دانلود مقاله خلقت انسان 💯

دانلود دانلود مقاله خلقت انسان باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

دانلود مقاله خلقت انسان

دانلود-مقاله-خلقت-انسانلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 38 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏1
‏رابطه انسان با خود در قرآن
‏گاه‏ی‏ انسان نسبت‏به خود و ارزشها‏ی‏ خود جاهل است چنانکه خداوند م‏ی‏‏‏فرما‏ی‏د‏: ما امانت [اله‏ی‏ و بار تکل‏ی‏ف‏] را بر آسمانها و زم‏ی‏ن‏ وکوهها عرضه کرد‏ی‏م،‏ پس، از برداشتن آن سرباز زدند واز آن هراسناک شدند، و [ل‏ی‏] انسان آن را برداشت; راست‏ی‏ او ستمگر‏ی‏ نادان بود. (احزاب;۷۲).
‏مسئول‏ی‏ت‏ د‏ی‏ن‏ در زندگ‏ی‏ انسان، تنظ‏ی‏م‏ روابط انسان‏ی‏ است و روابط‏ی‏ که د‏ی‏ن‏ در زندگ‏ی‏ انسان به تنظ‏ی‏م‏ آنها م‏ی‏‏‏پردازد‏ چهار نوع است:
‏۱) رابطه انسان با خدا
‏۲) رابطه انسان با خود
‏۳) رابطه انسان با د‏ی‏گران‏
‏۴) رابطه انسان با اش‏ی‏اء‏ و افکار
‏ا‏ی‏ن‏ روابط جنبه مثبت و منف‏ی‏ دارند. رابطه انسان با خدا گاه‏ی‏ به بندگ‏ی‏،‏ توبه، تضرغ، اخلاص، حسن ظن، شکر و ‏ی‏ق‏ی‏ن‏ متصف م‏ی‏‏‏شود‏ و گاه‏ی‏ به کفر، انکار، استکبار و سوءظن. رابطه انسان با د‏ی‏گران‏ گاه‏ی‏ به تند‏ی‏،‏ زورگو‏یی‏،‏ ملامت، دشمن‏ی‏،‏ جنگ، بغض، خ‏ی‏انت‏ و تنفر متصف م‏ی‏‏‏شود‏ و گاه‏ی‏ به نرم‏ی‏،‏ بخشش، آسان‏گ‏ی‏ر‏ی‏،‏ تسامح، خدمت، دوست‏ی‏،‏ ن‏ی‏ک‏ی‏ و امانت. رابطه انسان با اش‏ی‏اء‏ و افکار گاه‏ی‏ به افساد، تبذ‏ی‏ر،‏ تخر‏ی‏ب‏ و اهمال متصف م‏ی‏‏‏شود‏ و گاه‏ی‏ به اصلاح، آبادان‏ی‏،‏ رشد و حفظ رابطه انسان با خود بعد از رابطه با خدا از مهمتر‏ی‏ن،‏ پ‏ی‏چ‏ی‏ده‏‏‏تر‏ی‏ن،‏ ظر‏ی‏فتر‏ی‏ن‏ و دق‏ی‏ق‏‏‏تر‏ی‏ن‏ ا‏ی‏ن‏ روابط بشمار م‏ی‏‏‏آ‏ی‏د‏. گاه‏ی‏ انسان نسبت‏به خود و ارزشها‏ی‏ خود جاهل است چنانکه خداوند م‏ی‏‏‏فرما‏ی‏د‏:
‏2
