دانلود تحقیق بررسی سیستم حسابداری اداره آموزش و پرورش شهرستان ایذه

دانلود تحقیق بررسی سیستم حسابداری اداره آموزش و پرورش شهرستان ایذه

دانلود تحقیق بررسی سیستم حسابداری اداره آموزش و پرورش شهرستان ایذه

دانلود تحقیق بررسی سیستم حسابداری اداره آموزش و پرورش شهرستان ایذه

دسته بندی حسابداری
فرمت فایل doc
حجم فایل 51 کیلو بایت
تعداد صفحات 58
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

موضـوع:

بـررسی سیستم حسـابـداری اداره آموزش و پرورش شهرستان ایذه

مقدمـــه

نخستیـن انتشـارات مستقیــم به حسـابداری و حسـابرسی در ایـران مورخ 13/11/1314 می باشد كه برای بار اول از اصطلاحاتی از قبیل بیلان (ترازنامه) – بدهكار و بستانكار صحبت می شد كه خود مقدمه‌ای بر قوانین مالیاتی سالهای 1328،1335 و 1345 میباشد. همچنین در سال 1322 قانون مالیات بر در‌آمد تدوین شد با وجود اینكه این قانون هرگز به مورد اجرا گذاشته نشد ولی اصطلاحاتی از قبیل هزینه و درآمد در آن به كار رفته بود. حسابداری به روش جدید در ایران بیشتر در مؤسسات خارجی كه در ایران مشغول به كار بودند، موسوم شد. (این مؤسسات عبارت بودند از شركت سابق نفت، بانك سابق شاهی و سایر مؤسسات و بانكهای خارجی ) سپس در بانك ملی و سایر بانكهای ایران رواج یافت .

از نظر تعلیم اصول حسابداری در آن موقع مؤسسات داخلی قادر به این كار نبودند و تنها آموزشگاه فنی آبادان، كالج آمریكایی و بعضی از مدارس اختصاصی از قبیل مدرسه‌ی تجارت ، آموزشگاه بانك ملی ایران و دبیرستان فنی – مالی اصول حسابداری و دفترداری را تدریس می كردند. ولی متأسفانه تا سالها پستهای مهم حسابداری در دست كارمندان خارجی بود و به ایرانیان امكان فراگرفتن آنرا نمی دادند، حتی در بانك ملی ایران با وجود اینكه چندین سال از تأسیس آن می گذشت هنوز مسئولیت و مشاغل مهم حسابداری در دست خارجیان بود و پس از سالها ایرانیانی كه در بانك شاهی سابق فنون حسابداری را فرا گرفته بودند مسئولیت های مهم را بر عهده گرفتند .

پس از بازگشت چند نفر از حسابداران اعزام شده به انگلستان اولین بار در سال 1325 شمسی اساسنامه‌ی جمعیتی به نام جامعه حسابداران ایران و چهارچوب اولین نظام حسابرسی ایران كه مربوط به سال 1325 می باشد در ماده 33 قانون مالیاتهای مستقیم پیش بینی شده ، سپس در سال 1342 انجمن محاسبین قسم خورده با 40 عضو از طرف وزارت دارائی تشكیل گردید . در اسفند 1345 قانون جدید مالیاتهای مستقیم حسابداری را به رسمیت شناخت و وزارت دارائی 16 نفر را به سمت حسابدار رسمی تأیید كرد.

كانون حسابداران رسمی در سال 1354 به ثبت رسید ولی اعضای آنها با توجه به محدودیت پذیرش سایر حسابداران تا سال 1357 فقط حدود 80 نفر حسابدار رسمی و 70 نفر حسابدار غیر شاغل بودند . سرانجام در سال 1359 شورای انقلاب موارد مربوط به حسابداران رسمی و كانون حسابداران رسمی را به طور كلی از قانون حذف كرد. انجمن حسابداران خبره كه در سال 1353 به وجود آمده بود در حال حاضر حدود 400 نفر عضو دارد، از نظر حسابرسی در آذر ماه سال 1350 لایحه ی تأسیس شركت سهامی حسابرسی به تصویب كمسیون های مجلسین رسید . این شركت در حال حاضر عملیات حسابرسی كلیه مؤسسات دولتی مستقل و نیمه مستقل (سازمانهای دولتی به غیر از وزارتخانه ها و شركتها )، مؤسساتی كه از دولت كمك مالی دریافت می كنند را عهده‌دار می باشد .

