دانلود تغذیه گاو

دانلود تغذیه گاو

دانلود تغذیه گاو

دانلود تغذیه گاو

دسته بندی دام و طیور
فرمت فایل doc
حجم فایل 17 کیلو بایت
تعداد صفحات 10
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

یك راهنما برای تولید موفق، غذای مناسب برای گاو است. هزینه غذا بیشترین بهایی است كه برای نگهداری گاو باید پرداخت. فهم مراحل هضم نشخواركنندگان و غذای اصلی آن ها، نیازمند غذا دادن و مدیریت خوب است.

در سال شش زمان كلیدی وجود دارد كه وضعیت بدن دام مورد ارزیابی قرار گیرد . این زمان ها عبارتند از: اواسط دوره خشكی، زایمان، و تقریبا 45، 90، 180،270 روز بعد از شروع شیرواری.

آنچه در زیر می آید به شرح اهداف معین در خصوص وضعیت بدن دردوره خشكی می پردازد.

تغذیه گاو در دوران خشكی و تعادل كاتیون و آنیون در جیره گاو

دوره خشكی

نمرة ایده آل وضعیت بدن برای یك گاو خشك 5 و3 می باشد. برای حصول عملكرد و سلامتی مطلوب در مراحل اولیه شیرواری كه درپی دورة خشكی می آید، وضعیت بدن باید حداقل 3 و حداكثر 4 باشد.

اثبات شده است كه یك گاو در طی دوره شیرواری چربی بدن را با بازده بیشتری نسبت به دوره خشكی ذخیره می كند. گاهاً یك گاو قبل از اینكه به نمرة وضعیت قابل قبولی برسد، باید خشك گردد. از این رو یك مدیر باید گاوهای خشك را به منظور اضافه وزن و حصول نمرة وضعیت مطلوب تغذیه كند. بدیهی است كه یك برنامه تغذیه ای حساب شده همراه با بازدیدهای مكرر برای بالا رفتن وضعیت بدن گاوهای خشك( البته بدون چاق شدن گاو) ضروری است.

یك دوره خشكی 8 تا 6 هفتگی برای گاوها، به طور قابل توجهی باعث افزایش تولید شیر در دوره های بعدی نسبت به زمانی كه دورة خشكی داده نشود، می گردد. اساساً مدت طولانی تر دوره خشكی، كل تولید شیر را برای هر دو دوره شیردهی كاهش می دهد . دلایل مختلفی برای تشریح اثرات سودمند دوره خشكی از جمله نیاز به جایگزین كردن ذخایر مواد مغذی بدن برای و احتیاجات جهت ساختن بافت ترشحی در پستان پیشنهاد شده است. بیشتر نتایج پژوهشی نشان می دهند كه ذخیره دوباره مواد مغذی در بافت ها با وجود این كه مهم است. ولی احتمالاً دلیل اصلی برای اثرات سودمند دوره خشكی نیست. برای مثال وقتی فقط به نصف پستان دورة خشكی داده می شود، این نیمه پستان به طور قابل توجهی شیر بیشتری در شیردهی بعدی تولید می كند گاو خشك باید به اندازه كافی تغذیه شود تا در یك وضعیت خوبی باشد. ولی نه به اندازه ای كه در زمان زایش چاق شود.