دانلود تحقیق بررسی تطبیقی نرخهای مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی

دانلود تحقیق بررسی تطبیقی نرخهای مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی

دانلود تحقیق بررسی تطبیقی نرخهای مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی

دانلود تحقیق بررسی تطبیقی نرخهای مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی

دسته بندی حسابداری
فرمت فایل doc
حجم فایل 34 کیلو بایت
تعداد صفحات 34
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

بررسی تطبیقی نرخهای مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی :

به منظور ایجاد یك سیستم پویای اقتصادی و در جهت مقابله با پیچیدگیهای نظام اقتصادی و تحولات نوین در نظام بازرگانی جهانی ، مسئولان سیاسی و اقتصادی ممالك جهان در پایان جنگ جهانی دوم برآن شدند تا در جهت اصلاح اهرمهای تنظیم كننده سیاستهای اقتصادی ، تلاشهای جدیدی را آغاز كنند. آنان دریافتند كه یكی از مهمترین مكانیسمهای تنظیم كننده فعالیتهای بازار ، ابزار مالی است كه در صورت استفاده بهینه از آن ، در مناسبات اقتصادی و روابط بین الملی ، می توان جایگاه مطمئن و مستحكمی را پایه ریزی كرد.

طی سالهای پس از جنگ جهانی دوم ، كشورهای پیشرفته امروز كه نیاز به باز سازی اركان اقتصادی را كاملاً درك كرده بودند ،به اصلاح ساختارهای اقتصادی خود تحقق بخشیدند از جمله خط مشیهای اصلاحی ، اصلاح نظام مالیاتی این كشورها بود. این تحولات طی سالهای متمادی روندی تكاملی یافت و اكنون آنان به مرحله ای رسیدند كه ضمن توفیق در دست یابی به توزیع عادلانه‌تر درآمد ، با وجود تنوع فعالیتهای اقتصادی در كشورهای با جمعیتهای میلیونی خود، به سهولت در شناسایی و كشف منابع درآمدی موفق می باشند.

درحال حاضر نظامهای پیشرفته مالیاتی این كشورها با استفاده از تكنولوژی (‌ دانش فنی ) برتر الكترونیكی و نظام پردازش اطلاعات ، قادر می باشند تا حد ظرفیتهای با لقوه موجود پیش روند . درچنین نظامهای مجهز به اطلاعات مكانیكی با اتكا به روش خود تشخیصی راه اعمال نفوذ و رویه های متعدد تشخیص ، مسدود بوده و رویه های اجرایی یكسانی در مورد همه ی اشخاص اعمال می شود .

وجود نظام اطلاعات مكانیزه با تكنولوژی ( دانش فنی ) پیشرفته ، اجرای روش خود تشخیصی را به نحو مطلوب ممكن ساخته است .

این تحول در نظام مالیاتی كشورهای پیشرفته یكی از مهمترین دستاوردهای تكنیكی و استراتژیكی ( راهبردی ) جدید اطلاعاتی بوده كه توانسته است ساختار مطمئن وبا ثباتی از نظام مالیاتی را به وجود آورد .

در پی انتشار تجربیات و جایگاه كنونی كشورهای پیشرفته – از لحاظ نظام مالیاتی-بسیاری از كشورهای درحال توسعه كه دورانی از اختلالهای شدید اقتصادی و عدم كاراییها و نابرابریهای حاصله در تشخیص منابع را می گذرانند-را برآن داشت تا در جهت اصلاح و تجدید ساختار ناقص و عملكرد ضعیف نظام مالیاتی برآیند . در پیگیری این هدف بسیاری از كشورهای ، اصلاحات ساختاری جدیدی را آغاز و موفقیتهای چشمگیری را تجربه كردند .

در كشور مانیز در پیروی از این خط مشی ، مسئولان نظام مالیاتی به منظور افزایش كارآیی نظام مالیاتی ، سیاستگذاریهای جدید را آغاز كرده اند . دراین رابطه به منظور تداوم سیاستهای اتخاذ شده ، در راستای تحول نظام مالیاتی و اصلاحات نظام ، دفتر تحقیقات و سیاستهای مالی ، بر آن شده است تا با بررسی تطبیقی نظامهای مالیاتی كشورهای مختلف جهان ، دیدگاه روشنی از تغییرهای نوین و تحولات بنیانی را در نظامهای مالیاتی به تصویر كشاند . در این زمینه مجموعه یی تهیه شده كه در برگیرند ه ی موضوع نرخهای مالیاتی در بخش وسیعی از كشورهای پنچ قاره جهان ( اروپا ، آسیا ، اقیانوسیه ، افریقا ، امریكا) می باشد، كه این كشورها از نقطه نظر مالیاتی در حال حاضر در سه قالب معین جهانی جای می گیرند :

الف ) كشورهای پیشرفته جهان

ب ) كشورهای در حال توسعه یی كه اصلاحات مالیاتی را آغاز كرده اند.