سخنان بزرگان در مورد حسابداری:

روش دفترداری بدهكار و بستانكار (دوطرفه) و یا به زعم برخی سبك ایتالیایی، آنقدر منظم و دقیق است كه بازرگان را در هر لحظه از داده و ستانده‌های حاصل از انجام معاملات آگاه می‌سازد.1695- (Hatton) هاتون سیستم دفترداری، انسان را از میزان واقعی ثروت، ماهیت داراییها و بدهیها، جزئیات مربوط به سود و زیان و نحوه افزایش آنها آگاه می‌كند. شخص قادر خواهد بود هزینه‌ای خاص را در طول دوره‌های زمانی مختلف با هم مقایسه و نتایج به‌دست آمده را تجزیه و تحلیل كند.1878- (Battersby) باترزبیحسابداری علمی است كه به شیوه‌های ثبت معاملات مربوط به ایجاد و یا تغییر ثروت می‌پردازد و اثرات آنها را در ایجاد، توزیع و تغییر ثروت نشان می‌دهد. 1899- (Lisle) لیزلانباشت ثروت كه باعث ایجاد ثروت بیشتر می‌شود، سرمایه نامیده می‌شود. وظیفه حسابداری، گزارش افزایش ثروت یا سرمایه‌ای است كه در طول زمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. 1962- (Marple) مارپلصورتهای مالی، ابزارهایی برای انتقال اطلاعات مربوط به ثروت یك بنگاه تجاری هستند.1972- (Andersen & Co.) اندرسن و شركاوظیفه حسابداری تهیه ابزاری برای اندازه‌گیری ثروت و چگونگی افزایش یا كاهش آن در طی یك دوره مالی و گزارش آن به كلیه افراد ذینفع است. 1972- (Skinner) اسكینرترازنامه معمولاً برای گزارش میزان ثروت یك بنگاه تجاری در یك لحظه از زمان تنظیم می‌شود. صورت سود و زیان … معمولاً برای گزارش تغییرات ثروت در نتیجه فعالیتهای اقتصادی در طی دوره مالی است.1974- (Anderson & others) اندرسن و دیگرانیكی از وظایف اصلی حسابدار، آن است كه حساب ثروت را زیرنظر بگیرد؛ او باید میزان ثروت را در هر لحظه از زمان (در ترازنامه) و نیز تغییرات آن را طی دوره زمانی خاص (در صورت سود و زیان) اندازه‌گیری كند.1975- (Baxter) باكسترنگهداری حسابهای بازرگان با استفاده از روش بدهكار و بستانكار نشاندهنده هنر دفترداری است … به‌طوری‌كه در هر لحظه از زمان كه حسابدار یا صاحبكار (كارفرما) مایل باشد، می‌تواند بفهمد كه ارزش مستغلاتش (داراییهایش) چقدر است و چگونه افزایش یا كاهش می‌یابد و چه مقدار سود یا زیان كرده است. 1986- (Hawkins) هاكینزدفترهای یك بازرگان در واقع ساعت گویای اوست كه در هر لحظه به او می‌گوید اوضاع چگونه است و او می‌فهمد چه موقع باید دست از كار بكشد.1726- (Defoe) دفوئهدفترداری، علم و هنر ثبت صحیح و مداوم معاملات مالی در دفترهاست، به‌طوری‌كه نتیجه عملیات طی دوره و وضعیت دقیق مالی در پایان دوره به‌طور شفاف، با سرعت و در كمال صحت تعیین می‌شود.1929- (Fieldhouse & Fieldhouse) فیلدهاوس و فیلدهاوساز هدفهای اساسی دفترداری و حسابداری … نگهداری دائمی و روزانة معاملات مربوط به بنگاه تجاری … تهیه حسابها به‌شكل دوره‌ای، نشان دادن نتایج معاملات و بدهیها و داراییهای یك موسسه … و ارائه آمار و ارقام قابل اتكا و به‌منظور فروش یا تركیب واحد تجاری و یا افزایش میزان وام بانكی، افزایش سرمایه و … در زمان مورد نیاز است.1937- (Moore) مورحسابداری باید بتواند اطلاعات مهم و اساسی درباره وضعیت مالی بنگاه تجاری و پیشرفت آن در تحصیل سود را ارائه كند.1938- (Sanders & others) ساندرز و دیگرانهدف اساسی … حسابداری نوین، ثبت تغییرات در وضعیت مالی یا اقتصادی است به‌طوری‌كه وضعیت مالی جدید را در پایان یك تاریخ و نتیجه عملیات طی دوره … منتهی به آن تاریخ را نشان دهد.1963- (Moonitz & Jordan) مونیتز و جوردان