دانلود مقاله درمورد عدل الهی word 💯

دانلود دانلود مقاله درمورد عدل الهی word باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

دانلود مقاله درمورد عدل الهی word

دانلود-مقاله-درمورد-عدل-الهی-wordلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 9 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏عدل الهى
‏مقدمه: عدل الهى يكى از مباحث مهم در اسلام است. در اين مقاله عدل در خلقت و عدل در قانونگذارى (تشريع) و رابطه عدل با حسن و قبح عقلى مورد بحث قرار گرفته است.
‏يكى از مسائلى كه درعلم كلام مورد بحث واقع شد مساله عدل الهى بود، كه آيا خداوند عادل‏‏‏است‏‏‏يا نه؟اين مساله خيلى اهميت پيدا كرد و شاخه‏‏‏ها و متفرعات زياد پيداكرد، دامنه‏‏‏اش قهرا به مساله اصل عدالت اجتماعى كه مورد بحث ماست نيز كشيده شد.اين مساله از مساله حادث بودن و قديم بودن كلام‏‏‏الله هم با آنكه آن مساله فتنه‏‏‏ها بپا كرد و خونها برايش ريخته شد بيشتر اهميت پيدا كرد به طورى كه به واسطه نفى‏‏‏و اثبات در اين مساله – يعنى مساله عدل – متكلمين دو نحله شدند: عدليه و غير عدليه.عدليه يعنى طرفداران‏‏‏اصل عدل الهى، و غير عدليه يعنى منكرين اصل عدل الهى.
‏متكلمين شيعه عمومااز عدليه هستند، و به همين جهت از همان زمان قديم معمول شد كه‏‏‏شيعه بگويد اصول دين اسلام پنج تاست: توحيد، عدل، نبوت، امامت،
‏صفحه : 952
‏معاد، يعنى از نظر اسلام‏‏‏شناسى‏‏‏شيعى اصول اسلام پنج تاست.
‏در مساله عدل الهى در دو قسمت بحث‏‏‏شد: يكى اينكه‏‏‏آيا خلقت و تكوين عالم از آسمان و زمين، از جماد و نبات و حيوان، از دنيا و آخرت، بر موازين عدالت و موافق عدالت است ودر خلقت و آفرينش به هيچ موجودى ظلم نمى‏‏‏شود و اين عالم به عدل برپاست؟آيا ‏«‏بالعدل قامت السموات و الارض‏‏»‏ (1) ‏؟يااينكه خداوند چون اراده و مشيتش مطلق است و هيچ چيز نمى‏‏‏تواند اراده او رامحدود كند، فعال ما يشاء است، يفعل ما يشاء‏ (2) ‏و يحكم مايريد‏ (3) ‏، خلقتش تابع هيچ ميزان و هيچ قاعده و قانونى نمى‏‏‏تواند باشد،هر چه او بكند عدل است نه اينكه هر چه مقتضاى عدل است او مى‏‏‏كند.
‏لهذا در جواب اين سؤال كه آيا خداوند در قيامت‏‏‏بر وفق موازينى كه موازين عدل است رفتار مى‏‏‏كند و طبق حساب و قاعده‏‏‏اى يكى را به بهشت مى‏‏‏برد و ديگرى را به جهنم،يا اينطور نيست؟آنها گفتند اينطور نيست، هيچ قانون و ناموسى نمى‏‏‏تواند حاكم بر فعل حق باشد، هر قانون و ناموسى‏‏‏تابع فعل او و امر اوست، عدل و ظلم هم تابع فعل اوست.اگر او مطيع را به جهنم ببرد و عاصى را به بهشت، باز هم چون اوكرده عدل است.اراده او و فعل او تابع ميزانى و خاضع در برابر قانونى نيست، همه قوانين و موازين تابع اراده او هستند.
‏اين يك قسمت درباره اصل عدل كه راجع به اساس خلقت‏‏‏موجودات و نظام عالم بود كه آيا موافق با ميزان عدل است‏‏‏يا نه؟ قسمت ديگرى مربوط به نظام تشريع است، مربوط‏‏‏به دستورهاى دينى است، مربوط به اين است كه دستورهاى الهى كه به وسيله پيغمبراكرم(ص)رسيده و به نام شريعت و قانون اسلامى خوانده مى‏‏‏شود چطور؟ آيا نظام تشريع تابع ميزان عدل است

 

دانلود فایل