دانلود مسجد جامع ساوه 30 ص.DOC

دانلود مسجد جامع ساوه 30 ص.DOC

دانلود مسجد جامع ساوه 30 ص.DOC

دانلود مسجد جامع ساوه 30 ص.DOC

دسته بندی معماری
فرمت فایل zip
حجم فایل 839 کیلو بایت
تعداد صفحات 30
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

فرمت فایل : ورد

قسمتی از محتوی فایل

تعداد صفحات : 30 صفحه

مسجد جامع ساوه این مسجد در منطقه نیستانك قرار دارد .
پیشینه نیستانك سابقه تاریخی نیستانك به قرنها پیش از اسلام و اولین دوره های شكل گیری تاریخ ایران می رسد ( رهاورد تحقیق نیستانكدكتر هدایت الله نوری فرهنگ اصفهان شماره 13 ) ا در عهدی كه تاریخ آن را به یاد ندارد در جای كویرهای مركزی دریای بزرگی بوده كه بتدریج خشك شده و بقایای آن هنوز به صورت دریاچه ها و شوره زارها خودنمایی می كند.
تصور می رود در عهدی كه هنوز رطوبت داخله فلات بیشتر از امروزه بوده حاشیه اطراف كویر را مراتع و جلگه‌هایی كه در دهانه دره های كوهستانی قرار گرفته و پوشانده و موجبات یك نوع زندگی فعال شبانی را فراهم كرده است و مردمی كه مربوط به دوره حجر بوده اند و زندگی قبلی آنها در دره های كوهستان از راه شكار و سكونت در غار تامین میشده از دره ها به طرف پایین سرازیر شده ، در این دشتهای خرم سكونت اختیار كرده ، پایه یك مدنیت بر سكونت در ده را ریخته.
(تاریخ ایران تالیف گیرشمن.
) ا دریاچه ساوه كه در شب میلاد پیامبر اسلام خشك شده تا نواحی مركزی ایران امتداد داشته و نائین بر ساحل آن بوده است.
برخی گویند نائین جایی كه در آن نی می روید ، چنانچه روستاهای نیستانك و نیستان در آن حوالی گویای این وجه تسمیه اند و در كوه مشهور به ( كلیزه ) واقع در شمال نائین آثار لنگر دست ساخته ای موجود است.
( سیمای نائین تالیف غلامرضا علی زواره ) .
ا و هنوز در دره نیزار نیستانك نی میروید.
این دره و چند دره دیگر در كوه چهار گنبد واقع و نیستانك قدیم همان منطقه بوده است كه نیزاریها در آنجا سكونت داشته اند و تاریخ آن روشن نیست.
ا از آثار قبل از مهاجران آریایی ها كه مهاجرتشان ظاهراً در اواسط هزاره دوم قبل از میلاد آغاز شد و به فلات ایران و سواحل بحر خزر دست یافتند بومی های ساكن ایران را دیو خوانده اند.
دیوها مردمان قهرمان و پیكار جوی بومی بوده اند.
جنگ آریانها با دیوان از زمان كیومرث پیشدادی آغاز شد و تا پادشاهی تهمورث دومین پادشاه از سلسله پیشدادیان به درازا كشید.
ا از آثار توتمیزم در نیزار نمادین عقاب – اژدها و درخت كهنسال وًّن می باشد.
ا ایمان و احترام خاص به بعضی نباتات و حیوانات و موجودات از افكار باستانی و اندیشه های بدوی انسان عصر حجر است ( تاریخ ادیانتالیف علی اصغر حكمت ) كه هر قبیله و عشیره در اعصار قبل از تاریخ نسبت به یك درخت خاص و حیواناتی حرمتی قائل می شده و آن را حافظ و نگاهبان قوم و قبیله خود می دانسته است.
در شاهنامه اشاره ای به پرچم های گوناگون ایرانیان قدیم آمده كه عشایر و طوایف لشكریان شاهنشاه ایران هر كدام دارای پرچمی با نقوشی مخصوص خود داشته اند.
توتمیزم كه از افكار باستانی و اندیشه های بدوی انسان عصر حجر بود در نیزار نیز مرسوم بوده است.
ا در دوران مادها مردم نیزار تغییر مكان داده و در دشت عٍّز ( نام یكی از خدایان باستان ) آی ( آباد ) شده اند.
بقایای عزّت آباد كهن به شكل تپه هایی است كه طی قرون متمادی از عمارات مخروبه ، آرامگاه مردگان و بقایای همه نوع وسایل زندگی اكنده شده است و استخوان مردگان بچشم می خورد.
معمولاَ مردگان را به پهلو خوابانیده پاهای آنان را كمی جمع و دستهایشان را دم دهن قرار داده اند ، آذ