ج ) كشورهای در حال توسعه یی كه هنوز وارد مرحله اصلاحات نشده اند.

در اكثر كشورهای پیشرفته ی جهان و كشورهایی كه اصلاحات مالیاتی را تجربه كرده اند ، چند عامل مهم در كارایی نظام مالیاتی آنها موثر بوده كه اهم آن به شرح زیر می باشد :

قوانین پیشرفته مالیاتی

مدیریت كارآی مالیاتی

سیستم اطلاعاتی پیشرفته

رویه های پیشرفته تشخیص

نرخهای بهینه مالیاتی

در حالی كه كشورهای در حال توسه یی كه از مسیر اصلاحات مالیاتی دور افتاده اند، یا این اصلاحات را به طور فراگیر آغاز نكرده اند ویا تحول در مجموع عاملهای یاد شده را كمتر مورد توجه قرار داده اند ، نتوانسته اند به حد مطلوب ظرفیتهای مالیاتی دست یابند .

برعكس ، كشورهایی كه اصلاحات در عاملهای فوق را محور اصلی تحولات در نظام مالیاتی قرار داده اند ، به طور طبیعی از توان بالایی در نظام مالیاتی برخوردار گشتند و توانستند به سطح مطلوبی از درآمدهای مالیاتی دست یابند ، به گونه یی كه تا حد ظرفیتهای واقعی مالیاتی پیش رفتند .

به طبع موفقیت كنونی نظام مالیاتی كشورهای پیشرفته حاصل سالها تلاش و برنامه ریزی در زمینه ی عاملهای بالا بوده كه بررسی گسترده هر یك ازاین عاملها در بخش وسیعی از كشورهای جهان ، نیاز به مطالعات همه جانبه دارد.

در حال حاضر ، در این مجموعه مطالعاتی ، سعی شده با بررسی تطبیقی یكی از عاملهای بالا (نرخهای مالیاتی) ، تصویری عینی از تحولات اساسی نظامهای مالیاتی دنیا بتوان نشان داده شود. هدف از این مطالعه ، نشان دادن وجه تمایز بین نرخهای اعمال شده از لحاظ گستردگی طبقات و پراكندگی نرخهای در كشورهای پیشرفته و در حال توسعه می باشد. نتایج بدست آمده از این بررسی كه طی دو جدول ضمیمه ارائه شده ، نشان می دهد كه :

الف) میانگین حداقل نرخ مالیاتی بر درآمد فردی : 75/13%

ب) میانگین حداكثر نرخ مالیاتی بر درآمد فردی : 33/38%

ج) فراوانی در خصوص حداقل نرخ در حول نرخهای:15-5%

د) فراوانی در خصوص حداكثر نرخ د رحول نرخهای : 40/30%

درضمن ، این نتایج حاكی از آن است كه دامنه بالاترین نرخ نهایی مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی به حدود 40% -30% در اغلب كشورهای پیشرفته می رسد، در حالی كه در غالب كشورهای در حال توسعه به دلیل پایه‌ی مالیاتی محدود ، غالباً نرخهای بالای مالیاتی بردرآمد افراد اعمال می شود.درنتیجه ، نرخ بالاتر منجر به ایجاد نابسامانی در فعالیتهای اقتصادی شده و كاهش كارآیی نظام مالیاتی را در این كشورها به همراه داشته است.

بنابراین كاهش تعداد نرخهای مالیات بر درآمد اشخاص ، نه تنها در كاهش پیچیدگی نظام مالیاتی اثر خواهد داشت ، بلكه در كاهش فرار، هزینه های اجرایی و به طبع ، در افزایش كارآیی نظام ، تاثیر های قابل ملاحظه یی به جا خواهد گذارد .

علاوه بر نتایج بدست آمده از مطالعه تطبیقی نرخهای مالیات بر در آمد اشخاص حقیقی در مراجعه به متن و جدولهای تركیبی شماره 1و2، شاهد ویژگیهای متفاوت و ساخت گوناگون طبقه بندی نرخها می توان بود ، به طوری كه ملاحظه می شود ، در این طبقه بندیها با طراحی گوناگون و پیچیده در تعیین نرخ آستانه و نرخ نهایی مواجه می شویم .