تحقیق چوب 10 ص ( ورد) 💯

دانلود تحقیق چوب 10 ص ( ورد) باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق چوب 10 ص ( ورد)

تحقیق-چوب-10-ص-(-ورد)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 11 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏2
‏چوب
‏ديد كلي
‏در یک برش عرضی از تنه درخت ، ساختار قابل رویت چوب به ترتیب از مرکز چوب به سمت بیرون عبارتند از: ‏مغز چوب ‏، ‏چوب یا زایلم ‏، ‏لایه زاینده (کامبیوم) ‏، ‏پوست.
‏مغز چوب
‏مغز ، که در قسمت مرکزی و وسط ساقه یا شاخه قرار دارد، به صورت یک ‏نوار سیاهرنگ قابل تشخیص است. مغز شامل بافتهایی است که در طی اولین سال ‏رشد درخت تشکیل شده‌اند.
‏چوب (زایلم)
‏قسمت چوب ، یک لایه ضخیم است که در کنار سلولهای زاینده به صورت ‏حلقه‌های متحد المرکز (رویش‌های سالانه) آرایش می‌یابد. در درخت در حال ‏رشد ، چوب عموما از سلولهای زنده تشکیل شده است. چوب محکم‌ترین و ‏مقاوم‌ترین قسمت تنه برای کارهای ساختمانی است. در جهت برش‌های افقی ، ‏شیره درخت از پوست درخت از میان نسوج شعاعی عبورمی‌کند و به چوب می‌رسد.
‏نقش ‏نسوج شعاعی در مقاومت چوب بسیار مهم است. در واقع این نسوج مانند بست‌هایی
‏2
‏هستند که الیاف چوب را به همدیگر محکم می‌کنند و نگاه می‌دارند و از خم ‏شدن و از هم‌گسیختگی رشته می‌کاهند. به مرور زمان در اطراف مغز چوب ، ‏بافتی از سلول‌های مرده تشکیل می‌گردد که ‏چوب پیر ‏نام دارد. این قسمت معمولا از چوب جوانی که آن را احاطه کرده است محکم‌تر می‌باشد و حاوی مقادیری رنگ و مواد قلیایی است.
‏در ‏مقطع عرضی درختانی مثل گردو ، آلبالو و نارون ، چوب مرکزی یا چوب پیر دیده ‏می‌شود. چوب جوان معمولا رنگ روشنی دارد، اما چوب پیر تیره‌تر می‌باشد.
‏لایه زاینده (کامبیوم)
‏ناحیه کامبیومی ، لایه بسیار نازکی است که شامل سلولهای زنده می‌باشد ‏و بین بافت چوبی اولیه و پوست داخلی (آبکش) قرار دارد. تقسیم سلولی و رشد ‏شعاعی درخت در این ناحیه صورت می‌گیرد. تعداد سلولهایی که تولید می‌شوند و ‏به بافت چوبی داخلی می‌پیوندند، بیشتر از تعداد سلولهایی است که به طرف ‏آبکش (قسمت خارجی) می‌روند. یعنی سلولهای آوند آبکشی کمتر از سلولهای بافت ‏چوبی تقسیم می‌شوند. به این دلیل ، بیشترین حجم درخت را ‏چوب ‏تشکیل می‌دهد تا پوست.
‏رشد درخت
‏درخت از طریق تقسیم سلولی به دو صورت رشد می‌کند: ‏رشد طولی ‏و ‏رشد عرضی (‏شعاعی). رشد طولی (اولیه) که در اولین فصل سال رخ می‌دهد، در انتهای ‏ساقه‌ها ، شاخه‌ها و ریشه انجام می‌شود و نقاط رشد ، داخل جوانه‌ها که در ‏پاییز سال قبل تشکیل شده‌اند قرار دارد. رشد عرضی (شعاعی) همانطور که ذکر ‏شد در ناحیه لایه زاینده (کامبیوم) صوت می‌گیرد.
‏پوست
‏پوست درخت در برابر ضربات و ضایعات مکانیکی از چوب محافظت می‌کند. ‏این قسمت ، از دو لایه تشکیل شده است: لایه بیرونی (پوست خارجی) و لایه ‏داخلی (آبکش). لایه نازک پوست داخلی (آبکش) ، انتقال شیره درخت به شاخه‌ها ‏و ذخیره آنها را بر عهده دارد
‏3
.
‏تقسیم بندی چوب‌ها