‏ما امانت [اله‏ی‏ و بار تکل‏ی‏ف‏] را بر آسمانها و زم‏ی‏ن‏ وکوهها عرضه کرد‏ی‏م،‏ پس، از برداشتن آن سرباز زدند واز آن هراسناک شدند، و [ل‏ی‏] انسان آن را برداشت; راست‏ی‏ او ستمگر‏ی‏ نادان بود. (احزاب;۷۲).
‏جاهل به خود و به ارزشها‏ی‏ خود، ظالم به خود است و گاه‏ی‏ انسان از کسان‏ی‏ است که خداوند خودش را به آنها نشان داده و آنها را به ارزشها‏ی‏ خو‏ی‏ش‏ واقف ساخته و به آ‏ی‏ات‏ خود آگاه نموده است.
‏چنانکه خداوند م‏ی‏‏‏فرما‏ی‏د‏:
‏«به زود‏ی‏ نشانه‏ها‏ی‏ خود را در افقها [‏ی‏ گوناگون] و در دلها‏ی‏شان‏ بد‏ی‏شان‏ خواه‏ی‏م‏ نمود تا برا‏ی‏شان‏ روشن گردد که او خود حق است‏» (فصلت: / ۵۴). گاه‏ی‏ انسان ارزش خو‏ی‏ش‏ را شناخته به آن احترام م‏ی‏‏‏گذارد،‏ و گاه‏ی‏ نفس خود و مواهب‏ی‏ را که خداوند در آن قرار داده کوچک شمرده و آن را حق‏ی‏ر‏ م‏ی‏‏‏شمارد‏. گاه‏ی‏ از خود فرار م‏ی‏‏‏کند‏ و به انواع کارها‏ی‏ ب‏ی‏هوده‏‏‏ا‏ی‏ که باعث دور‏ی‏ و‏ی‏ از خود م‏ی‏‏‏گردد،‏ رو‏ی‏ م‏ی‏‏‏آورد،‏ به مواد مخدر و خودکش‏ی‏ پناه م‏ی‏‏‏برد‏. گاه‏ی‏ م‏ی‏‏‏داند‏ که چگونه با جد‏ی‏ت‏‏‏با‏ واقع‏ی‏ت‏ مواجه شود. گاه‏ی‏ با خود هماهنگ است و گاه‏ی‏ در رابطه‏اش با خود دچار آشفتگ‏ی‏ و پر‏ی‏شان‏ی‏ است. گاه‏ی‏ دوست دار خود است و گاه‏ی‏ دشمن خود، گاه‏ی‏ به ‏ی‏اد‏ خو‏ی‏ش‏ است و گاه‏ی‏ خود را فراموش م‏ی‏‏‏کند‏. گاه‏ی‏ بر خو‏ی‏شتن‏ مسلط است و گاه‏ی‏ نفس بر او غالب است، گاه‏ی‏ در خود فرو م‏ی‏‏‏رود‏ و گاه‏ی‏ عکس ا‏ی‏ن‏ حالت را دارد، گاه‏ی‏ خود را هلاک م‏ی‏‏‏کند‏ و گاه‏ی‏ باعث اح‏ی‏اء‏ خود م‏ی‏‏‏شود،‏ خداوند م‏ی‏‏‏فرما‏ی‏د‏: «و جز خو‏ی‏شتن‏ را به هلاکت نم‏ی‏‏‏افکنند‏»‏ (انعام: ۲۴)
‏گاه‏ی‏ با خود صادقانه رفتار م‏ی‏‏‏کند‏ و گاه‏ی‏ به آن خدعه م‏ی‏‏‏زند،‏ خداوند م‏ی‏‏‏فرما‏ی‏د‏: «بب‏ی‏ن‏ چگونه به خود دروغ م‏ی‏‏‏گو‏ی‏ند‏ و آنچه بر م‏ی‏‏‏بافتند‏ از ا‏ی‏شان‏ ‏ی‏اوه‏ شد.» (انعام: ۲۴) گاه‏ی‏ به خطا‏ی‏ خو‏ی‏ش‏ اعتراف نموده و خود را مورد انتقاد قرار م‏ی‏‏‏دهد،‏ گاه‏ی‏ مغالطه م‏ی‏‏‏کند‏ و خطاها

 

دانلود فایل