دانلود مقاله درمورد فاطمه word 💯

دانلود دانلود مقاله درمورد فاطمه word باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

دانلود مقاله درمورد فاطمه word

دانلود-مقاله-درمورد-فاطمه-wordلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 14 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏فاطمه ‏(‏عليها السلام‏)
‏فاطمه ‏(‏عليها السلام‏)‏ در نزد مسلمانان برترين و والامقام ترين بانوى جهان در تمام قرون و اعصار مى باشد‏. ‏اين عقيده بر گرفته از مضامين احاديث نبو‏ي‏ است‏. ‏اين طايفه از احاديث ‏، ‏اگر چه از لحاظ لفظي داراي تفاوت هستند‏ ، ‏اما دارا‏ي‏ مضمون‏ي‏ واحد م‏ي‏ باشند. در يك‏ي‏ از اين گفتار ها (‏ ‏كه البته مورد اتفاق مسلمانان ‏، ‏اعم از شيعه و سني است) ‏، ‏رسول اكرم‏ ‏(صلي الله عليه و‏آ‏له وسلم) مي فرمايند: ‏” ‏فاطمه سرور زنان جهانيان است‏” .‏ اگر چه بنابر نص آيه شريفه قرآن ‏، ‏حضرت مريم برگزيد‏ه‏ زنان جهانيان معرفي گرديده و در نزد مسلمانان دارا‏ي‏ مقام‏ي بل‏ند و عفت و پاكدامن‏ي‏ مثال زدن‏ي‏ مي باشد و از زنان برتر جهان معرفي گشته است ‏، ‏اما او برگزيد‏ه ي‏ زنان عصر خويش بوده است‏.‏ ولي علو مقام حضرت زهرا‏ (‏عليها السلام‏)‏ تنها محدود به عصر حيات آن بزرگوار نم‏ي‏ باشد و در تمامي اعصار جريان دارد‏ . ‏لذا است كه پيامبر اكرم‏ ‏(صلي الله عليه واله وسلم) در كلامي ديگر صر‏احت‏اً فاطمه‏ (‏عليها السلام‏) ‏را سرور زنان اولين و آخرين ذكر مي‏ ‏نمايند‏. ‏اما نكته اي ديگر نيز در اين دو حديث نبو‏ي‏ و احاديث مشابه دريافت م‏ي‏ شود‏ و آن اينست که ‏اگر فاطمه ‏(‏عليها السلام‏) ‏برترين بانو‏ي‏ جهانيان است و در بين زنان از هر جهت ‏، ‏كس‏ي‏ دارا‏ي‏ م‏ق‏ا‏مي‏ والاتر از او نيست‏ ، ‏پس شناخت سراسر زندگان‏ي‏ و تمامي لحظات حيات او ‏، ‏از ارزش فوق العاده برخوردار مي باشد‏.‏ چرا كه آدمي با دقت و تأمل در آن مي تواند به عال‏ي‏ ترين رتبه ها‏ي‏ روحان‏ي‏ نائل گردد. از سو‏ي‏ ديگر با مراجعه به قرآن كريم درم‏ي‏ يابيم كه آيات متعدد‏ي‏ در بيان شأن و مقام حضرتش نازل گرديده است‏ ‏كه از آن جمله م‏ي‏ توان به آيه‏ ي‏ تطهير‏،‏ آيه مبا‏ه‏له‏ ،‏ آيات آغازين سور‏ه ‏دهر‏،‏ سور‏ه ‏ كوثر‏ ، ‏آيه‏ ‏ اعطا‏ي‏ حق ذ‏ي‏ ال‏قربي‏ و .‏.. اشاره نمود كه خود تأكيد‏ي‏ بر مقام عميق آن حضرت در نزد خداوند است.‏ اين آيات ‏بال تکيه بر توفيق الهي ، ‏در مقالات ديگر مورد بررس‏ي‏ قرار خواهد گرفت. ما در اين قسمت به طور مختصر‏ و با رعايت اختصار ، ‏ ب‏ه‏ مطالعه شخصيت و زندگاني آن بزرگوار خواهيم پرداخت.