‏درختان ، متعلق به تیره ‏گیاهان بذرده ‏هستند که به دو دسته ‏بازدانگان ‏و ‏نهاندانگان ‏تقسیم می‌شوند. سوزنی‌برگان (نرم چوب‌ها) به دسته اول و پهن برگان (سخت چوب‌ها) به دسته دوم تعلق دارند.
‏سخت چوب‌ها
‏این دسته ، شامل چوب درختان پهن برگ می‌باشد. بافت چوب درختان پهن ‏برگ تنها در زمانی که درخت برگ دارد، رشد می‌کند. رشد و نمو در بهار شروع ‏می‌شود و به مرور در پاییز متوقف می‌شود. لذا حلقه سالیانه این درختان به ‏صورت یکنواخت از چوب بهاره دارای رنگ روشن به طرف چوب پاییزه تیره رنگ ‏تغییر می‌کند. نام سخت چوب‌ها ، بدلیل نوع بافت آنها است و دلیل بر سخت‌تر ‏بودن کلیه چوب‌های این دسته نمی‌باشد.
‏برخی از درختان پهن برگ عبارتند از: ‏گردو ‏، ‏انجیر ‏، ‏بلوط ‏، ‏چنار ‏، ‏راش ‏، ‏تبریزی ‏، ‏سپیدار ‏و ‏افرا. ‏از جمله موارد استفاده از این نوع چوب‌ها ،‌ ساخت مبلمان ، در و پنجره و نازک کاری در ساختمان می‌باشد.
‏نرم چوب‌ها
‏5
‏شامل چوب درختان سوزنی برگ است. بافت چوب درختان سوزنی برگ در طول ‏سال ، زمان رشد بیشتری دارد این نوع درختان در بهار و تابستان با شدت ‏بیشتری رشد می‌کنند و سپس تا پایان فصل سرما این رشد و نمو به کندی ‏می‌گراید و به آرامی ادامه پیدا می‌کند. به این دلیل ، چوب پاییزه و بهاره ‏در حلقه سالیانه براحتی از یکدیگر تمیز داده می‌شود و رنگ آنها این مساله ‏را مشخص می‌کند.
‏در فصل بهار ، بدلیل وجود ‏آب ‏فراوان و خاک سرشار از مواد غذایی موجب می‌شود که سلولهای پهن با دیواره ‏نازک تشکیل شوند و بافتی متخلخل و نسبتا کمرنگ بوجود آورند. اما با کاهش ‏سرعت رشد در اواخر تابستان ، چوب پاییزه شکل می‌گردد که متشکل از الیاف ‏دیواره ضخیم است و به ساقه مقاومت و استحکام مکانیکی می‌دهد و فشرده‌تر ، ‏تیره‌تر و مقاومتر از چوب بهاره می‌باشد.
‏ریز ساختار چوب
‏ترکیبات تشکیل دهنده سلول چوب عبارتند از: ‏کربوهیدراتها ‏، ‏لیگنین ‏، ‏مواد استخراجی ‏، ‏ترکیبات معدنی.
‏کوبوهیدراتها
‏کربوهیدراتهای موجود در چوب ، عمدتا از ‏سلولز ‏و همی‌سلولزها تشکیل شده است.
‏سلولز
‏سلولز ، جزء اصلی چوب است. در اغلب گونه‌ها در حدود 40 تا 45% چوب خشک ، سلولز است. سلولز یک هوموپلی ساکارید تشکیل شده از واحدهای ‏گلوکز ‏است. مولکولهای سلولز ، کاملا خطی هستند و تمایل شدید به تشکیل ‏پیوندهای هیدروژنی ‏بین مولکولی دارند. در نتیجه ، دسته‌هایی از مولکولهای سلولز با یکدیگر ‏مجتمع می‌شوند و زیرلیفچه ها را تشکیل می‌دهند. از تجمع زیرلیفچه‌ها و از ‏تجمع لیفچه‌ها ، ‏لیف سلولزی ‏تشکیل می‌شود.
‏بر اثر همین ساختار لیفی و پیوندهای هیدروژنی محکم ، سلولز از مقاومت کششی بالایی برخوردار است و در اغلب ‏حلال‌ها ‏، نامحول ‏می‌باشد.
‏همی‌سلولزها: ‏همی‌سلولزها ، هتروساکاریدهایی هستند که ‏معمولا بین 20 تا 30% نسبت وزنی چوب خشک را تشکیل می‌دهند و همچون سلولز ‏به عنوان ماده ساختمانی در دیواره سلول عمل می‌کنند. در اثر اسید ، بسادگی ‏به اجزای تکپاری خود ‏آبکافت ‏می‌شوند. همی‌سلولزهای ‏سوزنی برگان ‏عبارتند از: گالاکتوگلوکامانان ، آرابینوگلوکورونوزایلان ، آرابینوگالاکتان ، نشاسته و مواد پکتیکی

 

دانلود فایل