عنوان دين ‏رسمى ايران انتخاب مى‏ ‏شود.
‏درست است. در واقع در سال ‏۲۲۴‏ ميلادى، زمانى كه ‏اردشير بابكان، سلسله ساسانى را بنا مى‏ ‏نهد دين زرتشتى، دين رسمى ايران شد. بدين ‏معنى كه پيروان اديان ديگر، حق تبليغ دين خود را نداشته و تنها مى‏ ‏توانستند دين ‏خويش را به طور نسبى در ميان خانواده خود، گسترش دهند. با اين حال آزادى عمل ‏مسيحيان در اين دوران، بيشتر از اديان ديگر بوده است. البته در دوره‏ ‏هاى بعدى ‏مى‏ ‏بينيم كه آزادى مسيحيان در اشاعه دين عيسى (ع) محدود شده است. چرا كه پادشاهان ‏پس از اردشير بابكان بر اثر نفوذ موبدان زردشتى در دربار شاهان، به آزار و اذيت ‏مسيحيان پرداختند. به عنوان نمونه، برخورد موبدان با دو فرد گرجى در آن روزگار، ‏قابل استناد است. در آن زمان، اين دو فرد را به جرم گرويدن به دين مسيح، بازداشت ‏مى‏ ‏كنند. پس از تحقيق، ثابت مى‏ ‏شود كه پدر و مادر يكى از اين افراد، مسيحى بوده ‏است. در واقع، آن فرد هم مسيحى‏ ‏زاده محسوب شده و راى به آزادى او مى‏ ‏دهند. اما فرد ‏ديگر را به آن دليل كه از دين زردشتى، خروج كرده و به آيين عيسى گرديده است، اعدام ‏مى‏ ‏كنند.
•‏گمان مى‏ ‏كنم كه مرگ مانى به همين دوران بازمى‏ ‏گردد.
‏بله. در زمان ‏زمامدارى شاپور اول است كه بر قدرت و اختيار موبدان زردشتى افزوده مى

 

دانلود فایل