دانلود تحقیق اداره، سازمان و مدیریت
دانلود تحقیق اداره، سازمان و مدیریت
دسته بندی | مدیریت |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 17 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 12 |
دریافت فایل
فهرست مطالب
مقدمه 1
تعریف اداره 1
اداره، سازمان و مدیریت 2
اداره: هم علم و هم هنر 3
اصول مدیریت علمی 4
اهمیت مدیریت علمی 5
شبكه مدیریت 5
مدیریت تولید و عملیات 6
نظامهای مدیریتی عملیاتی 7
وظیفة ارتباطات در سازمان 7
اهمیت ارتباطات: 8
هدف ارتباطات در سازمان: 8
محیط داخلی سازمان: 9
محیط خارجی سازمان: 9
هدف و وظیفه ارتباط در سازمان 9
مسئولیت برقراری ارتباط 9
مقدمه
در جوامع اولیه، نیازها ساده و راه رفع نیازها نیز ساده، و ابتدائی بود. اگر برای انجام دادن كاری، همكاری گروهی ضرورت مییافت، بعد از رفع مشكل، گروه باقی نمیماند و از بین میرفت. سازمانها كوچك و ابتدائی، ساده و خودجوش بودند و برای تامین نیازهای فوری به وجود میآمدند، و بعد از رفع نیاز، از هم میپاشیدند.
انقلاب صنعتی و پیشرفت علوم تكنولوژی، تغییر تركیب جمعیت روستائی و شهری، توسعه روزافزون نیازهای انسانی و بسیاری پدیدههای دیگر، روز به روز بر پیچیدگی جوامع انسانی افزوده است. حكومتها كه در جوامع ابتدائی، بسیار ساده بودند و وظایف و امكانات محدودی داشتند، در دنیای جدید نه تنها در قبال ملت خود بار مسئولیت بسیار سنگینی را تقبل كردهاند، بلكه در ارتباط با مسائل بینالمللی نیز متحمل مسئولیتهای بسیار دشواری شدهاند. پیچیدگی و اهمیت این وظایف، توجه دست اندركاران و پژوهشگران را به سوی نتایج این مسئولیتها و چگونگی اجرای این وظایف معطوف داشت. بدین ترتیب «اداره» به عنوان موضوعی بسیار جدی مورد بحث و توجه قرار گرفت.
تعریف اداره
اداره به معنای عام، به كلیه فعالیتهایی اطلاق میشود كه برای نیل به هدف (اهداف) خاصی نیاز به همكاری دارد، و هر شخصی كه به هر یك از این فعالیتها اشتغال داشته باشد، در حقیقت به كار اداری مشغول است. اداره وجه مشترك كلیه فعالیتهایی است كه در مدرسه، دانشگاه، پادگان نظامی، مغازه، بیمارستان، باشگاه ورزشی حزب سیاسی، هتل، فرودگاه و … انجام میشود.
در علوم اجتماعی، و اصولا در كلیه مواردی كه با انسان و مسائل ویژهی او ارتباط دارد، ارائة تعریفی جامع و مانع بسیار دشوار، و حتی غیرممكن است. به همین دلیل اداره نیز از این قاعده مستثنی نیست و تعریفهایی كه برای آن ارائه شده است به دلیل دیدگاههای گوناگون تعریفكنندگان بسیار متفاوت است.
اداره را فعالیتهای گروههایی دانستهاند كه برای انجام دادن مقاصد مشترك با یكدیگر همكاری میكنند.
دونالد استن در این زمینه چنین اظهار داشته است:
غالبا مراد ما از كلمه اداره عبارت است از سازمان و رهبری عدهای از اشخاص كه برای انجام مقصد خاصی، گرد هم جمع شدهاند. ولی باید خاطر نشان كرد كه مفهوم این كلمات مبهم است؛ مفهوم این كلمات هنگامی روشن و واضح میشود كه ما روز به روز و ساعت به ساعت و سال به سال اشخاص و افكار و وقایع را در یك سازمان طوری كنار هم قرار دهیم كه بتوانند برنامه خاصی را به مرحله اجرا درآورند. او معتقد است اداره سادهترین كارها مانند خواندن یك نامه و گزارش تا دشوارترین كارها مانند برنامهریزی توسعه پروژههای اقتصادی- اجتماعی را در بر میگیرد.
اداره، سازمان و مدیریت
با وجود اینكه مدیریت و اداره، غالبا مترادف با یكدیگر به كار میروند، اما مفهوم وسیعتری از سازمان و مدیریت دارد، به طوری كه هر دو واژهی مذكور را در بر میگیرد. پل پیگورز معتقد است:
یك فكر به خودی خود به مرحله عمل گذارده نمیشود. اگر بنا باشد كه عقیده یا فكری عملی گردد لازم است كه برای به اجرا درآوردن آن سازمانی به وجود آید. تازه وقتی یك چنین سازمانی ایجاد میگردد باز احتیاج هست كه مسیر فعالیتهایی كه برای نیل به مقاصد مشترك انجام میشود معلوم و مشخص گردد. پروفسور پیگورز این جریان «سازمان» دادن و رهبری و «مدیریت» فعالیتهای سازمان را «اداره» مینامد وی معتقد است كار هیچ نهضت گروهی و اجتماعی بدون اداره، یعنی بدون این جریان سازمان دادن و مدیریت سازمان به ادامه حیات نیست. اداره كننده از یك طرف شالوده قوانین و مقررات مكانیسم سازمان را پیریزی میكند و از طرف دیگر كار و فعالیت موضوع هر یك از واحدهای این سازمان را رهبری مینماید. از اینرو به نظر پیگورز یك سازمان به خوبی قابل تشبیه با یك ماشین است كه از اجزاء و قطعات استاندارد شدهای تشكیل یافته است هر یك از اجزاء و قطعات این ماشین موظف به انجام فعالیت بخصوصی است كه برای آن در نظر گرفته شده است.
الیور شلدن عقیده دارد:
اداره سازمان را به وجود میآورد و «مدیریت» آنرا به