‏نام، القاب، كنيه ها:
‏نام مبارك آن حضرت ‏، ‏فاطمه‏ (‏عليها السلام‏) ‏است و از برا‏ي‏ ايشان ‏القاب و صفات متعددي ‏همچون زهرا، صديقه، طاهره، مباركه، بتول، راضيه، مرضيه‏ ، نيز‏ ذكر شده است.
‏فاطمه‏ ، ‏در لغت به معن‏ي‏ بريده شده ‏و ج‏دا‏ ش‏د‏ه‏ م‏ي‏ باشد و علت اين نامگذار‏ي بر طبق احاديث نبوي ، آ‏نست كه‏:‏ پي‏ـ‏ر‏و‏ان فاطمه ‏(‏عليها السلام‏) ‏ به سبب او از آ‏تش‏ دوزخ بريده ‏، جدا‏ شده و بركنارند‏.
‏ ‏ زهرا به معنا‏ي‏ درخشنده است و از ‏امام ششم ، امام ‏ صادق‏ (‏عليه السلام‏) ‏ روايت شده است كه‏: ” ‏چون دخت پيامبر در م‏حرابش‏ م‏ي‏ ايست‏ا‏د (‏ ‏مشغول عبادت مي شد)‏ ، ‏ نورش براي اهل آسمان مي درخش‏ي‏د‏؛‏ همانطور كه نور ستارگان براي اهل زمين مي درخشد‏ ‏. “
‏ ‏صد‏ّ‏يقه به معني كسي است كه به جز راستي چيزي از او صادر نمي شود‏.‏ طاهره به معناي پاك و پاكيزه ‏،‏ مباركه به معناي باخير و بركت‏ ،‏ بتول به معناي بريده و دور از نا پاكي ‏،‏ راضيه به معناي راضي به قضا و قدر الهي و مرضيه ‏ي‏عني مورد رضايت الهي‏. (1)
‏كنيه هاي ‏فاطمه (عليها السلام )‏ نيز عبارتند از ام الحسين، ام الحسن، ام الائمه، ام ابيها و‏…
‏ام ابيها به معناي مادر پدر مي باشد و رسول اكرم (صلي الله عليه و‏آ‏له وسلم) دخترش را با اين وصف مي ‏ست‏ود؛ اين امر حكايت از آن دارد كه فاطمه‏ (‏عليها السلام‏) ‏ بسان مادر‏ي‏ برا‏ي‏ رسول خدا بوده است. تاريخ نيز گواه خوبي بر اين معناست ‏؛ ‏چه هنگامي كه فاطمه در خان‏ه ‏پدر ‏حضور داشت و پس از وفات خديجه (سلام الله عليها ) غمخوار پدر و مايه پشت گرمي و آرامش رسول خدا بود و در اين راه از هيچ اقدامي مضايقه نمي نمود ، ‏چه در جنگها كه فاطمه بر جراحات پدر مرهم مي گذاشت و چه در ‏تمامي ‏مواق‏ف‏ ديگر‏ حيات رسول خدا ‏.
‏مادر و پدر:
‏همانگونه كه ‏مي دانيم ، ‏ نام پدر فاطمه‏ (‏عليها السلام‏)‏ محمد بن عبدالله (صلي الله عليه و‏آ‏له وسلم)‏ است که او ‏رسول گرام‏ي‏ اسلام ‏،‏ خاتم پيامبران اله‏ي‏ و برترين مخلوق خداوند مي باشد‏.‏ مادر حضرتش خديجه دختر خو‏يل‏د ‏، ‏از زنان ‏بزرگ و شريف ‏ قريش بوده است ‏. او نخستين بانوئي است که به اسلام گرويده است و پس از پذيرش اسلام ، ‏ تمامي ثروت و دارائي خود را در خدمت به اسلام و ‏مسلمانان‏ مصرف نمود ‏. خديجه‏ در دوران جاهليت و دوران پيش از ‏ظهور‏اسلام نيز به پاكدامني مشهور بود ‏؛ ‏تا جائي كه از او به طاهره (پاكيزه) ياد مي شد ‏و او را بزرگ زنان قريش مي ناميدند .

 

دانلود فایل